Visa fullständig version : Navionics XL9 och Lowrance LMS-339?
ahelsing
2007-04-18, 12:55
Jag har köpt ett Navionics XL9 kort och installerad detta i min Lowrance LMS-339 plotter (samma som LMS-334). Plottern hittar dock inget kort när jag slår på strömmen. Om jag med strömmen på tar ur kortet och sätter in det igen hittas det. Jag har testat med ett annat SD-kort utan sjökort men med filer på och det kortet hittas utan problem direkt när jag slår på strömmen. Har någon testat de nya XL9 korten i en Lowranceplotter?
FredrikR
2007-04-18, 13:56
Jag använder ett XL9-kort i en LCX-110C, fungerar kanon (förutom att stockholmskärgård ligger under menyvalet Swedish lakes...). Har dock uppdaterat den med ny programvara från Lowrance.
Den hittar du här: http://www.lowrance.com/Downloads/Updates/default.asp
Hälsningar
Fredrik
ahelsing
2007-04-18, 16:05
Jag har uppgraderat programvaran men det blev inte bättre av det. Kortet fungerar dock utmärkt om jag med strömmen på tar ut och sätter in det igen, men stänger jag av strömmen får jag göra om proceduren. Kan kanske vara något fel med mitt kort? Ska se om jag hittar någon med ett annat kort som jag kan testa.
Daniel L
2007-04-18, 16:29
Ring ner till Navpoint och fråga.
0300-566 340
Jag hade samma problem när jag hade dubbla kort i min med den gammla programvaran.
ahelsing
2007-04-18, 22:08
Jag var nere i båten igen och testade. Med två "blanka" kort gick det bra att både hitta SD-korten och kopiera filer till och från dom. När jag testade med sjökortet fungerade det också tre gånger av fyra ungefär. Innan har det aldrig fungerat.... Skulle tro att det är XL9 SD-kortet som inte är helt OK. Jag kör vidare några veckor och ser om det fortsätter strula, då får jag reklamera det. Jag pratade med Navpoint om problemet för någon dag sedan, men dom kände inte till några problem som liknade mina, men korten är ju helt nya så det är kanske inte så många som hunnit testa.
Ulf-Erik
2007-07-30, 21:43
Jag har upplevt exakt samma problem som du Anders Helsing, men jag har en annan typ av Lowrance. Min kartplotter är 3500C och går på software version GlobalMap version 1.7.0. Varje gång jag startar plottern med XL9-kortet färdigt i, så hittare den inget kort. Öppnar jag då luckan och tar ut kortet och sätter i det på nytt (med strömmen påslagen i plottern) så läser den direkt upp kortet. Har testat med andra XL9-kort och samma problem, så felet ligger tydligen inte i korten utan i plotterns förmåga att läsa upp dem.
Återförsäljaren är villrådig och har inte hört problemet förut (!?), så nu har jag kontaktat importören till Finland för att få råd. Update till ny version softa finns på Lowrance hemsidor, så månne det kunde vara ett alternativ till förbättring. Kan man månne uppdatera till nästa version softa själv, utan problem med garanti?
h. Ulf-Erik
ahelsing
2007-08-17, 20:54
Jag tror inte du får några problem med garantin om du uppgraderar. Uppgraderingarna kan du hämta hem själv från www.lowrance.com. Spara ner filerna på ett SD kort som du testat att plottern kan läsa, själv tog jag ett 16 MB som jag fått med en digitalkamera. Det är viktigt att plottern kan läsa kortet direkt efter uppstart. Jag har uppgraderat programversion två gånger utan problem. Det enda som händer är att man får göra om de egna inställningar som man gjort, exempelvis vilka overlaydata man vill visa.
Jag har köpt min plotter i USA, så någon hjälp i Sverige kan jag inte räkna med. Ringde dock svenska distributören Navpoint i juni och dom sa att det var ett känt problem för min modell och att en uppdatering var "på gång inom 2-3 veckor". Jag har dock inte sett någon på Lowrance hemsida ännu. Jag ska kontakta Lowrance i USA för att se om dom kan lösa problemet.
Uppdatera gärna tråden om du får fram någon lösning på problemet.
Jag var nere i båten igen och testade. Med två "blanka" kort gick det bra att både hitta SD-korten och kopiera filer till och från dom. När jag testade med sjökortet fungerade det också tre gånger av fyra ungefär. Innan har det aldrig fungerat.... Skulle tro att det är XL9 SD-kortet som inte är helt OK. Jag kör vidare några veckor och ser om det fortsätter strula, då får jag reklamera det. Jag pratade med Navpoint om problemet för någon dag sedan, men dom kände inte till några problem som liknade mina, men korten är ju helt nya så det är kanske inte så många som hunnit testa.
De känner aldrig till några "problem" överhuvudtaget det betyder oavlönat jobb helt enkelt, gör som jag när jag ringde Ray marines "generalagent" i Sverige efter problem för tredje gången med min Sportpilot (10000 spänn) långt efter garantin löpt ut poängtera att det är dyr utrustning och den ska helt enkelt fungera med HÖG RÖST ett tips (ps de fixade den gratis tre år efter garantin var slut pajar skiten igen så får de fixa till den på nytt, man får inte nöja sej med blaha svar lycka till och stå på dej)
De vet precis vad du talar om helt säkert men det kallas att mörka helt enkelt.
ahelsing
2007-08-18, 17:31
Jag tog mig tid i går kväll och ringde Lowrance i USA. Efter nästan en timme i telefonkö kom jag fram och fick prata med en supporttekniker. Problemet med att läsa minnskorten har enligt teknikern uppstått i och med att Navionics lagt ut tillverkningen av minneskorten på en ny leveranör som inte följt specarna när det gäller någon binärnyckel till punkt och pricka...... En uppdatering till de plottrar som har detta fel är under test och kommer släppas inom kort. Den kommer då att finnas på www.lowrance.com.
Får inte uppdateringen att funka på www.lowrance.com, det står att datorn inte kan hitta java på datorn, jag har alltid haft det och uppdaterar programet automatiskt. Är det någon som har några tips? Jag har en Lowrance 332c.
Får inte uppdateringen att funka på www.lowrance.com, det står att datorn inte kan hitta java på datorn, jag har alltid haft det och uppdaterar programet automatiskt. Är det någon som har några tips? Jag har en Lowrance 332c.
Jag laddade ner 1.80 till min 337cdf i helgen och det fungerade klockrent.
Men ang. Java så har jag ingen koll på hur du får igång det ifall det är inaktiverat eller så.
Hej,
Prova att gå in på www.java.com och verifiera Java-installationen. Installera eventuellt den senaste verren därifrån också om du inte redan gjort det.
Mvh
akst
ahelsing
2008-01-14, 12:49
Nu finns en ny version (1.7.0) att ladda hem från Lowrance som ska lösa kompabilitetsproblemen med de nya Navionicskorten. Har inte testat den själv då båten ligger på land utan batteri.