handdator

Visa fullständig version : Pimpla abborre

Andreas Andersson
2003-12-21, 18:25
När man ska pimpla abborre, vart ska man då fiska?
Ska man fiska på ljupt vatten? Grunt? Eller funkar båda bra?

Och vad ska man ha för pilk?

Alexander Strid
2003-12-21, 18:30
Wiiiee...Här i Hedliga k-holm funkar ju katrinhomaren bra..med en liten maggotangnad krok en vot från pilken..Och vi får ju teat överallt..man måste ju själv hitta borren..Snart du adde kommer isarna..:D

minken
2003-12-21, 18:31
ett bra tips är att börja grunt och fiska dej ut mot djupare vatten tills det börjar nappa1sen är det bara att borra o borra och åter borra!;)

Andreas Andersson
2003-12-21, 18:55
Ja, borra ska jag nog klara av.
Och nu får jag tips härifrån och från min poolare Alex, så det går nog bra!

Bara det blir en del is i vinter så ska det bli mycket fiske, eller hur, Alex? :D

Och en Katrineholmare ska jag inskaffa, och lite andra pilkar.

Alexander Strid
2003-12-21, 19:03
Självklart självklart!..NOg ska det bli is alltid!..Moahahaha..Lite angling då med tycker jag..

Andreas Andersson
2003-12-21, 19:06
Håller helt med, angling och pimpling.
Då kanske jag kan få min första gädda på isfiske =)

Det kanske går att åka till stugan några gånger, annars har vi ju alltid Djulö!

BeBest
2003-12-21, 19:11
Om du har lite koll på lufttrycket och dess förändringar så kan det vara till hjälp. Vid äförändringar byter abborren ståndplats. Den har inte lika lätt att jämna ut tryckskillnader som andra fiskar och kompenserar sig för det genom att stiga eller gå djupare. Låg tryck går mot djupare bottnar. Högtryck går upp högre mot ytan och upp på grund. Vid stabilt lufttryck finns den antingen i närheten av betesfisken eller så drar den sig undan för att få lite matsmältningsro.

Alexander Strid
2003-12-21, 19:17
wohooo..självklart!!..F*n titta ut!..det har inte slutat snöa än!!!!!!!!

kenta_85
2003-12-22, 13:55
Tja Andreas.. Jag började pimpla abborre för 2 år sen och har väl varit ute allt för många gånger ha varit med på serie tävligar, km och allmänna tävligar också Störrsta borren jag tagit på pimpel är 944gram.

Vid abborre pimpel får du jobba för fisken det gäller att hotta fisken för fisken hittar inte dig när den är köld stel. Och det kan bli många många många hål :) På viktiga tävlihgar där man ger allt kan det gå så att hugger den inte inom nån minut så "spriger" jag vidare för att letar up dom för dom står oftast klumpvis på vintern. Lite längre mot islossningen på våren sprider dom ut sig mer och blir lite mer livliga.

Ha därför en lättborrad borr.. Ställen att leta på är öar brukar alltid ge fisk, vet du om någon grynna så kan du hitta de riktigt stora borrarna. Inlopp och utlopp med lite stömmande vatten och gärna vass kan va kanon ställen.. Grund platåer är också heta ställen.. riktigt djupa hålor eller vaker i bottenen kan va bra samt ställen med mycket bråte på botten. Om inget funkar kan ibland oförutsäg bara ställen som att gå ut mitt i sjön och borra ett hål ge oandade fångster.

Till abborre pimpel använder jag 115cm rantanen borr, wigglers gula, grön tävlings pimpel spön dom är hur sköna som helst. Vege, pipa pil funkar utmärkt, bergman pilken är det häller inget fel på . Jag använder limkrokar i olika färger bra färger i de sjöar jag fiskat i är grön, gul, orange, lila och rosa för att nämna några.. Krokar med flera olika färger på funkar bäst. maggot brukar jag inte använda på pimpel tävlingar men när man är ute bar endå och pimplar kan man använda det kan funka lite bättre ibland på trög abborre... //skitfiske på dig.

