Visa fullständig version : synbarhet av betydelse?
hellhammer
2008-03-18, 13:31
Såg i nya fj hur väl linor syns i olika vatten! svart syns som bekant är mest.Har det någon betydelse för fångst resultatet?har själv alldrig märkt ngn skillnad använder cotland lj grön adrenaline grå o matrix svart i mina vatten till jb.:fiska2:
Betydelse ?
Gädda - tveksamt
Gös/Öring - troligt
Det man kan säga är väl - undvik svart/mörkgrön o likn. för att minimera "problemet" !
Old Firehand
2008-03-18, 17:28
:sun:Såg i nya fj hur väl linor syns i olika vatten! svart syns som bekant är mest.Har det någon betydelse för fångst resultatet?har själv alldrig märkt ngn skillnad använder cotland lj grön adrenaline grå o matrix svart i mina vatten till jb.:fiska2:
Hej Hellhammer; Jag har fiskat gädda många, många år med 30 och 50 lbs vit dacron flätlina med gröna prickar till mina röda och svarta Ambassadeur 6000 och 7000 multirullar. När jag började svärta dacronlinan de sista metrarna närmast betet eller använda helt svart dacronlina ökade mina fångster drastiskt av riktigt grova gäddor. Idag använder jag mörkgrön och mörkgrå PowerPro samt TufLine XP 0,36 och 0,41 mm vid spinnfiske med tunga wobblers och jerkbaits. Vid jigfiske efter abborre och gös föredrar jag 15 - 20 lbs (0,15 - 0,20 mm) fluorgul eller vit TufLine XP eller PowerPro spectralina. Fluorgul och vit lina använder jag för att jag på linan ska kunna se minsta lilla slackning, lyft, darrning eller stöt mot betet. Ögat är minst tio gånger snabbare att uppfatta än handen! Även här svärtar jag de sista metrarna närmast jiggen för att inte fisken ska se och skrämmas av linan. Jag har prenumererat på FiskeJournalen sedan första numret i början av 1974 och även varit skribent i tidningen av och till! Själv tror jag på allt jag läser, ser, hör och upplever inom fisket! En del tror jag är sant....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Ps. Jag har inte kunnat registrera om de riktigt stora gäddorna hugger bäst om jag använder röd eller svart Ambassadeur multirulle.:sun: Ds.
hellhammer
2008-03-19, 10:05
Jag har för mig att även Per Lindberg svarta dacronlinan sista meteterna kanske lockar större damer! tror att jerken jagar byte ?.:fisk:
stod det om några fler färger än svart?
hellhammer
2008-03-21, 11:40
Både nylon flät o flourcarbon i olika färger.:fiska2:
Både nylon flät o flourcarbon i olika färger.:fiska2:
Och vad stod det om dessa? Vilka syntes bra, vilka syntes mindre bra? Orkar du skriva lite kort? :)
Unconditional Hunter
2008-03-21, 15:29
Och vad stod det om dessa? Vilka syntes bra, vilka syntes mindre bra? Orkar du skriva lite kort? :)
Köp Fj
Även här svärtar jag de sista metrarna närmast jiggen för att inte fisken ska se och skrämmas av linan.
Borde vara precis tvärtom väl? Fisken ser väl svart allra lättast?
För övrigt tror jag inte fisken ser linan på några/någon meters djup i ett grumligt vatten, och i klara vatten spelar det större roll. Jag tror även att t.ex. på vissa platser där fisketrycket är hårt, kan det spela roll, då fisken blir betydligt mer försiktig.
Till gädda tror jag inte linan spelar såå stor roll på ett sätt, men det skulle vara grymt konstigt om det inte alls spelade roll då jag vet hur kinkiga öringar/regnbågar kan vara.
Svart flätlina är mest synlig i alla de miljöer, ljusförhållanden och omständigheter som FJ testar synbarheten i.
Tror man att fisken vet vad en lina är, undviker man svart färg, eftersom den troligen syns lika bra för fisken i vattnet som för undervattenskameran. FJ menar att det i såfall är ett gott val att välja en lina med samma färg som vattnet man fiskar i.
Tror man att fisken inte fattar ett smack av vad en lina är och kan innebära använder man den lina som ger fiskaren bästa möjligheterna att ligga ett rävsteg före eller låter plånboken sköta valet.
Svart flätlina är mest synlig i alla de miljöer, ljusförhållanden och omständigheter som FJ testar synbarheten i.
