handdator

Visa fullständig version : Hata ismete klubben

limnos
2003-12-21, 21:13
Alla talar så varmt om ismetet, vissa längtar t.o.m. efter vintern - bara för ismetets skull. Är det inga fler än jag som avskyr ismete?! Vippan reser sig sakta i avsmak. Man vet redan i förhand att det med 99% säkerhet är en 8hg's gädda som sugit i sig den största mörten. Med iskalla fingrar öppnar man sin mat-termos. En ljummen soppa med något konstigt kokt i sin egen avsky! Ush. Tankarna hamnar osökt på försommarens milda nätter.. I början, när det kändes nytt och spännande, tyckte jag faktiskt om ismete. Men nu när alla utrusningsdetaljer fungerar och inget går att förbättra (bjällror som trasslar linan är kastade långt bort, angelpinnen blev en varm brasa mm. mm.) skulle man ju lika gärna kunna ställa ut en apa på isen - med samma resultat. Jaja. Det blir sommar igen, som tur är!

Push-Up
2003-12-21, 21:15
Limnos.....God-Jul på re:)

GuTe
2003-12-21, 21:16
Jag instämmer, ismete är inget för mig. Tacka vet jag när man kan sitta i shorts och meta sutare.

limnos
2003-12-21, 21:22
Och då pratar jag om idealläget. Medvind, sparkföre, tunn is, vass borr, välfylld hink med stora mörtar, nytt häftigt vatten, 3 grader varmt. Normalläget är ju hård nordan som piskar i ansiktet, blöt pulssnö på stöpis (pulkan välter vart tionde meter), borren är rostig och ovass, 20 mörtar har gömt sig i ena hörnet av hinken, man sitter på ett trist ohett vatten och funderar vad fan man gör där, några minusgrader gör att man vet att det kommer bli kalabalik ifall man väl (mot förmodan) får en vettig fisk.

BBRF
2003-12-21, 21:38
Behöver det sägas mer?....Ismetets tjusning är obegriplig...Tacka vet jag en skön pimpeltur......

Push-Up
2003-12-21, 21:41
BBRF, du vet ingenting om ismetet....

gretko
2003-12-21, 21:41
Hehe..

m@
2003-12-21, 22:04
BBRF, för dig är allt fiske klassat som obegripligt :-) Limnos är lite väl nedlåtande i sitt utlåtande f ö, det går faktiskt utmärkt att välja sina dagar man är ute, om man inte njuter av full snörstorm och rejält med minusgrader. Faktiskt kan jag knappt påminna mig om ett fiske som kan erbjuda både spänning samt socialt umgänge på det sätt ismete gör.

Push-Up
2003-12-21, 22:07
Sedan är det inte alla som är bortskämda att få fiska med en så fantastisk kock som du m@:)

m@
2003-12-21, 22:13
Hehe, det ska vara gött att leva :-) BBRF kan ju fortsätta käka sina prickikorvsmörgåsar medans vi drillar feta gösar och käkar nygrillade kycklingspett med sataysås med div tillbehör :-D

BBRF
2003-12-21, 22:18
Originally posted by Push-Up
BBRF, du vet ingenting om ismetet....

Vet tillräckligt, tackar.....:peta:

m@
2003-12-21, 22:24
Ja vad vet du BBRF? Du har väl aldrig varit ute heller...

BBRF
2003-12-21, 22:25
Originally posted by m@
Hehe, det ska vara gött att leva :-) BBRF kan ju fortsätta käka sina prickikorvsmörgåsar medans vi drillar feta gösar och käkar nygrillade kycklingspett med sataysås med div tillbehör :-D

Hmmmm......Eftersom det är jul snart avstår jag från vidare kommentarer.....Lycka till med ismetet....:skaka:

Stizo
2003-12-21, 22:26
LIMNOS du får tycka vad du vill... Sitt inne du om du så vill under den kalla året!

BBRF
2003-12-21, 22:27
Originally posted by m@
Ja vad vet du BBRF? Du har väl aldrig varit ute heller...