Alexander Strid
2003-12-22, 18:37
=D

Andreas Andersson
2003-12-22, 20:12
Tackar Tackar, nu ska jag bara komma ihåg allt ;)

Alexander Strid
2003-12-22, 20:26
Kopiera och spara på datorn..=)

maryland
2003-12-22, 21:07
Som sagt, en bra borr, är en förutsättning.

Förberedande träning på gymet, skadar inte.

Ett sjuhelsikes borrande blir det.

Alexander Strid
2003-12-22, 21:16
Synd att man ihte kan träna borra på sommaren!..:D..Om man inte hoppar in i fryser försårs..humm..:P

kenta_85
2003-12-22, 21:29
Jo det kan bli enhel del hål om det är trögt fiske :) T.ex e tävling brukar vara ca 3 timmar och jag tror no att som mesthar jag nog borrat upp mot mellan 50-80 hål måste vara nått sånt :) E ungefär ett hål per 3e minut :D Svetigt blir det!! Men det är bara att kämpa vidare för rätt som det är sitter det en grov borre i slutet på linan och då får man nya oanade krafter.. Grov abborre känns lätt igen på tyngden som blir i hugget och de tunga knyckarna som blir i figheten samt de korta men graftiga rusningar dom gör :D //skitfiske på er!

RedTag
2003-12-28, 12:19
Du behöver följande:
- 115-130mm borr
- VM-spö eller liknande (med eller utan justerbar myskatopp, helst med. annars byter du bara ut toppöglan mot en myskatopp)
- Stroft GTM 0,16/0,18 eller liknande
- Liten vertikalpirk Silver/koppar m. färgkrok eller garnkrok i glada färger strl.14 - 16
- Röda, oranga, svarta eller gula mormyskor som ersättning för trekroken under vertikalpirken eller om man som jag gör för det mesta kör enbart med myska och ingen vertikalpirk (funkar kanon)
- Fiska sedan i din favo sjö på djup kring 0,5 - 3 meter utanför vassruggar eller bäckutlopp (akta dig för tunna isar).

Man kan ibland när man kommer till någon ny sjö som man inte fiskat i tidigare få borra som en galning innan man hittar var dom små rackarna är, men sen är det bara att dra upp dom. HeHe

kenta_85
2003-12-28, 16:53
Har en ur rantanen 115 mm borr kanon borr mycket lättborrad lite dyr all köpa och extra skär är rätt dyrt men man känar in det..

Kör med tävlings spön av märket wiggler 2 gula spön som är medel hårda inte styva och inte mjuka lagom helt enkelt :) Sen har jag 2 gröna spö av samma märke dom är lite mjukare och det är dom jag kör mest med men det är en smaksak.. Kör med 0.18 mm lina på alla 4 spöna och på det ena gula har jag en liten liten mässing, silver pilk som jag använder till små abborre på grunt vatten. Sen har jag en vege pilk i mässing, silver på det andra gula spöt. Och samma pilk till ett av dom gröna .. Sen har jag en stor guld, silver pipa pilk på det andra gröna för stora djup och stor abborre..

Har små fjäderlänkar eller vad dom kallas då kroken rör sig livligare.. Krok i sl 12-14 är lagom. Lim krokar i olika färger grön, orange, lila , röd, grön samt rosa brukar funka i de flesta vatten.. Krokar med flera olika färger på är bra!

Det var väl allt sen har jag lite extra pilkar och länkar och sax, kniv mm i skryllan :) //Skit fiske på er!!

BBRF
2003-12-28, 18:47
Hmmmm..115 mm, kan det inte vara lite smalt om storabborren kliver på?.....Sen rekommenderar fler krok i storlek 14, kanske bra om man tävlingspimplar...Ska man jaga grov abborre, kan man gott gå upp i storlek till krok 10 eller 8 enligt min mening...

