handdator

Visa fullständig version : Tips på put 'n' take Södra sverige (flugfiske)

djpa
2009-08-22, 11:42
Letar efter bra (bästa) put n take vattnet i skåne (och småland/Blekinge) för flugfiskare. Helst strömmande vatten. helst ej en gigantisk sjö så man får känskan av att fisken står där man ändå inte når....

Letat på detta samt andra forum. Kom gärna med tips.
Citadellet är något som dykt upp. Är det bra?

Strömhult, Harasjömåla, Klavreströmmen och Mieån har jag redan "betat av". Letar efter något nytt fast liknande.

/Patrik

Jojje73
2009-08-22, 13:13
http://www.alsteran.com/

Det här kanske kan passa.

djpa
2009-08-22, 13:46
Tack för svar!
Ja, ser lovande ut. Mer "vilt fiske" än put 'n' take eller?
Har du fiskat där själv? Tillgång på fisk? Är det skygga/svårflörtade öringar?
Tips på "hot spots"?

Jojje73
2009-08-22, 14:04
Tack för svar!
Ja, ser lovande ut. Mer "vilt fiske" än put 'n' take eller?
Har du fiskat där själv? Tillgång på fisk? Är det skygga/svårflörtade öringar?
Tips på "hot spots"?

Ja jag har spinnfiskat där en del, ja det är mer åt "vilt fiske" hållet.
Höst och vår brukar de inte vara särskilt svår flörtade.

djpa
2009-08-22, 15:03
Är det någon speciell sträcka som du kan rekommendera? Helst den som är mest fisktät...

MrFlyfish
2009-08-30, 19:45
Hej. Jag kan rekommendera Sunnedamm/Vänneån som ligger vid Trälshult ca 7 km österom Knäred. Fina regnbågar och öringar med knappt några fenskador alls. Kolla på www.sunnedamm.se

KIZER
2009-08-30, 22:09
Jojje, har du fiskat relativt nyligen? Vännen min var fiskevakt där och enligt honom har det blivit lite sämre på senare.

Jojje73
2009-08-30, 22:51
Jojje, har du fiskat relativt nyligen? Vännen min var fiskevakt där och enligt honom har det blivit lite sämre på senare.

Jag var där en vecka efter premiären i våras och då var det bra. Skulle tippa på att det blir bra igen framåt mitten av september.

Kungfuyoda
2009-08-30, 23:38
snärjebäcken vid Kalmar både rinande och lite större höjor både öring o rengbåge,

http://www.kalmar-sportfiske.se/site/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=41

FireRaptor
2009-08-31, 09:48
Citadellet i Landskrona
http://www.skane.com/Cmarter/cmarter.asp?doc=2505&tprodid=93746&hndocid=&ndocid=

Har besökt Citadellet en gång tidigare och flugfiskat efter regnbåge. Sjunklina alt. sjunktafs som gäller. Mycket trevlig miljö och natur. När jag var där, under en helg, var det mycket barn som haspelfiskade med tunga drag och havsfiskespön. All fisk skrämdes antagligen bort, så det blev inte inget den lördagen. Kommer definitivt ta mig dit igen.

Raus Sportfiske
http://www.raussportfiske.se/

Har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

Giants
2009-08-31, 10:03
Var och fiskade Regnbåge/öring utanför Laholm på ett ställe som heter Vinnalt.
Bästa stället jag varit på, stora kämpande bågar med hela fina fenor.

Togs ett par på 5+ i lördags och det går firrar på 8-9kg där åxå.
Dock har de stora varit där ett tag och är svårflörtade!

En av sjöarna där är ävan ett av de få ställen i Sverige där Regnbågen lyckats föröka sig på naturlig väg!
Det tyder på att vattenkvalitén är optimal!

Det var min första gång där men definitivt inte den sista!
(kör gärna de 30 milen t/r från Lund för sådant vatten!)

http://www.vinnalt.com/

Patrik (Team Poseidon)
2009-08-31, 10:08
Något som jag tycker är dåligt är att det finns inget ställe som man får spinnfiska efter grov regnbåge i alla fall inte nere i skåne. Dom vatten som finns typ trollemölla, bondemölla osv är bara flugfiske. Nu flugfiskar jag själv men jag vet många som inte gör det.

FireRaptor
2009-08-31, 10:13
Något som jag tycker är dåligt är att det finns inget ställe som man får spinnfiska efter grov regnbåge i alla fall inte nere i skåne. Dom vatten som finns typ trollemölla, bondemölla osv är bara flugfiske. Nu flugfiskar jag själv men jag vet många som inte gör det.

Vad klassar du som grov regnbåge?

