Visa fullständig version : Vilken hand vevar du med?
IcyStorM
2007-07-09, 10:28
Här kommer pollen som förmodligen alla kan rösta på oavsett du står och jerkar, metar karp eller det är fluglina du har mellan fingrarna.
Vilken hand vevar du med?
För de som flugfiskar motsvarar det då givetvis den handen man tar in linan med.
Önskar alla ett riktigt skitfiske!
Vevar med höger vid spinnfiske men tar in linan med vänster vid flugfiske... =)
:cheers:
Jerkar med höger, har alltså veven i vänster.
Vevar med vänster vid spinnfiske mä.
beror helt på vilket fiske som gäller! kan i o f s veva med bägge då jag har normal motorisk förmåga. men för lätt upp till mellan jerk (30-70g) tycker jag att vänstervevat funkar bra, tyngre jerk så föredrar jag att veva med höger. vanligt spinnfiske tycker jag att det ger mer känsla att veva med höger. då jag är högerhänt och jag anser att det är ganska mycket i vevandet det sitter, så är det naturligt att jag har bättre feeling i högern. när man jerkar så är det mer med spöet man jobbar och då kan det vara bra att använda den hand man har mest feeling i (i mitt fall höger som sagt!).
Alltid med höger hand, oavsett metod.
Vänster vid Jerk, spinn och haspekfiske.
Jag vevar med bägge händerna. Det beror helt och fullt på hur rullen är konstruerad.
ERTO0001
2007-07-09, 11:33
fluga vänster
spinn höger
:catfight:
Old Firehand
2007-07-09, 12:24
Jag vevar med bägge händerna. Det beror helt och fullt på hur rullen är konstruerad.
Hej BeBest; Jag minns en annan herre som vevade med båda händerna, Rocky Marciano! Han ville också "be best" och det var han ända tills han lade hanskarna på hyllan.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Vevar med det som är ledigt.
Bägge händerna, munnen, knäna, armbågen samt foten har varit inblandad vid något tillfälle.
Den gången jag vevade med munnen höll det på att sluta med en dyr tandläkarräkning. Men upp kom firren efter dramatik.
MVH Scanner
SpecimenHunter_Rasmus
2007-07-09, 14:06
Vänster hand, alltid gjort till allt slags fiske (aldrig testat flugfiske iofs) :)
TelgeKroken
2007-07-09, 14:25
När ja va liten (yngre) så vevade jag alltid med höger hand men med åldern så har det blivit att ja föredrar vänster, känns konstigt attköra m h nu. :D
Pikeforlife
2007-07-09, 16:58
Vänster på alla metoder som jag bedriver! :headbang:
Alltid vevat haspelrullen med vänstern förr men nu har jag problem med högerhanden och kan inte hålla i spöt några längre stunder men veva med högern går bra:hungrig:.
Och när jag drillar trollinglaxar så är det ju självklart högervevning som gäller!:headbang::headbang:
Wreckbender
2007-07-09, 22:00
Båda nävarna, men inte samtidigt ;)
Båda nävarna, men inte samtidigt ;)
normalt fungerande motorik m a o!
Jag brukar veva på den sidan som veven sitter på.....
Wreckbender
2007-07-09, 22:13
normalt fungerande motorik m a o!
Tack! Har varit lite orolig, många är ju så stenhårt säkra på att en viss sida är bäst.
Båda, beroende på fiskesätt. Jerk alltid med vänster.(Kan bli höger ibland, under täcket.)
//Stefan
Jerkbygge
2007-07-10, 16:12
vänster så klart :P
Båda, beroende på fiskesätt. Jerk alltid med vänster.(Kan bli höger ibland, under täcket.)
//Stefan
åter igen så verkar det som om dom som varit med ett tag kör lite som dom vill, medan andra slaviskt följer "modet". märkligt!
Kastar man huvudsakligen med höger, så förstår jag inte dom som inte vevar med vänster...
IcyStorM
2007-07-21, 02:28
Men då vet man att majoritetn vevar med motsatt hand jag gör :blush:
Rasmus90
2007-07-21, 11:32
Vänster
vänster. ända fram till förra året vevade jag med höger
vänster. blev förvånad att det e mest vänster som röstat. Alltid då det kommer nån rulle jag vill ha finns det bara i höger!!
Hej BeBest; Jag minns en annan herre som vevade med båda händerna, Rocky Marciano! Han ville också "be best" och det var han ända tills han lade hanskarna på hyllan.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Skillnaden oss emellan, om man bortser från storlek, styrka och temerament, är att jag aldrig vevar med handskarna på. ;)
Vänster givetvis! Man vill ju ha den arm med mest styrka till att tampas med de stora fiskarna, om jag nu någonsin skulle lyckas få en dvs. :fiska1:
Left hand... saving my right for something else...
Ambassadeur5000
2007-07-22, 01:33
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Hahaha!!! Din gamle skojare där:buga:
Flodebanan
2007-07-25, 21:46
Här kommer pollen som förmodligen alla kan rösta på oavsett du står och jerkar, metar karp eller det är fluglina du har mellan fingrarna.
