Visa fullständig version : Isläget i östergötland..
Hallå alla isfiskare :appl: Nu är det på gång, det har varit minus sen i torsdags och väderleks rapporten ser mycket lovande ut. Jag ska försöka ge mig ut på tisdag om isen blivit tillräckligt tjock. Det är en lite skogs sjö på 400*600m. Man tycker ju att det borde va en 4-5cm på tisdag?
Har ni nått att rapportera om isläget i östergötland så skriv gärna i den här tråden.
kan rapportera från södra närke (3 mil norr om finspång) Skit is på alla små sjöar trots kylan. Bättre på dom lite större sjöarna. Var ute och försökte lägga i mörtugan idag på en liten tärn , slutade med att jag backade in mot land samma väg jag kom ut. Ispiken gick igenom av bara tyngden ;)
Så är det nån i norra östergötland som har mört att sälja så är jag spekulant på 100 st.
Ok, hoppas det inte är likadant där jag ska ut :) Annars så får det bli till att inviga flytoverallen ;)
Antevanten
2008-12-28, 20:56
Häpp!
Har stuga vid en sjö i absolut NV-hörnet av länet. Där var isen som sagt knappt gångbar igår men såpass att jag ändå kom ut för att lägga i mörtstugan....Väntar några dagar så kan den vittjas och kanske bjuda på ett första isfiske 2009 redan på nyårsdagen!!! Tänker att kylan (just nu -5) stärket den is som ligger.
Hur tjock är "knappt gångbar" ?
kan rapportera från södra närke (3 mil norr om finspång) Skit is på alla små sjöar trots kylan. Bättre på dom lite större sjöarna. Var ute och försökte lägga i mörtugan idag på en liten tärn , slutade med att jag backade in mot land samma väg jag kom ut. Ispiken gick igenom av bara tyngden ;)
Så är det nån i norra östergötland som har mört att sälja så är jag spekulant på 100 st.
Jag gissar att du menar småsjöarna i trakterna kring Svennevad/Brevens/Kilsmo, kan det stämma? Vet du något om isen på Sottern? För några dagar sedan hade det börjat att lägga sig men det var inget man kunde gå ut på som jag fattade det.
Jag gissar att du menar småsjöarna i trakterna kring Svennevad/Brevens/Kilsmo, kan det stämma? Vet du något om isen på Sottern? För några dagar sedan hade det börjat att lägga sig men det var inget man kunde gå ut på som jag fattade det.
Stämmer bra det. var runt på alla småsjöar runt hjortkvarn/svennevad (Glottarjön,Bjurhultasjön,Dejesjön,Kattkärret,Krin gsjöarna och mer därtill) Riktigt otäck is. Sottern är bättre, lite sprucken varstans vad man kan se. En kompis var ute idag vid kvarsätter (svennevadssidan mot djup) Och han sa att det va kanon is.. Men jag kan inte lova nåt då jag inte varit ute på den själv.. Mvh /// Mikko
Har kollat ralången och avlången idag 5cm is,väntar nu på att sommen ska lägga sig och det ser lovade ut..ska ut på tisdag och ta premiären på en lite göl..
GOTT NYTT
Då var premiären avklarad :) Fisket var skit men det var skönt att komma ut lite ;) Isen var varierade mellan 5-6 cm så om ett par dagar så kan man nog ge sig ut på dom större sjöarna :appl:
Sottern är bättre, lite sprucken varstans vad man kan se. En kompis var ute idag vid kvarsätter (svennevadssidan mot djup) Och han sa att det va kanon is.. Men jag kan inte lova nåt då jag inte varit ute på den själv.. Mvh /// Mikko
Jag var vid båtplatserna i Gillbergaviken idag, c:a 10cm tjock is vid bryggorna. Jag var själv och hade inga isdubbar med mig så jag var bara ute på isen där jag vet att jag med säkerhet bottnar.
Någon som varit ute på isarna på sistone? Vågar man ge sig ut i helgen? Tänkte på sjöarna åländern eller sätrasjön.
