Visa fullständig version : Vilken båt är bäst?
Freddy Beaver
2003-10-03, 09:25
Goddag! Jag bara vilken turbåt här i södra/västra skåne ni tycker är bäst? Jag tänkte pröva senare till vinter att få lite torskar! Skriv vad ni tycker! Hej då.
andrease
2003-10-03, 15:13
I simrishamn går där väll någon, vet ej om den går på vintern, kan vällja på två turer, trolling efter lax - torsk och vrakpilkning. Kay jay tror jag den heter. Annars går ju Lilly från landskrona.
kingfisher
2003-10-08, 13:22
Hej
Om du ska åka med den bästa torskfiske skepparen, skall du åka med Ulf stahre.
För bokning och vidare information kontakta Ulf på Tel: 010-24 14 204.
070-48 31 558
Hemtel: 040-15 05 81
Jag åkte med Stahre förra året.
Fick torsk på fem, fem, sju, 9,2 och 11,2 kilo.
Sex pers fick trehundra kilo torsk..
En grymt kul dag och Stahre är en grymt schysst kille.
Jag ska åka igen!!!
Hoppalong
Tycker att Vandia från Helsingborg är bra på vintern. På sommaren är Ekeskärs 8-timmarsturer riktitg bra.
//Mikael
Ta den sista torsken bara. Att ni ids jaga dessa stackars torskar. Verkar ju inte finnas nån moral alls bland så kallade sportfiskare. Att ni inte fattar att den sjunger på sista versen. Sen att nån har några hotspot att fiska på. Ulf Stare borde som känd fiskare slutat upp. Men pengar styr allt precis som östatsmaffian.
Ta den sista torsken bara. Att ni ids jaga dessa stackars torskar. Verkar ju inte finnas nån moral alls bland så kallade sportfiskare. Att ni inte fattar att den sjunger på sista versen. Sen att nån har några hotspot att fiska på. Ulf Stare borde som känd fiskare slutat upp. Men pengar styr allt precis som östatsmaffian.
Amen vafan..lägg nu av! Stammen växer stadigt i sundet och torskfiske blir bättre och bättre för vart år. Sportfisket påverkar inte torskbeståndet utan det är de gigantiska trålbåtarna som förstör. Lägg nu av att gnälla. Vem fan är du att påstå att jag saknar moral? Du har ingen aning om vad du snackar om!
//Mikael
Att stammen skulle växa. Ja så resonerar alla dessa köttfiskare. Har du inte hängt med på debatten. Även på sportfiskarnas hemsida har det debatteras om just ditt resonemang. Yrkesfiskare kör ditt snack. Ett bra sett att hålla sin egen rygg fri. Det är småtorsk som knappt håller måttet dom fiskar. Och det kallar dom ökning. Och om det är det du menar gott om torsk. Ja då är du verkligen ute och seglar. Ta för guds skull och se program på TV och vakna till i debatten som först av forskare och miljömänniskor. Även vi som fiskar ser inte torsk på vykort. Det är ett rabalder om nån får en torsk vid sportfiske efter nån annan art. I Kaggfjärden vid gösfiske var det en av alla hundra som fiskar där. Som lyckades få en liten torsk. Det vart rusning av pöbeln för att titta. Där det tidigare fanns fullt med torsk är nu ett minne blott. Och du påstår att du är moralens väktare, eller ?. PS, finns det nån annan än just du som kan påstå att det kryllar av torsk. Är det så är det inte vi sportfiskare som ska påstå det i varje fall.
Att stammen skulle växa. Ja så resonerar alla dessa köttfiskare. Har du inte hängt med på debatten. Även på sportfiskarnas hemsida har det debatteras om just ditt resonemang. Yrkesfiskare kör ditt snack. Ett bra sett att hålla sin egen rygg fri. Det är småtorsk som knappt håller måttet dom fiskar. Och det kallar dom ökning. Och om det är det du menar gott om torsk. Ja då är du verkligen ute och seglar. Ta för guds skull och se program på TV och vakna till i debatten som först av forskare och miljömänniskor. Även vi som fiskar ser inte torsk på vykort. Det är ett rabalder om nån får en torsk vid sportfiske efter nån annan art. I Kaggfjärden vid gösfiske var det en av alla hundra som fiskar där. Som lyckades få en liten torsk. Det vart rusning av pöbeln för att titta. Där det tidigare fanns fullt med torsk är nu ett minne blott. Och du påstår att du är moralens väktare, eller ?. PS, finns det nån annan än just du som kan påstå att det kryllar av torsk. Är det så är det inte vi sportfiskare som ska påstå det i varje fall.
Just Öresund är ett undantag pga trålförbudet och sommarfisket 2005 efter torsk var faktiskt det bästa på många år här (alltså fisk mellan 3-10 kg, inte smått). Dock är det ju katastrof med torsken längs med resten av sveriges kuster.
Johannes R
2006-01-21, 22:22
Jag håller helt med Elanen, även om det nu skulle vara så att torsken skulle börja komma tillbaka vilket jag inte tror att den gör så ska man avstå från fisket bara för att visa att man bryr sig om fiskens tillväxt. Speciellt med alla debatter och forskningsrapporter som visar att torsken är på kraftig tillbakagång. Är man sportfiskare ska man inte fiska på fisk som är på tillbakagång.
Johannes R
2006-01-21, 22:40
Men torskfiske i sundet är INTE på tillbakagång...det blir bättre och bättre och nu är där hur mycket torsk som helst. Tycker absolut inte att det är omoraliskt att fiska torsk här däremot är jag emot torsktrålning och trålning överlag. Släpper tillbaka massor av torsk som väger under 1,5 kg vilket skall gå alldeles utmärkt om man tar det försiktigt.
Ja, torsken är utrotningshotad på andra platser men inte här och spöfisket kommer inte göra den utrotningshotad! Skall vi även tracka ner på malfisket i Spanien för att malen är utrotningshotad här? Ge er nu...det finns gott om torsk i sundet och jag anser det moraliskt försvarbart att fiska efter den!
Varför ska jag bryr mig om malfisket i Spanien? Jag bor ju i Sverige.
Har du hört talas om sympatiåtgärder? Bara för att torsken inte är på tillbakagång på ett enda ställe så betyder inte det att det är fritt fram att fiske hur man vill. Det är omoraliskt att fiska efter en fisk som är på stark tillbakagång generelt sätt. Tycker jag...
säger bara att elanen vinner med 100-0
Men torskfiske i sundet är INTE på tillbakagång...det blir bättre och bättre och nu är där hur mycket torsk som helst. Tycker absolut inte att det är omoraliskt att fiska torsk här däremot är jag emot torsktrålning och trålning överlag. Släpper tillbaka massor av torsk som väger under 1,5 kg vilket skall gå alldeles utmärkt om man tar det försiktigt.
Ja, torsken är utrotningshotad på andra platser men inte här och spöfisket kommer inte göra den utrotningshotad! Skall vi även tracka ner på malfisket i Spanien för att malen är utrotningshotad här? Ge er nu...det finns gott om torsk i sundet och jag anser det moraliskt försvarbart att fiska efter den!
Jag vet inte riktigt hur du fått tag på den infon att där e hur mycket torsk som helst i öresund. Skulle mer tro på att där e mer än i många andra hav dock så är där inte mycket. Torsken e en stimfisk, vad jag vet och båtarna som ni åker ut med har ekolod så det kan kanske tyckas att där e mycket, när dom lägger sig precis övanför ett stim.
Pröva att åka ut med en båt utan ekolod och fiska torsk så märker du att där inte e så mycket torsk som du tror.
Fiskar själv torsk och tar upp ca 5-10 torskar per år till mina morförädrar, annars hade dom köpt dem i affären och det har jag förbjudit dem att göra.
Fiskar med egen båt, oftast utan ekolod.
Varför ska jag bryr mig om malfisket i Spanien? Jag bor ju i Sverige.
Har du hört talas om sympatiåtgärder? Bara för att torsken inte är på tillbakagång på ett enda ställe så betyder inte det att det är fritt fram att fiske hur man vill. Det är omoraliskt att fiska efter en fisk som är på stark tillbakagång generelt sätt. Tycker jag...
Likheten med malfisket var just för att visa på att bara för att en fisk är på tillbakagång på en plats kan det vara okej att fiska efter den på en annan plats. Mal fiskar vi inte i Sverige för att den är utrotningshotat men i Spanien finns det mal i massor och därför fiskar man efter den där.
