Visa fullständig version : Haspelspö till små men starka fiskar (Från Danny_C)
Eftersom han blev spärrad på sidan så ville han att jag skulle lägga ut frågan åt honom. Så här kommer den ...
Hej,
tänkte åka till spanien och fiska lite från stranden, var där i augusti förra året och såg fiskar på 1-4 kg som åt bröd när man matade, tänkte då fiska dessa nästa gång jag är där,
men vilket spinn-spö ska jag använda tycker ni?
de verkar ju vara hyffsat starka, men vill ändå ha lätt utrustning, tror de på 2 kg är jämnstarka med en gädda på ca 5 kg...
Shimano spöna verkar ju ha hög kvalitè, spöt ska inte kosta över 700 kr, då ruinerar jag min ekonomi...
//Dan
testa nåt i typ klass 20-60 det borde funka.föresten hur ser dom ut?
Från Danny ...
Jo de liknar 30-40 cm långa och 20 cm höga, är silvriga, med olikfärgade streck, svårt o förklara, men ett spö med kastvikt 5-20 gram kanske hade räckt? eller vad tror ni?
jo till dom små men får du nån runt 3 kilo strecket vilket vi skulle räkna till en 9 kilos gädda så kan det behövas lite kraftigare saker!
Originally posted by Bergman
Från Danny ...
Jo de liknar 30-40 cm långa och 20 cm höga, är silvriga, med olikfärgade streck, svårt o förklara, men ett spö med kastvikt 5-20 gram kanske hade räckt? eller vad tror ni?
Det tror jag också... En rulle i strolek 2000 blir bra!
Eller så borde man kanske prova med fluga!
PS. Jag tycker Danny C borde få komma in igen... På prov...
Sturgeon
2003-01-04, 18:51
Fiske längs strand, jag skulle välja ett ganska långt spö ca. 10 fot, beroende på hur mycket hinder det finns i vattnet, stenrev etc. välja "spökraft" därefter.
Är det vanlig sandstrand skulle jag välja något som passar till typ Havsöring, bara du har gott om lina, med små beten och flätlina borde det inte vara några problem att kroka och landa dem.
Lycka till
Fire Tiger
2003-01-04, 19:40
Jag ska också ner till spanien och fiska runt Alicante är det någon som vet vad det finns för fiske runt i det området? Mal vet jag redan att det finns i norra spanien men eftersom Alicante ligger i sydvästra delen så vet jag inte exakt.
PS: Har Danny_c spärrats en gång så kan han missköta sig en gång till...
Tror det är multe du har sett. Prova fiska i hamnarna vett inte vad dom har för regler för det, men dom lokala gubbarn brukar ju fiska där. Det gjorde jag också får många år sedan. Meta med flytande bröd. Eller ta med flugspöt.
Nää, det är ingen multe, de känner man igen... finns många olika fiskar men ingen var i närheten av en multe, jo en var hyffsat lik, men multe e det inte... men OM det är så är det ju kul o fiska de med!
Nu undrar jag om det är tillåtet att fiska i spanien eller om man ska betala en avgift innan?? som sagt är det ingen allemansrätt där... det är ju sverige ganska ensamma om
:headbang:
är de tillåtet eller? asså o fiska i spanien? eller behöver man tillstånd?:wow3:
Hade en undervattenskamera, så jag försökte fota de när de simmade förbi, kan skanna in, vänta lite bara.... :hoppa:
Väldigt lyckliga jag matade dessa fiskar med bröd =) de käkade som bara den! men detta var de små, fanns även 2 kg fiskar som kom in i stim på närmare 1000 individer... men om jag skulle fota den ena så han en annan framför, så jag fotade istället de lite mindre, och fick en bra bild =) har nån någon aning vilken art det är?
:cool2:
Majakovskij
2003-01-05, 19:52
Jag ska ju också till Spanien eller Frankrike. Jag skulle vilja ha nåt ställe där det är nära hav o strand men det fanns nån insjö med karp o mal i. I Frankrike finns det fina kanaler men de är inte precis vid kusterna o haven. Gillar ni också att dyka? Aldirg dyrt med avancerad utrustning som syrgas o sånt men väldigt kul o snorkla o sånt
Gillar också o snorkla, hittar massa coola arter i spanien som bläckfisk o så, har inte heller hyrt utrustning men e bra på fridykning, fotade denna fisken på ca 2 meters djup
men de stora kom in på så grunt som 40 cm när jag matade dem, bilden är på de små förstår ni.... de e lika Multe men e nog inte det ändå... :appl:
Snorkla är kul som fan. Något som man borde testa mer i våra egna vatten faktsikt. Finns mycket att se om man nu inte är rädd för gammelgäddan :)
Danny; Vad fick du Lazinko ifrån? Hur kommer man på det lixom?
