handdator

Visa fullständig version : Hur står torr flugan på vattnet?

Jock Scott
2010-03-05, 11:44
Hej igen!

Tänkte att det kunde vara intressant att visa er hur en vanlig, traditionellt hacklad (lodrätt bundet hackle) torrfluga. I detta fall en Adams, står på vatten ytan i jämförelse med en Parashute (horisontellt bundet hackle) fluga?

Båda flugorna är bundna med exakt samma material (kvalitet) och med hackle från samma Whiting nackar. Ja, förutom ving materialet då. Men i denna jämförelse har det ju ingen betydelse. Ingen av flugorna är behandlade med något flyt medel.

Ska tillägga att jag släppte ner dem i karet från ca 50 cm höjd för att på något litet sätt simulera en torrfluge landning vid fiske.

Parshute flugor ska ju av naturliga skäl ligga lågt i vattnet eftersom de imiterar en kläckande insekt. Så detta är ingen jämförelse i flyt förmåga. Utan bara visar hur de båda olika flugornas hackle beteer sig på ytfilmen.

Se hur en hel de små silvriga luft bubblor klistrar sig fast på parashute flugans stjärt. Stjärten, ( tupphackle strån från Whiting nackar). Verkar inte vara till någon flyt hjälp som ni kan se. Men de små luft bubblornas blänk, kan nog vara lockande för fisken hur som helst. Så kropps material på både torrflugor och nymfer, som fångar upp luftbubblor kan ge flugan en extra attraktions kick.

Antar att resultatet för parashute flugans stjärts, dåliga flyt förmåga troligen hade varit annorlunda om jag hade använt CDC strån istället eftersom CDC (Cul De Carnard) dunen är naturligt flyt impregnerade från ankans fett körtel.

Lägg märke till hur den normal hacklade flugans understa hackle faktiskt skär genom ytfilmen. Kanske berorende på Whiting tupp nackarnas styva hackle strån? Men flugan rider ändå högt och fint på ytfilmen som ni ser.

Verkar som om de flug bindare som faktiskt klipper bort de understa stråna så att gapet i hacklet på undersidan bildar ett upp och nedvänt "V" inte har helt fel. Men man ska nog inte göra detta om man binder på Indiska eller Kinesiska, billigare nackar då de har mjukare strån i hacklen. Personligen, tror jag att sådana torrflugor behöver allt hackle de kan få.

Sedan, skulle nog torrfluge impregnering ha hjälpt till att höja upp den gul olive kroppade Adams flugans hackle ytterligare upp ur vattnet.

http://i292.photobucket.com/albums/mm17/goranpaa/StandardhackledAdams.jpg

http://i292.photobucket.com/albums/mm17/goranpaa/ParashutehackledAdams.jpg

Valt3r
2010-03-05, 12:32
mm.. intressant. Har du inpregnerat dom med något eller är det direkt från bindstädet?
Har du testat hur flugan flyter om man binder upp hacklet på t.ex. en dagslände dun imitation?
Vad har du använt för material till vingarna på adams flugan?

/Valter

Jock Scott
2010-03-05, 12:41
De är oimpregnerade, eftersom jag inte ville addera någon konstgjord flyt hjälp.

Citat:

Har du testat hur flugan flyter om man binder upp hacklet på t.ex. en dagslände dun imitation?"

Nix! inte än.

På den gul / oliv kroppade Adams, är det mönster riktigt, Grizzly hackle spetsar.

På den andra Adams parashute flugan är det vitt poly garn, där jag använt en vattenfast, svart tusch penna och ritat dit "Grizzly hackle" band.

Jock Scott
2010-03-05, 14:59
Bara på kul.

Här kan ni se en dagslända med fri bärande, lackad hackle bakkropp. Och hur fint en foam geting med hjorthårs ben flyter. De svarta banden på de gul färgade hjorthårs benen är gjorda med svart tusch penna. Och vingarna är 2 st grå hackle spetsar (Blue dun). Och "gadden" syns ju tydligt oxå. :)

Tyvärr, hann det bildas en hel del luftbubblor i karet medans jag riggade kameran.

http://i292.photobucket.com/albums/mm17/goranpaa/EphermeraVulgata.jpg

http://i292.photobucket.com/albums/mm17/goranpaa/FoamGeting.jpg

Guideline
2010-03-05, 18:10
Om du binder klinkan på nymfkrok så får du mycket finare kropp och flugan hänger djupare ner.