Det gäller att skilja på spöfiske och storskaligt yrkesfiske, verkar inte som ni är villiga att göra det. Tycker absolut inte att trålning skall tillåtas i öresund men det finns faktiskt så gott om torsk, stor torsk, i sundet att spöfiske är helt okej. Däremot om man drar sig upp mot Göteborg är det med tveksamt. Huvudsaken för att få tillbaks torsken i de områdena är dock att förbjuda trålning. Att sluta spöfiska gör varken till eller ifrån, däremot kan jag tycka att det är omoraliskt att fiska torsk uppe på västkusten.
Är ju lika tokigt att klubba alla abborrar i Kalmarsund eller där det finns lokaler av bra med abborre i Östersjön. När man annars vet att nästan hela andra delar av Östersjön är hotad för abborren Om det så är en guide eller liknande i ett sånt vatten som håller i kommersen. Ger ju inte vid handen att allt står rätt till. Likadant är det ju med både gös och gädda i Östersjön. Det rättfärdigar väl inte bara för att nåt ställe har tillfälligt bra fiske. Detkan ju lika gärna rasa ihop där. För innan fanns det ju bra överallt. Varför skulle Öresund tåla precis vad som helst. När det sades så om alla andra platser tidigare. Det var ju oändligt trodde dom flesta tomtar då. Samma om abborre och flera andra arter. Är man morlisk. Och inte går trål eller andra fulfiskares ärenden.
Jag vet inte riktigt hur du fått tag på den infon att där e hur mycket torsk som helst i öresund. Skulle mer tro på att där e mer än i många andra hav dock så är där inte mycket. Torsken e en stimfisk, vad jag vet och båtarna som ni åker ut med har ekolod så det kan kanske tyckas att där e mycket, när dom lägger sig precis övanför ett stim.
Pröva att åka ut med en båt utan ekolod och fiska torsk så märker du att där inte e så mycket torsk som du tror.
Fiskar själv torsk och tar upp ca 5-10 torskar per år till mina morförädrar, annars hade dom köpt dem i affären och det har jag förbjudit dem att göra.
Fiskar med egen båt, oftast utan ekolod.
Var ute två gånger förra året utan ekolod. Den ena gången fick jag tre torskar över 4 kg och en massa mindre. Alla små återutsattes lugnt och fint. Då körde vi bara ut c:a 10 - 15 minuter från Lomma och stannade där c:a 1,5 timmar. Den andra gången blev det dock ingen torsk men det var nog för att det satt en horngädda på draget var och varannan gång. Vet inte hur jag skall säga det för att förmedla att där är mycket mer torsk än där varit på länge, ingen tycks tro på det.
Ja, jag såg också tv-programmet om torsk men detta ämnet har intresserat mig i många år då jag fiskat i sundet i snart 15 år. Kanske inte så många år men jag kan i alla fall jämföra nu med hur det var "förr".
Varför skulle Öresund tåla precis vad som helst. När det sades så om alla andra platser tidigare.
Nej, sundet tål inte vad som helst men jag är helt övertygad om att det tål spöfiske i den utsträckning som sker nu. Bättre att spöfiska upp sin egen fisk/torsk än att stödja yrkesfisket genom att köpa fisk av dem.
Var ute två gånger förra året utan ekolod. Den ena gången fick jag tre torskar över 4 kg och en massa mindre. Alla små återutsattes lugnt och fint. Då körde vi bara ut c:a 10 - 15 minuter från Lomma och stannade där c:a 1,5 timmar. Den andra gången blev det dock ingen torsk men det var nog för att det satt en horngädda på draget var och varannan gång. Vet inte hur jag skall säga det för att förmedla att där är mycket mer torsk än där varit på länge, ingen tycks tro på det.
Ja, jag såg också tv-programmet om torsk men detta ämnet har intresserat mig i många år då jag fiskat i sundet i snart 15 år. Kanske inte så många år men jag kan i alla fall jämföra nu med hur det var "förr".
Jo jag vet att torskfisket har blivit bättre, har själv fiskat där sen jag var liten.
Tycker fortfarande inte att det är mycket torsk. Jag tror inte heller att spöfisket gör en STOR skillnad men skillnad gör det. Tycker inte att torsken har särskillt hög medelvikt, oftast när man e ute så är det inte mer än 1 av 5 som väger mer än 2 kg.
Likheten med malfisket var just för att visa på att bara för att en fisk är på tillbakagång på en plats kan det vara okej att fiska efter den på en annan plats. Mal fiskar vi inte i Sverige för att den är utrotningshotat men i Spanien finns det mal i massor och därför fiskar man efter den där.
Det gäller att skilja på spöfiske och storskaligt yrkesfiske, verkar inte som ni är villiga att göra det. Tycker absolut inte att trålning skall tillåtas i öresund men det finns faktiskt så gott om torsk, stor torsk, i sundet att spöfiske är helt okej. Däremot om man drar sig upp mot Göteborg är det med tveksamt. Huvudsaken för att få tillbaks torsken i de områdena är dock att förbjuda trålning. Att sluta spöfiska gör varken till eller ifrån, däremot kan jag tycka att det är omoraliskt att fiska torsk uppe på västkusten.
Jamen tjena! Du kan väl inte jämföra en avgränsad population som malen i spanien (som det dessutom praktiseras c&r på) med en ekonomifisk som torsken som dessutom INTE har så starkt avgränsade populationer...
Jamen tjena! Du kan väl inte jämföra en avgränsad population som malen i spanien (som det dessutom praktiseras c&r på) med en ekonomifisk som torsken som dessutom INTE har så starkt avgränsade populationer...
Jag vet, men det är alltid svårt med jämförelser. Finns alltid skillnader men jag trodde det skulle hjälpa förståelsen.
Var tycker ni gränsen går för att få fiska efter en art då? Hur är det med gädda, abborre och ål som på flera ställen är utsatta för så hårt fisketryck att bestånden konstant minskar? Eller laxen för den delen? Eller karp och sutare som åker upp och ner i vattnet flera gånger per år? Vad anser ni är moraliskt korrekt fiske?
Ja just det... ålen är ju betydligt mer hotad än torsken, gäller ju inte bara i Sverige utan hela beståndet i Atlanten.
Även gädda och abborre är för närvarande hotade i Östersjön pga dålig rekrytering. Hur ställer ni er till detta?
Johannes R
2006-01-21, 23:52
Jag förstår att spöfisket knappast är det som utrotar torsken. Men det har med moral att göra. Vill man ha stopp på yrkesfisket efter torsk, och det tror jag alla sportfiskare vill, så kan man inte åka ut och dra torsk själv med motiveringen att det inte gör någonting. Aborren är på tillbakagång i skärgården och därför fiskar jag kanske bara aborre där 2-3 gånger per år. Och då kanske jag tar 3-4 matfiskar. Gäddan är det också sämre med men det utövad det C&R på. Vilket inte alltid går med torsk.
Jag förstår att spöfisket knappast är det som utrotar torsken. Men det har med moral att göra. Vill man ha stopp på yrkesfisket efter torsk, och det tror jag alla sportfiskare vill, så kan man inte åka ut och dra torsk själv med motiveringen att det inte gör någonting. Aborren är på tillbakagång i skärgården och därför fiskar jag kanske bara aborre där 2-3 gånger per år. Och då kanske jag tar 3-4 matfiskar. Gäddan är det också sämre med men det utövad det C&R på. Vilket inte alltid går med torsk.
Det går alldeles utmärkt ner till 25-30 m djup om man tar det försiktigt.
Resonemanget med c&r köper jag bara delvis. Skulle själv aldrig fiska torsk i östersjön eller kattegat även om jag utövade c&r. Men för andra arter kanske det ibland kan vara okej om fisken t.ex. kan krokas av i vattnet. Generellt sett fiskar jag inte i vatten där fiskbestånden är hotade (anser inte att torsken är hotad i sundet då det råder trålningsförbud) och i övrigt så utövar jag 95% c&r.
Sturgeon
2006-01-22, 00:45
Det går alldeles utmärkt ner till 25-30 m djup om man tar det försiktigt.
Har du helt rätt i bara torsken inte bärgas för fort så går det jättebra, lika bra som C&R på Gädda.
Torsken har blivit ordentligt rovfiskad runt sveriges kuster som på så många andra platser. Det är fortfarande riktigt illa vad gäller beståndet, men det har blivit bättre vad gäller mindre fisk, men än är det långt kvar (läs många år) innan det blivit ett bra bestånd av större fisk. Går ju tyvärr inte över en natt för dessa små torskar att bli stora. En könsmogen Torsk är 6-7 år och kring 60 cm, fisk mindre har aldrig haft möjlighet att få fortplanta sig.
Sedan ser jag absolut inte något fel i att behålla någon Torsk om man fångar någon som är av lämplig storlek.
