Visa fullständig version : Piglet II eller Buster Stiff?
Tjena.
Ska köpa ett nytt spö om ca 2 veckor för jerk.
Jag kommer kasta med drag från Twitchin rap (30 gram) Till 110 gram.
Det står sig mellan Piglet Evo II och Buster Stiff. Villken av dem rekommonderar ni? Det lutar ut en Piglet tror jag.
hagenblad_
2008-03-01, 09:02
om du bara ska kasta beten upp till 110g så tycker jag att du väljer piglet..
stiffet är ju upp till 150g och kan då kännas lite påkigt "när inte alla grammen behövs" om du förstår vad jag menar.
MVH Johan
jerkbait-fiske
2008-03-01, 09:10
skulle hellre satsa på pikerange serien lätta starka spön
engqvist
2008-03-01, 14:40
Har själv piglet spöt. Klart bättre än stiff spöt. Men håller med fåregående satsa på ett pikerange istället. Skulle jag själv välja om jag skulle köpa ett jerkspö nu.. Piglet spöt är inte dåligt tvärt om. Men pikerange spöna är lättare och inte så mycket dyrare heller.
Men hittar du ett piglet till ett bra pris så är det bara att slå till.
pepp-robert
2008-03-01, 14:51
Piglet finns för 895 på regalmarin.se
Piglet finns för 895 på regalmarin.se
och CWC Strike Pro Conductor 6ft. 150g finns för 995.- på http://sportfiskehornan.jetshop.se/
Villket av dem nu då?
Vill kunna kasta lättare beten, och hellst inte att det känns som att man drillar en fisk med en trästock utan att det ska vara lite kämp i det.
Kommer väll kasta en och en annan Bull Dawg har jag tänkt, hur mycket kan én sådan väga?
Blir väll då beten som mellan 30 gram till 120-150 gram.
jerkbait-fiske
2008-03-01, 17:59
Strike Pro Conductor 6' -150gr, 5,4oz, 1pcs
Strike Pro Connector 6', -150gr, 5,4oz, 2pcs
Strike Pro Contest 6,6', -150gr, 5,4oz, 1pcs
Strike Pro Contest 6,6', -110gr, 3,9oz, 1pcs
Strike Pro Contact 6,8', -180gr, 6,4oz, 1pcs
Strike Pro Concept 7,6', -150gr, 5,4oz, 2pcs - trigger
Strike Pro Concept 7,6', -110gr, 3,9oz, 2pcs - haspel
info från cwc hemsida
jerklimpan
2008-03-01, 19:36
Tjena.
Det står sig mellan Piglet Evo II och Buster Stiff. Villken av dem rekommonderar ni? Det lutar ut en Piglet tror jag.
Låter som en bättre ide å köra med 2 utrustningar . Ex ett Lf jerk a light alt LF premiun light . Å sen till Gäddfisket kör du med piglet eller nå annat trevligt spö från lundgrens .
Det verkar ju inte va så spännande å kasta 30 grams bete med ett kvast skaft . Har ja fisk eller är det skräp . Du förstår vad ja menar .
/Fredrik
Har du ju faktsikt rätt i.
Finns det betan som väger över 120 gram då?
Vad är det för beten då, och är dem någe bra?
Vet ju inte riktigt om man ska ta en piglett II eller vad man ska göra. Om man kommer använda beten över 120 Gram.
Hur är pigletten förövrigt? Är den jätte styv eller?
roach master
2008-03-01, 22:53
Vet ju inte riktigt om man ska ta en piglett II eller vad man ska göra. Om man kommer använda beten över 120 Gram.
Nej inte jättestyv, men den klarar av beten som buster,
big bandit o pigarna, det är de ja kört mest med.
Men det är riktigt skön drillnings känsla i den iaf.
jerkbait-fiske
2008-03-01, 23:02
det finns massor av beten som e bra som väger över 120 gr
titta gärna in på /www.attitudebaits.com/ en grymm hemsida för oss sportfiskare ...:elgura:
FLYMAN1@TELIA.COM
2008-03-01, 23:08
Tjena.
Det finns ett nytt spö på marknaden av house av hardy grey jerk två längder 6,0 6,6 dom är helt suveräna har bara testat ett av dom till mycke bra pris för att vara ett hardy spö dom är helt enkelt underbara att fiska med.
Blir väll då Buster jerk 70 gram och Bull Dawg någon som inte väger så mycket.
När man öser iväg demdär stora 170 grams bull dawgs, då funkar inte pigletten riktigt bra där va?