Var ute på järnlunden förra helgen, då var isen runt 15 cm i snitt. Ganska blöt då och därefter var det ju mildväder ett par dagar.
De senaste dygnens minusgrader har nog hjälpt till en hel del.
Jag ska och provborra i roxen nu i helgen, kan återkomma med rapport senare. Har fått hem borrslipen nu så den skall testas!
Var ute på Järnlunden, Törneviken i söndags 18/1 och då var det ca 15-18 cm kärnis. Pratade också med ett antal långfärdsskridskoåkare, och de rapporterade fina säkra isar på hela Järnlunden.
Roxen, rapportera gärna hur borrslipen fungerade!
Kan rapportera att åländern hade stadiga 15-20cm kärnis 18/1. Tyvärr ser det ut att bli mildväder i ett par dagar framöver nu :(
Torsdagen den 22/1 var det fortfarande 15-20cm kärnis på åländern. Bra fiske var det också :) Imorgon blir det sätrasjön, rapport kommer
20cm is på sätrasjön, dock så ligger det 2-3cm vatten på isen..Broddar är ett måste!
24/12 - Sommen "Svanasjön" - 20-25cm med vatten på.
hellhammer
2009-03-17, 21:37
Hur är det i stegeborg ha ishellvetet släppt?
sommenfiskaren
2009-03-18, 09:00
jag undrar hur isläget är påsommen nu. nån som vet?
Hur är det i stegeborg ha ishellvetet släppt?
ska inte säga säkert om just stegeborg, men de ligger rätt mycke is på andra stället där ute. i lagnöströmmen har isen släppt i mitten typ, nån km neråt från bron och så långt man kan se uppåt. ligger fortfarande is som ser relativt tjock ut i vikarna. så jag kan tänka mig att läget är något liknanade i stegeborg. fast me de här vädret tar de ju inte många dagar innan isen är tvär veck=)
hellhammer
2009-03-18, 20:23
Stegeborg på lördag Tekky eller lagnö kanske? Vi ska nog ta ett pass i rännan.
Stegeborg på lördag Tekky eller lagnö kanske? Vi ska nog ta ett pass i rännan.
blir nog ett varv på måndag eller tisdag för mig.... jobbar hela jävla helgen, suger som fan. riktigt sugen på o dänga gädda nu...
I Stegeborg borde isen släppt nu till helgen. Helgen som var så var den "blaskig" långt inne vikarna....
Förresten måste låna tråden lite... Mormor och morfar har landställe mitt emot brevik och jag brukar då o då ge mig ut på en fisketur efter gädda! Men jag upplever det som helt dött?? Rör mig mellan brevik och ettersundet, även en bit förbi ettersund. Har ni några tips på "hotspots"? skulle vara tacksam....
/ Balk
I Stegeborg borde isen släppt nu till helgen. Helgen som var så var den "blaskig" långt inne vikarna....
Förresten måste låna tråden lite... Mormor och morfar har landställe mitt emot brevik och jag brukar då o då ge mig ut på en fisketur efter gädda! Men jag upplever det som helt dött?? Rör mig mellan brevik och ettersundet, även en bit förbi ettersund. Har ni några tips på "hotspots"? skulle vara tacksam....
/ Balk
Tyvärr har det stället fiskat dåligt länge nu. Vet inte varför det blev dåligt? Mycket nätfiske + en massa tyskar som slogihjäl en jäkla massa gäddor kanske?
Ja antagligen... Sen har jag fått för mig att det är ett väldigt syrefattigt vatten? I stort sett bara dybotten överallt känns det som? Väldigt trist det där...
Där emot så har jag hört att längre inåt sörping ska vara betydligt bättre....
/ Balk
Ja antagligen... Sen har jag fått för mig att det är ett väldigt syrefattigt vatten? I stort sett bara dybotten överallt känns det som? Väldigt trist det där...