/Kristian Seth
Wreckbender
2006-01-22, 03:38
Sedan ser jag absolut inte något fel i att behålla någon Torsk om man fångar någon som är av lämplig storlek.
/Kristian Seth
Och speciellt inte i sundet där det finns livskraftiga stammar. Det är väl bättre att visa att man kan ha ett bra sportfiske efter torsk där trålförbud råder. Tycker att man skall skilja på sundet och våra andra utfiskade hav. Och sportfiske för mej innebär att jag kan ta upp några matfiskar när jag är sugen på kokt torsk med potatis,smält smör och riven pepparrot.Därmed inte sagt att jag drar upp allt jag får tror nog jag släpper tillbaka dom flesta torskar under ca 2kg(utom när det är tävling,men då fick jag bara en och den vägde 1.6).
En del fattar visst inte poängen. Att äta nån torsk är väl okey. Om man bara tar det man äter upp själv och släpper det man inte behöver. Men dessa turbåtar har ju inte den policy. Just snyggt om dom flesta släppte sina torskar. Den skepparen undrade nog vad han gjorde där. Flera ursäktar sig med att det finns så gott om torsk just i sundet. Det är ju för sjutton bara på en plats. Översätter man det till abborren eller gädda. Kan man alltså slakta bara det finns på en plats. Översatt till Lödde Å. Klubba på det finns så det räcker. Och då är inte gäddan hotat på nåt sätt över hela landet sett. Utan på vissa lokaler i Östersjön. Men det är ju inga sund direkt utan jättearealer. Behöver inte ens gälla Lödde som är ett extremvatten för stor gädda. Utan kan bara gälla nån vik Östersjön där det finns skapligt med mindre gädda. Bara att panga på där jämt för att det är en bra lokal för mindre gädda. Hur ser det vattnet ut om alla tänker så. Om nu Öresund har så mycket fisk. Är det öändligt då. Kan då aldrig ta slut som på alla andra ställen. Kan ni ge ett entydigt svar att så är. Eller när den dan är där. Har ni ju bidragit till att förstöra för andra sportfiskare. Att slippa undan kritik för att det inte är några trålare där. Är ju lika illa som att rensa gös i ett vatten. Med motivering att ingen lägger nät där. I Canada sluta dom att fiska torsk för att det tog slut. Men än har det inte kommit nån ny. Och det är över 10-20 år sen. Tycker att man får skämmas när man läser dessa försvar av att fiska torsk. Finns faktiskt andra arter att fånga som är goda att äta också. MVH Gunnar J.
Amen vafan..lägg nu av! Stammen växer stadigt i sundet och torskfiske blir bättre och bättre för vart år. Sportfisket påverkar inte torskbeståndet utan det är de gigantiska trålbåtarna som förstör. Lägg nu av att gnälla. Vem fan är du att påstå att jag saknar moral? Du har ingen aning om vad du snackar om!
//Mikael
va e nu detta ???????? låt dom leva ryck strömming i stället
Har du helt rätt i bara torsken inte bärgas för fort så går det jättebra, lika bra som C&R på Gädda.
Normalt försöker åtminstone JAG att bärga så fort som möjligt (inte torsk - fiskar nästan bara i sötvatten) för att minska stressen - ska man ta hänsyn till djupet så blir fisken stressad istället...
Jag förstår verkligen inte resonemanget om "sundet" - det är ju knappast en avgränsad population som lever där?!
Normalt försöker åtminstone JAG att bärga så fort som möjligt (inte torsk - fiskar nästan bara i sötvatten) för att minska stressen - ska man ta hänsyn till djupet så blir fisken stressad istället...
Jag förstår verkligen inte resonemanget om "sundet" - det är ju knappast en avgränsad population som lever där?!
Problemet med fisk från 25-30 meters djup (och djupare) är att simblåsan expanderar så mycket att inre organ tar skada. Detta märks ju inte vid återutsättning utan först senare, DÄRFÖR bör man ta det så lugnt som möjligt. Detta gäller torskfiskar mer än andra grupper fisk då de oftast har större simblåsa.
Sen "resonemanget" om sundet... faktum kvarstår dock att torsken har ökat under de senaste 6-7 åren här till skillnad från andra platser.
intressant diskussion... den har jag haft ett antal gånger med mina vrakbändande polare nere i skåne...
min personliga åsikt är att man, även om bestånden delvis hämtat sig, och ja, det är hyfsat gott om torsk, ändå borde avvakta några år till innan man börjar fiska på bestånden.
polarna där nere får endel småtorsk när de fiskar h-ö, och ibland får man rapporten att "jag fisk ett as, FEM kilo!"
vad då as?????
ett as till torsk ska ju väga femton pannor!
för att hålla vår egen rygg fri, och inte kunna dras över samma kam som yrkesfiskare, (och andra köttfiskare) så borde det vara rätt naturligt att låta torsken vara ifred tills den repat sig, och ett as till torsk väger 15 kilo igen.
oavsett om man behåller max en fisk per tur, vilket påverkar bestånden ganska exakt... hmm... noll?!
Wreckbender
2006-01-23, 02:53
Callex:Jo det är det! Läs sidan 7. http://www.sportfiskarna-gbg.o.se/havets/Sportfiske_Framtid.pdf (http://www.sportfiskarna-gbg.o.se/havets/Sportfisk_Framtid.pdf) Läs gärna resten också, det är intressant läsning!
Callex:Jo det är det! Läs sidan 7. http://www.sportfiskarna-gbg.o.se/havets/Sportfiske_Framtid.pdf (http://www.sportfiskarna-gbg.o.se/havets/Sportfisk_Framtid.pdf) Läs gärna resten också, det är intressant läsning!
Tack... Letade efter en referens som styrkte detta.
>> Peter >> 5 kgs torsk kan du dra hur mycket som helst under sommarfisket i Sundet och det fångas upp till 30 st 10kg+ torskar nu på vintern per dag. Kom upp en på 23kg igår från en dansk turbåt så storleken är det inget fel på.
Salmo 32, en mindre stor torsk som kunde lagt rom. Om det nu är en oas av torsk där. Kan dom då inte vara plantskola. Så att dom kanske kan sprida sig lite över hela landet. Som sagt av mig tidigare. Jaga hårt på ett hotspot har tagit död på många andra heta platser tidigare. Dansk turbåt. Räcker det inte med alla andra tomtegäng. Visar på galenskapen.
Vad jag har hört så är mycket av den stora torsken som koncentreras i öresund på vintern, stortorsk från kattegatt och skagerack som vandrar in för att leka. Om det stämmer så är det ju såklart att det blir mycket torsk i sundet under denna tid.
Wreckbender
2006-01-23, 20:07
Vad jag har hört så är mycket av den stora torsken som koncentreras i öresund på vintern, stortorsk från kattegatt och skagerack som vandrar in för att leka. Om det stämmer så är det ju såklart att det blir mycket torsk i sundet under denna tid.
Kolla in min länk en bit ovanför
Okej, jag tror vi är överrens på flera punkter och det jag lackade ut på i början var att du (elanen) drog alla över en kam och påstod att alla som fiskade torsk i sundet saknar moral och inte borde kalla sig sportfiskare.
Överrens om:
-Ingen här gillar trålning
-Ingen här gillar köttafiske där man drar upp massor av fisk oavsett storlek
-Torsken är en hotad art som man måste vara rädd om
Skillnader:
-Vissa (jag + några till) tycker att det är okej att fiska efter torsk i sundet om det görs på "rätt" vis. Släpp tillbaka alla små (under c:a 1,5kg) varsamt.
-Okej om man endast tar några mattorskar
-Alla som fiskar på turbåt är inte köttafiskare utan har helt enkelt ingen annan möjlighet att komma ut.
-Det går att bedriva ett moraliskt sportfiske efter torsk i sundet
Ett tillägg är bara att jag aldrig påstått att det går att köttafiska upp torsk utan att beståndet påverkas. Det gäller att köra mycket c&r även på torsk och de gånger jag varit ute med turbåt de senaste åren är det faktiskt väldigt många som släpper tillbaka alla små. även om somliga tar med lite väl mycket hem är det absolut inte alla som gör det. Har aldrig hört en skeppare gnälla för att man släppt tillbaka även en torsk runt 1,5 kg som är väl över minimimåttet. Själv har jag aldrig förstått mig på folk som tar hem småtorsk men i takt med att fisket förbättrats är det många fler som bedriver c&r. Detta kan verka bakvänt då det borde vara viktigare med c&r när fisket är dåligt men men...
