Visa fullständig version : ABU Ambassadeur 5000 / 6000 ?
Dark_Messenger
2008-02-25, 14:48
Hej!
Jag har en Ambassadeur liggandes och har haft i en massa år. Jag skulle jättegärna vilja veta lite mer om den och här borde ju kunskapen finnas kan man tycka.
Rullen är en ABU Ambassadeur. Tror det är en 5000 eftersom det står No.5000 tillsammans med AB URFABRIKEN SVÄNGSTA SWEDEN på den? Bredvid denna text finns det sk "kunglig hovleverantör-emblemet". Den är även märkt vad som verkar vara ett serienummer (?) där man sätter fast själva rullen med spöet. Rullen är vinröd metallic och i mycket fint skick, nästan oanvänd ser det ut som. Det solkiga som syns på bilderna är fett och går att torka bort. Alla tillbehör ser ut att finnas med(?), den ligger i ett läderfodral med små tuber med mekaniska reservdelar samt en instruktionsbok. Instruktionsboken är tryckt 1960 så rullen har nog några år på nacken. I boken kan jag utläsa att det verkar finnas en 5000 och en 6000-modell. Instruktionsboken verkar vara för både 5000 och 6000 modellen.
Vore kul om någon visste något, själv fiskar man ju inte eller har några skills på sånt här överhuvudtaget. Det är därför jag vänder mig till er proffs. Finns det något värde i rullen? Något annat kul att veta om den? mm..
10280
10281
10282
10283
10284
10285
andreas9
2008-02-25, 15:09
Den var fin. Skriv ut rullfotsnummret (det som står instansat undertill som du nämner) här så kanske en värdering blir enklare. Själv har jag dålig koll dock.
Det säljs en del av dessa på Tradera så lägg upp den där om den inte är dig alltför kär.
Dark_Messenger
2008-02-25, 15:14
Den var fin. Skriv ut rullfotsnummret (det som står instansat undertill som du nämner) här så kanske en värdering blir enklare. Själv har jag dålig koll dock.
Det säljs en del av dessa på Tradera så lägg upp den där om den inte är dig alltför kär.
Tjena.
Det sk rullfotsnummret är 454303.
Ska kolla om jag hittar något på tradera.
Ös gärna på med mera om någon vet något om rullen.
EDIT: På bilden av manualen ser det ut som att 5000 skulle ha två knoppar på veven men min har endast en som ni ser. Dock står det 5000 på rullen..??
Rullen är mycket välbevarad 9/10. Det tycks finnas ett par små färgsläpp annars i skick som ny. Rullen har just på grund av sitt fina skick ett samlarvärde, ca 1500 kr är inte orimligt om rätt köpare infinner sig. På senare tid har rullar i detta skick börjat efterfrågas av en ny kategori köpare: Rulltrimmarna. De vill ha n gammal välskött rulle med vårdat yttre. Sen går de loss på innandömet. Byter lager, spole, drev och bromssystem. I färdigt skick har de en tillsynes gubbig gammal ruller men der är i själva verket en formel 1 racer.
Din rulle har glidlager i form av självcentredade bronsbussningar. Den har ett bra slirbromssystem och en rymlig spole. Ingen nordisk gädda kvaddar den rullen.
5000 kunde fås med antingen dubbel eller enkel vev.
Du lär få bud på den! Hade jag haft möjlighet hade jag försökt köpa den!
grattis till en fin rulle!!! För, vissa, samlare är det en eftertraktad rulle. På Tradera går dom för 900:- till 5-6000:- , beroende på ålder och skick.
Din rulle är en tidig variant, en s.k 4-skruvs. Namnet av att stativet har 4 skruvar. Dock är det min gissning att veven inte är orginal. Den veven var monterad på 6000 modellerna från början. Så veven må vara från den tiden när rullen gjordes, men hör inte till den ursprungliga konfigurationen. För den petnoge drar det ner priset.
Det står möjligtvis inte Record, högst upp på vänstergaveln?! Om det gör det, är rullen från tidigt 50-tal, och värd mååånga pengar...
Som Bebest säger; den har bronslager, näst intill outslitliga. Men bromssystemet ... det finns bättre idag, om man säger så... Men en alldeles utmärkt bruksrulle, alternativt en prydnad för hyllan där hemma. Eller varför inte båda ?!
Sen huruvida man ska byta ut innandömmet, för att göra den till en F1 racer, är ju upp till var och en. Jag skulle INTE gjort det, under förutsättning att du bara har en. Skaffar du flera så ska självfallet en vara astrimmad!!!
Så har jag gjort !!!
christer
2008-02-25, 17:59
ser fin ut din rulle.. kollade också upp min gamla rulle för några år sedan och vad jag fick veta så var min värd en slant mestadels för den är märkt SG men då fattade jag det som att för den ska va det där lilla "extra" så ska den ha grå spole grått skjärnhjul..kanske har jag fel..? det har min men den ligger fortfarande på hyllan.. har inte sålt den, har tyckt det vart roligt att den rullen som bara ligger hemma är den värdefullaste men får kanske tänka om nu.. roligare att använda sakerna.