Där emot så har jag hört att längre inåt sörping ska vara betydligt bättre....
/ Balk
Syrefattigt tror jag inte på.
Vi hade bra fiske på dybottnarna förut så det är inte det heller.
Nån som vet isläget ute i arkösund?
hellhammer
2009-03-20, 18:48
Det stämmer att det är dåligt brevik ettersundet och in mot stegeborg det fiskades sjukt mycket med ryssor nät under leken på 90talet det tog knäcken på fisket som innan måste ses som st annas bästa gäddhak men det finns en del pärlor längre ut kvar.:ordning:
hellhammer
2009-03-22, 20:17
Va i stegeborg o jerka i dag fy fan va trögt 3 gäddor is i varenda vik utanför färjan o is på hela skiten utanför ettersundet! väntar en vecka minst innan ja provar i gen o då i västervik.
Va i stegeborg o jerka i dag fy fan va trögt 3 gäddor is i varenda vik utanför färjan o is på hela skiten utanför ettersundet! väntar en vecka minst innan ja provar i gen o då i västervik.
Ok.
Någon size på dem?
Jag kom ut och hade ok fiske.
Trotts vindstilla :fiska1:
hellhammer
2009-03-23, 19:51
Bara kräk 3-4kg
trodde isen skulle försvinna fort nu med tanke på vädret! Är sjukt sugen ju! Själv så kan det bli västervik till lördag... !
Bara kräk 3-4kg
Skönt med "bara kräk" 3-4 kg. Det gäller att ha krav.....
Skönt med "bara kräk" 3-4 kg. Det gäller att ha krav.....
Helt klart. Håller med dig till 120%
En gädda är en gädda oavsett storlek. Om allt hänger på vikten så är man ingen riktig gäddfiskare.
nej, då e man specimenhunter...såna finns ju med, bara att respektera det tycker jag;)
Anders G
2009-03-24, 19:57
Dröjer nog ett tag till innan isen försvinner. Har båten liggandes i gropviken st anna norra ,och där var det gott om is både i vikar och ute i fjärden.
nej, då e man specimenhunter...såna finns ju med, bara att respektera det tycker jag;)
Nja, håller inte med. Folk som kallar mindre fisk för kräk, snipor, grillkorv, sprattelharr mm oavsett art saknar något väsentligt när det det gäller fisket.
Men självklart får de tycka det men jag skulle aldrig säga något sådant.
Tillbaka till Topic.
Nu är det -10c i Norrköping så isen fick nog en extra vecka till :ledsen:
Nja, håller inte med. Folk som kallar mindre fisk för kräk, snipor, grillkorv, sprattelharr mm oavsett art saknar något väsentligt när det det gäller fisket.
Men självklart får de tycka det men jag skulle aldrig säga något sådant.
Tillbaka till Topic.
Nu är det -10c i Norrköping så isen fick nog en extra vecka till :ledsen:
Jag bryter ihop innan isen gör't...
Utanför Fyrudden och runt Fångö och Gräsmarö vet jag att det inte ligger mycket is.. Kanske längst längst in i några vikar.. Tror att vinden igår hjälpte till rätt så bra och få bort lite is också.. Även om det är många minus så tror jag inte att det fryser om på nytt iaf. Ska ut i helgen o fiska runt Gryt, återkommer med live rapport!
Danne Johansson
2009-03-25, 10:31
Vad ni tjater om is!!!
Ut och fiska med er istället :oj:
Var ute i förra helgen och fisket var bra. Drog 5 över 6 kg med topp på 10,1. :blah:
Bara att leta upp öppet vatten och nöta på.... lååångsamt lååångsamt!
Skitfiske på er!
Mvh Danne
Vad ni tjater om is!!!
Ut och fiska med er istället :oj:
Var ute i förra helgen och fisket var bra. Drog 5 över 6 kg med topp på 10,1. :blah:
Bara att leta upp öppet vatten och nöta på.... lååångsamt lååångsamt!
Skitfiske på er!