Det jag menar med att det går att bedriva ett moraliskt korrekt sportfiske efter torsk i sundet är just att bara ta några fina torskar till matbordet vid fisketuren och att alltid släppa tillbaka torsk under 1,5kg.
//Mikael
Kolla in min länk en bit ovanför
Ja, vad jag fattade det som så vandrar det in torsk för att leka i öresund bla. från nordsjön. Det stod inte i klarspråk men det var vad jag tolkade snacket om dem olika saltskikten som.
Problemet med fisk från 25-30 meters djup (och djupare) är att simblåsan expanderar så mycket att inre organ tar skada. Detta märks ju inte vid återutsättning utan först senare, DÄRFÖR bör man ta det så lugnt som möjligt. Detta gäller torskfiskar mer än andra grupper fisk då de oftast har större simblåsa.
Det jag syftade på var att det INTE är samma sak att utöva c&r på torsk som på gädda pga av ovanstående resonemang... ÄVEN om man tar hänsyn till djupet så blir torsken stressad på grund av den utdragna kampen vilket man kan minimera när man tar gädda genom att man pressar dem hårt...
Precis som Elanen skriver så skulle en överproduktion av torsk i sundet ge positiva effekter även i andra delar av vårt närområde - därav mitt resonemang att populationen inte är så avgränsad. Påståendet att flytkraften hos rommen skulle definitivt avskilja de olika populationerna är i bästa fall bristfällig - det kan vara ett tecken som tyder på detta men det kan även vara effekter av den miljö som de vuxna individerna lever i (ökad salthalt i omgivningen utövar starkare osmotisk kraft på organismerna vilket ökar salthalten i deras fysiologi, vilket därmed - rent hypotetiskt - skulle kunna öka salthalten i rommen, vilket i sin tur skulle resultera i en flytförmåga som skiljer sig från andra populationer - det står ju tydligt att det inte är ett väl definierat värde för de olika populationerna och att värdena överlappar).
Om man bara tittar strikt på deras resonemang om rommens flytförmåga i olika salthalter så är det ju helt uppenbart samma population med en gradient från östersjön ända ut till nordsjön - med öresundstorsken där emellan.
För att visa att det inte sker emigrering eller genetiskt utbyte mellan dessa populationer så krävs det mer omfattande bevisföring som till exempel en teori om VARFÖR de skulle bli så avskurna från andra populationer och DNA bevis på detta...
De hävdar att torsken är starkt bunden till regionen men de visar inte några ytterligare bevis för detta - har jag missat något så upplys mig gärna!
:ordning:
Wreckbender
2006-01-23, 21:41
Ari. Torskäggen måste flyta för att klara sig, sjunker dom blir det mat åt bottendjuren. Därför har dom olika stammarna anpassat sig till salthalten i olika delar av haven. Nordsjö torsken leker i nordsjön och vandrar in i skagerack och ev kattegat för uppväxt o näringsvandringar.Det är den fisken yrkesfiskarna försöker utrota nu. Dom lokala stammarna i kattegatt och Bohusfjordarna har dom redan lyckats med. :( Finns bara spillror kvar. googlesök på torskstammar så hittar du säkert info där. Mvh Micke P
Pike-Buster.
2006-01-23, 21:54
.
Att fiska torsk I sundet utan ekolod e en simpel match, det e hur lätt som helst att köra ut utan ekolod och dra fin fina torskar. Förstår inte vad som skulle vara svårt med det i sundet men givetvis tar man INTE upp småtorsk
Att fiska torsk I sundet utan ekolod e en simpel match, det e hur lätt som helst att köra ut utan ekolod och dra fin fina torskar. Förstår inte vad som skulle vara svårt med det i sundet men givetvis tar man INTE upp småtorsk
Kanske var lite svårt att tyda men jag menade att det är väl lättare att stå precis över ett stim och släppa pilken än att fiska på måfå.
Om det hade varit så lätt som du säger att få fin fin torsk utan ekolod så hade inte turbåtarna behövt dem utan bara kört ut och hämtat torsk. Ja jag vet att dem måste tjäna pengar och dem måste hitta torsk lätt för att så kallade sportfiskar ska kunna stå och veva upp dem.
Simpel match, jag önskar att jag var lika bra fiskare som du.
Tycker inte att där e så värst många fin fina torskar utan att flertalet e väldigt små.
Sen hur man tyder "fin fina" torskar e upp till var och en.
Därför har dom olika stammarna anpassat sig till salthalten i olika delar av haven.
Menar du att det är en evolutionär anpassning?????????
Unregistered245
2006-01-25, 20:04
COMER!
Du verkar inte ha en aning om vad du snackar om!! Har du någonsin varit ute med en sådan båt?
Ekolodet använder dom för att se om det står fisk på de olika fiskplatserna, sen lägger dom sig och driver över det. Det är bara vid bulefiske man lägger båten precis åvanför och släpper ner på fisken. När man drivfiskar brukar man kasta med lättare pilkar för att sedan jigga in dom.
"så kallade sportfiskare"? vad menar du med det?
Är man inte sportfiskare om man använder ekolod och fiskar i havet?
Danne Asserlind
COMER!
Du verkar inte ha en aning om vad du snackar om!! Har du någonsin varit ute med en sådan båt?
Ekolodet använder dom för att se om det står fisk på de olika fiskplatserna, sen lägger dom sig och driver över det. Det är bara vid bulefiske man lägger båten precis åvanför och släpper ner på fisken. När man drivfiskar brukar man kasta med lättare pilkar för att sedan jigga in dom.
"så kallade sportfiskare"? vad menar du med det?
Är man inte sportfiskare om man använder ekolod och fiskar i havet?
Danne Asserlind
Vad snyggt det blev när du skrev Comer med stora bokstäver.
Fråga ett: svarar jag nej pga att jag inte tycker det verkar kul att stå och fiska på det viset och att jag har egen båt med ekolod.
(Ekolodet använder dom för att se om det står fisk på de olika fiskplatserna, sen lägger dom sig och driver över det. Det är bara vid bulefiske man lägger båten precis åvanför och släpper ner på fisken. När man drivfiskar brukar man kasta med lättare pilkar för att sedan jigga in dom.) Detta skrev du.
Med enklare ord, dem letar upp fisken med ekolod sen driver över med dragen nere...
BARA VID BULEFISKE lägger man båten ovanför fisken sen ner med dragen...
Jag tycker faktiskt att jag skrev väldigt snarlikt vad du skrev fast inte lika mycket.
Hmm ja jag har nog ingen aning om vad jag skriver om. Förresten vilket jävla påhopp. VEM säger att allt du skriver är rätt och med korrekt fakta?
Sån tur är har alla olika tycke och smak och ja jag tycker inte det har riktigt med sportfiske att göra att samla en grupp människor på en båt och dra torsk, dock så är det fiske.
Du skrev också är man inte sportfiskare om man använder ekolod i havet?
Om man följer med en turbåt får då var och en stå vid ekolodet och bestämma var och på vilka djup ni vill fiska på eller är det skepparen som bestämmer var och när dragen ska i vattnet?
Kanske lite skillnad i fisket om man tar egen båt och själv letar upp fisken med eller utan ekolod för då är det ju man själv som har hittat den.
Lite mer sportigt att själv leta upp fisk tycker jag. Hoppas att du fick svar på dina frågor.
Fråga alla fiskare vad dem tycker är "sportfiske" så lär du nog få lika många olika svar som personer du frågade.
Unregistered245
2006-01-25, 22:44
Kan du förklara för mig vad som inte är sportfiske med det?
Pilkfiske från drivande bår kan jämföras ver jerk-fiske. Man har ett stelt drak som man sedan sätter liv i med småtyck och lyft. Är inte jerkbait sportfiske?
"Du skrev också är man inte sportfiskare om man använder ekolod i havet?
Om man följer med en turbåt får då var och en stå vid ekolodet och bestämma var och på vilka djup ni vill fiska på eller är det skepparen som bestämmer var och när dragen ska i vattnet?"
Alla har inte tillgång till båt, är dom bara fritidsfiskare då? som fiskar för matens skull.
Jag tycker att det jag säger ät baserat på fakta då jag har jobbat på turbår under ett antal år, varit med på flera havsfisketävlingar får turbåt. Lika mycket har jag också fiskat med egen båt i havet, och det är varken svårare eller lättare.
Jag frågar igen ; har du någonsin varit ute och fiskat med en sådan båt?
/danne
Kan du förklara för mig vad som inte är sportfiske med det?
Pilkfiske från drivande bår kan jämföras ver jerk-fiske. Man har ett stelt drak som man sedan sätter liv i med småtyck och lyft. Är inte jerkbait sportfiske?
