handdator

Visa fullständig version : hjälp mig välja klass

farfargrizzly
2003-06-01, 21:53
Har tänkt ta upp flugfiske nu till sommaren men vet inte riktigt vilken klass jag ska köpa, så jag tänkte ni kunde hjälpa mig. Ska fiska öring harr och aborre

Majakovskij
2003-06-01, 22:17
#5-6 skulle nog de flesta säga och det gör även jag :D

El Crapone
2003-06-01, 22:58
japp även jag säger att 5-6 passar bra då..

FetOst
2003-06-01, 23:06
6 är de ultimata

Lazinko
2003-06-01, 23:34
5-6 är bra!

korten
2003-06-02, 19:22
eftersom alla säger 5-6 så är det ett ultimat spö
men ju lättare klass desto roligare fiske så jag rekomenderar #2-3

puttehedberg
2003-06-02, 19:40
jepp!jag håller ochså med 5-6 e bra...har haft den klassen själv i ett par år nu,skall till och inhandla nya fjällsländan fyrdelad...fast den här gången skall det bli klass 3-4 men det beror bara på att 5-6 redan finns

Lazinko
2003-06-02, 20:25
Originally posted by korten
eftersom alla säger 5-6 så är det ett ultimat spö
men ju lättare klass desto roligare fiske så jag rekomenderar #2-3

Men man kan inte kasta stora kanin-streamers
med ett #2-3 spö. Har du flugfiskat i huvud taget?

FetOst
2003-06-02, 20:49
korten sitter ähr o skriver nu!! Ja jag flugfiskar!! det är mycket mer känsla i ett midge spö. dock inget för nybörjare!!

Majakovskij
2003-06-02, 21:11
Men så har man nog inte stora kaninstreamers uppe i fjällen när man ska fiska harr och röding som jag tror Korten syftar på..

Men visst är inte helt smidigt om man vill fiska tex abborre och öring där det är andra fiskeförhållanden

Lazinko
2003-06-02, 21:27
jo jag vet, men tänkte inte på det med Harren o det, men ett klass 5-6 är ju bättre allroundspö lixxom

farfargrizzly
2003-06-02, 21:39
men om jag inte vill ha ett allround spö då? om jag bara ska fiska uteslutande efter arterna jag nämde, är det fortfarande 5-6 som gäller?

Majakovskij
2003-06-02, 21:47
Ja då så länge det inte gäller havsöring och i vissa större vatten med insjööring kan man behöva gå upp i klass.

Tinca
2003-06-02, 21:57
Varför inte ett 4-5 spö? Du behöver inte svinga biffstreamers efter någon av nämda arter!

Lazinko
2003-06-02, 22:01
Klass 5 har jag till regnbåge o öring, med en klass 6 rulle...
så köp ett spö med klass 5, och en klass 6 rulle

Foppa
2003-06-02, 22:02
Om du ska dra ut en lite större dog nobbler till borren om den skulle gå djupt behövs en 5-6....

farfargrizzly
2003-06-02, 22:21
Tackar så mycket grabbar, tänkte bara höra om nån av her har erfarenhet av en scierra XDA rulle, jag själv tycker den verkar ganksa bra till sjysst preis, men jag kan ju inte så mycket om flugfiske heller

Lazinko
2003-06-02, 22:26
Jag kollade mycket om Scierra XDA rullen innan.
Väldigt fin!!!
men jag hade inte råd med den, så jag köpte en
Okuma Integrity #5/6
Funkar jättebra den med!

farfargrizzly
2003-06-02, 22:43
Fast XDA rullen i klass 5/7 kostar tusenlappen, ganksa billigt om man jämför med många andra rullar.....

Lazinko
2003-06-02, 22:55
Jo så är det men integrity är också bra.

Majakovskij
2003-06-02, 23:03
Bättre o köpa en storspole rulle i riktiga matrial istället för alla billiga plastrullar

El Crapone
2003-06-02, 23:58
Japp, en storsplad rulle är ett måste om man inte vill få trassel på linan.. Jag personligen gillar inte okuma-rullar, har två och är missnöjd med båda...
Hade jag varit du hade jag absolut satsat på en Scierra XDA i Klassen #5-7, jag funderar själv på att köpa en sån nu!