/Jörgen

Jock Scott
2010-03-05, 22:27
Tack för tipset. Jag brukar binda Kh på "räk krok" / Kamasan B420 böjd sedge krok normalt. Men eftersom jag precis fick min senste Whiting, golden olive nacke idag, var jag litet för ivrig när jag band flugorna idag och glömde det lol.

Valt3r
2010-03-10, 20:59
Vad använde du för att få så bra bilder på flugorna (menar vad hade du vattnet i) ? :)

/Valter

Jock Scott
2010-03-10, 22:44
Jag körde med en av plast lådorna från kylen. :D: :appl: "Nöden, är uppfinningarnas moder!

Kameran på stativ. Inställd på Macro och avstängd blixt. Och ett stort tallriks underlägg i brun bambu som bakgrund. Efteråt, tog jag in bilden i Paintshop Pro, bild behandlings programmet (du kan ladda ner det som 30 dagars trial (pröva på) program om du vill? Men ta Paintshop Pro XII då. Det nya X3, har en del jobbiga buggar än så länge.

I PSP, så tröskade jag filtren: "One step photo fix" och jobbade med det filtret tills jag blev nöjd. Avslutade behandlingen med att köra "Clarify", kontrast behandling.

Till sist, använde jag "Crop" verktyget för att komma riktigt nära.

Min kamera, är en 3 år gammal Canon Powershot A 610.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A610

Valt3r
2010-03-10, 22:51
Hur fick du bilden så att halva var under och halva ovan vattnet?
Det var riktigt bra jobbat att få till så bra bilder! :)

/Valter

Jock Scott
2010-03-10, 22:58
Jag bara ställde in stativet och kollade på kamerans skärm tills jag fick vattenytan så mycket jag kunde i mitten. Det lilla jag hade missat centreringen med, fixade jag genom att beskära med med crop verktyget i PSP XII efteråt.

Tackar! Kul när folk gillar det man gör!

Valt3r
2010-03-10, 23:23
Testade med att sätta i vatten i en glasburk, men det funkade inte att ta bilder för att vattnet klättrade upp på kanterna. Men kom iaf fram till att använda korta hackelstrån till stjärt på flugorna och att billiga hackel är onödigt att binda med. Det flyter inte iaf.

/Valter

Jock Scott
2010-03-10, 23:53
Du ska nog bara fylla kärlet till 2/3 eller 3/4 max.

Indiska och andra budget nackar är inget att satsa på för torrisar, om du inte för inpregnerar med Water Shed (Wittlock t.ex) direkt vid städet. Och sedan bättrar på inpregneringen vid senare behov med "Duck Grease" (Wittlock) eller dyl. nere vid vattnet.

Edit. Det är hur som helst väl värt kostnaden att köpa på sig 1/2:a Metz eller Whiting nackar. Börja med en brun, och antingen Grizzly eller / och en svart nacke. Bygg sedan på med en grå (Blue Dun) Och en olive 1/2 nacke senare så har du de viktigaste färgerna.

Nu för tiden, är de de enda nackar som jag binder torrisar på. 1 sådan hackle fjäder från en Metz eller Whiting, räcker iaf till minst 2-3 flugor. Det enda undantaget jag gör med torr flugor, är om jag binder någon fluga med CDC då.

Valt3r
2010-03-11, 00:18
Jo, ska inhandla det senare men nu är det flugspö och lina som gäller. Jag är ännu inne på "tränings-stadiet" så flugorna blir ändå inte så fina men man ser framsteg mellan varje fluga man binder.

/Valter

Jock Scott
2010-03-11, 00:30
dubbel post.

Jock Scott
2010-03-11, 00:31
Jo, fixa spöt och lina så kan du säkert klara dig bra med de flugor du kan sno ihop med dina nuvarande tupp nackar. Att impregnera de flugorna ordentligt, kommer att göra en viss märkbar skillnad iaf. Super nackar, kan du ju inhandla efter hand sedan.

När man väl behärskar grunderna inom flug bindningen så brukar utvecklingen gå snabbt sedan. :cheers: