Visa fullständig version : Nautisk kompetens!
Sturgeon
2007-03-27, 12:07
Hej!
Efter att ha läst den nyligen upplagda tråden om farledsprickar så tycker jag det skulle vara intressant att se vad folk har för nautisk kompetens.
Så skriv en rad eller två om det!
Sedan gärna om någon olyckshändelse som ni varit med om till sjöss som skett på grund av ouppmärksamhet eller okunskap.
Jag själv har Förarintyg och Kustskepparen + VHF cert.
Förra året lyckades jag köra på ett mindre grund i inte allt för hög fart vilket gav upphov till skador på växelhuset som jag under de följande 2 veckorna till slut fixade. Grundet fanns utmärkt på kortet men inte på vattnet, ouppmärksam helt enkelt. Hann se det och bromsa upp innan det small.
/K
jag har Förarintyg men skulle nog vilja ta Kustskeppare oxå.. men förarintyg borde vara obligatoriskt för alla som kör båt med motor...
Ingen dokumenterad kompetens, men seglar så fort jag kommer åt...
Har snurrat runt mellan England, Sverige, Norge, Polen, Finland, Danmark.
Har Förarintyg och läser just nu in Kustskepparen för att till hösten komplettera med det som behövs för Fartygsbefäl Klass VIII, (har tidigare läst in gamla Skepparexamen men tog aldrig certet så det räknas inte officiellt men jag har gjort det iaf), VHF cert har jag och praktiskt erfarenhet motsvarande godkänt Radar intyg.
Mitt enda riktiga misstag (hittils) var när jag skaffade min första GPS en Garmin 12 och lade in en rutt som jag körde och noterade inte att GPS.en körde efter kartdatumet WGS 84 och kortet jag mätte ut kordinaterna i var i gamla kartdatumet vilket ger en felvisning på mellan 150-300m beroende på kurs, så när jag tyckte jag hade god marginal till ett friliggande grund så körde jag rakt över det, en lätt touch var allt som hände tack vare att jag körde i planing och båten gick grunt.
Köpte nytt sjökort i WGS 84 dagen efter och har klarat mig bra sedan dess :rolleyes:
Slå till här! Du har några minuter på dig!
http://www.tradera.com/auction/Sport__Fritid___Biljetter/aid_41340847
Jag ska ta förarbevis inom ett år, och sedan ordna båtplats i Mälaren.
Jag har lyckats få fortkörningsböter med båt en gång! Jag körde 7 knop i en kanal där det var max 5 knop... :)
Abelsson
2007-03-27, 14:29
Kustskeppare pluss VHF cert.
Samt den svindyra säkerhetskursen som krävs för att arbeta offshore på Nordsjön, och dess plattformar.
Vore kul med klass VIII
Min enda miss "so far", ja förutom nåt hack i poppen då, är felbedömninga av soppaförbrukningen. Gav mig iväg med en av våra arbetsbåtar på mitt dåvarande kneg.. Örnvik 550 ( finns de nån sån) tro ja de va.. Problemet va att dubbelbottnen va full med vatten, och båten drog en j*vla massa sås. (tyckte den va slö, och svor över detta) Mycket pinsamt att ropa upp polarna på vhf:en och förklara situationen, grejen va den att jag dessutom smygit iväg för lite gäddfiske.. hehe
//Abel
snickarn
2007-03-27, 16:09
skulle börjat med fartygsbefäl klass 8 nu till hösten men efter att ha läst lite om det så får det nog vara, man har bara befogenhet att köra 3 distans utanför kusten med den utbildningen och det räcker inte för att guida i simmris där jag i dag var ca 10 distans ut
Kustskepparn, vhf, några månader i fartygsboken, maskin.
Sjöräddningen 4 år.
Värsta incidenten skedde på land. Tappade båttrailern, sänkte en nybyggd busskur. 04:30. Polis var första person på plats. Hade snott till mig en fiskedag utan att sökt semester.
Muskytracker
2007-03-27, 16:21
Fartygsbefälsexamen klass VIII och Maskin klass VI tror jag de heter...
Glömde... körde på grund som 8-åring, fick kåpan i knäet.
Senaste turen stötte jag mot en klippspets i full rulle, hade en jäkla bonntur!
Everflow
2007-03-27, 17:20
Fartygsbefäl Klass VIII med allt vad det innebär.
smällde sömnder alla tre bladen på propellern när jag långsamt gled över en outmärkt sten:).. kostade dyra pengisar..
Skärgårdsskeppare plus VHf-cert. Körde på enda pricken i inloppet till Granvik. Till mitt försvar så var det becksvart. Men ändå rätt duktigt att lyckas träffa den lilla pinnen i den stora viken.
Har tagit skärgårdsskepparen.
Fartygsbefälsexamen klass VIII
Skärgårdsskeppar'n, samt en del praktiskt arbete i skärgården, dvs navigering.
Mest pinsamt; grundkänning med rel. stor segelbåt i närheten av hemmahamnen i Fjällbacka.
Fartygsbefälsexamen klass 8 (skärgårdsskepparexamen/kustskepparexamen/radar/VHF/sjukvård ombord/brand ombord). Maskinbefälsexamen klass 6 (heter klass 8 nu).
Basic-Safety, Räddningsmannakurs samt några fler interna inom Sjöräddningssällskapet.
Finns två typer av sjömän:
De som har gått på grund och de som kommer att gå på grund…
Hehe samma körde de på Barriär revet:
There are two types of captains,
the ones who has hit the reef and the ones who will..........
skulle börjat med fartygsbefäl klass 8 nu till hösten men efter att ha läst lite om det så får det nog vara, man har bara befogenhet att köra 3 distans utanför kusten med den utbildningen och det räcker inte för att guida i simmris där jag i dag var ca 10 distans ut
Hmm... detta var intressant information, jag går den kursen (Kustskepparen som är grunden i Klass VIII) nu med syfte att får köra utomskärs och har inte hört något om någon begränsning på 3 NM från kust, vi sitter och räknar på överseglingar till Gotland, Danmark och Åland och det är ju klart mera än 3 NM utanför kusten.
Det låter ju knepigt om Fartygsbefäl klass VIII har sämre befogenhet gällande öppensjö än vanliga Kustskepparen, måste kolla detta mera nogrannt.
Har precis tagit Skepparexamen klass 8 med alla dess undersaker som man måste ta..
Till hösten blir det nog Maskin klass 8 eller vad det heter..
Värsta som man varit med om e la nån grundstötning med båten i Fegen, inget allvarligt dock..
Hmm... detta var intressant information, jag går den kursen (Kustskepparen som är grunden i Klass VIII) nu med syfte att får köra utomskärs och har inte hört något om någon begränsning på 3 NM från kust, vi sitter och räknar på överseglingar till Gotland, Danmark och Åland och det är ju klart mera än 3 NM utanför kusten.
Det låter ju knepigt om Fartygsbefäl klass VIII har sämre befogenhet gällande öppensjö än vanliga Kustskepparen, måste kolla detta mera nogrannt.
Kan ha att göra med att Kustskepparexamen i sig inte ger yrkesmässig behörighet. Så era räkneövningar handlar om planera överseglingar med fritidsbåt skulle jag tro.
Kan ha att göra med att Kustskepparexamen i sig inte ger yrkesmässig behörighet. Så era räkneövningar handlar om planera överseglingar med fritidsbåt skulle jag tro.
Ja så kan det nog vara, det låter iaf logiskt när man tänker på det, ska fråga läraren nästa gång så får jag veta.
Det är ju ganska stora skillnader på krav så fort man börjar köra yrkesmässigt vilket ju är bra för dem som köper såna tjänster och vet att dem får kompetent folk som besättning.
Andreas Ramsby
2007-03-27, 22:52
Jag går Fartygsbefäl klass 8 just nu och med den får du köra yrkesmässigt/kommersiellt i inre fart vilket man passerar ganska fort vid simris. Då behövs Klass 7. För fritidsbruk klarar man sig långt med Kustskeppare.
Generellt är det mycket flummigt och omständigt vad som gäller. Tex båt över 6m kräver fartygsbefäl Klass 8, båt med mer än 100hk kräver maskinbefäl klass 8, båt som gör mer än 35 knop kräver högfartsutbildning. Båt över 5,5m måste fartygsregistreras, båt i inre fart måste ha speciellt anpassad första förband. Sen så kommer alla certifikat.......
Min lärare har dialog med sjöfartsverket om ett förslag som kommer i år där man ska förenkla reglerna för de som vill köra yrkesmässigt men ändå har mindre båtar.........
Jag går Fartygsbefäl klass 8 just nu och med den får du köra yrkesmässigt/kommersiellt i inre fart vilket man passerar ganska fort vid simris. Då behövs Klass 7. För fritidsbruk klarar man sig långt med Kustskeppare.
Generellt är det mycket flummigt och omständigt vad som gäller. Tex båt över 6m kräver fartygsbefäl Klass 8, båt med mer än 100hk kräver maskinbefäl klass 8, båt som gör mer än 35 knop kräver högfartsutbildning. Båt över 5,5m måste fartygsregistreras, båt i inre fart måste ha speciellt anpassad första förband. Sen så kommer alla certifikat.......
Min lärare har dialog med sjöfartsverket om ett förslag som kommer i år där man ska förenkla reglerna för de som vill köra yrkesmässigt men ändå har mindre båtar.........