BBRF
2003-12-28, 18:51
Ett litet trick kan också vara att iställry för att knyta pirken direkt på linan så kapar man linan och knyter ett lekande och har en meter tafs. På så vis ser man lekandet och vet när abborren närmar sig hålet...Själv kör jag med fireline micro-ice och har en meter 0,20 nylontafs som jag knyter direkt i pirken med ögleknuten.

minken
2003-12-28, 18:56
har sjäv aldrig större krok än en 14 ytterst sällan en 12;a!tycker stora krokar förstör gången i pirken.men det är klart kör man med en bergman i större modell så funkar det nog med en 10-8..jag har haft bäst fiske efter större borre på små pirkar runt 30-35mm!

kenta_85
2003-12-28, 21:15
Tror nog gått att du kan dra upp en borre över kilot i ett 115mm håll frsten blir det lagom tung om du jagar abborre med större diameter på borren.. Fast vill du träna upp muskelaturen så ska inte jag säga ifrån :) Har dragit 944grams borre på sl 14 krok går hur bra som helt även gädda på ca 2-2.5kg har jag dragit på sl 14 krok och 115mm hål :) Fast smaken e ju som baken....

BBRF
2003-12-28, 21:40
Originally posted by kenta_85
Tror nog gått att du kan dra upp en borre över kilot i ett 115mm håll frsten blir det lagom tung om du jagar abborre med större diameter på borren.. Fast vill du träna upp muskelaturen så ska inte jag säga ifrån :) Har dragit 944grams borre på sl 14 krok går hur bra som helt även gädda på ca 2-2.5kg har jag dragit på sl 14 krok och 115mm hål :) Fast smaken e ju som baken....

Klart det är lättare att borra med en 115 mm:s borr.....Kör själv med 135 mm, sen om den stora på 1,5 eller mer kliver på tror jag 115 är smalt, då blir det svettigt.....;)....¨Men det är klart. kör man mest tävlingspimpel så är valet en smalare bott och mindre krokar..

KG?
2003-12-28, 22:25
BBRF har ju naturligtvis helt rätt. (undrar vem han lärt av?) När jag tävlingspimplar har jag annan utrustning än när jag jagar storfisk. Man kan klara stor abborre på 16 krok 0.16 lina och 115 borr, men lika ofta går det åt skogen.
När jag "nöjesfiskar" grov abborre använder jag 155 mm borr 0,22 Stroft och stl 10 på kroken. Man har mycket högre procentchans att landa fisken, ett stort hål gör det mycket enklare att styra fisken rätt. Visst blir det tyngre att borra men det är det värt när 1,7 kilos abborren sitter på kroken...

Fiskmix
2003-12-28, 22:40
kg?: även till tävlingspimpel är det bra att andvända lite grövre lina, jag andvänder 0.18 och 0.20mm det trasslar mycket mindre. och det är inte så ofta man behöver ha så små krokar som 16, på tex mälaren och andra vatten med mycket fiske är det ofta bättre med en kanske 14 eller 12:ans krok det blir lättare att kroka loss och det är störra chans att om man skulle få på en finare att den följer med enda upp då.

kenta_85
2003-12-28, 22:40
Jo Fast jag har inga direkta kilos borre vatten här och det blir mest tävlingpimpel för min del.. Men jag har större blänke och så för grövre abborre :D

