handdator

Visa fullständig version : Gravad Öring???

Mac
2003-05-06, 11:53
Är det någon som har ett bra recept på Gravad Öring??

LakStrut
2003-05-06, 15:37
Frys fisken i minst ett par dagar.
Blanda 2 delar salt och 1 del socker. Ta gärna lite grovmalen svartpeppar med i blandningen. Mängden efter smak. Gnid in filéerna rejält med blandningen. "Stjärtfiléer" brukar vara bäst om det är en stor fisk. Sen kan man spetsa lite med cognac eller whiskey om man vill. Lite dill ger också fin smak.
Lägg filéerna med köttsidorna mot varann. Omlott, det vill säga smal mot tjock ände. Lägg in dom sammansatta filéerna i dubbla, tättslutande plastpåsar.
Låt ligga under press, t.ex. några mjölkpaket i 2 dygn i kylskåp. Vänd på paketet efter halva tiden.
Rensa bort ev. pepparkorn och dill från filéerna och klipp gärna över lite färsk dill.
Voila!

Det kan var svårt göra av med en gravad 2-kilos öring till bara smörgåsmat. Då är det inte att förakta att steka på den gravade fisken i tärningar tillsammans med potatis och andra rotfrukter. Vill man "lyxa till det" riktigt kan man stuva upp med en skvätt grädde.

peter
2003-05-06, 22:52
brukar köra som lakstrut, men antagligen mer dill, och ganska grovt krossad vitpeppar. ett tips är också att skiva vitlök tunt och ha i gravningen... minska dillen då, men uteslut den inte. :hungrig: :cheers:

Jämtlänningen©
2003-08-11, 03:36
Prova gravningen likt ovan ..men lägg INTE i press...då blir den saftigare.... :kung1:

Marängen
2003-08-11, 12:29
Drog en 4-kilos öring i våras, tog med den till grannen som har bott i Japan.
Vi började diskutera sushi och fryst eller inte...
Varpå vi skar loss bitar från min nyfångade öring, doppade i hemlagad soja/sushi-sås. Mmm...suveränt!
O en härlig kontrast att sitta i en idyllisk skärgård en vårdag och ätta öring på japanskt vis.
OCH ingen av oss blev dåliga.
Frysa den kan man strunta i. Goare färsk.
Ett tips till gravningen är lite gin.

Zelle
2007-09-16, 19:16
Har en fråga. Varför ska fisken frysas så som LakStrut nämner ovan?

jerklimpan
2007-09-16, 19:29

Blanda lika delar salt å socker å grovstött vitpeppar . Ginid in köttdelarna å lägg tjocksida mot tunnsida å i mellan där lägger i rikligt med dill .

Man ska ha rätt mycket det blir ju inte salt för att du har mycket blandning.

In i en påse in i kylskåpet lägg nåt tungt på ex mjölkpaket . Vänd efter halva tiden .

Fisk på ca kg blir klar dagen efter en stor öring på 4.-5 kg kan behöva 3 dar . Ju längre den ligger ju saltare blir den .

Det där med att man ska frysa in fisken innan ja har gravat färsk öring röding å aldrig blvit sjuk . Tror snarare att man blir sjuk på det man dricker till fisken.

Däremot tycker ja inte man ska frysa gravad fisk .Därför att den är ju rätt salt å då fryser den inte riktigt ända in.

Varför saltar man vägarna på vintern tror ni .

/Fredrik

magic
2007-09-16, 19:30
Har en fråga. Varför ska fisken frysas så som LakStrut nämner ovan?För att ta död på ev. icke önskvärda (mikro-)organismer i fisken.

Jag brukar köra med 1 dl socker och 1 dl salt - enkelt att komma ihåg. Ytterligare varianter på gravningen är med lime eller rosepeppar. Men originalreceptet med peppar och dill (gärna hackad, djupfryst) står sig bra i konkurrensen. Jag brukar oxå köra två dygn, men vänder på fiskpaketet var 12:e timme.

Alla sätt är bra utom de dåliga... :beer:

Peter78
2007-09-16, 21:29

Jag fick lära mig när jag gick restaurangskola att det skulle vara 4msk salt och 4msk socker per kilo fisk. Dillen brukar jag lägga på hel under gravningen för när fisken är klar är det lättare att få bort den sunkiga dillen.
Sen tar jag och finhackar ny fräch dill och strör över innan jag skär i tunna skivor.

Och ja lax skall helst frysas före gravning för att ta bort ej önskvärda organismer

TAMTAM
2007-09-16, 21:52
Om jag inte minns fel kallas det boutilism och det är rent dödligt livsfarligt att drabbas av därav frysning före gravning -18grader minst två dygn.

