handdator

Visa fullständig version : Gädda/gös/abborre i närheten av Örebro?

grandstoff
2003-05-06, 23:55
Är på jakt efter bra fiskeplatser runt Örebro och skulle uppskatta lite tips om vart man kan (försöka) fånga arter som gädda, gös och/eller abborre.

Då båt saknas är det ett plus om det går att hyra eller om man klarar sig utan. :rolleyes:

Tack på förhand!

Ralf
2003-05-07, 21:30
Tar en repris på det jag skrev för en stund sedan.
Ja, du.. Om du bor här så vet du förmodligen om det fria laxfisket i Svartån. De lägger i 400kg ny regnbåge i veckan men de idioterna talar om när och var. När de lägger i fisken står det folk och drar upp den direkt. Fast det blir förstås ett jippo.. Det är fritt att fiska från fallen i Karlslund ut till hemfjärden. Vid slussen är det fiskeförbud när Aspen leker. Läs reglerna. De är lite tjuriga ibland.. Nedströms slussen finns gädda, abborre och enstaka gös, men inte så mycket.

Hjälmaren, mitt hemmavatten, är lite trixigare utan båt och bil behöver man defenitivt. Hemfjärden kan man glömma. Knappt metern djupt. På bron till Essön brukar det ofta stå folk och "pilka" gös och jag brukar få lite abborre där. Norra Essundet kommer man lätt åt med bil (norrifrån) eller cykel (från Essön). Färja finns om man vill byta sida.

Vi har ett litet fiskeställe vid den gamla linfärjan vid Björkösundet, nära Engelbrektsholmen. Ligger ca 1,5 mil från centrum. Ännu längre bort ligger Hampetorps fritidsby och där hyr de ut småbåtar.. Mittimellan ligger min båtplats och där kan man kasta från bryggan på ön. I grunden är Hjälmaren en slättsjö så det är svårt utan båt.

Vättern får någon annan skriva om. Annars är det dåligt om bra vatten nära Örebro. Om man rör på sig lite så finns det massor. Unden (röding), laxsjöarna (gös och öring tror jag), Norasjön, Toften(gädda) + massor av kortvatten med inplanterad fisk.

Här kommer en lista över fiskevatten i länet.
http://www.t.lst.se/VISInformWebsite/Fiske/fiskkart.htm

grandstoff
2003-05-07, 23:25
Tackar och bockar för den uttömmande informationen. Den där båtuthyrningen vid Hampetorps camping låter väldigt intressant. Alltid lite roligare (och friare) om man har tillgång till båt när man ska ut.

Återigen tack & bock!

Flymaster
2004-01-25, 21:56
Gädda,Gös å Abborre,,,,
Lite tipps från en annan Örebroare.

Gös å fina abborrar kan du få vid slussen,men hemligheten är bara att man ska fiska mitt i natta ej tidigare än kl 23,00,bäst är det nån vecka före midsommar å sen några veckor framåt,
har haft riktiga huggsexor vissa nätter,,abborrar runt kilot å gösar upp mot 2 kg:s sträcket,

Ibland kan det även vara hyvsat fiske i Frövi vid fröviforsen( under järnvägsbron),,har fått Gös över 5 kg där för några år sen,där är åxå chans på fina öringar om man har tur. Fiskekort krävs i fröviforsen å kan köpas i vaktstugan in till frövifors pappersbruk ,kostar nån hundring om året bara.

Ett annat bra tipps är att om du har vadarbyxor (och tillgång till en flytring) så kryllar det me fina gäddvassar i Hjälmaren, antingen bara vada omkring å fiska av vassen eller så flyter man över vikarna på hjälmaren i en flytring å fiskar av dom oändliga stengrunden som finns i hjälmaren.

Tills vidare: Ha De Gött