Lazinko
2003-06-03, 00:08
Originally posted by Tim
Bättre o köpa en storspole rulle i riktiga matrial istället för alla billiga plastrullar

Tim... Du kan ju ingenting, det är en storspolig aluminium rulle svarvad ur flygplansaluminium, du har ju bara skitgrejjer till flugfiske själv...

Majakovskij
2003-06-03, 00:11
Originally posted by Lazinko
Tim... Du kan ju ingenting, det är en storspolig aluminium rulle svarvad ur flygplansaluminium, du har ju bara skitgrejjer till flugfiske själv... Eh har jag kritiserat din rulle eller? men nu kan jag göra det om du vill..Okumas rullar är väl fan made in taiwan som man med lite tur kan få i en happy meal på donkan!

Majakovskij
2003-06-03, 00:16
skitgrejjer? Man brukar inte gå på pris och diva sig men om du nu vill ha det så kan jag väl alltid tillägga att mina fiskekort och allt jag lägger ner enbart på fiskevatten är dyrare än din utrustning..

Är ju inte utrustningen som avgör vilken fiskare man är och jag sätter fiskeplattserna före utrustning..

Bergman: Du borde kanske ta en funderare på om du verkligen skulle avblocka Lazinko, Vad jag har sett och hört snackar han skit i vartenda topic han postar sitt svar i.

Push-Up
2003-06-03, 00:30
Klass 5 tycker jag om det är Fjällöring, Harr och Abborre.

Push-Up
2003-06-03, 00:34
För övrigt säljer Fly Fisherman en rulle vid namn fjällsländan, stor spole, 2 extraspolare, metalldrev osv. Mkt fin för lite pengar, bellar ca 7-800:- om jag inte missminner mig. Rekomderas om man vill han hyffsat snygg rulle, med bra broms, hållbara metalldrev och extraspolar som annars kostar ca 40% rullens ordianrie pris!!!

Rudan
2003-06-03, 00:35
Klass 5-6 skulle jag nog åxå säga.Om du ska upp på fjället får du räkna med en hel del vind.Då kan det vara bra att kunna mörsa på med en lite tyngre lina.
P-U;Trist med foten.Skiter sej ålågillet nu?
//S

maryland
2003-06-03, 01:20
En 4/5:a klarar det mesta om du inte tänker snikhandla.

Det som får avgöra är nog som nämndes ovan, var du skall fiska någonstans.
Kan vara ganska blåsigt i fjällen då kan det vara bättre med en 5/6:a och kunna hänga på en #7-lina, för att rädda situationen.

Vad gäller Okuma Integrity så är det i stort samma rulle som Scierras XDA. Scierra använder Okumas patenterade rullager.
Förövrigt två mycket prisvärda rullar.:headbang:

De enda grafitrullar värda namnet flugrulle, är Visions 3zon och Loop Grafit, tycker jag i alla fall, av egen erfarenhet.

Bengtsson79
2003-06-03, 11:32
Köpte en Loop Evotech LW 2Five på förra årets flugfiskemässa och det e inget jag ångrar.
Vanliga Loop Traditional DryFly är fin rulle oxå.

Push-Up
2003-06-03, 12:25
Dagens klass 5 spön klarar blåst på fjället galant, blåser det så pass mkt så fiskar man ändå inte i motvind. Sedan är de flesta 5:or underklassade och man skall välja en 6:ans lina. Altså en överklassad 5:a eller en normalsklassad 6:a. Själv körde jag jämt med 6:a förut, men sedan 3-4 år tebax kör jag aldrig med spö över klass 5, allt blir lixom roligare. Klass 8:a el. 9:o för hö och gädda för övrigt.

