handdator

Visa fullständig version : Rädda fisken.

ejay
2007-07-17, 03:50
hur ofta av svenska folk drar upp gäddor på ca 10 - 20 kg på gädda?

det jag igentligen menar är att släpp tillbaks dom allra minsta fiskarna som gädda och andra fiskar.

för ca 2 dagarsen fick jag min första jerk gädda på ca 3 kg. jag klubbade den och lade den i påsen och körde hem olyckligt
för i tiden kunde man få 15kilos gädder hur lätt som helst!

men hur många gädder får man över 15kilos idag?

SNÄLLA GOTT FOLK OM DU ÄR EN RIKTIG ''FISKARE'' KÖR C&R!! FÖR FISKENS SKULL!:ledsen:

FreddyK
2007-07-17, 07:11
hur ofta av svenska folk drar upp gäddor på ca 10 - 20 kg på gädda?

det jag igentligen menar är att släpp tillbaks dom allra minsta fiskarna som gädda och andra fiskar.

för ca 2 dagarsen fick jag min första jerk gädda på ca 3 kg. jag klubbade den och lade den i påsen och körde hem olyckligt
för i tiden kunde man få 15kilos gädder hur lätt som helst!

men hur många gädder får man över 15kilos idag?

SNÄLLA GOTT FOLK OM DU ÄR EN RIKTIG ''FISKARE'' KÖR C&R!! FÖR FISKENS SKULL!:ledsen:

fick du 15kilos hur lätt som helst då?
men du har skrivit 9kg nått som rekord är det de du fått nu förtiden?
bara undrar :)

Michael
2007-07-17, 12:15

Jajamen, mer småfisk åt folket.

ejay
2007-07-18, 01:59
freddyK.

nej jag har inte fått upp en 15 kilos gädda.

men kolla på den filmen som bengt öste gjorde. T.e.x den i rönne å

ett par där .. fick gäddor på nästan 20 kg på trolling.

idag får man kanske en 10 kg's på trolling i rönne å :/

men jaja .. man lever livet :-)

oddcurve
2007-08-02, 02:31
håller med killen, mina föräldrar berätter om fisketurer dom gjorde när dom var små, och hur mycket och stora fiskar dom kunde få, hur överdrivet mycket lax och torsk det fanns då, som är helt utfiskat nu. själv så kör jag alltid c&r när det gäller gädda, släpper tillbaks han och tar en cheeseburgare på donken ist!

Finja
2007-08-02, 11:52
Ejay kan du länka till den filmen? Om den finns här nånstans?

NobleP
2007-08-03, 11:19
Kanske syftar Ejay på detta klipp från klassiska "Visst nappar det". Inte Rönne å då i så fall utan Lödde/Kävlinge å. Det har ju, som de flesta vet, varit ett av de allra bästa vattnen i Sverige under många år men enligt mig har det tappat en hel del. Vet att en del yrkesfiskare från bla Malmö, åtminstone för något år sedan, la nät i anslutningen till mynningen. Dessutom har jag vid mete efter abborre stött på en del personer som bonkar storabborrar (över kilot) i massor. Man blir lite ledsen i ögat.....

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=437588

Här är också en yngre variant av Fiskefebers chefredaktör Jörgen Larsson med på ett ganska långt avsnitt om mete efter gädda. Lite kul. Han tillämpar C&R redan 1987. Ett föredömme!