"Du skrev också är man inte sportfiskare om man använder ekolod i havet?
Om man följer med en turbåt får då var och en stå vid ekolodet och bestämma var och på vilka djup ni vill fiska på eller är det skepparen som bestämmer var och när dragen ska i vattnet?"
Alla har inte tillgång till båt, är dom bara fritidsfiskare då? som fiskar för matens skull.
Jag tycker att det jag säger ät baserat på fakta då jag har jobbat på turbår under ett antal år, varit med på flera havsfisketävlingar får turbåt. Lika mycket har jag också fiskat med egen båt i havet, och det är varken svårare eller lättare.
Jag frågar igen ; har du någonsin varit ute och fiskat med en sådan båt?
/danne
Läser du bara hälften av vad jag skriver sen skriver du dina grejer eller? Svarade ju på din fråga i föregånde svar. Nä jag har INTE varit på en sådan båt pga att jag inte tycker det verkar kul att fiska på sådant sett. Sen vad jag tycker om sportfiske eller vanligt fiske eller fritidsfiske eller dyl kan man tjata om i evigheter och det har jag varken lust eller ork till. Jag tycker vad jag tycker och du tycker vad du tycker.
Sen att du arbetat på en sådan båt betyder inte att du måste ha rätt i allt du skriver.
Yrkesfiskarna tycker också dem har rätt i vad dem säger men jag behöver inte hålla med dem för det. Dem jobbar också på båtarna.
Unregistered245
2006-01-25, 23:16
Jag förstår inte hur du kan dömma något du aldrig har gjort. Du kan ju inte säga att det sportfiske om du aldrig testat.
Tror nog bara att det är du som anser att turbåtsfiske inte är sportfiske!
Men som du sa så tycker alla olika....
Med enklare ord, dem letar upp fisken med ekolod sen driver över med dragen nere...
BARA VID BULEFISKE lägger man båten ovanför fisken sen ner med dragen...
Jag tycker faktiskt att jag skrev väldigt snarlikt vad du skrev fast inte lika mycket.
Vid drivfiske som bedrivs i 95 % av fallen driver turbåten över stora områden, (100-tals meter - 2 km) innan den flyttar sig och kör tillbaks igen eller byter plats. Dock kan ju skepparen med ekolodet se över vilket område det är lönt att fiska. Ofta fiskar man då där det är mycket sill som i sin tur lockar till sig torsk och annan fisk.
Vid bulefiske lokaliseras enstaka stim (ett par meter breda) med fisk varpå båten stannar och fiskar en mkt kort stund (ett par drag med spöna / 1-3 minuter). Efter detta letar skepparen vidare efter bulor(stim) och återupprepar processen.
Jag förstår inte hur du kan dömma något du aldrig har gjort. Du kan ju inte säga att det sportfiske om du aldrig testat.
Jag har aldrig yrkesfiskat heller och ändå har jag en åsikt om det. Jag tror nog att där e fler folk som har snarlika tycken om turbåtar men man vet ju aldrig.
Det kan ju till och med vara så att du har rätt men det tror jag inte heller på men har ändå en åsikt om det.
Jag har aldrig yrkesfiskat heller och ändå har jag en åsikt om det. Jag tror nog att där e fler folk som har snarlika tycken om turbåtar men man vet ju aldrig.
Det kan ju till och med vara så att du har rätt men det tror jag inte heller på men har ändå en åsikt om det.
Missade du mitt inlägg??
Varför kan man inte det? Jag dömer ut saker ideligen fast jag inte har gjort det själv utan bara läst eller hört om det - inget konstigt med det.
Och jag tycker nog inte heller att turbåtsfiske är något sportfiske på hög nivå - lite bättre när det handlar om tex turbåtar som går ut och bottenmetar, men torskpilkning...knappast... Precis som Comer skriver - skepparen kör en bit - tutar i hornet och alla pilkar åker över bord - krävs ingen större insats eller?
Varför kan man inte det? Jag dömer ut saker ideligen fast jag inte har gjort det själv utan bara läst eller hört om det - inget konstigt med det.
Och jag tycker nog inte heller att turbåtsfiske är något sportfiske på hög nivå - lite bättre när det handlar om tex turbåtar som går ut och bottenmetar, men torskpilkning...knappast... Precis som Comer skriver - skepparen kör en bit - tutar i hornet och alla pilkar åker över bord - krävs ingen större insats eller?
Ändå är det alltid så att det är några som tar mest fisk... Händer rätt ofta att en skicklig fiskare tar 15-20 torskar medan grannen bara får 1-2.
Läste inte du mitt inlägg heller. Vid drivfisket som bedrivs i 95 % av fallen driver turbåten över stora områden, (100-tals meter - 2 km) innan den flyttar sig och kör tillbaks igen eller byter plats (kan ta upp till en timme eller mer). Dock kan ju skepparen med ekolodet se över vilket område det är lönt att fiska. Ofta fiskar man då där det är mycket sill som i sin tur lockar till sig torsk och annan fisk. Detta skiljer sig inte så mycket från att fiska från en pir bortsett från att den flyttar på sig.
När det gäller bulefisket från turbåt får man ju se det som en guidad fisketur. Insatsen är den ju den samma som vid vilket guidat fiske som helst, oavsett om det är efter gädda, lax eller torsk. Du anser kanske inte att det är sportfiske om man anlitar guide?
Missade du mitt inlägg??
Missade inte ditt inlägg men förstod inte riktigt vad det har med saken att göra. Jag tvivlar inte en sekund på att det går till på det sättet som du beskriver men om det är helt okej med dig så tycker jag fortfarande inte att det är ett roligt fiske (sportfiske) att stå på det viset att fiska.
Jag tycker fortfarande att där e mer sport i att själv leta upp fisken.
Att försöka få olika människor att få lika tankar om sportfiske är nog lika enkelt som att få veganer att börja äta kött.
Ändå är det alltid så att det är några som tar mest fisk... Händer rätt ofta att en skicklig fiskare tar 15-20 torskar medan grannen bara får 1-2.
Läste inte du mitt inlägg heller. Vid drivfisket som bedrivs i 95 % av fallen driver turbåten över stora områden, (100-tals meter - 2 km) innan den flyttar sig och kör tillbaks igen eller byter plats (kan ta upp till en timme eller mer). Dock kan ju skepparen med ekolodet se över vilket område det är lönt att fiska. Ofta fiskar man då där det är mycket sill som i sin tur lockar till sig torsk och annan fisk. Detta skiljer sig inte så mycket från att fiska från en pir bortsett från att den flyttar på sig.
När det gäller bulefisket från turbåt får man ju se det som en guidad fisketur. Insatsen är den ju den samma som vid vilket guidat fiske som helst, oavsett om det är efter gädda, lax eller torsk. Du anser kanske inte att det är sportfiske om man anlitar guide?
Har du inte läst mina tidigare inlägg. Att alla tycker olika och vem säger att du har rätt när du kallar det "sportfiske". Vem har bestämt att just det fiske från turbåt ska klassas som "sportfiske"?
Om du nu inte tycker att det är så stor skillnad på att stå på en pir och fiska och på en turbåt så är det nog rätt kassa skeppare du åkt med. Finns defenitivt bara små torsk inne i hamnarna nu för tiden. Kanske nån enstaka över 3 kg men inget att hänga i granen.
Varför ska man se BULEFISKE som en guidad tur . Jag tycker mer det är som lite av ett onödigt sätt att fiska på.
Sen finns där väldigt många sätt att anlita guider på så där kan det vara lite svårt att dra alla över en kant vad som e sportfiske eller inte.
Om du nu inte tycker att det är så stor skillnad på att stå på en pir och fiska och på en turbåt så är det nog rätt kassa skeppare du åkt med. Finns defenitivt bara små torsk inne i hamnarna nu för tiden. Kanske nån enstaka över 3 kg men inget att hänga i granen.
Jag menade givetvis fiskemetoden inte effektiviteten.
Sen är du ju ute på djupt vatten när du börjar tracka ner på andras fiske och komma med påståenden att vissa metoder inte är sportfiske, du borde nog rannsaka dig själv lite där. Låter mer som snobbism än något annat.
Unregistered245
2006-01-26, 12:17
Varför skulle det vara svårare att bottenmeta från turbåt? eller mer sportfiske?
Om det är så enkelt att få fisk på pilk från turbåt, hur kan det då komma sig att det oftast är samma personer som vinner alla tävlingar?
Om du hänger med en kompis med hans båt till ett nytt hett fiskeställe han har hittat, är inte det heller sportfiske?
Jag menade givetvis fiskemetoden inte effektiviteten.
