Visa fullständig version : akut hjälp inställning ventilspel honda BF50!!!
Skulle till att ställa ventilerna på min honda BF50 -96 men till min förvåning så går det inte att hitta ett skvatt i instruktionsboken om de rätta värdena. Vart får jag tag i det? Nån som har några tips. Vägrar lämna in för en sån grej
har hittat lite info om modellen, men tyvärr näms inget om ngt ventilspel
http://www.honda-marine.com/owners/OwnerManuals/OM.aspx?modelGroup=BF50
Skulle till att ställa ventilerna på min honda BF50 -96 men till min förvåning så går det inte att hitta ett skvatt i instruktionsboken om de rätta värdena. Vart får jag tag i det? Nån som har några tips. Vägrar lämna in för en sån grej
Googlade lite för skojsskull och hittade det här (enligt ett annat forum så skulle infon stå där...""valve clearance" finns mot slutet under specifications."):
(allt för att inte ta tag i det man verkligen borde ta tag i...)
har hittat lite info om modellen, men tyvärr näms inget om ngt ventilspel
hehe - du var snabbare
har kollat och kollat men inte hittat ngt om ngt ventilspel. Får väl skylla på att man är trött :rolleyes:
ska kika vidare i morgon..
har kollat och kollat men inte hittat ngt om ngt ventilspel. Får väl skylla på att man är trött :rolleyes:
ska kika vidare i morgon..
Jag kollade också - kunde fan inte hitta det...nu blev jag irriterad...
äh det är guld värt att du orkar ta dej tid ändå att söka callex. ;)
På det forumet jag hittade länken så stod det "insug 0.20 utblås 0.28" men det gällde BF90... Du kanske redan har hittat tråden?
Flodström
2007-03-15, 01:33
Hej jojon, om du inte dör av att vänta nogon dag eller så, kan jag posta den sidan till dig från min service manual (alla modeller från 1976-2005). Tar bara en stund att hitta den sidan och är upptagen på dagarna. Kanske jag orkar det i natt men lovar inget. Mvh.
Nu är det ju så att det är ju inte bara att ställa in ventilspelet! Du skall ju göra detta när ventilerna/kolvar står i rätt läge också. Annars blir det väldigt o bra! Jag har en verkstads handbok till denna motor där jag kan kolla spelet åt dig, tyvärr är jag ej hemma nu men i morgon kan jag kolla! Ett tips är ju att köpa en verkstads handbok till denna motor på förslagsvis www.adlibris.com Kostar ju bara ett par hundringar! Att göra fel kan bli dyrt!
Efter ventildpelet är fixat bör du å synka förgasarna. Motorn i fråga går ofta dåligt på låga varv pga av o synkade förgasare. rätt ventildpel=viktigt annars kan det bli dyrt och livslängden minskar på motorn. Rätt synkade förgasare=viktigt annars tjuvstannar motorn och går inte 100% bra.
Helt rätt grudor, att ventiler/kolvar ska stå i rätt läge är väldigt viktigt. Tyvärr fuskas det lite på verkstäderna här, därför lika bra att göra det själv om möjligt.
det där med förgasarsyncringen hade jag inte en aning om, men min motor har ex antal tusen timmar bakom sej så det är säkert dax!
jag är jättetacksam om all info jag kan få i ämnet, har du tid och lust så maila mej jättegärna med all information du kan bidraga till på jojon80@hotmail.com
tack på förhand / johan
Nu är det ju så att det är ju inte bara att ställa in ventilspelet! Du skall ju göra detta när ventilerna/kolvar står i rätt läge också. Annars blir det väldigt o bra! Jag har en verkstads handbok till denna motor där jag kan kolla spelet åt dig, tyvärr är jag ej hemma nu men i morgon kan jag kolla! Ett tips är ju att köpa en verkstads handbok till denna motor på förslagsvis www.adlibris.com Kostar ju bara ett par hundringar! Att göra fel kan bli dyrt!
Efter ventildpelet är fixat bör du å synka förgasarna. Motorn i fråga går ofta dåligt på låga varv pga av o synkade förgasare. rätt ventildpel=viktigt annars kan det bli dyrt och livslängden minskar på motorn. Rätt synkade förgasare=viktigt annars tjuvstannar motorn och går inte 100% bra.
Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro!
Men 3st Vakumklockor(ca 800-1000kr)och en VERKSTADS MANUAL är ett måste.... och att man är någolunda händig!
Man kopplar in klockorna mellan Cylindern och förgasaren, en V-klocka mellan varje då=3 i detta fall!
