handdator

Visa fullständig version : Rassel med backspärren PÅ varför?

Andreasen
2003-07-13, 21:23
Som rubriken lyder så har jag fått ett missljud i min ett år gamla Abu cardinal 94r, när backspärren är på rasslar det när fastcast plastbiten är där den skall vara om ni förstår??
Tar jag av backspärren låter den INGET??
Skall jag ta loss lite kåpor och smörja lite, eller är nåt pajj??

Sturgeon
2003-07-13, 23:37
Är det direktverkande backspärr på modellen?

Är modellen utan direktverkande bakspärr så är det allra troligast att den "hake" som skall spärra så att inte spolaxeln kan rotera bakåt helt enkelt inte åker tillbaks som den bör, vad detta kan bero på är inte helt enkelt att svara på utan att titta inuti rullen, kan vara en fjäder, tillverkningsfel, överbelastning m.m.

Andreasen
2003-07-14, 01:10
Den har fastcast funktion ioch med det så stannar lintrissan(?) alltid i läget där man har den när man skall kasta.
Helt enkelt NEJ, den har inte direktstopp...
Skall öppna den nån dag och kolla i den...
Definitivt min sista ABU rulle....!

Arnenym
2003-07-14, 06:05
Originally posted by Andreasen
Definitivt min sista ABU rulle....!

Det är nog inte märket på rullen det beror på. Det är nog fastcast funktionen och dåligt underhåll som är problemet.

Andreasen
2003-07-14, 10:32
Men mina familjemedlemmar sitter på Shimano prylar och dessa håller 3ggr så bra som Abu de sköljer av prylarna efter saltvatten och smörjer 2ggr/år samma som jag...
Förresten:
Var rullarna bättre förr?
Min pappa har en rulle som är+20år gammal och är i nyskick! Han har endast bytit en skruv som han lyckades pilla sönder en gång ;P
Fiskat med den varje år MÅNGA ggr om året och smörjer den ALDRIG!

Arnenym
2003-07-15, 09:20
Rullarna var inte bättre förr. Däremot var dom gjorda i andra och tyngre material. Man ser skillnaden tydligt om man tittar på vinkelväxeln på en gammal och en ny rulle. För att få en mjukare gång har man bla ökat antal "taggar" i kugghjulen. Det medför att rullarna blir känsligare och behöver smörjas med kvalitetsfett.

Jag rekommenderar dig att köpa en rulle utan fast-castfunktion. Även Shimanos rullar med fast-cast funktion krånglar.