Visa fullständig version : Lacka skeddrag?
traidmill
2005-10-14, 12:02
Vad använder man sig av för färg/lack om man ska lacka skeddrag?
Har 6st blanka Mörtblänk i ren koppar och 1 mörtblänk till som färgen har flagnat bort på, tänkte piffa till dom lite, tips?
pikehunter
2005-10-14, 12:19
Om kravet bara är enkelt, fiskens och inte ditt öga ska dömma det så fungerar vanligt nagellack bra. Finns i mängder av färger, med och utan glitter och säljs ofta i torgstånd etc för 5st för 80 tex. +Sitter bra
Bara svälja stoltheten och gå och handla nagellack :wink: (ps. du kan ju även använda det själv :wink: )
~FB~Pike
2005-10-14, 12:35
Prova tape av olika slag ist för lack. Det finns ju en uppsjö olika mönster.
Jag använder olika nagellacker, Humbrol färger och Holografiska tejper. Jag brukar grunda med vit färg först.
traidmill
2005-10-17, 17:35
var köper man tejperna ni pratar om?
Biltema har en del färger på stora rullar till billigt pris. Sportfiskebutiker med självaktning har tejper i många färger och mönster på ark och rulle.
Skall du tejpa en kupig yta så klipp smala remsor och smeta på dem så de lappar över varandra, då sitter de bättre. Du kan spreja klarlack över tejpen så håller den ännu bättre.
Utödraget på bilden är tejpat med Biltema tejp och överlackat med nagellack. Lacklagret blev väl tjockt.
Om man använder t.ex Humbrolfärger, visst bör man fortfarande lacka med t.ex nagellack för att skydda färgen? Hur bra håller nagellack jämfört med vanlig klarlack?
Har börjat fundera på att testa att modda några skeddrag eller någon billig wobbler någon gång om man blir sugen på lite vinterpyssel, eventuellt med självlysande färg (se bilden). Har även funderat på om man kan använda staniolpapper eller till och med små bitar av blankt godispapper i olika färger, frågan är då hur man fäster dessa på draget? Eller det är kanske bättre att använda holografisk tejp?
var köper man tejperna ni pratar om?
Jag har några blå och röd reflexark som jag inte har nån användning för. Jag tror att den är självhäftande. PM:a om du vill ha lite.
Dessa produkter är väldans bra..
http://www.ispikeit.com/
Måla jiggar, skedar o annat.
Vad använder man sig av för färg/lack om man ska lacka skeddrag?
Har 6st blanka Mörtblänk i ren koppar och 1 mörtblänk till som färgen har flagnat bort på, tänkte piffa till dom lite, tips?
Annars har jag ett helt gäng mörtblänk i olika flashkombinationer. Du får dock inte låna, för du är oaktsam!
Om man använder t.ex Humbrolfärger, visst bör man fortfarande lacka med t.ex nagellack för att skydda färgen? Hur bra håller nagellack jämfört med vanlig klarlack?
Har börjat fundera på att testa att modda några skeddrag eller någon billig wobbler någon gång om man blir sugen på lite vinterpyssel, eventuellt med självlysande färg (se bilden). Har även funderat på om man kan använda staniolpapper eller till och med små bitar av blankt godispapper i olika färger, frågan är då hur man fäster dessa på draget? Eller det är kanske bättre att använda holografisk tejp?
Jag brukar använda flera lager ofärgat nagellack för att skydda underlacken eller den holografiska tejpen. Lacket förändrar dock reflexen från den holografiska tejpen, så att de holografiska mönstren flyter ihop i vissa lägen. Detta kan bli en såväl önskad som oönskad bieffekt av skyddsytan.
Staniolpapper eller ännu bättre, aluminiumfolie från fazers shokladplattor
fäster man enklast med, att stryka med limmstift på vobblern och sedan gnida på folien med tummarna. Gör av två bitar, sömm på magen o ryggen. ett lager klarlack sedan målar man. Olika färgade godispapper kan se häftigt ut.
Övning ger färdighet. :D