BeBest
2007-09-16, 22:13
Huruvida frysning skulle döda anaeroba bakterier eller inte tål att diskutera. Det är inte därför man djupfryser fisken. Under frysningen stoppas och förhindras fortsatt utveckling av befintliga bakterier i fisken. När fisken tinas upp går de igång igen.

Men djupfrysningen har en dödande funktion på parasiter i fisken. Vid rensningen kan man råka få ut tarminnehåll i det öppna fiskköttet. Döda parasiter och deras förstörda ägg eller larver är inte farliga för människan men levande skulle kunna vara det om fisken gravas utan förefående djupfrysning.

Bästa sättet att undvika matförgiftning är att använda absolut rena redskap när man rensar den fisk som ska gravas och ätas gravad.

Boutylism kan man drabbas av om någon av fisken, skärbrädan, kniven eller händerna har jordbakterier på sig. Eftersom bakterierna hör till markens naturliga fauna och flora så inser man att kyla tål de bra. Det är alltså bäst att hålla dem borta från början och inte låta fisken ligga på bara marken eller murket trä. Man ska endast torka den till gravning rensade fisken ren med hushållspapper utan att använda vattnet den kom ur.

Ska fisken värmebehandlas, stekas, kokas eller halstras kan man vara aningen mindre noggrann men ändå inte slarva med maten. Att ligga med rutten mage och må som ett utskitet äppelmos är inte kul när kompisarna matchar sina personbästa utan för sjuksängen!

TAMTAM
2007-09-16, 22:54
Huruvida frysning skulle döda anaeroba bakterier eller inte tål att diskutera. Det är inte därför man djupfryser fisken. Under frysningen stoppas och förhindras fortsatt utveckling av befintliga bakterier i fisken. När fisken tinas upp går de igång igen.

Men djupfrysningen har en dödande funktion på parasiter i fisken. Vid rensningen kan man råka få ut tarminnehåll i det öppna fiskköttet. Döda parasiter och deras förstörda ägg eller larver är inte farliga för människan men levande skulle kunna vara det om fisken gravas utan förefående djupfrysning.

Bästa sättet att undvika matförgiftning är att använda absolut rena redskap när man rensar den fisk som ska gravas och ätas gravad.

Boutylism kan man drabbas av om någon av fisken, skärbrädan, kniven eller händerna har jordbakterier på sig. Eftersom bakterierna hör till markens naturliga fauna och flora så inser man att kyla tål de bra. Det är alltså bäst att hålla dem borta från början och inte låta fisken ligga på bara marken eller murket trä. Man ska endast torka den till gravning rensade fisken ren med hushållspapper utan att använda vattnet den kom ur.

Ska fisken värmebehandlas, stekas, kokas eller halstras kan man vara aningen mindre noggrann men ändå inte slarva med maten. Att ligga med rutten mage och må som ett utskitet äppelmos är inte kul när kompisarna matchar sina personbästa utan för sjuksängen!
Bebest man tackar för klarläggningen bra att veta!
Anledningen är att jag läst flera norska artiklar om folk som rent av dött pga nåt skit de kallar torrfisk respektive "surröding" kanske inte läste tillräckligt noga, norska kan vara svårt. mvh :sol:

röggare
2007-09-16, 23:01
Det finns väl någon parasit som man får mask av om man ej tillagar fisken " värmer upp " ?:wow:

Jonas 37
2007-09-16, 23:47
Jag frös in och gravade en regnbåge för många år sedan.I receptet stod det att man skulle ha krossade vitpepparkorn.Jag hade inga hemma men hittade kryddpepparkorn i kryddhyllan.Inget att rekomondera då regnbågen smakade sill.

Flodström
2007-09-18, 16:53
Har en fråga. Varför ska fisken frysas så som LakStrut nämner ovan?

En kamrat till mig i Stockholm åt av en nyfångad/färsk-gravad 5-kg´s öring. efter ca en månad så sket han blod och måste gå till läkaren. Det visade sig att det var binnikemask (från öringen). Han blev medicinerad och senare frisk från den obehagliga parrasiten.

Hörde en gång på ett radioprogram som handlade om masksjuka finnländare i en by i norra Finland. En professor snackade om at det var för att alla i byn år gravad, saltad eller obehandlad rå fisk. Det var mycket svårt att få dom till att ändra sina matvanor men dom tvingades till det p.g.a. sjukdommarna.

Fryser du fisk som har varit fångad i sötvatten slipper du problem av den här typen. Någon nämde mikroorganismer, men detta är i varje fall ingen "mikroorganism" (kan bli 7-8m lång). Mikroorganismer dör inte av frys-processen, men "högre" stående djur gör det, typ maskägg/trikiner.

Så ett tips, frys all fisk i minst 2 dygn (som det var tipsat om här ovan) innan ni gravar eller sushar fisken. Saltvattensfisk har vanligtvis inte den här typen av parrasiter och risken att äta den rå är minimal.

mvh