//K
jo jag drack lite Lazinko cola innan, som går att köpa i utländska områden, billig o hyffsat god, satt o tånkte att Danny C behövde förnyas så Lazinko lät ju bra liksom! hehe
men hur kom du på Cico? eller hur kom Sturgeon på det namnet?
rena tillfälligheter antagligen...
Har jag fel om jag tror att det är från CISCO KIDEN han har tatgit namnet i från ;)
Sturgeon vett inte om det är anledningen men sturgeon betyder stör på engelska.
Originally posted by oringen
Har jag fel om jag tror att det är från CISCO KIDEN han har tatgit namnet i från ;)
Fel :)
Det är heller inte från chico (=pojke) även om det stämmer bra in.
//K
Fel då tänkte på Gäddfiskare
Vet någon vad fisken heter eller?
Rekomenderar ni något spö?
:(
Fire Tiger
2003-01-06, 19:00
Jag har ett nyinköpt Shakespeare IM-7 Graphite 8,6 fot, 8-20LBS line. Jag tycker att det funkar perfekt till min ambassadur C4! (Den på bild)
Står haspelspö, vill inte ha multiplikatorrulle, blir ju skatbo om man gör fel...
:yiack: på spinn fiske
:appl: på Haspelfiske
det finns många som har så kallade "Internet namn" som tex jag bruckar kalla mig "ZePeX" kanske låter fjåligt till er men jag gillar det.eller Cico;bruckar alla kalla dig det?:Sturgeon bruckar alla kalla dig det?
Fire Tiger
2003-01-06, 20:47
Originally posted by Lazinko
Står haspelspö, vill inte ha multiplikatorrulle, blir ju skatbo om man gör fel...
:yiack: på spinn fiske
:appl: på Haspelfiske
Oj tänkte fel. Ursäkta!
PS: att kasta med multi e som att lära sig cykla, när man väl har lärt sig så sitter de! :)
TILLÅTET ATT FISKA I SPANIEN???? eller behövs tillstånd?
Sturgeon
2003-01-06, 21:36
Originally posted by Lazinko
TILLÅTET ATT FISKA I SPANIEN???? eller behövs tillstånd?
Något tillstånd krävs säkert, om det är fiskekort för ett enskilt vatten eller dyl. vet jag inte, bästa förslaget är sök på nätet.
Kan dock tänka mig att det är lösare regler för fiske längs kusten.
men om jag hyr bil o kör längs kusten o hittar en liten strand som ser bra ut, utan folk, då kan väl ingen polis ta mig?
har ju sett hur råa polisen e i italien!! de slår ju folk med baseball trän o sånt...
:skaka:
Fire Tiger
2003-01-06, 22:00
Tjuvfiske i mindre skala e väll inte polisen så agressiva mot? Dessutom så tror jag inte att det e allemansrätt i spanien, om du får reda på något om det så kan du väll skriva det till mig>Lazinko. :)
ja, men italienska poliser e ju som terrorister...
Fire Tiger
2003-01-06, 22:36
Jaja, men det va väll i spanien som du skulle fiska? Vad har Italiens poliser med Spaniens att göra? Kommer de på dig så kan du bara spela dum turist som inte fattar språket! Det borde funka! :)
im russian, don't understand!
Majakovskij
2003-01-06, 22:51
Dan: vadå råa poliser? är ju i israel o palestina där nere där de misshandlar folk. varför skulle italienska poliser vara värst?
Har inte ens nämnt värst... men har du ej sett EU toppmötet i Italien?? asså bilder därifrån, de slog folk med baseball trän o sånt som bara demonstrera, inte bråkade...
:rolleyes: daaahhh
Fire Tiger
2003-01-06, 23:26
åker du dit för att fiska e det lungt men om du åker dit för att demonstrera så e det bäst att du tar med dig väpnarluva och gatsten! hehe... :oj:
Originally posted by Fire Tiger
åker du dit för att fiska e det lungt men om du åker dit för att demonstrera så e det bäst att du tar med dig väpnarluva och gatsten! hehe... :oj:
får inte heller glömma en Shotgun !
:oj:
http://193.13.137.193/s11/s.nsf/frameset
Kolla under "erbjudanden", där finns en bok om sportfiske i Spanien.