Vilken hand vevar du med?
För de som flugfiskar motsvarar det då givetvis den handen man tar in linan med.
Önskar alla ett riktigt skitfiske!
Vänster i ALLT; inte fan kan man hålla på och byta händer och greja!
Ambassadeur5000
2007-07-26, 00:02
Jajaja!!! Missionären jämt? säg det till bruden - Om du nu lyckas träffa någon:)
Vevar nästan alltid med vänster hand om jag nu inte har lånat någon rulle som är "felvänd". Tycker det känns mysko att veva med höger ...
Jag håller spöt med vänsterarmen under utkast och inspinning. Vevar alltså med höger trots att jag är högerhänt.
Jag undrar hur lång tid det skulle ta att öva upp högern som kastarm?
Jerka med vänsterhanden på veven ger sig nog så småningom isf.
Vid flugfiske är det vilket som för mig, båda varianterna funkar.
//K
Ingen - vid mete efter betesfisk.. ;) (toppknutet)
Vänster vid jerk, spinn och fiske med haspelrulle.
Vevar med höger hand och är självklart högerhänt, är helt handikappad när jag provar att veva med vänster hand, där är ingen ballans eller känsla i vänster hand. Gör i princip allt med den högra handen.
Vem bryr sig!
Denna fråga tar ju priset i menlöshet.
Vem bryr sig!
Denna fråga tar ju priset i menlöshet.
Ingen detalj inom fiske är för menlös.
//K
Vevar med höger på allt. Står jag och flugar i någon timme och får på något stort så är det skönt att ta spöet i vänster hand och veva med högern för att slippa bli så slut i högerarmen efter allt kastande!!
Muskytracker
2007-08-31, 11:48
Jag vevar helt enkelt med den "rätta" handen.
MVH
SharperCarper
2007-08-31, 12:02
Jag vevar helt enkelt med den "rätta" handen.
MVH
Samma här, veva med vänster, hälsa med höger.
Höger i ALLT; för inte kan man hålla på och byta händer och tramsa. :D :D :D
Jag kjan veva med båda händerna utan problem. Men vid jerkbaitfiske använder jag högerhanden och jerkar med och vevar med vänstern förståss. Vidd spinnfiske vevar jag med högern. På haspelrullar vevar jag med vänster.
Alltid höger. Bildbevis: http://img174.imageshack.us/my.php?image=n53663629696294500ru7.jpg
Sportfiskekärlek
2007-09-02, 23:04
Vänster vid all utrustning typ av rullar.
Vid flugfiske, vänster där med.
Robert Jaglén
2007-09-02, 23:13
Med multi och flug rulle vevar jag med höger hand. Och med spinn rulle blir det vänster handen.
Gurrinho_Sportfiskaren
2007-09-17, 17:28
Vevar med vänster hand i Haspel och UL Fisket samt Karpmetet !!! :fiska2:
Dobbermann
2007-09-17, 17:30
vänster... högern spar jag till andra ändamål man inte bör ta upp här...
Bongoloid
2007-09-17, 18:54
Alltid höger hand!
vevar alltid med höger, men drar in linan med vänster vid flugfiske. Det är långt ifrån samma rörelse att dra som att veva.
diamond fish
2007-12-08, 23:26
spelar ingen roll använder båda lika bra.
Håller med dig för engångsskull =)
Det beror på, när jag jerkar vevar jag med vänster, när jag använder haspelrulle vevar jag med höger :nojd:
emil1110
2008-03-16, 20:32
jag vevar alltid med vänster oavsett vilket fiske, men när jag var i thailand och fiskade så fick man veva med höger...kändes riktigt ovant ;)
jerklimpan
2008-03-16, 21:16
vänster. blev förvånad att det e mest vänster som röstat. Alltid då det kommer nån rulle jag vill ha finns det bara i höger!!
Man har vevat med höger hand ända sen första ambassaduren kom 50 år sen .
Dumt å ändra på ett vinnande koncept .
Gädd_kungen
2008-03-16, 21:41
höger.. är ju vänsterhänt.. känns logiskt
Askungen
2008-03-16, 21:42
Jerkfiskar med vänstervevat, spinnfiskar med höger.
ackeliba
2008-04-05, 16:48
Vänster såklart!
Vänster vid spinnfiske (haspel) och höger vid trolling (Ambassadeur).
fiskaren44
2008-08-10, 18:50
Bara vänster handen!
Mothugg, drilla fisk och sköta spolen vill jag göra med den hand jag har bäst känsla i, höger. Oavsett fiskemetod. Känns även mest naturligt att veva med vänster då jag kastar med spöet över höger axel...
68 resp 32% visar att jag var före min tid då jag efterfrågade vänstervevade multirullar för 25 år sedan. :)
Pikeforlife
2008-08-10, 23:26
Vänster hand ofc!
Alltid vänster, inget snack om saken...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.