Sedan kör man motorn på tomgång och sjusterar varje förgasare så alla V-klockor visar samma värde(vad värdet är skit samma) bara de visar samma. Nu får alla cylindrarna lika mycket bensin... Vips du har en ny motor....ja ja iaf nästan. Nu har jag aldrig grejat med en Hona 50hk men det är ju ungefär samma med alla motorer.
hur ofta man bör göra detta bör ju stå i instruktions boken. troligen oftare än du!
har du insprutning kan du glömma detta. Men på en 96:a är det inte insprutning va???
Flodström
2007-03-16, 00:31
Allt det här står på CD-manualen. Jäkligt bekvämt att printa ut den/de sidorna du skall jobba med. Sen kan du slänga dom eller spara dom om dom inte blivit ner-oljade förståss. En verkstadshandbok är alltid lite knepigare att ha liggande på motorn när man meckar. Blir oftast full i oljesöl och fläckar som snart gör det svårt att studera vissa bilder. Om verkstadsboken dessutom bara handlar om en eller ett fåtal modeller så måste du köpa ny bok om du senare byter till "fel" storlek (ex.v en större) av samma märke. CD-manualen är suveren i det fallet, alla modeller från 2-130hk och 1976-2005´s årsmodeller. Finns också nyare CD för 2006-2007 årsmodeller, men onödigt så länge men har garranti på motorn kvar (garrantin blir förvärkad om du går in och skruvar själv, det får man inte glömma bort). :nej:
mvh :cheers:
När man synkar förgasarna ser man till att gas-spjällen öppnar lika mycket på tomgång, så att du får samma vacuum i insugningsrören, sen kan du behöva justera bränsleblandningen med luftskruvarna för att motorn skall gå optimalt. Båtmekarna har ett instrument så att värdet för alla cylindrar syns samtidigt. Detta underlättar massor.
Jonas 37
2007-03-19, 17:29
Jag lämnade in båten i morse för impellerbyte och ventiljustering.Det gick på totalt 1200kr.Dom debiterade 1.5t.Var inge fel på gamla impellern så den får bli reservimpeller.Dom gjorde även rent kylsystemet.Firman som utförde jobbet heter Tidö-Lindö marin och ligger ca 1mil utanför Västerås.
Jonas ante mej att impellern var felfri de håller länge på moderna motorer med hus av rostfritt jojon står inte spelet på nån lapp under kåpan min Yamaha har en spec där för ventilspel i alla fall (om du inte kollat så noga)
har inte lyckats hitta nån info så det slutar väl att man får lämna in för kalaset. Man får ju hoppas att verkstan vet vad sysslar med iaf.. Då får dom synka förgasarna på en gång. Kan inte bli så värst dyrt
annars kanske du kan dra iväg ett mail till honda? eller fråga en verkstad? dom kanske svarar på det.
Konstigare saker har ju hänt
har inte lyckats hitta nån info så det slutar väl att man får lämna in för kalaset. Man får ju hoppas att verkstan vet vad sysslar med iaf.. Då får dom synka förgasarna på en gång. Kan inte bli så värst dyrt
Ett annat tips är att du kan ju lyfta på locket och kolla om ventilerna står väldigt olika. Mitt tips är att om dom står ganska lika så behöver dom inte justeras.
Wikström
2007-03-20, 10:32
På tal om förgasare synkronisering. Lärde mig ett knep av en "äldre herre", som skruvat en del. Istället för "vaccumklockor" använde han en slang där ena änden placerades i förgasarmynningen samtidigt som han "lyssnade" i den andra änden. Sedan justerade han förgasarna tills det att de lät "lika". Något "skeptisk" till metoden kollade jag den utförda justeringen med "klockor" och den var "spot on".
/ Wikström
Helt rätt grudor, att ventiler/kolvar ska stå i rätt läge är väldigt viktigt. Tyvärr fuskas det lite på verkstäderna här, därför lika bra att göra det själv om möjligt.
det där med förgasarsyncringen hade jag inte en aning om, men min motor har ex antal tusen timmar bakom sej så det är säkert dax!
jag är jättetacksam om all info jag kan få i ämnet, har du tid och lust så maila mej jättegärna med all information du kan bidraga till på jojon80@hotmail.com
tack på förhand / johan
Jojon dina driftproblem KAN ha att göra med en uppbyggnad av gamla bensinrester i förgasarmunstyckena, skulle jag tro är troligare än osynkade förgasare iaf.