Rudan, skall leta reda på kryckor idag. Måste hålla åla racet lite öppet, men ev. med lite hjälp kan jag kanske genomföra det, skjuts och bärhjälp då förståss.

korten
2003-06-03, 16:34
Jo så är det men integrity är också bra.

jag har oxå en okuna integrity. håller på att blir tokig på den då den i vissa lägen övervarvar. fast bara om jag kör med väldigt lös slirbroms. duger bra som nybörjarulle

Majakovskij
2003-06-03, 16:41
Men är det främst put and take fiske han ska ha flugspöt till är det inte nåt måste att ha nån bättre rulle i främst drillningsväg men ska ju ha god platts för lina och backing.

Och lägger han till några hundralappar extra kan han få en fin rulle som man kan använda i flera år..

Lazinko
2003-06-03, 17:04
Härlig lektion tim ger här ju :)

Majakovskij
2003-06-03, 17:26
Absolut

yoxler
2003-06-03, 18:08
Originally posted by maryland
De enda grafitrullar värda namnet flugrulle, är Visions 3zon och Loop Grafit, tycker jag i alla fall, av egen erfarenhet.

köpte precis en loop grafit och tycker inte den är så värst bra. Den har ju inte ens redig broms. Kände på en Vision 3zone och den kändes heller inte helt 100. men jag har ju inte testat o fiska med en. ;)

En rulle som jag är intresserad av att testa är okuma airframe. den är ju i grafit och har redig broms.

Majakovskij
2003-06-03, 18:34
Originally posted by yoxler
köpte precis en loop grafit och tycker inte den är så värst bra. Den har ju inte ens redig broms. Kände på en Vision 3zone och den kändes heller inte helt 100. men jag har ju inte testat o fiska med en. ;)

En rulle som jag är intresserad av att testa är okuma airframe. den är ju i grafit och har redig broms. Man ska inte vänta sig allt för bra bromsar på grafit rullar..

Lazinko
2003-06-03, 21:16
Okuma integrity har skön broms, av alu e den hehe

maryland
2003-06-03, 21:41
För det första förstår jag inte vad man skall med broms till om man inte använder den???

För det andra Loop grafit har ingen broms, du bromsar med handen.
Gäller även deras Traditionalserie Dry Fly etc.

För det tredje, vad skall man med en bromsad rulle till ett klass 5-spö:skaka:

För det fjärde, HÖ och Lax är det rent befogat, men det går utan broms där också.

För det femte är det ju övervarvningsegenskaper vi borde prata om snarare:mad:

farfargrizzly
2003-06-03, 21:43
Originally posted by Tim
Men är det främst put and take fiske han ska ha flugspöt till är det inte nåt måste att ha nån bättre rulle i främst drillningsväg men ska ju ha god platts för lina och backing.

Och lägger han till några hundralappar extra kan han få en fin rulle som man kan använda i flera år..

Jag fiskar aldrig i put and take, det blir insjöar och åar.

Och angående rulle, du tycker inte XDA är bra eller? om inte, har du några tips?

För övrigt, tack alla för hjälpen, riktigt sjysst, tror jag har fått lite humm om sakerna nu

Majakovskij
2003-06-03, 21:44
Originally posted by maryland
För det första förstår jag inte vad man skall med broms till om man inte använder den???

För det andra Loop grafit har ingen broms, du bromsar med handen.
Gäller även deras Traditionalserie Dry Fly etc.

För det tredje, vad skall man med en bromsad rulle till ett klass 5-spö:skaka:

För det fjärde, HÖ och Lax är det rent befogat, men det går utan broms där också. Bra rullar är det viktigaste i laxutrustningen. Ska ha bra linminne och kunna hantera fisken rätt, men även i exempelvis put and take vill man väl inte ha nån leksaks rulle ska ju vara riktiga prylar.

Och jag skulle vilja se dig bromsa en lax med handen när den är på väg utåt forsen!

Majakovskij
2003-06-03, 21:45
Originally posted by farfargrizzly
Jag fiskar aldrig i put and take, det blir insjöar och åar.

Och angående rulle, du tycker inte XDA är bra eller? om inte, har du några tips?

För övrigt, tack alla för hjälpen, riktigt sjysst, tror jag har fått lite humm om sakerna nu Har inte testat den rullen och kan därför inte ge några kommentarer om den..

