Visa fullständig version : Importera utombordare
Jonas 37
2007-02-25, 16:41
Har kollat runt och sökt på sidor i staterna som säljer utombordare med magert resultat.Har inte hittat nån som sätter ut priserna.En 50HK fyrtaktare här i Sverige kostar ju runt 65000kr.Nån som vet vad priset på en USA importerad blir med moms,tull och frakt?
...Eller kanske Tyskland (eller annat EU land) -moms -tull men med frakt? ..Bara en ide' vet inga priser.
Sturgeon
2007-02-25, 17:38
Har kollat runt och sökt på sidor i staterna som säljer utombordare med magert resultat.Har inte hittat nån som sätter ut priserna.En 50HK fyrtaktare här i Sverige kostar ju runt 65000kr.Nån som vet vad priset på en USA importerad blir med moms,tull och frakt?
Ring och prata med dem! Gärna ha kontakt med dem ett tag så får du en bild av den och minska risken för för blåsning
Jag köpte min motor från USA. Frakten var kring 3500 kr (flyg). Tull 4.3 % (lite beroende på effekt etc.), Moms 25%. (Allt räknat på medskickade "fraktsedeln")
...intressant, vill du berätta om det sas var en bra affär? Funderar själv på både båt o motor från USA...
Prata med dessa http://www.batkop.se/batkop.html dem har sannolikt koll på hur det funkar och kan ge tips på var och hur man går till väga, jag pratade med dem förut ang båtimport och dem var väldigt servicemindiga speciellt bra blir det ju om Du vill köpa en komplett skuta.
Dem kan fixa både besiktning och CE certifiering som Du måste ha om Du tar in en båt, motorn behöver det inte.
Jonas kolla Tuppen´s Marine ligger i Florida säljer framförallt Yamaha, priser måste du be om via e-mail finns inget på sidan men de skickar utomlands var själv inne på att köpa men bestämde mej för att behålla maskinen som satt på vid köpet, tror inte du tjänar enorma pengar på en motor och tänk på att garantierna nog bara gäller i USA.
Sturgeon kan nog ge dej detaljerna då han verkligen genomfört ett köp mvh
Jonas 37
2007-02-25, 21:24
Jonas kolla Tuppen´s Marine ligger i Florida säljer framförallt Yamaha, priser måste du be om via e-mail finns inget på sidan men de skickar utomlands var själv inne på att köpa men bestämde mej för att behålla maskinen som satt på vid köpet, tror inte du tjänar enorma pengar på en motor och tänk på att garantierna nog bara gäller i USA.
Sturgeon kan nog ge dej detaljerna då han verkligen genomfört ett köp mvh
Tack! har nu mailat dom om priset på en Yamaha 50HK.Är väldigt nyfiken på vad en utombordare kostar där.
Väsentligt mindre men som sagt kostnader tillkommer lite tung för handbagage dessvärre mvh
Pig-king
2007-02-25, 22:21
Tack! har nu mailat dom om priset på en Yamaha 50HK.Är väldigt nyfiken på vad en utombordare kostar där.
Återkom gärna med resultatet! Kan ju vara intresant!
Giganticsalmon
2007-02-25, 22:26
På ebay kan man köpa en ny 50hk 4t Yamaha 2006 årsmodell för $5400 dvs 38000SEK. Lägger man till tullen på 3,5%, 25% moms och 3500 i frakt är man uppe i 52700SEK. En ny 2007:a kostar 57900 hos prispressarna. Kan man komma undan momsen och tullen så blir det en bra affär.
Jonas 37
2007-02-26, 20:03
Återkom gärna med resultatet! Kan ju vara intresant!
Svaret jag fick i dag var vi säljer inte den modellen (50hk)
Du testade inte 60an?
Märkligt att de inte hade 50hk maskin om inte annat borde de kunna beställa.
Själv frågade jag på 115 och en 8 hk High Thrust motor men det är ett par år sen.
Kolla med Sturgeon
På ebay kan man köpa en ny 50hk 4t Yamaha 2006 årsmodell för $5400 dvs 38000SEK. Lägger man till tullen på 3,5%, 25% moms och 3500 i frakt är man uppe i 52700SEK. En ny 2007:a kostar 57900 hos prispressarna. Kan man komma undan momsen och tullen så blir det en bra affär.
Man får pröjsa moms och skatt på frakten också.
Jonas 37
2007-02-26, 20:44
Verkar vara bättre att köpa motorn här i sverige.Skulle väl vara lönsamt om man känner nån företagare som importerar och man kan få smuggla den i nån container.
Vet inte hur det är med båtmotorer, men motorcyklar brukar de inte vara så intresserade av att sälja för export i USA.
Sturgeon
2007-02-26, 21:11
Inga problem än med motorn, men det kan och andra hand bero på att jag inte startat den än, kanske står där med lång näsa och klåda lite varstans om den inte funkar.:bootyshak
Ja du betalar tull+moms på frakten också.
De stora kapen och de stora riskerna finns nog på begmarknaden i USA inte på nymarknaden. Finns även möjlighet att köpa nya motorer billigt från Dolabani i Indien (tror de heter så).
Verkar vara bättre att köpa motorn här i sverige.Skulle väl vara lönsamt om man känner nån företagare som importerar och man kan få smuggla den i nån container.
Jonas jag tror du har helt rätt här det finns en gräns prismässigt ibland är det skönt med tryggheten dock billigare mer lättfraktade saker är alltid frestande därborta och oftast för att inte säga alltid funkar det fint mvh
Giganticsalmon
2007-02-26, 22:16
Man får pröjsa moms och skatt på frakten också.
Misstänkte det men var inte säker, jag ser att jag lyckats använda fel procentsats på tullen också. Detta gör ju det hela ännu mer olönsamt - tyvärr:ledsen:
Min Mc är ursprunligen från USA och det är inte samma hoj som som samma modell här. T.ex. Förgasarbestyckningen är anorlunda mot motsvarande hoj i sverige! Detta är optimerat för att funka bra i det klimatet den är byggd för. En båtmotor som är byggd för att funka där kan säkert fungera si så här hemma under vintern.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.