Visa fullständig version : Sugen På Att Testa GäddMete! Nybörjarhjälp!
Jag är sugen på att testa gäddmete, men har ingen erfarenhet av det. Lite tips om hur man gör och var man ska fiska! Ge mig alla tips ni har att ge! :)
Piskfinne
2008-08-10, 17:41
Stort flöte, tafs, trekrok + mört eller abborre. Trekroken i ryggen på fisken. Djup beroende på sjö givitvis men kör på nån meter djupt om det inte är jättedjupt. Det finns säkert någon "hardcore-gäddmetare" som har bättre tips och kör på lite mer High Tech-prylar men hur som helst så kör jag på detta sättet och det funkar jävligt bra för mig iallafall. Jag brukar kasta ut metet där det känns som att det kan lura en gädda, kanske vid lite vass eller så men ibland rakt ut i sjön och dom hugger där med.
Jag är sugen på att testa gäddmete, men har ingen erfarenhet av det. Lite tips om hur man gör och var man ska fiska! Ge mig alla tips ni har att ge! :)
Tacklet ser ut så här för ett enkelt flötmete.
Flötesstopp/stoppknut, liten pärla, flöte (20-40g), sänke, pärla, tafs (40-60cm) med 1 eller 2st trekrokar som du fäster betesfisken i.
Testa att meta på djupkanter, djuphålor, utanför vassar, och andra intressanta platser.
Spö för båtfiske: 7-8fot med haspelrulle/baitrunner
Spö för landfiske: 10-12 fot med haspelrulle/baitrunner
Lycka till!
Låftamannen
2008-08-10, 21:18
Darts har bra mete-kit med allt du behöver (förutom betesfisk) med förklarande instruktioner: http://www.kurresfiskeshop.se/kurre-bin/butik/produkter.pl?falt=5&varde=M892-02&mall=mall_vara.html&tillbaka=falt%3D4%26varde%3D110%26sok%3D%26mall%3D mall_lista.html%26sida%3D1
Gäddmete är en tålamods sak egentligen, för de gäller att hitta rätt plats att lura en gädda.
Enligt mig så föredrar jag att meta gäddor vid vasskanter där de e lite dyngig botten och ca 2 meter djupt.
Använder mig av 30g flöte med flötestopp, 2st trekrok med tafs, metedjup ca 1-1.5m.
Helst dött agn(inget trassel då), t.ex "vit fisk" Mört, sätter ena kroken i nacken den andra vid stjärten.
När de nappar så gör ett litet mothugg inte för kraftigt för då kan du slita av linan eller kroken.
Och använd dig av spärren på rullen så att du tröttar ut den annars är ri´sken stor att den kan slita sig.
Fiska helst idigt på morgonen eller kvälls fiske.
Med gäddmete kan du oxå få tag i gös, de beror på vilken tid på året du fiskar.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.