Nån som vet om "injection cleaner" medel funkar mot detta? ska iaf göra det mot igensatta insprutningsmunstycken på bilar
En taskig tomgång kan också vara ett tecken på en sliten kamaxel men det troligaste är väl att de behöver ställas, troligen behöver de justeras med brickor vanligt på bilmotorer kanske knepigt om inte annat be verkstan kolla spelet innan de gör något hör du ett "tickande" ljud ifrån den?
Hej igen!
Förgasar synkning skall göras vid varje service, av fyrtaktare med flera förgasare. Eftersom det är en massa stag och länkar osv mellan förgasarna, så krävs det inte mycket slitage på detta innan det märks på tomgången. Motorn brukar gå ojämmt och puffa till ibland och även stanna om tomgången är lite lågt ställd. Jävligt enerverande när man ligger och trollar. Det är vanligare än man tror att motorn står fel, även direkt från fabrik. Men det brukar verkstan fixa vid första servicen, därför kanske man som kund inte märker detta. dagens bensin är så pass utspädd med en massa kemikalier, så att om man inte slarvar när man ställer in båten för vintern utan dränerar förgasarna + att man har ett bra bensinfilter, så är ivarjefall min åsikt att skit i förgasarna är sällsynt.
Och river man isär förgasarpaketet för att göra rent, så behöver man ändå synka ihop förgasarna.
Jonas 37
2007-03-20, 21:20
Hej igen!
Förgasar synkning skall göras vid varje service, av fyrtaktare med flera förgasare. Eftersom det är en massa stag och länkar osv mellan förgasarna, så krävs det inte mycket slitage på detta innan det märks på tomgången. Motorn brukar gå ojämmt och puffa till ibland och även stanna om tomgången är lite lågt ställd. Jävligt enerverande när man ligger och trollar. Det är vanligare än man tror att motorn står fel, även direkt från fabrik. Men det brukar verkstan fixa vid första servicen, därför kanske man som kund inte märker detta. dagens bensin är så pass utspädd med en massa kemikalier, så att om man inte slarvar när man ställer in båten för vintern utan dränerar förgasarna + att man har ett bra bensinfilter, så är ivarjefall min åsikt att skit i förgasarna är sällsynt.
Och river man isär förgasarpaketet för att göra rent, så behöver man ändå synka ihop förgasarna.
Kanske därför min Honda 50hk gått så otroligt fint dom 2 säsonger jag haft den? Byter bränslefiltret 1-2 gånger om året + att jag dränerar förgasarna vid vinterförvaringen? Har aldrig hafta minsta problem när jag trollar med min.
Jojon dina driftproblem KAN ha att göra med en uppbyggnad av gamla bensinrester i förgasarmunstyckena, skulle jag tro är troligare än osynkade förgasare iaf.
Nån som vet om "injection cleaner" medel funkar mot detta? ska iaf göra det mot igensatta insprutningsmunstycken på bilar
En taskig tomgång kan också vara ett tecken på en sliten kamaxel men det troligaste är väl att de behöver ställas, troligen behöver de justeras med brickor vanligt på bilmotorer kanske knepigt om inte annat be verkstan kolla spelet innan de gör något hör du ett "tickande" ljud ifrån den?
inget tickande ljud från den, så misstänker inte att kammen är sliten. Tror däremot på ingensatta munstycken som du nämner. Sen skulle en sync av förgasarna vara på sin plats... mycket intressant med injection cleaner, men fungerar det verkligen???
Lärlingen
2007-04-27, 01:48
Allt det här står på CD-manualen. Jäkligt bekvämt att printa ut den/de sidorna du skall jobba med. Sen kan du slänga dom eller spara dom om dom inte blivit ner-oljade förståss. En verkstadshandbok är alltid lite knepigare att ha liggande på motorn när man meckar. Blir oftast full i oljesöl och fläckar som snart gör det svårt att studera vissa bilder. Om verkstadsboken dessutom bara handlar om en eller ett fåtal modeller så måste du köpa ny bok om du senare byter till "fel" storlek (ex.v en större) av samma märke. CD-manualen är suveren i det fallet, alla modeller från 2-130hk och 1976-2005´s årsmodeller. Finns också nyare CD för 2006-2007 årsmodeller, men onödigt så länge men har garranti på motorn kvar (garrantin blir förvärkad om du går in och skruvar själv, det får man inte glömma bort). :nej:
mvh :cheers:
Får man fråga vart du fått tag på CD-manualen till Honda?
Skulle vara väldigt intressant att få tag på en sådan.
Calle786
2007-04-27, 18:40
Ett tips är att kolla på ebay, dom flesta cd manualer brukar finnas där till rimlig penning. Köpte bla till min fyrhjuling därifrån.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.