Mvh Danne
Hur är isläget i Valdermarsvik och området strax norr- och söderut?
Är det idé att åka ner och prova?
Danne Johansson
2009-03-25, 11:27
Där skärgården är smal så är det isfritt.
Längre in i skärgården samt i djupare vikar är det is.
krävs rätt bra lokalkännedom för att lyckas just nu, så mitt råd är att du väntar ett par veckor.
Mvh Danne
Danne Johansson
2009-03-25, 11:29
SMHI har en istjänst som uppdateras dagligen. Den är faktiskt ganska korrekt när det gäller isläget.
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7820&l=sv
//Danne
Nu ger jag fan i isen! Ger mig ut fre eller lör till södra finnö området och fisker... Tänkte börja från land, får ge mig ut med båt om så behövs! Kommer tillbaka med rapport om is (och eventuell fisk)
Antar Danne att vevstop på en så där 3 sek är nödvändiga? För dom lär ju vara rejält slöa efter denna vinter?
/Balk
Danne Johansson
2009-03-25, 16:14
yes, långa vevstopp och mycket pillande behövs. Dock kunde jag märka korta huggperioder då dom var mer aktiva.
Lite vårsol nu till helgen gör nog susen.
De flesta av småsjöarna runt åtvid/lkpg håller is på 5-8cm. Var själv ute på sättrasjön idag och den har 5-6cm kärnis, bygger nog ytterligare 1-2cm i natt!
Härligt! Ser ut som att det kan bli en tur i mellandagarna.
stora rängen och åländern håller 9-12cm, Så jävla mycket roligare att komma ut på dom lite större sjöarna:)
Grävlingen
2009-12-23, 21:09
Östra Lägern ligger! Jätte fin is, dock ligger någon decimeter snö på isan! (ca 10-12cm)
Lite israpporter om sjöarna i Linköping är ju alltid trevligt att få.
Skriv gärna in vad tjockleken på isarna som ni har varit ute på.
Ska själv ut och provborra på Tisdag så vi får se vad dom isarna säger.
Var ute på åländern igår, isen var av god kvalite men tjockleken varierade ganska mycket. Tunnast ca 6cm och som tjockast 12cm, ligger ganska mycket snö på isen nu. Jag ska ut imorgon igen, kan rapportera hur det sur ut då!
Tack "Älgen"
Kul att du tar dej tid att rapportera is läget när du varit ute på någon sjö.
Någon som vet hur isen är på Glan ännu? Var ute på Bleken imorse och där var isen mellan 4-6 cm, med ca 2 dm snö ovanför.
Ngn som vet en sjö det ligger is på som ligger runt Linköping??
Skulle säga att de flesta sjöarna runt lkpg har bärbar is, undantaget roxen,boren,vättern då.
Glan verkar ha en bra och hållbar is om man kollar på den artikeln ;)
http://www.nt.se/nyheter/?articleid=5713217
Var ute på Rengen idag och kände på pimpel för första gången "i år".
Isläget i vikarna var toppen minst 10 cm , lite längre ut inte lika tjockt men det bar utan problem för mej men försiktighet skadar inte ! (ska väl nämna att jag gick ut vid Bestorp)
Och den som vill ha lugn och ro på Rengen ska inte ha krok med Grönt,vitt med svart prick.
Testa svart med brun prick du får du lugn och ro.
Isen på roxen håller 20-25cm på utanför ekängen, 2-3cm snö på denna.
24 på sätrasjön, 15-20 på ålendern
Anders G
2010-01-07, 14:26
Någon som har koll på isen i Bråviken eller Stegeborg ?
MartinSvensson
2010-01-07, 15:23
Bråviken har drygt 20, var där i helgen.
Anders G
2010-01-12, 19:14
Bråviken har drygt 20, var där i helgen.
Hur långt ut var du ?
MartinSvensson
2010-01-15, 09:50
Gick ut från Surfingklubben vid parkeringen där.. 50 meter ut drygt? svårt att uppskatta
Roxen håller stabila 30-35 cm.