Du får spinnfiska i Raus, Rönneå, Råån och Citadellet.

sascha
2009-08-31, 11:24
Trollsjön/lilla hålsjön går det grov regnbåge i, dock förbannat störig väg som går ovanför...vrooooooommmm.....VVVROOOOMMMM.....vrooo ommmm....

Patrik (Team Poseidon)
2009-08-31, 12:45
Vad klassar du som grov regnbåge?

Du får spinnfiska i Raus, Rönneå, Råån och Citadellet.

Ja det vet jag även tollerupsjön, sallerupsdammen. rögle dammar, björkadammen osv.

Lilla hålsjön vad jag har hört så släpper dom inte i fisk där. Och om dom släpper i fisk så är den nog inte på 8 - 9 kg det tror jag inte i alla fall.

Men det finns inget ställe som håller regnbåge på typ 4 kg och uppåt som man får spinnfiska i inte i skåne. Dom har otroligt många fina vatten i Danmark som håller riktigt stor båge och i vissa får man meta, spinna, fluga. Men att åka dit kostar en del med broavgifter osv.

troutmajk
2009-08-31, 13:07

Du har ju rögledammar, sallerup två hyffsade ställen för både spinn o fluga

Patrik (Team Poseidon)
2009-08-31, 14:03
Du har ju rögledammar, sallerup två hyffsade ställen för både spinn o fluga

Ingen av dom dammarna håller grov regnbåge. Det var det som mitt inlägg handla om det finns fortfarande inte något ställe i Skåne. Sallerup och rögle skulle jag aldrig åkt till finns bra mycket bättre ställe. Nu fiskar jag nästan bara i havet men det skulle vara kul och åka till något ställe som håller större bågar 4 kg och uppåt där man kan spinnfiska och fluga. Jag vet att harasjömåla hade 2 dammar innan mjöldrängen och hallagylet men dom kanske inte är kvar då det är nya ägare. Men som sagt det är något som fattas ett put and take vatten med grov regnbåge som man kan bedriva både och i annars finns det hur många ställen som helst i skåne.

sascha
2009-08-31, 14:25
Trist att höra, sist jag var där för ca 4 månader sen så var där både vakter och fisk, alltså precis som om det var igång som vanligt, tråkigt om det är på väg att bli som Klåveröd.

Bilden är väl från tidigit sekelskifte, men visst fan har/finns grov båge där.
http://www.ksff.se/bilder/regnbage_halsjon_9300gr.jpg

FireRaptor
2009-08-31, 14:43
Ja det vet jag även tollerupsjön, sallerupsdammen. rögle dammar, björkadammen osv.

Lilla hålsjön vad jag har hört så släpper dom inte i fisk där. Och om dom släpper i fisk så är den nog inte på 8 - 9 kg det tror jag inte i alla fall.

Men det finns inget ställe som håller regnbåge på typ 4 kg och uppåt som man får spinnfiska i inte i skåne. Dom har otroligt många fina vatten i Danmark som håller riktigt stor båge och i vissa får man meta, spinna, fluga. Men att åka dit kostar en del med broavgifter osv.

Jag kanske missförstår, men du menar alltså vatten där det finns dokumenterat att majoriteten av den inplanterade regnbågen är 4 kg+?

sascha
2009-09-01, 09:48
Hade varit nice med ett vatten med stor chans på stor båge, kan nog vara en jävla fart i en 6 - 8 kg:s i bra kondition.
Polaren hade på en stor rackare som högg som en buss på en vibrax, kom dock inte upp.
Fick en bild på den.

http://img338.imageshack.us/img338/5605/pict0030gzt.jpg

Patrik (Team Poseidon)
2009-09-01, 10:02
Jag kanske missförstår, men du menar alltså vatten där det finns dokumenterat att majoriteten av den inplanterade regnbågen är 4 kg+?

Helt rätt Mattias om du tar till ex sallerupsdammen så säger vi att när dom släpper i fisk i dammen att dom släpper i 30 st och 28 av dom är mellan 1 - 3 kg, 2 st av dom är kanske strax över 4 kg. Så att det finns en och annan stor i varje put and take vatten kan vi nog alla vara överens om. Att det finns grov regnbåge i lilla hålsjön tror jag inte på, att där simmar runt 2 - 3 fiskar som är större gör det i dom flesta dammar. Men det betyder inte att vattnet håller grov regnbåge för det ! när ett vatten håller grov regnbåge så är isättningen av fisken bara storfisk. Några vatten som håller grov regnbåge är trollemölla, bondemölla, sunnedamm, klavrehult osv

Giants
2009-09-01, 10:05
Kolla Vinnalt, där finns det bamsingar upp mot 9kg, dock är de mycket svårflörtade...
Men det är ju lite av sporten!

