Visa fullständig version : Ska till Åland och....
Tja, ja ska till Åland och fiska gädda den 1 october, skulle gärna villja ha lite tips om villka drag man ska köra med mm?
Hej !
Du kan nog köra ungefär samma som här hemma. Finns en del funderingar om att bara vissa färger fungerar, men men... Det viktigaste är ju hur man låter draget gå i vattnet.
M a o, Zam, Zalt, Bomber, kanske lite bulldawg eller helltail o d. Det du kan tänka på är att ha lite fler flytande vobblers som går riktigt grunt. Min erfarenhet är att den Åländska skärgården är lite grundare... I alla fall där jag fiskat.
/D
Tja, ja ska till Åland och fiska gädda den 1 october, skulle gärna villja ha lite tips om villka drag man ska köra med mm?
om du använder sökfunktionen och söker på "åland", så hittar du en hel del. jag sjrev bla detta för ett tag sedan:
"kan bara mina "hemmavatten" vilka är belägna kring nord-nordvästra åland, geta med omnejd. men jag brukar säga att fisket på åland är mycket "logiskt". där det bör stå gädda brukar det också faktiskt stå gädda. läser man på lite om vind och väderförutsättningar så har man mycket vunnet. då jag själv spenderar så pass mycket tid där så "slarvar" jag oftast med detta och bara ger mig ut och fiskar när andan faller på (vilket är så ofta som möjligt). detta renderar i att ibland så blankar jag men oftast så blir det några gäddor. har varit med om ett flertal gånger när det "tokhugger" och man har landat ett 30-40 gäddor (med tre man i båten). jag vill dock påminna om ordentliga mothugg, då det ganska strömmande vattnet ger mycket pigga gäddor som gärna sliter sig. har ofta haft taildansande 3-4 kg´s gäddor som uppför sig som en öring, som både gör flera rusningar och som bryter ytan både en och två gånger under drillning. är man van vid insjögäddor, så är detta ett helt annat fiske. det bästa fisket har jag haft när jag låtit båten driva med vinden, och på så sätt fiskat av större områden. en variant som varit framgångsrik är att "år-trolla" en shadjigg efter båten, bra när man ska transportera sig till nästa fiskeplats. ledad Hi-Lo i naturliga färger, zalt, judas och lite större skeddrag (mörtblänke, utö mm) är drag som fungerat mycket bra. jerkfisket har varit mycket effektivt också.
//alq
Ok.. Jag har varit där för ca 3 år sen och kommer ihåg att det nappa jävligt mycket men det var bara små gäddor och det var välldigt grunt i området jag fiskade i.. Tack för tippsen och sen skulle jag villja veta hur jag tar nån större gädda där om ni vet?? Största vi fick var ca 2 kilo tror jag, ska man ut på djupare ställen kanske??
Ok.. Jag har varit där för ca 3 år sen och kommer ihåg att det nappa jävligt mycket men det var bara små gäddor och det var välldigt grunt i området jag fiskade i.. Tack för tippsen och sen skulle jag villja veta hur jag tar nån större gädda där om ni vet?? Största vi fick var ca 2 kilo tror jag, ska man ut på djupare ställen kanske??
testa detta!
5-7 meters djup, djupbranter, gäddor gillar inte att ha solen i ögonen, pålandsvind, naturfärgade drag...
så ska du se att du kommer hem med ett nytt PB!
Ja åker imorn jippiii! :), har lånat en fin digital kamera också, hoppas ja får nått nice
kunde ha blivit bättre... men lite vart d, skönt väder fick vi också... ska lägga upp nån bild snart...
kunde ha blivit bättre... men lite vart d, skönt väder fick vi också... ska lägga upp nån bild snart...
trist att det inte levde upp till förväntningarna, men kanske nästa gång. själv höjde jag PB med 1,7 kg förra helgen på åland. fick dessutom en fin gädda på 5,9. så för min del var det rent ut sagt kanon!!!
jooo d va lite surt... men d kommer fler changser :) har du ingen bild på den då?
jooo d va lite surt... men d kommer fler changser :) har du ingen bild på den då?
bild på "silvergäddan" kommer så fort polaren fått, tummen ur. brukar ta ett tag.