Hur tjock borde isen vara just nu i en liten göl mitt ute i skogen?
Var och kollade vid Gäddgölen och Hultesjön som ligger i närheten av Borensberg för en stund sen, gick igenom isen en bit med ena foten så det är därför jag undrar.
Mvh
marsv981
2010-02-09, 17:54
Hur tjock borde isen vara just nu i en liten göl mitt ute i skogen?
Var och kollade vid Gäddgölen och Hultesjön som ligger i närheten av Borensberg för en stund sen, gick igenom isen en bit med ena foten så det är därför jag undrar.
Mvh
Jag var ute på Åländern, som iofs är bra mycket större än en göl, utanför Rimforsa i helgen. Där var det ca 40 cm is, men ovanpå isen var det vatten och ovanpå vattnet var det is och/eller snö. Jag tror att det är snön som isolerar och värmer upp den urspungliga tjocka isen och smälter denna på ovansidan. Sedan fryser det översta lagret av vattnet till is när det blir kallare.
Så jag kan tänka mig att det inte är särskilt troligt att du gick igenom isen, utan snarare trampade igenom det översta islagret. Hade du trampat längre ner hade du säkert nått den "riktiga" isen med foten.
Du skulle ju kunna gå dit igen och prova med en pinne kanske, men glöm inte säkerhetsutrustningen och att ta med en kompis :winner:
Jag var ute på Åländern, som iofs är bra mycket större än en göl, utanför Rimforsa i helgen. Där var det ca 40 cm is, men ovanpå isen var det vatten och ovanpå vattnet var det is och/eller snö. Jag tror att det är snön som isolerar och värmer upp den urspungliga tjocka isen och smälter denna på ovansidan. Sedan fryser det översta lagret av vattnet till is när det blir kallare.
Så jag kan tänka mig att det inte är särskilt troligt att du gick igenom isen, utan snarare trampade igenom det översta islagret. Hade du trampat längre ner hade du säkert nått den "riktiga" isen med foten.
Du skulle ju kunna gå dit igen och prova med en pinne kanske, men glöm inte säkerhetsutrustningen och att ta med en kompis :winner:
Det var min tanke också, att jag "gick igenom" nåt lager över den riktiga isen bara. Vore konstigt annars:D Får åka dit nån dag och borra lite helt enkelt för att se hur tjock isen är.
BigBandit
2010-02-20, 00:22
Det var min tanke också, att jag "gick igenom" nåt lager över den riktiga isen bara. Vore konstigt annars:D Får åka dit nån dag och borra lite helt enkelt för att se hur tjock isen är.
Det vore ytterst märkligt i annat fall att just den gölen skulle ha så pass mycket tunnare is än på andra närbelägna platser. Jag vet ingenstans där det är mindre än 20cm is. En jäkla massa snö och skit på isen dock.
För ett par veckor sedan var jag ute i St:Anna och pimplade, inte ut på helt fritt vatten men gott och väl ett par hundra meter till närmsta land. Här var isen lite drygt 25cm.
Grävlingen
2010-02-20, 00:52
Var på sjön Östra Lägern förra helgen, inte sådär jätte bra is, såg tendenser till råkar på många platser samt isen varierade i tjocklek överlag. På några platser mellan 20-15cm MEN då snackar vi inte kärnis utan någon porös variant!
I och med att isen är täckt med ett tjockt lager snö så tär sjön på isen underifrån. Det börjar bli dags att bli uppmärksam på isarna!
Någon som vet om det finns ngn hållbar is på sjöarna runt om borensberg??
Hej är det någon som har varit ute och kollat isläget i St Annas skärgård? Hoppas att det är någolunda isfritt tills man kommer hem på Påsklovet. Brukar vara grymt gäddfiske varje påsk!