Lazinko
2003-06-03, 21:47
Och jag skulle vilja se dig bromsa en lax med handen när den är på väg utåt forsen!

egna erfarenheter av det eller?

Majakovskij
2003-06-03, 21:50
Har bevittnat drillningar och hört. Och är rätt självklart att man måste se till att laxen inte rusar vidare till nästa pool.

Lazinko
2003-06-03, 21:52
Sköna skriftord du använder...

Majakovskij
2003-06-03, 21:56
Sköna skriftord du använder... Jag förstår inte var du har här o göra? Jag och alla andra som verkligen brinner för fisket använder detta som en mötesplatts men du kommer ju bara hit o snackar skit. Kan garentera att det är flera som håller med mig

maryland
2003-06-03, 22:24
Vidhåller ändock att bromsrulle är helt obefogat för fiske i klass 5.

Klart som f*n att man använder bromsad rulle till det tunga fisket, har heller inte påstått något annat.
Har för övrigt sett med egna ögon lax drillas med Loop Traditional-rulle i Gaula, mycket jobb med handen:D

yoxler
2003-06-04, 15:33
Jo så sant Maryland, använder själv inte bromsen vid lättare fiske ;) Men lite broms kan ju alltid vara bra att ha, så den inte övervarvar men då utan att det blir trögare att veva.

Men som med loopen så har jag den utan motstånd så blir den lätt lite skranglig. Spänner jag den däremot så den itne är skranglig så blir den lite trög. Det gillar jag inte.

Tim > nä men man kan vänta sig lite av bromsade grafitrullar ;) Har en okuma airframe nu men skulle hellre ha den med riktig broms.

Lazinko
2003-06-04, 16:09
Originally posted by Tim
Jag förstår inte var du har här o göra? Jag och alla andra som verkligen brinner för fisket använder detta som en mötesplatts men du kommer ju bara hit o snackar skit. Kan garentera att det är flera som håller med mig

Kan [ i]garantera[/i] att folk också är irriterade på dig.

Majakovskij
2003-06-04, 16:59
Kan [ i]garantera[/i] att folk också är irriterade på dig. Jasså, du kan ju inte bara komma på nåt nu. Var ju för fan till o med röstning om du skulle få vara kvar här..

You have serious problems

Majakovskij
2003-06-04, 17:07
Men dan lägg ner nu.. du borde fatta när du ska tagga ner, den ursprungliga frågan diskuteras det ju inte om längre så varför hålla på?

Lazinko
2003-06-04, 17:27
Är det inte du som börjar med alla våra diskussioner?
det var röstning, och stor marginal röstade för... what ever.
ska ignorera dig fullständigt nu.
Det ända som biter på dig.

Majakovskij
2003-06-04, 17:30
Är det inte tvärtom, jag som försöker bli av med dig?

yoxler
2003-06-04, 17:31
om ni ska hålla på o tråka kan ni väl göra det över mail så slipper vi andra läsa eländet ;)

lägg ner nu.

Lazinko
2003-06-04, 17:47
Tycker Bergman eller nån moderator kan ta bort alla Tim's och mina tråkinlägg.

Push-Up
2003-06-04, 18:12
Tim´s inlägg är både konstruktiva och innehållsrika, således skall han inlägg få vara kvar.
Tim, skit finns överallt, i likväl vatten som land. Just nu kastar du dina ord i skiten och får bottennapp, undvik att kasta där och du kommer spinna in det fina meningsutbytet efter den andra :)

Push-Up
2003-06-04, 18:14
Vad jag menar är att det så sjukt lätt blir missförstånd och feltolkingar när man inte kan prata utan skriver och det tolkas av den som läser........en väälmening kan bli hur feltolkad som helst.....svinga lugnt......

Majakovskij
2003-06-04, 19:06
Originally posted by Push-Up
Vad jag menar är att det så sjukt lätt blir missförstånd och feltolkingar när man inte kan prata utan skriver och det tolkas av den som läser........en väälmening kan bli hur feltolkad som helst.....svinga lugnt...... Jo det är sant..