Visa fullständig version : Asp i fotoalbumet?
Alessandro
2007-04-30, 15:37
Jag börjar tvivla på om det är så bra att tillåta asp i fotoalbumet, blir alltför
ofta bråk om asp fångade på våren.
Vad tycker ni?
Jag börjar tvivla på om det är så bra att tillåta asp i fotoalbumet, blir alltför
Vad tycker ni?
Jag tycker att det vore en bra idé att endera inte tillåta Asp i fotoalbumet eller enbart fiskar fångade efter förbudstiden alltså f.o.m 1 juni. Blir svårt att hävda att en vårfångad fisk är tagen i juni då träden knappt har ett löv?!
theoneandonly
2007-04-30, 16:07
Jag tycker att det ska tillåtas men att de som lagt upp bilderna ska trackaseras som straff och varnande exempel. Då lär ju sig andra mer om förbuden kanske!
Alessandro
2007-04-30, 16:12
Jögge, fast det behöver ju inte vara träd på bilden.
1ochenda, trakassera folk som lägger upp asp-bilder som inte är helt rumsrena, nja, helst inte, hellre att dom stannar i privata fotoalbumet...:rolleyes:
Bilder som läggs upp nu och visar å-fångade aspar borde rensas bort. Däremot är det inget fel att visa bilder på aspar som fångas lagligt. Det är en spännande och svårfångad sportfisk när det inte är lektid, så den bör absolut ha en plats i fotoalbumet.
Jögge, fast det behöver ju inte vara träd på bilden.
Det har du rätt i Alessandro, men på de flesta aspbilderna i fotoalbumet ser man någonform av växtlighet och kan därmed också oftast tyda tid på året, inte någon exakt bedömning det vet jag men ger någorlunda vägledning.
Alessandro
2007-04-30, 16:35
Bilder som läggs upp nu och visar å-fångade aspar borde rensas bort. Däremot är det inget fel att visa bilder på aspar som fångas lagligt. Det är en spännande och svårfångad sportfisk när det inte är lektid, så den bör absolut ha en plats i fotoalbumet.
Självklart, fast det blir ju svårt ibland att avgöra om fisken är å-fångad eller inte?
Inte lätt det här, ytterligare finns det ju t.ex svenska malar som är fångade
som "bonus" fiskar i fotoalbumet, skall dom vara kvar?
Egentligen borde malarna också bort eftersom man ska återutsätta dem så snabbt som bara går om man råkar få en av misstag => borde kroka av dem i vattnet, och absolut inte posera med dem som flera uppenbarligen gjort.
theoneandonly
2007-04-30, 18:18
Jag har sett ett par måsar i fotalbumet, borde vi inte ta bort dem också? jag är rätt säker på att spöfiske efter mås är strängt förbjudet. :blah:
Ungefär som torsken...
Jerkbait då?
Merparten av alla är ju felkrokade även fast det inte omtalas.
Och då är det ju ryckfiske.
Jag tycker aspen ska vara kvar i fotoalbumet utan begränsningar.
Jerkbait då?
Har du någon seriös dokumentation beträffande felkrokad fisk i samband med jerkfiske att stödja ditt påstående med. :)
Lägg den i en särsklid tråd i så fall så inte den här ballar ur direkt. :ordning:
theoneandonly
2007-04-30, 20:04
;) Vi har ju tråden "Jerkfiske=ryckfiske" av Lazinko och tim
popfredrik
2007-05-05, 11:38
Har du någon seriös dokumentation beträffande felkrokad fisk i samband med jerkfiske att stödja ditt påstående med. :)
Lägg den i en särsklid tråd i så fall så inte den här ballar ur direkt. :ordning:
titta på den här gäddan bebest:
http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/thumbnails/31480-m.jpg
Så klart aspen ska va kvar i fotoalbumet! jag kan få asp i en ån utan att fiska i lekområdet, och dom fiskarna tycker jag hör hemma i albumet.
Det är en sak att stå och stoltsera med en fisk med strömmen i bakgrunden, men om fisken är tagen flera km nerströmms lekområdet så ser jag ingen anledning till att den ska bort.
Ska det vara otillåtet att lägga upp ål i år också då?
Alessandro
2007-05-11, 15:32
Ål kan man faktiskt fiska i ett antal vatten fiskeriverket gjorde en helomvändning.
Ål kan man faktiskt fiska i ett antal vatten fiskeriverket gjorde en helomvändning.
Jag vet, och asp är inte helt otillåten heller.
Marulk, rödspätta och en hel hög med andra fiskar är ju på gränsen till att bli utfiskade.. bort med dom också. Allt utom mört ska bort tror jag faktiskt. Eller så kan vi ta bort den också, det är så många som ger sig på den om alla andra förbjuds.
Torsk tycker jag är sjukt att den får vara kvar.
Torsken är väl egentligen bara riktigt illa ute i Östersjön, på västkusten är det inte lika illa vad jag vet.
Jerkbait då?
Du måste skoja va??? HAr aldig felkrokat en gädda på jerk. Inte fiskat mycket me ett 40 tal gäddor har det blivit så % felkr´kad fisk kan inte va stor :elgura:
Torsken är väl egentligen bara riktigt illa ute i Östersjön, på västkusten är det inte lika illa vad jag vet.
Torsken på västkusten är också illa ute utom möjligen i öresund.
Henrik Nordberg
2007-05-11, 16:54
Jag håller med jögge och KG?. En asp som är fångad på korrekt sätt under rätt period är helt klart värd en plats i albumet men jag tycker att det däremot är tveksamt att lägga upp bilder på aspar tagna under lekperioden. Aspen är en av mina absoluta favvofiskar att få på kroken så jag tycker det är förjävligt att folk inte kan respektera förbudet och dessutom vara så jävla dumma och lägga upp bilderna i albumet och hävda att de egentligen fiskade efter gädda eller abborre. Nej, webmaster får för min del gärna hålla ett vakande öga på aspkategorin och konsekvent ta bort bilder som visar fiskar tagna under fredningsperioden.