Sen är du ju ute på djupt vatten när du börjar tracka ner på andras fiske och komma med påståenden att vissa metoder inte är sportfiske, du borde nog rannsaka dig själv lite där. Låter mer som snobbism än något annat.
Skulle jag rannsaka mig när jag tycker vad jag tycker om ett visst fiske sätt.
Jag har inte gjort några personliga påhopp som du och han oregistrerade danne eller nåt har gjort. Jag har snackat om en fisketeknik inte ER som personer som ni har gjort om mig. Varför i he---te får jag inte tycka som jag gör. Jag gillar inte gäddsaxar heller, eller tycker det hör med sportfiske att göra men det får jag alltså inte lov att skriva för er två eller? Vad fan har man ett sånt här forum till om man inte får tycka olika saker.
Jag frågar igen vem har bestämt att just ni har rätt.
Jag som trodde detta var ett relativt fritt land där man fick tänka och tycka som man ville.
Är jag en SNOBB bara för att jag inte tycker om turbåtar och fiskesättet eller?
Jag har aldrig provat på att jerka heller gör det mig också till en snobb?
Jag har inte ismetat mer än en gång i mitt liv, varför vet jag ej men det har inte blivit av, gör det mig också till en snobb.
Så alltså om jag har fattat er rätt så måste man GILLA och UTÖVA alla fiskesätt när man e fiskare annars är man en snobb.
Skulle jag rannsaka mig när jag tycker vad jag tycker om ett visst fiske sätt.
Jag har inte gjort några personliga påhopp som du och han oregistrerade danne eller nåt har gjort. Jag har snackat om en fisketeknik inte ER som personer som ni har gjort om mig. Varför i he---te får jag inte tycka som jag gör. Jag gillar inte gäddsaxar heller, eller tycker det hör med sportfiske att göra men det får jag alltså inte lov att skriva för er två eller? Vad fan har man ett sånt här forum till om man inte får tycka olika saker.
Jag frågar igen vem har bestämt att just ni har rätt.
Jag som trodde detta var ett relativt fritt land där man fick tänka och tycka som man ville.
Är jag en SNOBB bara för att jag inte tycker om turbåtar och fiskesättet eller?
Jag har aldrig provat på att jerka heller gör det mig också till en snobb?
Jag har inte ismetat mer än en gång i mitt liv, varför vet jag ej men det har inte blivit av, gör det mig också till en snobb.
Så alltså om jag har fattat er rätt så måste man GILLA och UTÖVA alla fiskesätt när man e fiskare annars är man en snobb.
Att tracka ner på en fiskemetod genom att säga att det inte är sportfiske är definitivt snobbism. Om du anser att en annan mans hobby inte kvalificerar att kallas sportfiske anser du dig uppenbarligen som bättre. Påminner om forna trollingdebatten eller ännu bättre flugfiskare vs spinnfiskare i diverse älvar för länge sedan.
Är en fångstmetod accepterad för registrering av storfisk enligt sportfiskarna är det ju enligt sportfiskeförbundet sportfiske.
Detta skrev Elanen och då är också han snobb pga att han också skrev "så kallade sportfiskare". Vet visserligen inte om du orkat läsa hela debatten eller du bara gled in på det sista jag skrev och blev irriterad på det.
Det var detta debatten handla om , hur mycket torsk där fanns i i sundet och det var det jag svara på.
Sen började danne (eller nåt heter )han skriva att jag inte hade nån aning om vad jag skrev om och så vidare och så vidare. Klart att man försvarar sig mot sån angrepp och sen kom du in i hela historien och förstora upp hela "sportfiske" grejen till oändliga grejer.
Men nu vet jag hur jag ska svara alla andra på detta forumet, ungefär som du. GILLAR DU INTE MITT FISKESÄTT E DU EN SNOBB så det är inte lönt att diskutera vidare med dig.
Detta skrev Elanen och då är också han snobb pga att han också skrev "så kallade sportfiskare". Vet visserligen inte om du orkat läsa hela debatten eller du bara gled in på det sista jag skrev och blev irriterad på det.
Det var detta debatten handla om , hur mycket torsk där fanns i i sundet och det var det jag svara på.
Sen började danne (eller nåt heter )han skriva att jag inte hade nån aning om vad jag skrev om och så vidare och så vidare. Klart att man försvarar sig mot sån angrepp och sen kom du in i hela historien och förstora upp hela "sportfiske" grejen till oändliga grejer.
Men nu vet jag hur jag ska svara alla andra på detta forumet, ungefär som du. GILLAR DU INTE MITT FISKESÄTT E DU EN SNOBB så det är inte lönt att diskutera vidare med dig.
Jag bryr mig inte om du gillar det eller ej och det är inte därför jag kallade dig snobb. Det jag stör mig på är faktumet att om du inte gillade en fiskemetod så borde den enligt dig inte få kallas sportfiske, DET min vän är snobbism.
Unregistered245
2006-01-26, 14:11
Jag fiskar mycket från tubåt. Då är det väl klart att jag reagerar när någon säger att det jag håller på med inte borde få kallas sportfiske?
vad är det för personliga "påhopp" jag har gjort?
Jag bryr mig inte om du gillar det eller ej och det är inte därför jag kallade dig snobb. Det jag stör mig på är faktumet att om du inte gillade en fiskemetod så borde den enligt dig inte få kallas sportfiske, DET min vän är snobbism.
Antingen e du väldigt dålig på att läsa eller så är det jag som har väldigt dåligt minne för jag kan inte komma ihåg att jag skrivit någonstans ATT DET INTE FÅR KALLAS SPORTFISKE.
Det hade fortfarande med torskfiske och att där e väldigt lite torsk i haven och man fiskar dem ändå. Hade där bara funnits två gäddor kvar på denna jord så hade jag inte kallat det sportfiske heller om man hade fiskat på dem.
Jag fiskar fortfaranade i havet själv med egen båt dock inte med turbåt och anledningarna har jag tjatat sönder för er nu hur många gånger som helst.
Sån tur är har alla olika tycke och smak och ja jag tycker inte det har riktigt med sportfiske att göra att samla en grupp människor på en båt och dra torsk, dock så är det fiske....
Har du inte läst mina tidigare inlägg. Att alla tycker olika och vem säger att du har rätt när du kallar det "sportfiske". Vem har bestämt att just det fiske från turbåt ska klassas som "sportfiske"?
Ett axplock av dina inlägg.
Ett axplock av dina inlägg.
Där står väl inte någonstans att DET INTE FÅR KALLAS SPORTFISKE.
Sen e det lite speciellt med just TORSKEN för den e ju på vippen att bli utrotad. Jag tror vi snackar om samma sak men menar olika saker.
Där står väl inte någonstans att DET INTE FÅR KALLAS SPORTFISKE.
Sen e det lite speciellt med just TORSKEN för den e ju på vippen att bli utrotad. Jag tror vi snackar om samma sak men menar olika saker.
Du skrev: Har du inte läst mina tidigare inlägg. Att alla tycker olika och vem säger att du har rätt när du kallar det "sportfiske". Vem har bestämt att just det fiske från turbåt ska klassas som "sportfiske"?
Vad menar du annars med den understrukna meningen. Tycker bara den kan tolkas som att du inte anser att det ska få kallas sportfiske.
Jag skrev: Det jag stör mig på är faktumet att om du inte gillade en fiskemetod så borde den enligt dig inte få kallas sportfiske
Jag skrev: Det jag stör mig på är faktumet att om du inte gillade en fiskemetod så borde den enligt dig inte få kallas sportfiske[/QUOTE]
Du skrev: Har du inte läst mina tidigare inlägg. Att alla tycker olika och vem säger att du har rätt när du kallar det "sportfiske". Vem har bestämt att just det fiske från turbåt ska klassas som "sportfiske"?
Vad menar du annars med den understrukna meningen. Tycker bara den kan tolkas som att du inte anser att det ska få kallas sportfiske.
Jag skrev: Det jag stör mig på är faktumet att om du inte gillade en fiskemetod så borde den enligt dig inte få kallas sportfiske
Amen för helvete det går ju inte att resonera med dig när du inte ser helhet i mina grejer jag skriver utan hänger upp dig på meningar som du hittar här och där. Ta dig för fan tid och läs hela historien det handlar om.
Nä förresten skit i det för jag orkar faktiskt inte skriva mer saker om en och samma grej.
Det är helt ok att du stör dig på mig, rör mig inte ett dugg. Jag lägger ner min del i denna debatten nu. Du behöver inte skriva nåt i stil med, jag hade rätt för du ger upp, eller att du e feg eller nåt sånt. Jupp du vann, jag e en snobb, kan inget om fiske, jag hade fel, och så vidare.