Har inte blivit överkörd av en ångvält heller.....:D

BBRF
2003-12-21, 22:41
Sedan är det inte alla som är bortskämda att få fiska med en så fantastisk kock som du m@:)

Där har du en poäng. M@ är en fena på att fixa käk, är dessutom rolig att snacka med under fisket, men det är inget argument för ismete som metod....

m@
2003-12-21, 22:49
Då får man dra slutsatsen att du tycker andra former av mete är lägre stående former av fiske också? Det är väl andemeningen i det du just skriver om jag får lov att göra en tolkning...vart ligger skillnaden då i att använda spön från isen jämfört med från land eller båt?

limnos
2003-12-21, 22:51
Jag vill inte vara nedlåtande. Jag fösökte skildra vad ismete betyder för mig. Jag tyckte att det var skitkul själv förut. Jag ville bara starta en motpol till alla som tycker att det är det roligaste i världen! Jag tycker fortfarande att ismete är roligare än att "rycka ludd" och det finns det ju stollar ;) som tycker är roligt. Jag kommer helt säkert åka ut och ismeta ett par gånger i vinter - men antalet pass minskar nästan exponentiellt varje år. Kanske börjar närma mig en asymptot. 30 - 20 - 10 - 5 - 2 - 2?. Jag Det är roligt så länge man tycker att man utvecklas. Det enda som jag tycker är roligt nu är själva schack-momentet. Tänka ut när, var, hur. Själva fiskemetoden kan man ju inte variera så mycket.

m@
2003-12-21, 22:57
Det finns väl ungefär lika stora variabler på det som annat traditionellt mete...finns hur mkt som helst att söka om man vill. Eller så kör man på i samma spår som alltid om man känner för det. Man behöver nödvändigtvis inte heller stanna vid gädd- och gösfiske, nya arter t ex. Varför inte pröva det?

truttakungen
2003-12-21, 23:07
Ismete är ett surrogat för öppenvattensfiske...men kul ändå!

Larry
2003-12-21, 23:15
Måste hålla med Limnos, tycker ismetet ligger klart sist på gäddfiskelistan.
Mycket beroende på att det, när fisket är bra, är aldeles för lätt...
(upplever i a f jag det som) Fem fiskar över sju kilo på samma ismetepass slår inte två på spinn!
Det är i stort sätt omöjligt att tappa en krokad fisk, och dom mindre fiskarna som på öppet vatten kan ge ett coolt hugg eller spektakulära krussiduller invid båtsidan är bara till besvär på ismetet ;) Visst det är fortfarande vackra fiskar och dom får samma respekt som på öppet vatten, men på ismete blir det annorlunda man vill liksom BARA ha den STORA, och är det inte stumt när man krokar så tycker man nästan mer synd om betesfisken (en mindre i hinken) än uppskattar gäddan..?
I alla fall jag står och "ojjar & ajjar mig" när en vansinnig gädda stångar skallen mot is-taket och rullar in sig på linan.
...det känns liksom inte bra i kroppen ?
(likt förbannat ismetar jag;)
En fördel med ismete är att man (om man kommer rätt) verkligen kan få se vad vattnet går för... Fiskar som man ALDRIG sett på spinn/jerk dyker nu upp i antal när betet är levande...
Det bevisar ju i och för sig bara det alla redan vet?
: Naturligt bete ÄR värst på grov gädda! ...inte roligast men VÄRST! ;-)

Ser inte ner på dom som ismetar, fiskar själv mycket från isen men ser det hela som ett substitut fiske.

MVH

Jan O
2003-12-21, 23:31
Lite lustigt, jag tycker att fiske efter gädda på öppet vatten är bustråkigt... Mycket roligare med ismetet... Framförallt är det roligt att rikta ismetet efter gös.

DanneStock
2003-12-21, 23:42
Limnos: Hur ansöker man om medlemskap?

BBRF
2003-12-21, 23:47
Originally posted by m@
Då får man dra slutsatsen att du tycker andra former av mete är lägre stående former av fiske också? Det är väl andemeningen i det du just skriver om jag får lov att göra en tolkning...vart ligger skillnaden då i att använda spön från isen jämfört med från land eller båt?

Seriöst så menar jag inte att ismete är lägre stående, bara att metoden inte passar mig...Men visst, någon större skillnad mellan flötmete och ismete är det ju inte, bortsett från att man normalt kör med ett spö vid flötmete och oftast måste studera flötet noggrant hela tiden. Men visst, det kan säkert var spännande att försöka hitta storgösen med ismete.....Inget snack om att ismete går att utveckla.

Sturgeon
2003-12-22, 00:18
Blir inte direkt upphetsad av ismete, finner inte själv tjusningen i det. Däremot gillar jag pimpel, så isfiske är något som jag gärna gör som omväxling mot "öppetvattenfisket".
Få saker är underbarare än att bege sig ut på en stor sjö när isen ligger säker, tycker stora vatten är härligare än småsjöar.

