Visa fullständig version : Parmalindad kycklingfilé med balsamsås
Ok detta är inget fiskrecept men så jäkla gott att jag måste dela med mig av det ! :D
Detta behöver du till 4 portioner:
4 kycklingfiléer
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
8 skivor parmaskinka
2 dl vispgrädde
2 msk balsamvinäger
2 msk koncentrerad kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor
Sätt ugnen på 225 grader. Dela kycklingfiléerna på längden. Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Bryn filéerna i smör i en stekpanna. Linda parmaskinkan runt kycklingfiléerna och lägg dem i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde, vinäger, fond & vitlök. Häll i formen ovanpå kycklingen. Stek i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Servera med frästa grönsaker och ris. Gärna med nått gott vitt eller rött vin ! :)
MUMS FILIBABBA !!! Detta måste ni testa ! :headbang:
Sturgeon
2002-10-21, 21:24
Låter väldigt gott, enda tråkiga är att det enda från receptet ovan som jag har hemma är vitlök:( .
Du tror inte att du kan maila över lite rester till mig.:rolleyes:
Sturgeon, kan lova dig att det är värt stålarna som det kostar ... detta är supergott. Kan inte bifoga så stora filer i mailen annars hade jag kunnat skicka några kycklingfiléer och det andra ... ;)
Ska du impa på en dam så är detta helt rätt kan jag lova ! SLURP !
Sturgeon
2002-10-21, 21:41
Originally posted by Bergman
Sturgeon, kan lova dig att det är värt stålarna som det kostar ... detta är supergott. Kan inte bifoga så stora filer i mailen annars hade jag kunnat skicka några kycklingfiléer och det andra ... ;)
Ska du impa på en dam så är detta helt rätt kan jag lova ! SLURP !
Hittade svartpeppar och oregano i kryddhyllan, inte så mycket kvar nu. Har fått spara in på en del (så som mat) för att kunna köpa digitalkameran. Men någon gång skall det allt bli av, kanske kan beställa av morsan nästa gång man åker till henne.
Jag och relationer = red alert.;)
Digitalkamera går före käk ! :)
Nåja, med denna middag tillsammans med nåt gott vin så är tjejen fixad ... ;)
Sturgeon
2002-10-21, 21:55
Digitalkamera går före käk ! :)
Nåja, med denna middag tillsammans med nåt gott vin så är tjejen fixad ... ;)
Låt mig uttrycka det som så här, variationen har minskat, grönsaker= ketchup osv.
Nä, skall inte klaga, brukar woka någon gång i veckan, försöker äta fläskkotletter ganska ofta (vitlökssmör och pommes) :hungrig: , men sen är det klart att det blir en hel del pasta etc.
Har redan stadigt sällskap = katt, så en kvinna är överflödig;)
Tobbe, HAHA ! Det där skulle säkert bli gott om man la manken till ... :)
Sturgeon
2002-10-21, 23:02
Originally posted by Tobbe
En "Sturgeonisering" av receptet:
Detta behöver du till 4 portioner:
4 Gäddfiléer
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano eller något annat grönt du hittar hemma
8 skivor av Parmaskinka,Nån fisk, ost eller något annat skivbart
2 dl vispgrädde, filmjölk eller någon annan mejeriprodukt
2 msk balsamvinäger, Vin eller bara Balsam
2 msk avkok på Sutare eller nån annan fisk
2 pressade vitlöksklyftor, eller nått i den stilen
:kung1:
Tack, Tobbe, du är mitt liv, du är mitt allt...:kung1:
Jag har ett kanon recept pågång, skall bara hitta det. Tandoritorsk heter det.
Får en egen tråd när jag hittar det.
Mums :)
Åt havsgös häromdan. Vad innebär det? Gös som gös, eller finns det nån oceanfisk som heter så?
//K
mr_cobra
2002-10-22, 00:29
Lät mumsigt. ska testa det i helgen...
Återkom gärna med rapport sen ... kul att se vad folk tycker. :D
Iofs inte jag som kommit på receptet men ändå. :headbang:
mr_cobra
2002-10-26, 19:27
Nu har jag ätit kycklingen...den var lika mumsig som väntat
Enda problemet var att linda skinkan runt filerna, då skivorna var för små för att ens täcka en sida
Mr Cobra, ajdå det var synd på parmaskinkan ... men men ... det blir ruggigt gott iallafall. Nu blev man ju sugen på det istället för köttbullarna som jag tänkte fräsa iordning. :D
Mr Cobra, ajdå det var synd på parmaskinkan ... men men ... det blir ruggigt gott iallafall. Nu blev man ju sugen på det istället för köttbullarna som jag tänkte fräsa iordning. :D
Köttbullar funkar alltid, testa annars varianten kalvfrikadeller i buljong med citron som ju ser ut som köttbullar, om än kokta och med annat kött :)
//K
panerad abborre e' godare helst med kokt "kartoffel" och ngn bechamel till!
Det blir nog detta ikväll också så damen blir nöjd med krubbet. Perfekt för er som inte kommit på vad ni ska laga till flick-/pojkvännerna ikväll. ;)
lillgustaf
2004-02-14, 14:46
TACK Bergman
kanske ska laga mat till några tjejer ikväll
och funderade på kyckling
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.