Skål på dig :beer:
Unregistered245
2006-01-26, 20:19
Nu skriver jag det ändå; Så jävla ägd comer:D:D:D:D:D:D
Jag backar dig 100% Comer!
Wreckbender
2006-01-26, 23:43
Menar du att det är en evolutionär anpassning????????? Naj. Det var en falang av Nordsjötorskarna som gjorde en utbrytning och gjorde en lite mer revolutionär anpassning!
Naj. Det var en falang av Nordsjötorskarna som gjorde en utbrytning och gjorde en lite mer revolutionär anpassning!
Ja det var ju lustigt - jag menar bara att din källa inte visar på att det är olika populationer - bara att det är ickegenetiska anpassningar av individerna... Har du andra källor så tar jag gärna del av dem
Annars faller ditt resonemang ganska pladask, eller hur?
Wreckbender
2006-01-27, 02:52
Fan CalleX. Inga spön blir byggda, blivit intresserad av detta.http://www.norden.org/nordfiskeri/sk/Nordfiskeri_26_lr.pdf (http://)
Wreckbender
2006-01-27, 02:56
Begriper mej inte på datorer,får inte länken att fungera.Knappa in den själv. Med understreck eller vad det kan heta framför och bakom 26
http://www.norden.org/nordfiskeri/sk/Nordfiskeri_26_lr.pdf
Lokala genetiska variationer hotas
Om vi ser på en fisk som torsken, är den inte helt homogen i sin genetiska struktur. Torsken är uppdelat i ett stort antal olika bestånd. Dessa bestånd leker stort sett bara inbördes och lever i avgränsade områden, som alla har sina speciella livsvillkor. Därför utvecklar de lokala torskbestånd genetiska säregenskaper, som skiljer dem från andra torskar och som anpassar populationen till de speciella förhållanden, som råder i deras livsområde. Ett exempel är Östersjötorsken som har anpassat sig i det låga saltinnehållet i Östersjön. Även andra kraftigt nyttjade arter som lax och sill visar denna lokalt bestämda variation av det genetiska arvet.
Ja det verkar ju onekligen som om en dylik studie har utförts men jag väntar fortfarande på resultatet...
(vilka microsatelliter som studerats - eller andra genetiska strukturer, statistik över skillnader och dylikt) tittar man på den studie som wreckbender hänvisade till först så är de olika populationerna antingen lika lika varandra som de är inom populationen alternativt lika olika inom popoulationerna som skillnaderna mellan populationerna...
det blev lite luddigt...hoppas ni förstår vad jag menar...
Rapport med bra referenslista http://www.fiskeriverket.se/publikationer/finfo/pdf/2004/finfo04_6.pdf
Okey, vi förutsätter att Öresund har en lokal population av torsk. Och det finns gott om den där. Om den nu vårdas och inte överfiskas. Och alla inte köttar utan tar sin givna fångst för att ätas själv. Och trycket av turbåtar och även folk med båt inte fiskar för hårt. Hur ska det kollas. Att det en dag upptäcks att det är lite kvar helt plötsligt. För det är ju vad som hänt på massor av platser där det tidigare var tjock med olika arter. Sedan om guidning ska kallas sportfiske. Är ju mer att metoden att köra fram folk till fisk. Sen om det är clowner som fiskar. Är ju en annan sak. Löjligt är det i varje fall när man trollar typ lax. Den som betalt får ta ett spö där det nappat. Och sen får han stoltsera som om han själv tagit fisken. Visst han får i många fall drilla den. Men oftast får guiden hjälpa till så det inte blir pannkaka. Torskfiske från turbåt har ju ibland nästan blivit slagsmål. När en klåpare trasslat in sig i nästan alla liner. Så visst kan det kallas sportfiske. Men blir lätt töntigt att stå bredvid varann och hala. När man kanske får ett hjon bredvid sig. Och man inte kan smita iväg. Sen att man har en egen uppfattning av olika fiskesätt. Betyder verkligen inte att man är snobb. Flugfiske och golf är ju allmänt känt för snobbism. Kolla på Fiske.nu. Där är det många som tyckt det jag skrev om golf och flugfiske. Även undetecknad tycker att alldeles för många flugfiskare är snobbiga. Och oftast vet bäst om natur och skönhet. Och allt lallande med flugor. Sprätta upp magar (No C&R där) för att se vad dom ätit. Och sen leta upp en fluga som stämmer med maginnehållet. Gör man så på en gädda. Blir man väl lynchad. Har gäddan ätit mört. Blir det en silverfärgad Rebel grundgående. MVH GunnarJ.
Okey, vi förutsätter att Öresund har en lokal population av torsk. Och det finns gott om den där. Om den nu vårdas och inte överfiskas. Och alla inte köttar utan tar sin givna fångst för att ätas själv. Och trycket av turbåtar och även folk med båt inte fiskar för hårt. Hur ska det kollas. Att det en dag upptäcks att det är lite kvar helt plötsligt. För det är ju vad som hänt på massor av platser där det tidigare var tjock med olika arter. Sedan om guidning ska kallas sportfiske. Är ju mer att metoden att köra fram folk till fisk. Sen om det är clowner som fiskar. Är ju en annan sak. Löjligt är det i varje fall när man trollar typ lax. Den som betalt får ta ett spö där det nappat. Och sen får han stoltsera som om han själv tagit fisken. Visst han får i många fall drilla den. Men oftast får guiden hjälpa till så det inte blir pannkaka. Torskfiske från turbåt har ju ibland nästan blivit slagsmål. När en klåpare trasslat in sig i nästan alla liner. Så visst kan det kallas sportfiske. Men blir lätt töntigt att stå bredvid varann och hala. När man kanske får ett hjon bredvid sig. Och man inte kan smita iväg. Sen att man har en egen uppfattning av olika fiskesätt. Betyder verkligen inte att man är snobb. Flugfiske och golf är ju allmänt känt för snobbism. Kolla på Fiske.nu. Där är det många som tyckt det jag skrev om golf och flugfiske. Även undetecknad tycker att alldeles för många flugfiskare är snobbiga. Och oftast vet bäst om natur och skönhet. Och allt lallande med flugor. Sprätta upp magar (No C&R där) för att se vad dom ätit. Och sen leta upp en fluga som stämmer med maginnehållet. Gör man så på en gädda. Blir man väl lynchad. Har gäddan ätit mört. Blir det en silverfärgad Rebel grundgående. MVH GunnarJ.
För dom som inte har råd med egen båt är ju turbåt enda alternativet.
Jag fiskar själv mest med fluga men anser att den attityden som en del jerkare har här är mycket värre än jag någonsin upplevt bland flugfiskare.
Så fort någon stackare lägger upp en bild på en gädda som inte släppts får han på huvudet, läxas upp osv. Hur man ska landa fisk är ju också ett ämne som alla tydligen har forskat fram bäst metoder i, för att inte tala om hur man ska hålla fisken.
Att enbart köra c&r på fisk är inte hållbart i längden för sportfisket. Fisk som alla andra ryggradsdjur skyddas av starka djurskyddslagar, jakt och fiske är undantaget förutsatt att djuren dödas på ett så lindrigt sätt som möjligt. Om medierna får nys om allt fiske som enbart är c&r (vilket de flesta icke-fiskare inte känner till) kommer vi kanske att stå inför lagändringar som omöjliggör mycket av det fisket som bedrivs idag. (Samma sak gäller mete med levande betesfisk som ju är olagligt i många länder).
Så för sportens skull... ta åtminstone hem en matfisk då och då.
Salmo, visst du har rätt i det du skriver. Har ju själv guidat massor av gånger. Men då bara tagit betalt i en kopp kaffe eller som sällskap. Guide blir du ju jämnt åt någon som är ny på att fiska och du vill visa ett bra ställe. Sen att någon gjort affär på det. Är väl okey. Men då skulle en licens behövas. För det är många som retar sig på vissa guider. Dom dödar alla platser som dom kommer över. Ett knyst och din heta plats är död. Ja har man inte båt är det lätt att hoppa på turbåtar. Synd bara att dom inte går in för ett lite mysigare fiske. Trängas med massa helt okända människor. Det är dom som borde få en guidning till nåt annat fiske. Problemet är att många inte vill gå med i en fiskeklubb. Där dom får vara med om massor av olika fiskesätt. Jag har alltid tagit matfisk om jag behövt det. Eftersom vi alla tre hemma älskar fisk. Och att det är nyttigt. Sedan måste man vara vaken och ta reda på vad vattnet tål. Är det litet fisketryck och sjön är stor. Gör det knappast nån skillnad vad en ensam fiskare gör med spö och rulle. Är det ett litet vatten med hårt fisketryck och även nät. Är det ju inte ens lätt att få fisk. Då är det ju ännu viktigare att försöka påverka beståndet på olika sätt. Näten ska ju bort först. Sedan är det ju begränsning av antalet fiskar per dag då som gäller. Nät är alltid ett gissel i alla vatten. Fast värst i sjöar. Där hela bestånd kan rensas på väldigt kort tid. Handlar om månader i mindre vatten. Viktigast är ju ändå att fisket ska ge glädje.