Så är medlemskapet gratis så är villig jag gå med.:)

esoxlucius74
2003-12-22, 01:39
Än har jag inte ismetat och jag är inte tok-sugen på det heller, jag längtar mer efter ett rejält flug eller jerk-pass.....

miinken
2003-12-22, 10:01
vet folk som huggit upp en hel vak och sen suttit där och metat mört med 4-5m!det kan man kalla ismete! ;)

limnos
2003-12-22, 10:26
Att vara medlem är en inställningsfråga - inget man ansöker om. Danne är en självskriven medlem...! :)

jerka!
2003-12-22, 10:30
visst ismetet kan vara en kul grejj men inställningen är ju olika från person till person! själv så är jag varken för eller mot! visst kul o dra en gädda då och då... men så finns det alltför mkt "dålig etik" inom ismetet... ex med många spön osv osv! kunskap betyder heller itne värst mycket vad jag har märkt! halvdan uppfinning säger jag! tråkigt med allt "tråk" inom det som bara gör en deppig och så SUCKAR man!

m@
2003-12-22, 10:40
Gör som ni vill helt enkelt, själv finner jag som sagt metoden ha ett antal fördelar och då inte bara rörande fisket. Här en lite rapport från säsongens första avklarade ismetepass: Var ute på Saxarfjärden med Kråkan och Rudan. Dom satsade på gös, men jag valde gädda istället längre in i viken. Fisket var helt outstanding med en första gädda som pressade vågen till mäktiga 16,2 kg! I slutet av dan så fick jag en fällning också, och genom den klara isen såg jag att det var en gös i mindre format. Döm om min förvåning när en gädda, betydligt större än den andra stora gäddan klipper på! 18 kg, helt makalöst! Man tror inte det är sant att få såna här två fina gäddor på en och samma tur...efter det kommer jag inte ihåg mer direkt av drömmen innan jag vaknade med ett leende på läpparna :-)

limnos
2003-12-22, 10:43
Det var ett makalöst resutlat, t.o.m. för att vara en dröm!

BeBest
2003-12-22, 10:50
Hitintills har jag inte behövt ta till ismete för att fånga gädda. Dem jag behöver, tar jag innan isen lägger. Och att fortsätta jäklas med de fiskar som klarat sina liv så långt vill jag inte hålla på med, inte enbart med motiveringen att jag ska få tillfredställa mitt intresse för att fiska. Den motiveringen håller inte för att ändra mitt personliga ställningstagande.
Jag har läst om teknikenoch sett bilder men inte funnit den informationen tillräckligt lockande, för att jag skulle avstå från höstfisket och ge mig till att skaffa ytterligare prylar, för att få några dagars tomhänt iskyla.

Men jag är lite nyfiken på vissa former av pimpel.

kenta_85
2003-12-22, 14:02
Tänkte börja "test" ismete för första gången i år..

Men tacka vet jag pimpel så härligt :D Och sen tänder man en bra i strand kanten och grillar korv :D och dricker Ja vissa dricker öl andra kaffekast men för mig duger varm choklad bra :D få saker kan mäta sig med detta:D Ok förutom flugfiske, gös mete på sommarn mm :D

Henrik_L
2003-12-22, 14:42
Tror jag har hittat en som hatar vintern lika mycket som mej. Jag skulle aldrig i livet ismeta eller pimpla eller nåt annat. Fingrarna mår inte bra av kyla. Kul för alla som gillar vinterfiske däremot, vintern blir så lång för oss andra. Nu ska jag ut och åka buss och det är 10 minusgrader. Fy - *******

Rudan
2003-12-22, 18:00
m@> :D :D :D :D

//S

kråkan
2003-12-22, 18:10
Originally posted by m@
Gör som ni vill helt enkelt, själv finner jag som sagt metoden ha ett antal fördelar och då inte bara rörande fisket. Här en lite rapport från säsongens första avklarade ismetepass: Var ute på Saxarfjärden med Kråkan och Rudan. Dom satsade på gös, men jag valde gädda istället längre in i viken. Fisket var helt outstanding med en första gädda som pressade vågen till mäktiga 16,2 kg! I slutet av dan så fick jag en fällning också, och genom den klara isen såg jag att det var en gös i mindre format. Döm om min förvåning när en gädda, betydligt större än den andra stora gäddan klipper på! 18 kg, helt makalöst! Man tror inte det är sant att få såna här två fina gäddor på en och samma tur...efter det kommer jag inte ihåg mer direkt av drömmen innan jag vaknade med ett leende på läpparna :-)

m@; du får drömma klart den drömmen..
Vill ju lixom veta hur det gick för Rudan och mig oxå!!.. :D :D

ljohan
2003-12-22, 18:21
m@, haha. Det låter fint. Folk påstår ju att man kan sanndrömma också.

