Visa fullständig version : Flugtafsar
jag undrar bara vad den är som skiljer mellan speciellt flugtafsmaterial och vanlig nylonlina?
och vad förlorar man om man knyter sina tafsar med vanlig lina?
MastaPike
2003-12-28, 17:07
Det som mest går förlorat är väl att tafsen inte sträcker ut sig lika bra efter ett kast?
Jag har alltid kört med hemmagjorda egna taperade tafsar i alla fall, dom har funkat bra.
truttakungen
2003-12-28, 17:18
Hej Max. Den stora skillnaden mellan vanlig lina och "Tafs material" Är att det senare säljs på små spolar och kostar skjortan....:) Kolla bara upp knutstyrkan på det som du har tänkt att använda som tafsmaterial, så är det lugnt. Det finns många bra linor som du kan använda, Jag kan rekommendera Tectan, och Stroft GTM, eftersom de har en mycket bra knuttålighet. Du ser främst skillnaden då du använder tunna diametrar som 0,10-0,12...Börjar du gå upp i grovlek på tafsen så spelar det faktiskt mindre roll vad du använder för material.
Själva tafsspetsen kan du välja en mjukare lina, typ Stroft GTM, men resten av den taperade delen bör vara av en lite stelare sort, kanske Damyl Steelon, har jag läst. Tanken skulle vara att en för mjuk tafs skulle inte förmå att förmedla fluglinans energi och orka vända över flugan när den ska placeras längst bort från dig. En för mjuk tafs ”släpper ner” flugan på vattnet nära linspetsen. Den styvare tafsdelen orkar sprätta iväg flugan den sista biten också.
truttakungen
2003-12-28, 17:41
BeBest: Det är en lösning som funkar. Annars kan du helt enkelt tapera tafsen "Brantare" med en längre del av tafsen som har en grövre dimension. Då är man inte heller lika beroende av om tafsen är mjuk eller styv.
Det är det som är finessen med egenbyggda tafsar. När man prövat sig fram tillräckligt kan man också skräddarsy dem för att passa just den situation som gäller på platsen.
MastaPike
2003-12-28, 18:14
Visa ord BeBest.
Kan förövrigt som truttkungen nämnde rekommendera Damyl tectan, hade en spole förut men den har visst försvunnit, Tectan är en lina som kan vara svår att hitta men den är absolut värd mödan.
truttakungen
2003-12-28, 18:29
BeBest: Du tog orden ur min mun....
Sen finns det en sak som har att göra med hur tafsen beter sig, samt hur bra överrullningen av flugan går. Skarven mellan fluglina och tafs.....Har man spikknut är det inga problem, men använder man connector så ska man se till att det blir limmat med Aquasure eller liknande från fluglinans slut, fram till där öglan på connectorn börjar för att styva upp det hela.
Som en sammanfattning av mina pappersteorier skulle jag säga att flugvästen bör innehålla en dispenser med några lämpliga dimensioner nylon och ett par påsar färdiga köpetafsar att ta till när det är kallt om fingrarna.
Och köpetafsarna fungerar lika bra i jämförelse med en egenskapad tafs som en konfektionssydd kostym i förhållande till en skräddarsydd.
men instället för att köpa en speciell styv lina, borde man inte bara kunna gå upp i lindiameter?
Truttakungen sa ungefär så ja! :) Men en av anledningarna till att lugtafsen taperas är att ju närmre flugan du kommer dess mera lätt rörlig skall tafsen vara så att den inte överför oönskade rörelser från linan till flugan, samt att tafsen inte ska störa flugans gång och inte minst inte skrämma fisken men ändå vara så stark att den håller för alla hyss en krokad öring kan hitta på. Det blir faktiskt en att göra avvägning mellan varandra motsägande parametrar där.
Skulle man även kunna ha firerline som tafs, sista 1/2 metern (från flugan) och resterande grövre nylon.
Har jag fattat det rätt då. Är det den skarvningen som kallas tapering??
Tapering är avsmalning. Flugtafsen har olika diameter i vardera änden. Den grövre diametern ska vara närmast fluglinan. Det finns spesialgjorda att köpa och man kan komponera en själv genom att knyta ihop stumpar med minskande diameter. Sista biten, självatafsspetsen brukar ofta vara en påskarvad bit av mjukare lina för att inte flugan skall påverkas av linan. Fireline kanske lämnar skugga, ger en tydlig profil mot himlen eller ett olämpligt avtryck i ytvattenfilmen.Jag räknar inte med att använda en mörkfärgad tafs men det finns tafsar av flätad ofärgad spectra dyneema fiber.