Jacke-85
2010-03-20, 14:54
Går och hoppas på det samma men tror dessvärre att det är kört för gäddfiske till påsken, iaf inne i vikarna. Det enda som kan rädda det hela är några dagars storm och 10+
Någon som har en fräsch uppdatering om isläget i St Annas skärgård?
Undrar även om någon vet hur det ligger till i norra Vättern i närheten av Medevi brygga?
Var en sväng ute på Lagnö i St Anna igår. Vid Lagnöbron och ca 200-300 meter på vardera sida om bron är det öppet vatten. Överallt annars såg det tyvärr annorlunda ut, med is. Men det går snabbt nu.:appl:
Såg det också men det går nog undan nu snart fy fan va skönt när skiten är borta! och om någon vet hur det ligger till med isen i norra Vättern i närheten av Medevi brygga så är jag riktigt intresserad :)
http://webbkameror.se/campingkameror/monvision/monvision_1_1280.php
Ungefär som att se när färg torkar...
Kom igen nu grabbarna, kör för fa-an. Skämt åt sido.
Snart ryker isen ... hoppas vi! :)
hellhammer
2010-04-07, 10:00
Somliga fiskar för fullt med gäddpåken o verticalspöt:popcorn:
Roxen 2010-04-06 "Stångåns mynning"
http://teamfc.bloggsida.se/files/2009/02/20100406263-1024x768.jpg
Roxen 2010-05-06 "Stångåns mynning"
http://teamfc.bloggsida.se/files/2009/02/20100406263-1024x768.jpg
Coolt. En kamera som kan se in i framtiden:oj:
Coolt. En kamera som kan se in i framtiden:oj:
Haha javisst! 2010-04-06 ska det ju givetvis vara..
Nu börjar isen släppa i St Annas skärgård !! :)
Vi ser det smälter vi ser det smälter det va ju roligt hurra, snart kan vi jerka snart kan vi jerka tills våra armar går av :banana:
ska ut och fixa det sista med båten så att det bara är att sjösätta. skulle vara grant att köra första passet nästa helg... tror ni isen släppt runt södra finnö/orren?
Team Spöböj
2010-04-09, 22:15
Går det sjösätta till båtplatserna i Stegeborg än? Någon som vet?
OjOj, båten åker i i morgon...... fått rapport om att isen är borta runt orren.........
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Isen har släppt nu allihopa, äntligen! :banana:
första passet avklarat, dock bara 2 timmar med spinnspöt, inget hugg men skönt ändå..
Team Harstena
2010-04-11, 14:37
Har vi någon kolla på vattentemp? Någon som vet ifall Fyrudden ligger isfri?
Har vi någon kolla på vattentemp? Någon som vet ifall Fyrudden ligger isfri?
Från Torrö lite längre söderut rapporteras helt isfritt och 4grader i ytvattnet...
från orren ut till fyrudden är det öppet, var ute igår och tempen på ekolodet låg mellan 1,5-3 grader
Äntligen är båten i.
Isen är i stort sett borta i St Anna nu, även i vikarna (i alla fall i "mitt" område dvs. från Källskär till Fyrudden).:cheers:
Team Harstena
2010-04-12, 16:20
Låter lovande. Sjösättning fredag så då lär vikarna vara varma och fina! Kollade på smhi igår och då såg det ut som att isen låg Väggö/Håska.
Premiärfiske på öppet vatten på lördag kommer bli galet skönt :D
på lördag blir det första riktiga premiären, tjuvstartade lite i helgen....
kommer vara helt isfritt till helgen
Kommer att befinna mig ute i St:anna Fredag - Söndag, vi får hoppas på lite hugg, och ett par fiskar såklart!
Och skitfiske på er ! :)
Isen på Glan är helt borta nu ;)
Grävlingen
2010-11-30, 14:46
OCH! Då lyfter vi denna tycker jag!
Har det skådats någon is i södra östergötland?
