handdator

Visa fullständig version : Vättern vid Jönköping

raniceps
2004-06-10, 17:41
Skall ev. till Jönköping och kommer kanske ha nån/några timmar ledigt till fiske. Finns det några bra landställen att fiska på i Vättern i närheten av Jönköping/Gränna?

Antagligen är det spinnfiske som gäller..

Alla arter av intresse.

linu_z
2004-06-10, 18:12
Det finns ju möjlighet till hyffsat abborrfiske vid piren men kolla med mcb o gänget dom är heta på sådana saker... ;)

raniceps
2004-06-10, 20:03
Piren i Jönköping alltså? Låter intressant. "mcb o gänget" får gärna svara då :) Som sagt, spinnfiske eller flugfiske får det bli. Känns inte som om tiden räcker för att fixa med mete.

mcb
2004-06-10, 21:14
Har du flytring kan du alltid fluga lite efter Harr längs stränderna i ett av sverige sydligaste harrvatten, annars gäller väl spinn och mete i Munksjön och Rocksjön som ligger centralt mitt i stan annars gäller nog båt i södra Vättern sommartid, brukar väl fångas 5-7 gäddor per år i södra vättern på trolling då oftast 10kg +/- 3 kg. Lite svårt att ge tips bara rakt av så...

raniceps
2004-06-10, 22:04
Tackar för tipsen. Antar att det är fiskekort i Munksjön och Rocksjön? Vi får se vad det blir.

GuTe
2004-06-11, 07:40
Det är fritt fiske i både Munksjön & Rocksjön.

linu_z
2004-06-11, 08:58
Om du får fisk i Munksjln så bör du inte äta den!!! I en artikel som producerades för 3årsen "tror jag" i Jönköpings Posten så sa dom att det finns inget "liv" under 3m djup pga de stora mängder gifter som finns i sjön. Varning för att din tunga blir självlysande om du hånglar ner braxen i spagat. ;)

GuTe
2004-06-11, 09:25
Liv under 3 meter finns det. Dom platser jag fiskar på i Munksjön brukar ge mej fina braxen & sutare. Dom senaste åren har det jobbats en hel del med Munksjön och vattnet har blivit mycket bättre, dock så ska man inte äta fisken därifrån varje dag.
Dom platser som är värst drabbade är utanför Munksjö fabriken.

linu_z
2004-06-11, 09:52
Gute givetvis finns det säkert liv under 3m men som sagt det ska bli kul att se vad som finns på botten nu när dom ska bygga en bro över sjön

Discharged
2004-06-11, 11:04
i en rapport jag läste ang mängden kvicksilver, och andra aktuella föroreningar i fisken blev jag minst sagt chockad, den rapporten kom fram till att det var mindre föroreningar i fisken från munksjön än i fisken från vättern...

Bland annat hade Gädda, gös, abborre, brax och mört testats, och samtliga av dessa arter innehöll mindre kemikalier när de simmade i munksjön.

Det som släpptes ut från munksjön för en himla massa år sen har väl antagligen lagt sig i lugn och ro på bottnen och sedan täckts för bra många år sen...

Men jag delar din oro ang brobygge, för då måste väl en massa skit dras upp igen och munksjön blir nog inte så trevlig...

Munksjön hyser ganska grov gädda annars, och en tur som resulterar i 5 - 7 kilos gäddor är inte helt ovanligt!

Samtidigt är det en metessjö i toppklass

Annars om du ska fiska i vättern, eller dess omgivning har du ju självklart huskvarnaån, där brukar alltid nån plocka upp en grov borre varje sommar...

Sen om du kan ta dig till trånghalla hamnen så vet jag att det brukade gå harr där utanför tidigare

Du har även dunkehalla ån, där man kan fånga fin bäcköring...

Men prova Munksjön och Rocksjön, det är verkligen trevliga fiskesjöar!

lilleandreas
2004-10-29, 08:12
Sommartid (mitten av juni till slutet av augusti) vill jag påstå att utloppet från huskvarna ån bjuder på ett av sveriges i särklass roligaste abborrfiske.

Inget ovanligt att utloppet är fullt med metare som tillsammans plockar upp hinkvis med riktigt grov abborre (ca 300-1,3kg) varje dag. Vätterns vatten är ju relativt kallt och utloppet bjuder de värmeälskande borrarna mycket mat och varmare utloppsvatten. Där tar man borre på allt från mete till spinnare och jigg.

linu_z
2004-10-29, 08:29
andreas.. Visst emn fixa båt o kom ut till dom riktigt heta platserna... :P

lilleandreas
2004-10-29, 08:32
haha, jag har redan en, men man vill ju inte bjussa på alla dom bästa platserna...haha!

linu_z
2004-10-29, 08:37
då så :P testa någe gurka vid gräsöarna utanför oset? :)

lilleandreas
2004-10-29, 08:42
Gräsöarna? du menar ca 200 meter utanför utloppet?
Brukar annars fiska vid grundet utanför allmänna hamnen, där är det riktigt bar ibland.

har du några fler bra platser för jag har precis köpt båten och har inte hunnit testa så mycket.

brenge
2005-06-28, 18:57
Bor själv i Jönköping, men är inte så hemma i Huskvarna. Försöker hålla mig från den stan så mkt som möjligt =)Men allvarligt talat ska man stå typ under cykelbron vid hamnen där den rinner ut eller längre ut? Kan någon ge lite tips vore det schysst! Även bra ställen i sjön Bunn utanför Gränna vore schysst.
/

Cad
2005-06-28, 23:38
Munksjön är riktigt bra att fiska i..Rocksjön har jag inte testat. Abborrfiske vid Oset är oxå bra (längst ut funkade bäst för mig), har tagit en del där på bottenmete...sen finns lite andra sjöar nära jkpg som ger bra både på borre o gädda...

AntonArne
2005-07-11, 23:08
Kan ochså rekommendera sjöarna Ören och Bunn utanför gränna/jönköping. Riktigt fina sjöar.

Rockarn91
2005-07-16, 00:21
Jag har växt upp med sjöarna Rocksjön och Munksjön!
Jag tycker att mete efter gädda och gös i Rocksjön är extremt effektivt har hört talas om gubbar som fiskat Gös i Rocksjön och fått gösar på över 6kg!
Men munksjön är grym på gädda det är sjukt mycket gädda där jag var där kl.5 på morronen en gång och stod och drog gädda på gädda på gädda!
Det var skitkuL!

linu_z
2005-07-16, 09:31
Det finns möjlighet till ett grymt fiske efter gädda i munksjön på hösten.. Båt finns ju oxå att tillgå... Flera teorier säger ju att fisk från vättern går in i sjön o bort mot fabriken där deras kylningssystem värmer upp sjön ordentligt! Det kan skilja flera grader i vattentemp på olika platser.

peta
2006-04-12, 23:19
har hört att det finns karp i rocksjön, någon som vet?

jerkmaster_2
2006-04-14, 19:14
Det stämmer......