maryland
2003-12-22, 18:39
Jag är inte medlem ännu, men har lurats iväg på senvårens vådliga isar, ett antal gånger de senaste 10 åren.

Rena fullträffar, fint med abborre eller röding, beroende vart jag blivit lurad.

Grilla fisk, korv, fläskfillé, etc och koka kaffe över öppen eld mitt ute på isen och solen värmer skönt.
Livsandarna leker och ger kraften åter, efter vinterns långa mörker, jag älskar det.

"Men" kommer mig aldrig för att genomföra det på egen hand.
Klart ett mer socialt fiske än nått annat.

Alexander Strid
2003-12-22, 21:36
Ja, jag är ny i "träsket"..men tycker det är skojj!.:D

kråkan
2003-12-23, 13:13
Originally posted by kråkan
m@; du får drömma klart den drömmen..
Vill ju lixom veta hur det gick för Rudan och mig oxå!!.. :D :D

m@;Hur går det,fick jag nått nytt gös PB ?:D

kråkan
2003-12-23, 13:14
Va fan sluta sega nu Telia....
Dubbla inlägg vart det...:(

KG??
2003-12-23, 13:31
Kråkan; Det är lätt att redigera bort, tryck på editera på inlägget sen kan du välja att ta bort det.
Vad det gäller drömmen så gick du antagligen bom, det var visserligen en otroligt osannolik dröm men jag tror inte ens m@ har sådan fantasi att han kan drömma ihop fångster åt er....:)

kråkan
2003-12-23, 14:44
Originally posted by KG??
Kråkan; Det är lätt att redigera bort, tryck på editera på inlägget sen kan du välja att ta bort det.
Vad det gäller drömmen så gick du antagligen bom, det var visserligen en otroligt osannolik dröm men jag tror inte ens m@ har sådan fantasi att han kan drömma ihop fångster åt er....:)

Man lär så länge man lever...

Ahhh helt ok att jag boomar i drömmar...
Bara jag lyckas irl så :D

Fan ...måste ha koll på vad man skriver i inläggen så man inte lägger upp straffsparkar för KG?.. :D

Ta det lungt i Jul nu KG? så du inte får feldarr på pipelarmen...
För du vill väl inte missa slanten från BBRF ;)

Push-Up
2003-12-23, 14:49
Kråkan, det är jag som ser till att du får feta gösar (jag har mardrömmar fortfarande)...blanda inte in m@ i det:wow1:

kråkan
2003-12-23, 15:01
Kråkan, det är jag som ser till att du får feta gösar (jag har mardrömmar fortfarande)...blanda inte in m@ i det:wow1:

Får väl bjuda tillbax med en gädda å 10+ på ismetet i vinter...
Då snackar vi Mälargädda :D

Push-Up
2003-12-23, 15:06
Väntar på inbjudan:) Kanske jag ska bjuda på IsmetgösPB för å ha en upp på dig igen...

kråkan
2003-12-23, 15:14
Ismete gös skulle inte sitta fel...

I år har vi ju tom fått mört i stugorna och inte bara lake...
Så nu slipper vi köpa mört..

jerka!
2003-12-23, 15:19
HAHA! M@ fan innan ja hade läst klart så "va fan hanhar ju inte dragit så stora för fan :D " va fan e detta hehe! men så vare en dröm huhh!!! hade varit för bra för o va sant!

BeBest
2003-12-23, 15:22
Det verkar som atrappen inte riktigt hänger med idag? ;)
Ska det vara Hata-Ismete-Klubben eller Hata Ismete-Klubben?
Som jag redan meddelat känner jag inte för ismete men jag jag vill vare sig ingå i en klubb mot eller för och skulle heller inte få för mig att känna avoghet vare sig gentemot en för eller emot. :)

limnos
2003-12-26, 18:29
Det är iaf perfekt ismeteväder nu! Ifall regnet och värmen håller i sig ett tag till så kanske man slipper isen i vinter.