Visa fullständig version : Den perfekta blyningen
Jag vet att det är många som frågar hur de ska blya sin jerkbait. Jag har kollat igenom många inlägg, men jag hittar inte svaret till min fråga. Jag ska blya mitt bete, men eftersom att det är så smalt vet jag inte var. Jag vill att mitt bete ska vara svävande och att det ska simma "som en mört" i vattnet. Jag bifogar några bilder på betet. Jag vore väldigt glad om någon kunde hjälpa mig med detta. /MVH Daniel
jocke_78_
2005-11-04, 12:57
Ser ut som ditt bete är gjort av något lätt träslag och kommer behöva ganska mkt bly för att få det svävande.
Har du behandlat det något?För då blir det mkt tyngre (ojla/terp.)
När det har torkat ordetligt prova med häftmassa och bly i vasken så ser du hur mkt bly du kommer använda.
Lycka till!!
Det är gjort av furu och jag har behandlat det med linolja. Var på betet ska jag blya, för att det ska få en fin "mörtig" gång?
Det är gjort av furu och jag har behandlat det med linolja. Var på betet ska jag blya, för att det ska få en fin "mörtig" gång?
Svårt somm satan att få ett stelt jerkbait att simma som en levande mört tyvärr.
Du får nog mera svar om du beskriver hur du vill att den skall gå. Om den skall bellyflasha(svänga up magen) glida ut åt sidorna os.v...
Antar att det är en "glider" likt t.ex. BJ som du är ute efter?
jocke_78_
2005-11-04, 14:03
Tycker du ska blya i mitten,brukar oftast bli en fin gång.
Och ditt bete blir nog svårt å blya bak på eftersom det är så smal där.
Jag vet inte hur de flesta jerkbaiten går, men om den får samma gång som en Belly Buster så blir jag glad. Mörtar brukar väl simma så :) . Var ska jag blya den i sånna fall ? (märkte inte att du svarade samtidigt)
jocke_78_
2005-11-04, 16:35
Själv föredrar jag vanliga Bustern före Bellyn.
Kolla forumet där finns det skysta skisser på hur bustern är blyad.
Men blya mitten du så blir du nog nöjd!!
om den får samma gång som en Belly Buster så blir jag glad. Mörtar brukar väl simma så :)
HAHAHA!!!!!!!!
Har du rökt på eller?