Som jag skrev tidigare fick min polare en på 5+ i helgen, han hade att göra en stund!!

sascha
2009-09-01, 12:25
Dra till Argentina ;) lär du inte bli besviken över sizen .

Giants
2009-09-01, 12:50
Haha, "Jurassic Lake"...

sascha
2009-09-01, 13:08
mhmm, kanske finns någon jurassic lake uppe i fjällen någonstans ;)
fan va jag babblar idag, nu ska jag ut, hej!

Giants
2009-09-02, 09:51
Kollade upp pris och möjlighet till fiske i Trollemölla....

Pris 9840:-/dag för upp till 12 pers...(hur ofta kan man dra ihop 12 flugfiskande polare??)

29/11 fanns det möjlighet till "singel bokning" då skulle de ha 820:-/person!!
Vem fan betalar så mycket för en dags fiske?? (8- senast 20)

Det närmsta i prisväg jag stött på kostar inte hälften, kan aldrig tänka mig att det kan vara värt de pengarna!

Men de riktar väl sig speciellt mot företag, då kan man ta lite extra..!

Karpfäst
2009-09-02, 17:06
:wasntme-s
Kollade upp pris och möjlighet till fiske i Trollemölla....

Pris 9840:-/dag för upp till 12 pers...(hur ofta kan man dra ihop 12 flugfiskande polare??)

29/11 fanns det möjlighet till "singel bokning" då skulle de ha 820:-/person!!
Vem fan betalar så mycket för en dags fiske?? (8- senast 20)

Det närmsta i prisväg jag stött på kostar inte hälften, kan aldrig tänka mig att det kan vara värt de pengarna!

Men de riktar väl sig speciellt mot företag, då kan man ta lite extra..!

Stämmer nog.
Varit och fiskat i Trollemölla ett antal gånger och då via företag.
Fin fisk och gott om dem,schysst storlek med.

Giants
2009-09-04, 08:33
Var iväg en sväng till Rögle dammar igår em/kväll..

Svängde lite med flugspöt och drog några plåtdrag längs botten åxå mellan regnskurarna.
Gott om fisk i vattnat men inte en enda som var sugen på mina grejer, varken flugor, spinnare, lill-zigge eller nåt annat för den delen heller.

Det närmsta man kom var väl att det låg 2 döingar och flöt i damm 1.
Tydligen har de fått "gällöss", enligt fiskevakten.
Gälarna blir blodsprängda och många fiskar dör av det, detta pga värmen...

Nya tag nytt vatten i em/kväll, nån som har förslag?

Väljer mellan Söderåsens sportfiske och Sallerup..

Skitfiske!!

sascha
2009-09-04, 10:58
Kom på att jag fiskat i Spångabäckens Fiskodling i Örkelljunga http://www.spangabackens.se/sportfiske.html

Var flera år sedan sist så jag har inte en aning om hur där är nu, dock behövde man inte boka hela dammen, då var det bara att droppa in.
Men är du/ni några stycken så..vet dock inte om det skulle ha varit värt det då det inte är direkt ett ställe man lägger en heldag på.

Men som det står på deras sida så "ska" det finnas upp till tio kg, mycket möjligt, vi fick massor av 4 - 5 kg:s på spinn och räka, men som sagt längesedan nu.

Giants
2009-09-04, 11:17
Tack för tipset, men det är lite långt att köra för ett em/kvälls fiske nu när det blir mörkt vid 20:30..

Hmm Sallerup eller söderåsen?
Sallerup är närmre, men stänger 20:00
Söderåsen har öring och stänger 21:00..

Svårt att bestämma sig....

sascha
2009-09-06, 08:36
Vet det är lite offtopic, men möjligheter att spinna efter grov "ädel" fisk så prova råån, fy fasiken vilka bitar jag såg igår!
Så häftigt att att se 4 - 5 kg:s ploga fram över dom grunda områdena framåt kvällen, även mitt på dagen så ser man dom där också fast mer 2 - 3 kg:s fiskar.
För mig att få dom att hugga är klurigt nog, sen att få dom att fastna på kroken är också något jag får tänka till om hehe.

Provade ett kast med en polares wobbler häromdagen där med, en mörtkopia, och min själ en öring högg, och missade...följde efter kort men stack när den såg oss...
Samma på torrfluga, bla en som strikade från ett par meter där flugan landat mot flugan men missar/avviker precis framför flugan..stinker jag nikotin?