EDIT: Just nu är det inte mindre än åtta bilder från 2007 som enligt mig känns väldigt tveksamma.
Torsken på västkusten är också illa ute utom möjligen i öresund.
Det var som fan.. Tycker ibland att den är som stensnultror.. Vart man än är och bottenmetar så sitter det småtorsk på runt 30cm på kroken efter ett tag.
Flodebanan
2007-05-11, 17:17
Vad tycker ni?
Kan vi ju ta bort alla arter ur fotoalbumet? Finns ju fredning på det mesta i dagens läge.
Alla bilder på malar fångade i Sverige är i konsekvensens namn tveksamma.
MVH Scanner
Det var som fan.. Tycker ibland att den är som stensnultror.. Vart man än är och bottenmetar så sitter det småtorsk på runt 30cm på kroken efter ett tag.
exakt. Men var är de stora då? För några år sen kunde man fiska stor torsk från land, det kan man inte längre. Torsken är bristvara även på västkusten.
Om man ska slåss mot yrkesfiskare som jag iallafall vill ska sluta fiska efter den. Då tycker jag att man kan visa gott omdömme som sportfiskare och inte fiska efter den.
MVH Scanner
Om vi inte snackar i "konsekvensens" namn då :P ?
Hasse-Halvljus
2007-05-11, 19:12
Håller med Henrik...
Om vi inte snackar i "konsekvensens" namn då :P ?
:P
De bilder jag sett har en vettig berättelse runt bilden så de är ok för mig.
MVH Scanner
Vart finns malbilder från Sverige??
Är jag blind?
Är jag blind?
Ett exempel:
http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/thumbnails/24680-m.jpg
Finns några fler.
Hittar dem inte just nu men det var någon som hade tillstånd till "provfiske".
MVH Scanner
Ett exempel:
http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/thumbnails/24680-m.jpg
Finns några fler.
Hittar dem inte just nu men det var någon som hade tillstånd till "provfiske".
MVH Scanner
Ah, thnx!
exakt. Men var är de stora då? För några år sen kunde man fiska stor torsk från land, det kan man inte längre. Torsken är bristvara även på västkusten.
Vad jag vet så har stor torsk från land aldrig varit speciellt hett förutom kanske på vår och höst.. eller? Hur som helst så borde ju en hel del småtorsk vara bevis på att den iaf ynglar av sig fortfarande. Alltid något att vara positiv över.
Och själv tar jag hellre upp egen torsk är köper i affär, då vet jag iaf att det inte var något "spill" som slängdes tillbaka hel- eller halvdöda.
Henrik Nordberg
2007-05-12, 12:28
MVH Scanner
Skillnaden på asp- och malfiske är att det är aningen (!) lättare att rikta fisket mot asp än mot mal då aspen i dagsläget är betydligt mer talrik än malen. Således känns det som en ok förklaring att hävda att malfångsten var en mycket oväntad bifångst till skillnad mot en asp tagen i ett strömmande vatten i mitten av april.
I konsekvensens namn.
Alessandro
2007-05-12, 13:07
Är jag blind?
Nejdå, dom flesta är bortsuddade..
Flodebanan
2007-05-12, 14:03
Skillnaden på asp- och malfiske är att det är aningen (!) lättare att rikta fisket mot asp än mot mal då aspen i dagsläget är betydligt mer talrik än malen. Således känns det som en ok förklaring att hävda att malfångsten var en mycket oväntad bifångst till skillnad mot en asp tagen i ett strömmande vatten i mitten av april.
I konsekvensens namn.
Känns som att det snarare är 50/50...
titta på den här gäddan bebest:
http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/thumbnails/31480-m.jpg
Så klart aspen ska va kvar i fotoalbumet! jag kan få asp i en ån utan att fiska i lekområdet, och dom fiskarna tycker jag hör hemma i albumet.
Det är en sak att stå och stoltsera med en fisk med strömmen i bakgrunden, men om fisken är tagen flera km nerströmms lekområdet så ser jag ingen anledning till att den ska bort.
Ska det vara så svårt att förstå att fiske efter ASP i mynnande åar till till typ väner, hjälmaren och mälaren har fiskeförbud på ASP på våren.
Kanske en bild för eget album kan vara kul, men varför stoltsera för tusentals tittare att jag fångat avsiktligt eller oasiktligt en skyddad fisk som är i lektid och är i eller på väg till sitt lekområde?
Klart den skall vara kvar i albumet, inget snack om det.
Eller skall vi plocka bort öring för att den är fredad från fiske under lektid oxå??
Vad jag vet så har stor torsk från land aldrig varit speciellt hett förutom kanske på vår och höst.. eller? Hur som helst så borde ju en hel del småtorsk vara bevis på att den iaf ynglar av sig fortfarande. Alltid något att vara positiv över.
Och själv tar jag hellre upp egen torsk är köper i affär, då vet jag iaf att det inte var något "spill" som slängdes tillbaka hel- eller halvdöda.
Själv äter jag inte tork överhuvudtaget. Eftersom jag tycker att det är fel. Köper tex inte fiskpinnar och likn, om det finns torsk i. Tycker det är rent vansinne att fiska efter en art som försvinner.
Jag tycker snarare bristen på stora torskar bör ses som oroande.
Jo, man tog stora torskar från land förr.
För min del får man gärna ha Asp i albumet, annars får man ju aldrig lov att se de fina fiskarna.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.