Dark_Messenger
2008-02-25, 23:52
Tack för många bra svar! :appl:
Kul att få reda på lite mer om rullen. Som jag förstår har den tillhört min numera bortgångne farfar för att sedan ärvas av min far som senare jag fick ta över. Jag vet att farsan och jag inte har fiskat med den. Farfar har jag dock ingen aning om. Skicket tolkar jag som att den inte är allt för "fiskad med" i alla fall.
Kommer någon på något annat intressant angående rullen så posta gärna i tråden.
ser fin ut din rulle.. kollade också upp min gamla rulle för några år sedan och vad jag fick veta så var min värd en slant mestadels för den är märkt SG men då fattade jag det som att för den ska va det där lilla "extra" så ska den ha grå spole grått skjärnhjul..kanske har jag fel..? det har min men den ligger fortfarande på hyllan.. har inte sålt den, har tyckt det vart roligt att den rullen som bara ligger hemma är den värdefullaste men får kanske tänka om nu.. roligare att använda sakerna.
SG, grabben du sitter på en guldgruva!!!
Många har gissningarna varit vad SG står för. Kanske det var initialerna på en konstruktör i tidens begynnelese. Den mest sannolika förklaringen är att det står för; Självcentrerande Glidlager.
Grå spole och grått stjärnhjul är ett signum för att rullen är riktigt tidig. Förmodligen inget serienummer. Nummerserier kom senare.
Fiska inte med den rullen. Bevara den som den är!!!!
Jag har också en 5000 med 6000 vev fotnr 420836...men tror inte att veven varit utbytt, kan ABU ha gjort 5000 i detta utförande? Ser ut som 5000B med den spolen å allt men de står inte 5000B på den.
Nån som vet mer?
Dark_Messenger
2008-02-26, 21:26
Jag har också en 5000 med 6000 vev fotnr 420836...men tror inte att veven varit utbytt, kan ABU ha gjort 5000 i detta utförande? Ser ut som 5000B med den spolen å allt men de står inte 5000B på den.
Nån som vet mer?
Vart står B:et på rullen om det finns med?
Sälstryparn
2008-02-26, 22:05
grattis till en fin rulle!!! För, vissa, samlare är det en eftertraktad rulle. På Tradera går dom för 900:- till 5-6000:- , beroende på ålder och skick.
Din rulle är en tidig variant, en s.k 4-skruvs. Namnet av att stativet har 4 skruvar. Dock är det min gissning att veven inte är orginal. Den veven var monterad på 6000 modellerna från början. Så veven må vara från den tiden när rullen gjordes, men hör inte till den ursprungliga konfigurationen. För den petnoge drar det ner priset.
Det står möjligtvis inte Record, högst upp på vänstergaveln?! Om det gör det, är rullen från tidigt 50-tal, och värd mååånga pengar...
Som Bebest säger; den har bronslager, näst intill outslitliga. Men bromssystemet ... det finns bättre idag, om man säger så... Men en alldeles utmärkt bruksrulle, alternativt en prydnad för hyllan där hemma. Eller varför inte båda ?!
Sen huruvida man ska byta ut innandömmet, för att göra den till en F1 racer, är ju upp till var och en. Jag skulle INTE gjort det, under förutsättning att du bara har en. Skaffar du flera så ska självfallet en vara astrimmad!!!
Så har jag gjort !!!
Hur mycket är mååånga pengar ??
Har nämligen flera Ambassadeurer som det står record på .
Två är i någon konstig gråbeige färg (är tyvärr färgblind) som
jag har svårt att säga egentligen vad den liknar.
Ärvde amborna samt några Arjon-rullar efter farsgubben.
Har inga planer på att sälja utan blev bara nyfiken på värdet .
Sälis....
Har du gamla RÖDA Ambassadeurer, som det står Record på, så kan dom vara värda mycket. Och vad är nu mycket... nja det vet man enbart när dom kommit ut på den s.k "marknaden". Är dom markerade med SG, har grå spole och ett grått stjärnhjul, så kan det röra sig om 5 ksek å uppåt. Detta under förutsättning dom är i bra skick, självfallet.
Vart står B:et på rullen om det finns med?
Hejsan! Dom amb 5000 B som kom lite senare och även hade serienr under rullfoten hade både knarr knapp på sidan av vänstergaveln och djup helsvartspole samt enkelvev ala 6000 , B stod kanske för "Big"
Eftersom dom djupa och den vanliga 5000 spolen passar lika bra vilket som i dessa gammla Amb 5000 så är det ju fullt möjligt att den spolen som sitter i nu efter ca 50 år inte satt där när rullen såldes ny! =)
mellis56
2008-03-01, 22:10
Hej det är en 5000 B värde i dag ca 1000 lappen
Rullen är en ABU Ambassadeur 5000 B uppskattningsvis tillverkad 1964-65. Det är en tidig B-modell utan knarr. Knarren kom några år senare. B-modellen har förutom knarr, en enkelvev som på Ambassadeur 6000 samt helsvart smal spole för högre linkapacitet.
Jag har skrivit mer om Ambassadeur-rullar på www.fishybiz.se .
"Värdet" ? uppskattningsvis ca 7-800:- , ibland mer på nätauktioner.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.