handdator

Visa fullständig version : gäddfiske i rymmen

El_Kebabo
2009-10-17, 13:46
ska ut imorrn en sväng och fiska sista gången där iår, har inte fiskat där så mycket på hösten nån som kan ge tips på bra gäddfiske platser? ska prova ivd inloppet och upp i kanalen där mot dammen, borde ju vara ett bra ställe för gädda?

kockfrallan
2009-10-17, 13:50
Tyvärr så har gösen tagit över i sjön och det finns knappt en gädda kvar.
Men visst finns det alltid någon som man kan försöka lura upp men jag har inte lyckats bra.
Har du båten på trailer? Vart sjösätter du i så fall?
Jag bor bara några km från Rymmen men åker till Lammhult och fiskar efter gädda.
Mvh Marcus

El_Kebabo
2009-10-17, 18:36
okej precis som i lyen då har båten där precis efter bron, trodde kanske gäddfisket var lite bättre i rymmen. Brukar inte åka åt det hållet så ofta håller mig mest i lyen och runt ön i hultasjön

kockfrallan
2009-10-17, 18:59
Okej. Det minns jag att vi har pratat om innan.
Hur har gös fisket varit i rymmen nu? Borde ju blivit lite bättre då fiske trycket på den sjön måste sjunkit en hel del sen iläggningsplatsen stängdes.
// Marcus

El_Kebabo
2009-10-18, 17:12
du har ju en iläggningsplats vid bron som går över ån där innan lyåsa om du kommer från slätthögshållet där brukar det vara ett par trailers varje gång dock ingen idag. Vet inget om gösfisket där direkt brukar som sagt inte fiska så mycket där känns som att sjön är så stor och sen är det ju en bra bit att köra dit från lyen. Blev tre gäddor idag iaf 2 till mig och en till fiskekompisen, farsan han blev utan. Största vägde väl 2kg men känns som att utloppet verkar rätt hett på gädda mycket fin vass och rätt djupt mätte väl upp 5,5m som mest

kockfrallan
2009-10-18, 22:07
Jo den rampen vet jag om,.
Hur djupt är det i den lilla kanlen? Känns knappt man vågar lägga i båten där. Hur har gruset satt sig där nu.
Va och kollade på den när den va nygjord och då kunde jag glömma att lägga i min båt där och den väger inte mer än 500kg.
Men det kanske är bättre nu.
Själv körde jag ett segt pass i Allgunnen i Lammhult fick upp 4 gäddor bara.

El_Kebabo
2009-10-19, 08:34
har ingen aning hur djupt det är där har aldrig varit där inne inte varit och kollat på rampen heller men det är ju många som lägger i där iaf, har sett nån större båt plockas upp nån gång så det borde väl gå att få i din med.

Swedish-Pro
2009-10-19, 08:45
Kul att du skriver om rymmen. Har lagt säkert 5-6 dygn efter gös i den sjön för många år sen. Fick ingen stor, men träffade en "lokal" som jag snackade lite med. Han hade tyvärr nätat en gädda över 120 cm som han ej vägt samt att hans son nätade en 12+ gädda på våren. Dessa fiskar finns ju inte men det talar ju ändå om sjön potential på gädda. Båda gäddorna fick dom i kanalen som angränsar till Hultasjön (tror den hette så?) Hoppas jag kunde bidraga med något. Skit fiske

kockfrallan
2009-10-19, 09:19
Tja.
Hur många år sen va det du va där? Rymmen har jag hört från andra lokala fiskare att det va en riktigt grym gäddsjö förr.
Men att nu gösen tagit över. Men visst finns det stora gäddor kvar nu också men inte alls lika många.
Så ska man rikta sitt fiske mot gädda finns det bättre alternativ.
Sen har jag inte fiskat mycket uppe i hultasjön, det kanske är bättre där?
// Marcus

Swedish-Pro
2009-10-19, 10:01
Vi snackar ju minst 10 år tillbaka i alla fall. kan säkert stämma att gösen tagit över. Ofta tar ju rovfiskarna ut varandra på ett eller annat sätt. Sällan det finns sjöar som håller både grov gös och gädda. Håller med om att Allgunnen verkar vara ett bättre alternativ då det gäller stor gädda. Togs det inte en över 19 kilo där för 5-6 år sen?