Vad är det för skillnad mellan Pikerange och Piglett II då? Är Pikerangen styvare eller?
Blir väll då Buster jerk 70 gram och Bull Dawg någon som inte väger så mycket.
När man öser iväg demdär stora 170 grams bull dawgs, då funkar inte pigletten riktigt bra där va?
Vad är det för skillnad mellan Pikerange och Piglett II då? Är Pikerangen styvare eller?
Styvare, lättare, starkare.
Kolla på Strike Pro Contact 6,8´-180 gr, om du ändå vill kunna fiska bulldawgs och även jerkbeten. Kanske är lite för påkigt för dom minsta betena, men beten som buster med mera borde funka bra !
Finns på AB med ett bra pris
http://www.buyit.se/attitudebaits/visaProdukt.asp?produktID=2381&veckans=
roach master
2008-03-02, 12:36
Styvare, lättare, starkare.
Kolla på Strike Pro Contact 6,8´-180 gr, om du ändå vill kunna fiska bulldawgs och även jerkbeten. Kanske är lite för påkigt för dom minsta betena, men beten som buster med mera borde funka bra !
Finns på AB med ett bra pris
http://www.buyit.se/attitudebaits/visaProdukt.asp?produktID=2381&veckans=
Det finns ju ett pike range med kastvikt upp till 110 gram som är rekomederat på piglet, så de borde ju ha ungefär samma aktion...
Hur är det att fiska med dem små Bulldawgarna då på 95 gram? Är dem försmå eller?
roach master
2008-03-02, 16:00
Hur är det att fiska med dem små Bulldawgarna då på 95 gram? Är dem försmå eller?
Jag har ett par ghost tailar som ja har fiskat lite med på mitt piglet o det har funkat ok, men det är så att den rullen ja har krånglar lite så ja har inte vågat ta i fullt ut i kasten, men detfunkar tycker ja iaf.:cheers:
jerkbait-fiske
2008-03-02, 16:01
dom små väger 56 och är helt ok att fiska med
men satsa hellre på ett spö upp till 150 gr pike range 6.6 fots
då kan du lätt hantera bull dawg samt andra allt tex jerkbaits
Vad är det för bull dawg du tänker man kan kasta med då?
Håller pike Range samma klass som Piglet evo II, är den skönare, snyggare eller?
Går de även bra att skicka iväg drag runt 50-60 gram?
Och villken i Pike range serien rekommonderar ni?
jerkbait-fiske
2008-03-02, 16:25
skillnad mellan piglet är stora lättare rappare klinga snyggare Neeej
jag har 6.8 fot upp till 180 gr. Personligen kör jag med mellan bull-dawg 97 gr
samt en hel del jerks mellan 70 - 130 gr
gärna home mades typ norpan jerk :elgura::fiska2:
Okej, är det värt att vänta och spara till ett Pike range ist för Pigleten?
Och sen ha ett mindre spö för under 50 gram?
Men är den mycket styvare än Pigletten
jerkbait-fiske
2008-03-02, 20:17
såg att sportfiskehornan har pike range contest 6.6 fot upp till 150 gr för 995 + frakt.... va skulle du få ge för piglet 2 spöt ?
jerkbait-fiske
2008-03-02, 22:00
det låter ju som en väldigt bra deal
Okej, men egentligen, är det ngn ide att köpa pro range som tar 150 och en Piglett evo II som tar 120.
Det är väll inge drag som man kastar som det skiljer 30 gram imellan, det måste vara ngt annat du tänker på då?
Måste ta en fråga till, kan man dänga iväg 170 gram av dem med Pike rangen?
Och villken av de olika i serien tyckern i jag borde köpa?
jerkbait-fiske
2008-03-03, 21:31
jag har 6.8 fots pike range upp till 180 gr står det på den
men skall du regelbundet kasta beten över 150 gr så skulle jag satsa på st croix men då får du vara beredd o betala + 500 kr till....
pike range finns väl upp till 110 gram också? det kanske skulle vara något? Annars är det bra att ha upp till 150 gram, då många beten väger upp mot de vikterna. Om du köper ett spö med för liten kastvikt, blir du begränsad när du ska välja bete. Du missar många fina beten om du inte kan ha drag över 110 gram, men om du vet vilka beten du vill fiska med så kanske 110 grammarn kan vara något.
Hmm njaa, kanske 3/10 ggr att man kör med det.