Fiskmix
2003-12-28, 22:48
kan ju passa på att skriva vad jag har för utrustning till tävlingspimpel oxå.:)

borr rantanen 115mm
sedan andvänder jag 5st normark pimpelspön typ likadana som wigglerspöna, men jag tycker dom är skönare att hålla i, sedan kapar jag toppen kanske 2cm så dom blir kortare och styvare. andvänder 0.18 och 0.20 mm lina och som pirk andvänder jag bara hedenskogspirken. och jag andvänder WMC trekrokar i storlek 16-10

elanen
2003-12-28, 23:30
BBRF och även KG, har ju mycket rätt. Man får skilja på renodlat tävlingsfiske på pligg eller den som på tävling bara jagar stort. Har ändrat sig rätt radikalt på den fronten. Förr gick alla in i vassen och gnetade, men som nu är det fler som går ut med tyngre grejor på större bitar. Förutsättning är att det tävlingvattnet innehåller stor borre. Var själv den sistnämda typen sista delen av mitt pimpeltävlande. Tröttnade på att lyfta gnetter. Mitt tips till den som vill fånga jätteborren Hugo. Balanspirk Nils Master, med en Ownerkrok undertill storlek 6-8. Fireline gul och med ett spö med bra klinga. Annars en skapligt stor Bergman med dito Owner storlek 6-8. Isborr inte mindre än 150 mm. Vid tunn is är en 200 mm ännu bättre. En riktigt välmatad och romstinn storabborre är det ibland kantboll på en 150 mm borr. Ju större ishål, ju lättare att styra in storabborren utan risk för missöde att fastna med krokarna i hålkanten. Så satsa grovt i stället för att fjutta gnetter. MVH Gunnar J.

minken
2003-12-29, 08:32
måste vara ganska rejäla pirkar ni fiskar med som pallar en 10;a

BBRF
2003-12-29, 09:34
Originally posted by minken
måste vara ganska rejäla pirkar ni fiskar med som pallar en 10;a

Har kört med en vanlig pipa-pirk med owner st 10. Tappade 2 grisar förra säsongen på den tunna modellen när krokarna rätade sig..Nu blir det den vanliga tjockleken.

rapala
2003-12-29, 11:20
Tog årets första pimpelborrar igår, ingen storlek på dem, men alltid kul att få fisk. Tog båda på Bergmans 60mm.

McMoj
2004-01-22, 23:59
Varför inte borra upp c:a 30 hål inna man börjar fiska? Och dme utan borr då med bara spätt? ska man forfarande borra massa? :P

Alessandro
2004-01-23, 11:48
Beror lite på vad det är för bestånd av randiga i sjön man fiskar,
finns en sjö här på ön som innehåller stor abborre, men inte så många mellanstora, dessutom är den ganska djup 10-18 meter,
att hissa upp småabborre ifrån t.ex 12 meter tar lite tid, så här
lönar det sig att köra efter större. På sista tävlingen där hade
vinnaren 2st kilos klunsar och största som kom upp var på 1580gram.

BeBest
2004-01-24, 05:57
Nu har du hålet klart och rensat från isrester. I handen har du ett pimpelspö som känns skönt. Linan litar du på och på den sitter en vertikalpirk, som du tror är den bästa. Nu är det bara att få upp abborrarna eller hur? Så hur går man då till väga ör att få dem i stöten?
Släpp ner pirken i botten av sjön. Lås linan. Ryck upp pirken så långt din arm räcker. Låt sjunka sjunka till botten igen. Upprepa detta ett par gånger. Finns det abborrar i närheten har de förhoppningsvis blivit nyfikna. Nu vevar du upp ett varv på rullen. Lås linan. Lyft pirken långsamt ca 2 - 3 dm. Sänk spöet och låt pirken sjunka in mot mitten igen. Vänta någon sekund. Upprepa detta några gånger. Vänta. Släpp ner pirken i botten. Ruska om lite i slammet. Lyft sakta. Skaka pirken. Vänta. Tvinna lite på linan. Gör ett nytt lockryck. Vänta och börja om från början. När firrarna kommit i gång är det bara att kvickt släppa ner pirken och eventuellt göra en litet lätt knyck med handen så har du nästa på väg upp.
Ibland agerar man med stora rörelser likt en extatisk dirigent, ibland påminner man mest om den kända statyn Tänkaren av Rodin http://yellowstonebronze.com/thinker.html