Jo det är mycket krångel och jag ligger precis på gränsen för att behöva Klass VIII då min båt är knappt 6m och har en 100 hk snurra så jag tyckte det kändes bra att ta det även om jag skulle få köra med det jag redan har även komersiellt, men hellre lite överkvalificerad än att man missar något.
Har också hört talas om att dem planerar att lätta på strulet vilket låter bra, gäller dem där 3NM utanför kust från det yttersta skäret oavsett storlek eller vad??
Andreas Ramsby
2007-03-27, 23:29
Inre fart linjen går längs hela kusten, lite olika från land. Den är utmärkt på sjökorten.
Visst är det krångligt med alla regler men jag tycker att det är en nödvändighet för att göra sportfiskeguiderna mer seriösa och slagkraftiga.
Kapten i flottan. Körde isbrytare under vintrarna 1985 - 1987, de enda tre vintrarna när isen låg tjock runt hela Sverige.
Otäckaste smällen var en kulen helg i november för c:a 10 år sedan, syd Bullerö, där jag i drygt 40knop dammade rätt på en sten och skrynklade till det mesta som hänger ner baktill. Stenen fanns inte med i sjökortet då.
Mest komiska grundkänningen var på fladen ost Själbottna, där jag i vackert väder, i sakta mak på tomgång, utan sans körde rätt på den enda grynna som finns och som var väl utmärkt i kortet. Flera båtar blev vittne till eländet, alla vinkade och jag vinkade glatt tillbaka. Kan bara skylla på att jag var på bröllopsresa. :D
apersson69
2007-03-28, 09:03
Kustskeppare. Enligt PerE är jag av typ 2, "min" grynna ligger därute och väntar...
Jag hade turen att få gå som försökskanin på Marinteknik i Danderyd som extra år efter gymnasiet.
Och då stod detta med på kursplanen..
Förarbevis
Skärgårdsskeppare
Kustskeppare
VHF cert
Maskinist B
Tack för det televerket ..
//Micke S
Visst är det krångligt med alla regler men jag tycker att det är en nödvändighet för att göra sportfiskeguiderna mer seriösa och slagkraftiga.
Håller med Dig till 100% om det.
snickarn
2007-03-28, 16:35
absolut men som reglerna är nu får vem som helst utan utbildning bedriva komersiell verksamhet med båt så länge den är under fem meter
däremot får man ej hyra ut en bastuflotte med el motor på en insjö utan skeppare klass 8 om flotten är mer än 6 meter lång
absolut men som reglerna är nu får vem som helst utan utbildning bedriva komersiell verksamhet med båt så länge den är under fem meter
däremot får man ej hyra ut en bastuflotte med el motor på en insjö utan skeppare klass 8 om flotten är mer än 6 meter lång
Du ska nog se att det blir ändringar på det snart också.
snickarn
2007-03-28, 21:19
Du ska nog se att det blir ändringar på det snart också.
ja det kommer kompletteringar i juni eller juli
Jag har Nautisk inkompetens.
Kanske dags att gå en grundkurs då...?
Andreas Ramsby
2007-03-28, 23:53
Under 6 m skall det vara, (messerschmit)
Lärlingen
2007-03-28, 23:59
Kanske dags att gå en grundkurs då...?
Grundkurs??
Aldrig att jag skulle gå en kurs för att kunna köra på ett grund, det är ju skitenkelt!
BTW så Boa har Nautisk kompetens..
Han får till och med köra vilken färja som helst till och med rymdfärja enligt honom själv...
Satellittelefon kompetens och fotsvett har han också!:oj:
catchandreleasearn
2007-03-29, 09:47
Förarbevis har jag:)
Ska ta kustskeppare sen....
Andreas ramsby: Fartygsbefäl klass 8 behövs väl ej till en båt på över 6 meter i dagsläget?
Värsta incidenten hittils är väl att startsnöret har rykit av på en 4hk när jag fiskade med gummibåt, det roliga(eller tråkiga) var att jämte mig körde en kille med sin tjej vattenskidor fram och tillbaka och fattade inte att min motor pajjat när jag vinkade.
Efter att ha drivit i land så fick jag skjuts av en bonde till hamnen jag sjösatte i och hade mitt fordon hem.
Tur man hade en gummibåt som fick plats i bagageutrymmet:)
Edit: 6 meter ska det väl vara för att vem som helst ska bedriva komersiell verksamhet?
Enda grejjen jag vet är att inget försäkringsbolag försäkrar båtar för detta syfte.
blir det båtkörkort? se t.ex. http://www.batutbildningar.se
ngn som vet?
Har "marinens nautiska kompetensbevis".
Vad motsvarar det i det civila?
Fick möjligheten att ta förarbevis och ovanstående under min tid i flottan.