Tror man att fisken vet vad en lina är, undviker man svart färg, eftersom den troligen syns lika bra för fisken i vattnet som för undervattenskameran. FJ menar att det i såfall är ett gott val att välja en lina med samma färg som vattnet man fiskar i.
Tror man att fisken inte fattar ett smack av vad en lina är och kan innebära använder man den lina som ger fiskaren bästa möjligheterna att ligga ett rävsteg före eller låter plånboken sköta valet.
Ja logiskt sett skall svart alltid synas bäst. Jag tror en synlig lina kan vara effektivare vid snipfiske i en ofiskad sjö. Då hugger de ju oftast på allt, bara de får syn på det. Kanske inte så allround men ändå:P
Jag råkade av misstag köpa gul lina förra året, tänkte att det kan väl inte spela så stor roll så jag spolade på den ändå. Efter några pass började jag misstänka att det inte var så bra gjort, kompisen fick fisk efter fisk men jag blev utan, ibland trollade vi med likadana vobbler och ibland med olika, oavsett metod fick han fisk och jag blev utan trots att vi normalt sett lyckas ungefär lika bra. Efter att ha bytt tillbaka till "normal" lina kom fiskelyckan åter. Den gula linan ligger sedan länge på soptippen och fiskelyckan är åter på normal nivå.
Jag råkade av misstag köpa gul lina förra året, tänkte att det kan väl inte spela så stor roll så jag spolade på den ändå. Efter några pass började jag misstänka att det inte var så bra gjort, kompisen fick fisk efter fisk men jag blev utan, ibland trollade vi med likadana vobbler och ibland med olika, oavsett metod fick han fisk och jag blev utan trots att vi normalt sett lyckas ungefär lika bra. Efter att ha bytt tillbaka till "normal" lina kom fiskelyckan åter. Den gula linan ligger sedan länge på soptippen och fiskelyckan är åter på normal nivå.
Jag köpte fyra nya ismetespön en gång för några år sedan, tyckte dom verkade riktigt shyssta... problemet var bara att det var helt omöjligt att få nån stor gädda på dom? Fiskade flitigt med dessa spön på bra platser men inte då!
Till slut fick jag för mig att nån hade häxat med spöna och bytte tillbaks till mina gamla... Vips så var ordningen återställd?
Ibland kan slumpen göra att självförtroendet åker på semester!
"fisket låser sig och nyckeln trillar ner i en brunn"
:santa:
Vid plattfisk mete har jag märkt att fisken ofta skygar för gul/grön lina.
Jag har inte upplevt någon vidare skillnad. Dock tycker jag det låter vettigt att välja en lina efter vattnets färger. Men skulle inte grön vara en bra färg då? Någon sa att rosa är nästintill osynlig?
sirsteff
2008-03-24, 12:26
Om man tittar på dykare på undervattensbilder, är de delar som är svarta nästan "osynliga" medans neongula färger lyser mkt kraftigt. Även vanlig gul färg syns tydligt. Tänk på hur fiskarna ser ut. Vit buk för att inte synas underifrån, svart rygg för att inte synas uppifrån. Vänd på fisken, och den syns tydligt från "alla" håll.
Sir Fish-a-lot
2008-03-24, 12:47
Är inte rosa den nyans som snabbast blir osynlig i vattnet? Jag läste det någonstans.
Samma färg på linan som på vattnet... då kommer väl bara fluorocarbon och nylon i närheten ; )
Ska man bottenmeta (tex karp) så ska just en mörkgrön/grå/brun flätlina smälta bra ihop med botten (om den är dyig).
Jag tycker att mörkgrön borde vara den bästa allroundfärgen. Tycker inte att man kan jämföra denna med svart. Är det någon som har dålig erfarenhet med grön lina?:)
Sen undrar jag varför rosa skulle bli osynlig och inte orange t.ex.?
Sir Fish-a-lot
2008-03-24, 13:27
Jag tycker att mörkgrön borde vara den bästa allroundfärgen. Tycker inte att man kan jämföra denna med svart. Är det någon som har dålig erfarenhet med grön lina?:)
Sen undrar jag varför rosa skulle bli osynlig och inte orange t.ex.?
Rosa vs. orange. Det har med ljusets olika våglängder att göra. Vissa "försvinner" på ett visst djup.
Sedan bör man tänka på att vår syn och fiskens inte är likadan!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.