Isen på Glan la sig igår ;P Bara att vänta ett tag nu så isen blir lite tjockare :D
15cm inne i slätbaken, dock moddig is.. Inte bästa kvalité !
doniebrasco
2010-12-06, 15:41
Vi var ute på Glan i söndags, ca10cm och riktigt bra is. Skapligt fiske blev det också som det står mer om i vår blogg!
Vi var ute på Glan i söndags, ca10cm och riktigt bra is. Skapligt fiske blev det också som det står mer om i vår blogg!Grattis till 2 st riktigt fina gäddor ;) Får man fråga vart på Glan ni va?
slackhugg
2010-12-06, 20:35
Hur fan orkar ni ismeta på Glan ?? Måste kännas skapligt hopplöst att sitta och glo på endast ett spö var. En liten mört på hela glan.... känns som om man måste ha rätt stark psyke för att klara det!!
Fin gädda iaf, grattis!
MartinSvensson
2010-12-07, 17:34
Hur ser isläget ut i Östersjön? runt fredgagården till exempel?
V-jiggare
2010-12-07, 20:33
Hur fan orkar ni ismeta på Glan ?? Måste kännas skapligt hopplöst att sitta och glo på endast ett spö var. En liten mört på hela glan.... känns som om man måste ha rätt stark psyke för att klara det!!
Fin gädda iaf, grattis!
Varför tror du att dom sitter o glor på ett spö/skalle?
MartinSvensson
2010-12-08, 18:19
12-15 cm utanför vindsurfingklubben ut mot krokek om man vill pimpla småabborre och skräpfisk :D
yblojMjolby
2010-12-10, 15:41
Roxen utanför Roxtuna, 15 cm hård kärnis och 1-2dm lössnö ovanpå. En fin abborre plus några små.
SilverFisken
2010-12-16, 17:43
hallå där ute!
Nån som har koll på isläget i yttre delarna av bråviken, nävekvarn och utåt?
Mvh Martin
slackhugg
2010-12-19, 21:58
Varför tror du att dom sitter o glor på ett spö/skalle?
Det är väl bara tillåtet att fiska med ett spö/pers på Glan eller gäller det inte isfisket?
V-jiggare
2010-12-20, 09:01
I exakt samma ögonblick som jag sände mitt inlägg så förstod jag vad du menade, orkade bara inte ändrs/ta bort texten.
V-jiggare
2010-12-21, 11:04
Det är väl bara tillåtet att fiska med ett spö/pers på Glan eller gäller det inte isfisket?
Läste en annan tråd på forumet, enligt den så är reglerna på ett spö/skalle bara rekommendationer.
Så vill de fiska med tre-fyra spön/skalle och har en sån mentalitet att de skiter i vad som står på kortet, så begår de tydligen inte något lagbrott.
slackhugg
2010-12-22, 08:26
Läste en annan tråd på forumet, enligt den så är reglerna på ett spö/skalle bara rekommendationer.
Så vill de fiska med tre-fyra spön/skalle och har en sån mentalitet att de skiter i vad som står på kortet, så begår de tydligen inte något lagbrott.
Så tolkar inte jag reglerna som står på fiskekortet. Någon som vet med säkerhet vad som gäller?
Vore kul om detr vore så att man kunde/fick ismeta gädda/gös med fler spön.
V-jiggare
2010-12-22, 09:10
Jag tolkar inte heller reglerna på annat sätt än det som står på kortet,men det verkar ju som att de som ismetar inte begår nåt brott om de har fler en ett spö/skalle.
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?74662-Positivt-för-quot-tjuvfiskare-quot
almspang
2010-12-26, 17:52
Hejsan!
Någon som har koll hur det ser ut ute på Glan nu? Tänkte dra ut i veckan och pimpla lite. Vart ska man sätta sig på sjön för att ha störst chans enligt er att få något?
Hur mycket is är det på roxen samt stångån?
När tror ni islossningen kommer i år?
är isen borta ute i skärgården? St. Anna och Gryt.
Någon som vet om isen ligger kvar på ärlången och rängen ? Eller har tips på nån sjö som är isfri nu?
Mvh