Visa fullständig version : flugbindning hackel?
Hej
Har precis börjat att binda egna flugor. Har en liten fundering angående hacklet. Jag tycker att hacklet blir för långt (högt), eftersom man sällan hittar fjädrar som är sjyssta i längd. Då undrar jag om man kan klippa (med sax) i hacklet? Eller är det någon som har några tips?
/cobol
nejenejenej!!!! Klipp INTE!!!!!
Klipper du dess spets så bär de inte på vattnets ytspänning! (med undantag de mönster som ska friseras i syfte att ligga i ytan)D.v.s. de blir obönhörligen våtflugor.
Skaffa en hackelmätare. (15-30spänn) eller köp färdigsorterade saddle hackel av god kvalité t.ex. Whiting. (kolla på t.ex. http://www.sportfiskaren.nu/pdf/Nr1_Flugbindning.pdf)
//dallas
Originally posted by dallas
nejenejenej!!!! Klipp INTE!!!!!
Klipper du dess spets så bär de inte på vattnets ytspänning! (med undantag de mönster som ska friseras i syfte att ligga i ytan)D.v.s. de blir obönhörligen våtflugor.
Skaffa en hackelmätare. (15-30spänn) eller köp färdigsorterade saddle hackel av god kvalité t.ex. Whiting. (kolla på t.ex. http://www.sportfiskaren.nu/pdf/Nr1_Flugbindning.pdf)
//dallas
Ok misstänkte att jag inte skulle frisera dom. Tack för länken. Men jag tycker att alla fjädrar är för stora...
/cobol
Det är aldrig bra o klippa!
Jag håller med föregående talare, kolla upp whitingnackar. Dom är dyra men kanonkvalite! Det finns nackar med mycket "låga" hackel.
Det ser inte bättre ut än att man får beställa lite alltså. Blir alldeles yr i huvudet när man tittar på utbudet.....
/cobol
tack för tipsen och hjälpen
Vet inte om jag förstått dig rätt Cobol när du säger att "ALLA fjädrar e för stora"...
Knyter du bara storlek 22 eller mindre kan jag förstå att d kan va lite svårt att finna rätt men en tumregel är att hacklen bör va 1½ krokgapet. (krokgapet= avstånd mellan krokudd och krokskaft)
Återigen skaffa HACKELMÄTARE å börja med vettiga storlekar som 10 å 12. Med tiden å lite övning fixar du 18-20, ta d lugnt å träna, träna, träna....
Har skrivit detta förut i en annan tråd:
"Köp Hoffman eller Whitening.
Mitt BÄSTA tips:
Gå till en VÄLSORTERAD handlare å köp Whiting saddle! Topkvalité sorterat å klart per storlek! Brukar va 3-5 sadlehaclke per förpackning å varje hackle brukar man kunna få ut 10-15 flugor. Alltså 40-60 flugor för drygt 25kronor."
Inte speciellt dyrt tycker jag iaf så kan man istället köpa fler färger. Mest gångbara i början är helt klart Ginger(ljusbrun) samt Grizzly(svart å vit) men även Grey Dun (ljusgrå)
Hoffman = Whiting :rolleyes: Finns halva nackar och kombinackar också.. Jag skulle nog satsa på en kombinacke i färgerna brun/grizzly till att börja med....
Originally posted by dallas
Vet inte om jag förstått dig rätt Cobol när du säger att "ALLA fjädrar e för stora"...
Knyter du bara storlek 22 eller mindre kan jag förstå att d kan va lite svårt att finna rätt men en tumregel är att hacklen bör va 1½ krokgapet. (krokgapet= avstånd mellan krokudd och krokskaft)
Återigen skaffa HACKELMÄTARE å börja med vettiga storlekar som 10 å 12. Med tiden å lite övning fixar du 18-20, ta d lugnt å träna, träna, träna....
Har skrivit detta förut i en annan tråd:
"Köp Hoffman eller Whitening.
Mitt BÄSTA tips:
Gå till en VÄLSORTERAD handlare å köp Whiting saddle! Topkvalité sorterat å klart per storlek! Brukar va 3-5 sadlehaclke per förpackning å varje hackle brukar man kunna få ut 10-15 flugor. Alltså 40-60 flugor för drygt 25kronor."
Inte speciellt dyrt tycker jag iaf så kan man istället köpa fler färger. Mest gångbara i början är helt klart Ginger(ljusbrun) samt Grizzly(svart å vit) men även Grey Dun (ljusgrå)
Har faktiskt använt mig av storlek 12. Det var en bra tumregel det där. Alla hackel är väl inte för stora, men det var tack vare en hackelmätare jag upplevde det så i ren desperation. Kan också bero på att nybörjarsetet inte var toppkvalité. Men jag har kompletterat en hel del nu. Men jag måste säga att det är svårt att hålla reda på allt så här till en början. Det blir mycket i huvudet. Men det är grymt roligt.
Saddlehackle är det sådana här långa hackel? Sen har mitt städ börjat glappa det är inte direkt kul.. Tips på prisvärda städ?
/cobol
Beror på prisklass men ett kanonstäd för pengarna är Danica Innovation Cam Vise. Det är ganska många handlare som säljer det, bla:
http://www.jkflugfiske.com/produkter.pl?falt=2&varde=20&mall=mall_vara2.html
Saddles e just såna där långa som du sa... (rekomenderas!)
Fråga på bara Cobol, å mycke riktigt så är nog inte materialet d bästa i nybörjarseten...tyvärr
Jag har en Regal kopia "Regal Vise" med bordsplatta för ca.500:- (samma länk som jag hänvisade till ovan)Skitbra, vet flera proffs som använt detta i mååånga år.Har du stålar så köp orginalet för 5000:- ;-)
Klart d e mycke i början! Vilken hobby skulle va rolig om man kunde allt efter 5timmar!?! D e ju d som gör fiske såååå jä...la kul! Så den som säger att han kan allt om fiske, han ljuger!!! ;-)
har du en nacke av lite sämre kvalité så är ett tips att ta hacklena långt mer på nacken, alltså där dom är små. då brukar det finnas korta och fina längder på hacklet.
Originally posted by korten
har du en nacke av lite sämre kvalité så är ett tips att ta hacklena långt mer på nacken, alltså där dom är små. då brukar det finnas korta och fina längder på hacklet.
Har hittat lite mindre hackel nere på nacken faktiskt. Ser att du är från Fagersta. Har sommarställe där, vart brukar du flugfiska har du några ställen som du vill dela med dig?
/cobol