Tror du det skulle gå med ett 150 grams spö och dänga iväg 170 gram? Det borde väll gå utan någe problem tycker jag.
Blir väll drag isf mellan 60-170 gram
Står väll mellan dessa då, och den som tar 180 gram finns på berras för 895 kr!
http://sportfiskehornan.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=746&cat=136
http://sportfiskehornan.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=743&cat=136
http://sportfiskehornan.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=744&cat=136
Vad är skillnaden mellan dem för utom vikten dem tar?
Hmm njaa, kanske 3/10 ggr att man kör med det.
Tror du det skulle gå med ett 150 grams spö och dänga iväg 170 gram? Det borde väll gå utan någe problem tycker jag.
Blir väll drag isf mellan 60-170 gram
Står väll mellan dessa då, och den som tar 180 gram finns på berras för 895 kr!
http://sportfiskehornan.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=746&cat=136
http://sportfiskehornan.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=743&cat=136
http://sportfiskehornan.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=744&cat=136
Vad är skillnaden mellan dem för utom vikten dem tar?
Endast längden. Det är samma serie, så resten är lika. Väldigt bra spön, med långa fina bakhandtag, iallafall på 7,6 fotarn.
jerkbait-fiske
2008-03-03, 22:53
http://www.attitudebaits.com/ finns den för 849 kr ( 6.8 fot )
samt att dom har grymma jerks typ hellhound cobbs allt smuttley bra beten .....
Tack så mycket =) Har fått kanon hjälp hittils.
Nu till ännu en fråga :P
Varför är den billigare än dem andra 150 gramarna? Och skillnaden på styvhet när man får fisk är väll inte så stor mellan dem hoppas jag, och det går att dänga iväg 170 Grammarna.
Och jo, nu en ganska lätt fråga för många :P
Men på slutet av endel så finns det beteckningar som
"shallow runner" och "shallow cruiser" och "spring"
vad är skillnaden från orginal?
Tack så mycket =) Har fått kanon hjälp hittils.
Nu till ännu en fråga :P
Varför är den billigare än dem andra 150 gramarna? Och skillnaden på styvhet när man får fisk är väll inte så stor mellan dem hoppas jag, och det går att dänga iväg 170 Grammarna.
Och jo, nu en ganska lätt fråga för många :P
Men på slutet av endel så finns det beteckningar som
"shallow runner" och "shallow cruiser" och "spring"
vad är skillnaden från orginal?
Shallow betyder att den går lite grundare, dvs den sjunker inte lika fort, men vikten är samma. Spring är en lättare och kortare modell på 56 gram :cheers:
Gädd_kungen
2008-03-04, 17:07
ja söger enl mig finns de bara ett bra spö och de är st croix. kommer aldrig fiska me annat!! ja älskarr dom spöna bra ryggrad och ett bra pris..
Har du testat Pike rangen eller? Menar du att den suger eller?
Hittar då ingen för pris runt 800-1100 kr som tar vikt 150-180 gr, vill inte ha så styvt spö hellst.
Iaf, om man nu ska trolla med vanliga drag, går det bra med pikerange spöt som tar 180 gram?
Och går de även bra nu att kasta vanliga drag runt 30 gram utan att jerka dem? Som att använda som ett vanligt spö.
Ska iväg om en och en halv månad till fiskestället.
Och då kommer min kompis få ta mitt andra spö där, så jag får köra med jerkspö när vi ska trolla osv.
pluppen_2
2008-03-05, 18:15
Undrar samma sak. Skulle väll tro de går men vet inte, ngn annan som kanske kan svara på den?
jerkbait-fiske
2008-03-05, 18:45
köp lf cobra 15-45 gr samt pike-range 6.8 fot upp till 180 gr så har du ett kombo som täcker det mesta som finns i betesväg
Om jag hade råd hade jag köpt det dyraste och bästa, man har bara 1000 kr.
Vet inte riktigt, ska man ta ett spö och skita i att köpa ett150-180 grammare spö, för jag lär ju inte tokfiska bulldawgen på 170 gram, utan lär väll vara att köra med normala jerks och kanske bulldawg ngn gång. och 97 grammarn kanske räcker.
Vad är det för drag man lär fiska då över 120 gram :/ ?, det är ju isf bara bulldawgen som väger 170, och då tappar man väll all drillningskänsla kanske, så det kanske är lika bra att köpa ett piglet evo II eller Strike Pro PR Contest 110 gram.
Eller vad tycker ni?
PikeSvanlind
2008-04-05, 22:25
köp buster soft :D:D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.