Tyvärr har jag inga ordentliga vattentäta kläder så jag fick retirera när jag tills slut var genomblöt och förstod att dessa kläder nog inte är vattentäta, fick bli att ta ett bad där hemma i stället, näsan rinner rätt bra idag ;)

Giants
2009-09-06, 18:26
Det blevSöderåsen i fradags em/kvälll, eftersom det blåste halv storm så tänkte jag att skogen skulle skydda lite...
Lite skyddade den men det var ingen skön upplevelse.
När dessutom fisken lös med sin frånvaro så var det inte bättre!
Hade ett hugg på en vibrax spinnare, men mina flugor föll inte någon i smaken.

I lördags morse styrdes bilen istället mot Höör och Tollerupssjön.
Efter en seg morgon utan hugg började sjön vakna till liv på förmiddagen, det drogs fisk till höger och vänster, men min 0:a på fluga förblev tyvärr intakt...(Faaaaaaaaan!)

Såg 3 killar som stod bredvid varandra på samma brygga och fick på regnbågar stup i ett, skulle tippa på att de hade 4-5 var på ca: 1 timme.

Det närmsta jag kom på mitt nyinköpta flugspö var ett litet nafs.
Men nästa gång då jävlar..! ;)

pato007
2009-09-06, 23:48
Ingen av dom dammarna håller grov regnbåge. Det var det som mitt inlägg handla om det finns fortfarande inte något ställe i Skåne. Sallerup och rögle skulle jag aldrig åkt till finns bra mycket bättre ställe. Nu fiskar jag nästan bara i havet men det skulle vara kul och åka till något ställe som håller större bågar 4 kg och uppåt där man kan spinnfiska och fluga. Jag vet att harasjömåla hade 2 dammar innan mjöldrängen och hallagylet men dom kanske inte är kvar då det är nya ägare. Men som sagt det är något som fattas ett put and take vatten med grov regnbåge som man kan bedriva både och i annars finns det hur många ställen som helst i skåne.

En polare till mig drog upp en 5,5kg i sallerup i början av sommaren.
Själv har jar ängnat många timmar där och dragit upp två st på 3,5 kg och senast för en vecka sedan så va jag där och såg ett par bamsingar som fått gå och äta upp sig under sommaren.Som sagt inget fel på Sallerup.
:fiska1:

Patrik (Team Poseidon)
2009-09-07, 08:46
Jag skrev att det finns ställe som är bra mycket bättre. Jag skrev inte att det var något fel på sallerup jag skrev att jag skulle inte åkt dit då det finns ställe som är mycket trevligare och bättre fiske. Sen en regnbåge på 3,5 kg är väl ingen grov regnbåge?, dom bågarna finns i dom flesta vatten och det var inte dom jag ville fiska.

sascha
2009-09-07, 09:30
Blir Gustavsfors http://www.gustavsfors.info/ denna månaden :)

Även sträckor för spinn och mete.

"Abborre, gädda, gös, björkna, faren, sutare, ål, lake, mal, färna, braxen, öring, regnbåge, lax, havsöring, mört m.fl."

Blir härligt varierande!

djpa
2009-09-07, 19:45
Vet det är lite offtopic, men möjligheter att spinna efter grov "ädel" fisk så prova råån, fy fasiken vilka bitar jag såg igår!
Så häftigt att att se 4 - 5 kg:s ploga fram över dom grunda områdena framåt kvällen, även mitt på dagen så ser man dom där också fast mer 2 - 3 kg:s fiskar.
För mig att få dom att hugga är klurigt nog, sen att få dom att fastna på kroken är också något jag får tänka till om hehe.

Provade ett kast med en polares wobbler häromdagen där med, en mörtkopia, och min själ en öring högg, och missade...följde efter kort men stack när den såg oss...
Samma på torrfluga, bla en som strikade från ett par meter där flugan landat mot flugan men missar/avviker precis framför flugan..stinker jag nikotin?

Tyvärr har jag inga ordentliga vattentäta kläder så jag fick retirera när jag tills slut var genomblöt och förstod att dessa kläder nog inte är vattentäta, fick bli att ta ett bad där hemma i stället, näsan rinner rätt bra idag ;)

Känns som "mitt" topic på flugfiske i strömmande vatten blivit lite kapad med allt snack om spinnfiske.... ;-)
I alla fall, Råån låter intressant. Ni som varit där:
Var är bäst att fiska (eller var står fisken)? Kommer från Göteborg så en annan har ju ingen lokalkännedom eller tid att leta hotspots. behöver hjälp!
Finns det mycket fisk? Är det "naturlig" fisk som öring eller finns inplanterad fisk också?