Visa fullständig version : Krokar för betesfiske ?
Idag när jag var ute och skulle meta betesfisk för abborre så tappade jag varenda fisk, och ja antar att dom inte fastna ordentligt för att kroken var för stor, så nu undrar ja vad jag ska köpa för storlek på krokar som passar för småfisk som löja och småmört.
Väldigt tacksam för svar!
Idag när jag var ute och skulle meta betesfisk för abborre så tappade jag varenda fisk, och ja antar att dom inte fastna ordentligt för att kroken var för stor, så nu undrar ja vad jag ska köpa för storlek på krokar som passar för småfisk som löja och småmört.
Köp en riktigt vass krok av bra kvalité som kamasan lr liknande i storlek 12-16 beroende på storleken på betet. absolut inte större
Kör storlek 14 när jag fiskar löjor. Du sa att du metade? du tappar nog mycket fisk om du har ett flöte som givare. Brukar själv leta upp en brygga eller plats i nån ström där jag vet att dom står, mäska med vad som nu finns till hands(ströbröd, skoprpor, etc. löjor är inte kräsna). Kör sedan med en halv maggot på kroken och håller koll på när löjorna tar maggoten. Bara att rycka när man ser att maggoten försvinner.
Tips!: Polariserade brillor kan vara till stor hjälp, då man ser fisken bättre.
Ut och ta dom!
:fiska1:
Tack för svaren! Blir och köpa krokar imorrn och testa nångång i veckan, och sen dra upp abborren :nojd:
jag kör med kamasan st 12 till löja funkar skit bra
RobRaven
2006-06-25, 23:51
st 10 funkar för löja och mört till och med spigg! :)
Det kan även vara så att krokstorlek och krokmodell är bra ,men att krokspetsen är kass. Att du får på fisken men sedan tappar dem tyder ju på att fisken får in kroken i munnen men att den inte fäster tillräckligt bra. Krokar kan kännas helt perfekta, men tappar man flera fiskar i rad kan det vara läge att ändå byta krok (samma storlek och modell). Skulle man sedan ändå tappa fisk har man antagligen en dåligt balanserad utrustning, dvs för styvt spö - för liten krok, eller för klent spö - för grov krok. Men krokar i storlek 14 eller 16 bör vara lagom. Kamasan B611 t ex.