Viktigast är ju ändå att fisket ska ge glädje.
Så sant som det är sagt
det blev lite luddigt...hoppas ni förstår vad jag menar...
Näe det är inte särskilt begripligt. Är du en fjortis som försöker briljera med "fina" ord som du inte själv förstår innebörden av eller sitter du inne med kunskaper som är större än dom "Nordisk Arbejdsgruppe for Fiskeriforskning" har :bootyshak
Näe det är inte särskilt begripligt. Är du en fjortis som försöker briljera med "fina" ord som du inte själv förstår innebörden av eller sitter du inne med kunskaper som är större än dom "Nordisk Arbejdsgruppe for Fiskeriforskning" har :bootyshak
vad har du för utbildning egentligen? Vart bor du?
Jag är själv genetiker - inte skrivit exjobb än men det kommer bli på GMO-grödor antagligen - och jag gick marinbiologisk linje på gymnasiet...
vad har du för utbildning egentligen? Vart bor du?
Jag är själv genetiker - inte skrivit exjobb än men det kommer bli på GMO-grödor antagligen - och jag gick marinbiologisk linje på gymnasiet...
Oj då det kan man inte tro så omogen som du verkar vara :nut:
Men frågan var "sitter du inne med kunskaper som är större än dom "Nordisk Arbejdsgruppe for Fiskeriforskning" har" :buga:
Oj då det kan man inte tro så omogen som du verkar vara :nut:
Men frågan var "sitter du inne med kunskaper som är större än dom "Nordisk Arbejdsgruppe for Fiskeriforskning" har" :buga:
Jag har ingen aning om vad de sitter inne med för kunskaper - jag ifrågasatte källorna utifrån mina rådande kunskaper - jag upprepar: vad har du för utbildning och var bor du?
För skojs skull - kan du preicisera vad som var "omoget"? Eller var det bara ett försök att provocera?
Pajkastning, suverän diskussionsteknik.. hejahejaheja :goodwork:
(inte för att jag är mycket bättre iofs)
Jag har ingen aning om vad de sitter inne med för kunskaper - jag ifrågasatte källorna utifrån mina rådande kunskaper - jag upprepar: vad har du för utbildning och var bor du?
Vad skulle det ha för betydelse för diskussionen, jag kan dra till med vad som helst och du har ingen aning om det är sant eller ej. :)
För skojs skull - kan du preicisera vad som var "omoget"? Eller var det bara ett försök att provocera?
Det var inte bara den här tråden som ger mig det intrycket, utan det är dina samlade inlägg i andra trådar som fått mig att se dig som en allvetande fjortis.
Din avatar och ditt valspråk försvagar heller inte den bilden. :)
När jag satt och läste era inlägg kom jag och tänka på en artikel jag läste i någon tidning, kommer ej ihåg vilken.
Där var det ett antal yrkesfiskare som ansåg att Torksen hade börjat återhämta sig på Västkusten, de fick ganska många riktigt stora upp mot 50 CM.
NÄR I HELA HELVETET ÄR EN TORSK PÅ 50 CM STOR??!! 150 CM ÄR STOR!!
Ville bara säga det.
Skitfiske på er.
Vad skulle det ha för betydelse för diskussionen, jag kan dra till med vad som helst och du har ingen aning om det är sant eller ej. :)
Vad det skulle ha för beydelse? Jag vet inte hur du diskuterar men jag värderar alltid det andra har att säga utifrån vad jag kan sedan tidigare - går man in i en diskussion med en orubblig övertygelse så blir det inte mycket till diskussion?
Det var inte bara den här tråden som ger mig det intrycket, utan det är dina samlade inlägg i andra trådar som fått mig att se dig som en allvetande fjortis.
Din avatar och ditt valspråk försvagar heller inte den bilden. :)
Jaha - jag har ett visst intryck av dig också - ett rövhål som borde ha lite smisk... (- se valspråk)
Jaha - jag har ett visst intryck av dig också - ett rövhål som borde ha lite smisk... (- se valspråk)
Så du är lagd åt det hållet :oj:
Förövrigt är min pappa starkare än din :rockbanan
Nattsuddaren
2006-02-16, 01:54
Det jag syftade på var att det INTE är samma sak att utöva c&r på torsk som på gädda pga av ovanstående resonemang... ÄVEN om man tar hänsyn till djupet så blir torsken stressad på grund av den utdragna kampen vilket man kan minimera när man tar gädda genom att man pressar dem hårt...
Skulle du kunna länka några vedertagna bevis på att torsken blir mer stressad av utdragen kamp än kort, eller att den blir stressad över huvud taget? Bevisa att skaderrisken för fisk är mindre vid en kort intensiv kamp än en längre och mildare kamp? Bevisa att eventuell stress skulle vara skadligare för fisk än tryckpåverkan?
Eller bevisa att fakta och referenser är bättre än individens egna sunda förnuft och tolkningar?
Tycker du är lite väl insnöad på att allt skall ha referenser och källhänvisningar när du inte själv har det. Det är alltid lättare att ifrågasätta.
Ha det gott!
Skulle du kunna länka några vedertagna bevis på att torsken blir mer stressad av utdragen kamp än kort, eller att den blir stressad över huvud taget? Bevisa att skaderrisken för fisk är mindre vid en kort intensiv kamp än en längre och mildare kamp? Bevisa att eventuell stress skulle vara skadligare för fisk än tryckpåverkan?
Eller bevisa att fakta och referenser är bättre än individens egna sunda förnuft och tolkningar?
Tycker du är lite väl insnöad på att allt skall ha referenser och källhänvisningar när du inte själv har det. Det är alltid lättare att ifrågasätta.
Ha det gott!
Du missförstod nog mig - jag bara menade att det var ytterligare en problematik när det gäller torsk - jag tror att de flesta som utövar c&r är överens om att en kort hantering är viktig men vill du ha en källa så ska jag försöka ordna det - kanske blir svårt med specifikt torsk eftersom C&R är mer inriktat på andra arter - ska se vad jag kan ordna...
Det avr aldrig min mening att jämföra skaderisken mellan utdragen stress och en snabbpumpning - det är ganska självklart att man måste ta hänsyn till trycket mer än stressen...:P
Sen är det väl ganska klart att det är lättare att ifrågasätta - eller vad säger DU??? Pucko!
http://www.sdgfp.info/Wildlife/Fishing/Info/Catchrelease.htm
"Time to Land: The longer it takes to land a fish, the more stress it experiences. Just like people, fish build up lactic acid in their muscles when they use them. Lactic acid is what makes our muscles sore the day after we work really hard. It takes at least a few days for a walleye to break down the lactic acid that builds up from being caught and released. Playing, landing and releasing a fish quickly, results in less stress for the fish."
http://seagrant.gso.uri.edu/factsheets/catch-release_fs.html
"Fish that are caught and released may die for several reasons, but the two primary causes are stress and wounding. Stress results from the fish fighting after being hooked. Internally, the physical exertion causes an oxygen deficit in the tissues, forcing the muscles to function anaerobically (without oxygen). This causes lactic acid to build up in the muscle tissue, and then to diffuse into the blood. Lactic acid acts as an acid in the blood, causing the pH of the blood to drop. Even slight changes in pH can cause major disruptions of the metabolic processes, ultimately killing the fish. If the fish is quickly released, its blood pH usually returns to normal and the fish will be unaffected. Some fish, after a long tow, may appear to live once released, but the imbalance in the blood chemistry may kill them as late as three days after being caught. In most cases, the means of preventing this type of mortality is to not keep the fish in action for a long period of time, unless the intent is to keep it."
jag kan skaffa fler källor men det är ganska basic biokemi...
Däremot får jag se mig överbevisad av wreckbender:
"Fisk frånnärliggande fjordar uppvisar små, men
tydliga genetiska skillnader, vilket visar på
ett mycket begränsat utbyte mellan lokala
bestånd (Knutsen et al. 2003b). Genetisk
differentiering mellan lokala torskbestånd
har även noterats i Nordsjön..."
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.