El_Kebabo
2009-10-19, 12:39
var i den kanalen vi fiskade, hultasjön är nog ingen gäddsjö direkt har ett max djup på ca 3m och är slät som nån skrapat den längs med botten. Har hört av min kusin att han brukade trolla upp mycket stora gäddor i rymmen längs med nån djupkant men det var ju också för 10-12 år sen, lyen är ju likadan bara massa smågös upp till ett kilo....

kockfrallan
2009-10-19, 16:48
Jodå Allgunnen kom det upp en runt 19 kg för några år sedan. Sen har det öven kommit upp en del runt 15 kg där.
Jag har i år lagt kanske 100 timmar där men bara lyckats få topp på 7 kg. Men har haft några större kontakter som valt att kliva av.
Det kan vara hur bra fiske som helst ena dagen ocg kass fiske nästa dag. En otroligt svårfiskad sjö måste jag säga.
Det är nog bara att gilla läget att det va bättre förr i Rymmen på gäddfronten.
Men hörde av en som har stuga nere vid ivars att den fått lite små gäddor nu så det finns kanske lite hopp.
Men det är nog inte så stort tyvärr.

FilleV
2009-10-19, 17:33
Jag har alltid tyckt att Allgunnen är sjukt svårfiskad. Jag är ju i princip uppväxt på den sjön men har aldrig lyckats få mycket fisk eller stor fisk där.

Marcus var i sjön fiskar du? Några bra tips?

kockfrallan
2009-10-19, 18:49
Jag fiskar mest pelagiskt vid det stora djupet och runt omkring där. Ibland funkar det kalas och ibland mindre bra.
Vart brukar du köra?

FilleV
2009-10-19, 21:17
Jag har inte fiskat i allgunnen på flera år, fiskar hellre i småsjöarna.. Hilen Rysjön när det gäller gädda. Sen gös i sjöarna vid Os och åt ditt håll där borta ;D

Lurefisher
2010-01-02, 21:59
Måste fråga er som har fiskat i Lyen!!! Har fiskat en hel del i gössjöarna från rusken ner till furen, men nu återstår bara Lyen. Finns det djupkarta över sjön? Är den jämndjup eller branta kanter att fiska av?
I Rymmen har vi haft hyffsat fiske i anslutning till djupet i mitten av sjön. Dock inga jättar.
Likaså Lången, samma size som i rymmen och rusken. Kör till 80% med levande bete, flötestrolling, stationärt mete eller på vintern, ismete.

FilleV
2010-01-02, 22:12
Jag va ute o fiskade på Rymmen idag, vi var dock ute sent. Fiskade mellan 13-20 vi fick en gädda och två hugg, antagligen gös. Inte så bra ;D

El_Kebabo
2010-01-02, 23:55
grymt mycket smågösar i lyen tycker jag de väger oftast under kilot, har inte satsat sådär jättehårt efter dem direkt. Om du sjösätter vid utloppet så har du ett grönt vassbälte på andra sidan sjön på väg upp mot ruskenån till där är det hyffsat jämndjupt 7-8 meter en rätt lång sträcka om man kör lite snett ut mot mitten på sjön, borde ju stå lite finare bitar där.

Lurefisher
2010-01-03, 19:22
tack för tipset. ska testa gösen i sjön några olika gånger under året med olika metoder. sjön kanske har blivit rusken-infekterad med sina tusenbrödersgösar hehe. Får återkomma med fångstrapporter.

El_Kebabo
2010-01-03, 19:39
vad jag har hört så är det väl ungefär likadant i rymmen också med mycket smågös, hultasjön som är där imellan har samma storlek på fisken iaf. Men det finns gott om fin abborre i alla tre sjöarna.

kockfrallan
2010-01-03, 21:11
Tyvärr tar gösen över och plockar undan gäddorna. Då finns det inget som plockar bort mindre gösar.
Så det blir tusenbröder av gös.

El_Kebabo
2010-01-04, 01:50
precis när vi la i båten där för ca 12 år sen fick man ofta fina gäddor på uppemot 3 kg mitt i sommaren nu är de inte ofta man får nån gädda alls i de tre sjöarna tyvärr.

FilleV
2010-01-04, 06:35
Vi har lagt vårat gösfiske till stor del i Rusken/Lången i år. Vi har fått endel gös men bara dessa småttingar med en topp på 3.5 kg. Då har vi spenderat bra många timmar i ohsån och dessa vatten runt omkring. Det har även varit "mycket" smågädda även om det inte är det vi har inriktat oss på. Gädda med en topp på 7 kg.

Jag kan dock rekommendera att skaffa en flytring ett litet spö och sen hoppa i och fiska er nedför ohsån. Det är en naturupplevelse om inte annat.