Visa fullständig version : Vänster- eller högervevare
Läste en liten artikel i senaste FFA som handlade lite om multirullar. Varför de är högervevade? Varför är det så? Flugrullar brukar man också veva med högern, något som jag aldrig förstått vitsen med, jag har alltid vevat med vänstern. För annars måste man ju först kasta ut och sen lägga spöt i den andra handen. Varför varför varför? Del flesta kastar väl nästan med högern, eller?
Haspel är ju i stort sett alltid vänstervevade så jag tycker att iaf flugrullar som är placerade på liknande sätt, under spöt, borde vara vevade på samma sätt.
Hur gör ni?
Vi hade uppe detta för några veckor sedan och var lika frågande då. Varför högervevat som "default"? Tanken är kanske att en högerhänt ska använda högerhanden både till att kasta och veva med. Om man tänker sig momenten som fristående skulle nog alla högerhänta både kasta och veva med högern.
Jag har två rullar med högervev och en med vänstervev men jag röstar vänster eftersom det är smidigare (och passar mig bättre politiskt!) ;)
Ja fan vett!
Kör sjäv mullti med höger haspel och fluga med vänster.
Att det har blivit så är väll at de flesta multi och den första man ägde var med höger vev.
Majakovskij
2003-01-08, 15:11
självklart vevar man med högern kan man veva med den andra? =) Flugrullarna ställer du ju bara lätt in men de flesta jag vet flugfiskar med höger hand med enhands spö. skillnad om man pratar tvåhands flugfiske så ska man kunna kasta från båda hållen eftersom man måste klara båda sidor av älven nerströms. Är ju likadant so mmed hockey klubbor man har olika hand fattning.
Man SKA veva med vänster om man kastar med höger handen/armen och vice versa :)
Alltså, man ska aldrig behöva byta hand efter utkast.
//K
En anledning till att man har veven på höger sida på flugspöt är att det går fortare att ta in löslina med höger hand.(Om man är högerhänt såklart.)Kan kanske bli lite bråttom när storlaxen kliver på.Det är naturligtvis ingenting som Kråkan kommer att få uppleva.:D
Tror att det var bla Klippinge som "klargjorde" det här för mej i nån artikel.
Fö är det helt vansinnigt att Abu inte kan erbjuda alla Ambissar i vänstervevat.Snacka om att diskriminera majoriteten.
//S
Originally posted by Carassius
En anledning till att man har veven på höger sida på flugspöt är att det går fortare att ta in löslina med höger hand.(Om man är högerhänt såklart.)Kan kanske bli lite bråttom när storlaxen kliver på. //S
Går det verkligen fortare? Har aldrig flugat lax men jag alternerar han beroende på hur jag står till, samt vilken hand som har mest ork, när jag flugar. Skulle vilja påstå att största anledningen till att ha veven på ena eller andra sidan avgörs av det faktum att man bör slippa byta hand för att drilla/veva.
//K
Originally posted by Carassius
En anledning till att man har veven på höger sida på flugspöt är att det går fortare att ta in löslina med höger hand.(Om man är högerhänt såklart.)//S
Vet i fasen om jag snurrar rullen så mycket snabbare med högern än med vänstern när jag fiskar med fluga. Jag är ju så van att veva med vänstern när jag kör med haspel. Jag tror hellre jag håller spöt i den "starka" armen ifall jag får fisk, så jag inte dör helt hehe
Originally posted by cico
Man SKA veva med vänster om man kastar med höger handen/armen och vice versa :)
Alltså, man ska aldrig behöva byta hand efter utkast.
//K
Cico bra sagt! et är bara dumt att byta hand efter utkastet... Det är ju så onödigt.
Jag använder oftast haspel och dem är vänster vevade! Använder jag multi så skall den också vara vänster vevad.
Vänster är det som gäller!!! :headbang:
Håller med! Krångligt och onödigt att byta hand efter att ha kastat. Dock kör jag fortfarande vänster vid haspel och höger vid multirulle. Efter att ha tränat lite på vänsterkast så behärskar man både höger och vänsterkast lika bra och kan på så sätt fiska med både vänstervevat och högervevat. Fördelen blir att man behrskar bägge kastpositionerna och kan fiska av platser där ex. högerkast är omöjligt för träd och dyl.SKatbo på multirullen besparar jag mig gärna :) :)
Originally posted by Danne
Håller med! Krångligt och onödigt att byta hand efter att ha kastat. Dock kör jag fortfarande vänster vid haspel och höger vid multirulle. Efter att ha tränat lite på vänsterkast så behärskar man både höger och vänsterkast lika bra och kan på så sätt fiska med både vänstervevat och högervevat. Fördelen blir att man behrskar bägge kastpositionerna och kan fiska av platser där ex. högerkast är omöjligt för träd och dyl.SKatbo på multirullen besparar jag mig gärna :) :)
Har hört många högerhänta som skolat om sig från höger- till vänstervevat och därmed sluppit byta hand efter utkast. Jag är undantaget som beräftar (höger-)regeln då jag bara kan kasta med vänster. Men eftersom jag vevar med höger (som en vänsterhänt bör göra) spelar det ingen roll :)
//K
....en del har det förställt. :)
Trots att jag mer eller mindre kan kasta med bägge händer vore det rimligt att byta till högervevat även på haspel (eftersom det normalt är höger-vevat på multi). Men icke...... Mest en gammal vanesak tror jag. Haspel = vänster, multi = höger.
Något annat vore otänkbart.......... Knepigt det där:)
....en del har det förställt. :)
Trots att jag mer eller mindre kan kasta med bägge händer vore det rimligt att byta till högervevat även på haspel (eftersom det normalt är höger-vevat på multi). Men icke...... Mest en gammal vanesak tror jag. Haspel = vänster, multi = höger.
Något annat vore otänkbart.......... Knepigt det där:)
Så länge du inte byter hand efter utkast så ser jag inga problem med det hela.
På multi blir ju det konstigt värre då man stoppat spolen med ena tummen och sedan ska switcha till andra sidan. Ponera tex att detta sker på våren just som man kastat ut en sjunkvobbler framför nosen på en madam modell grov. Slacket kommer och man står å fibblar med spöt mitt mellan händerna. Den fisken kan man rätt lungt räkna som bommad då.
//K
Originally posted by cico
Så länge du inte byter hand efter utkast så ser jag inga problem med det hela.
På multi blir ju det konstigt värre då man stoppat spolen med ena tummen och sedan ska switcha till andra sidan. Ponera tex att detta sker på våren just som man kastat ut en sjunkvobbler framför nosen på en madam modell grov. Slacket kommer och man står å fibblar med spöt mitt mellan händerna. Den fisken kan man rätt lungt räkna som bommad då.
//K
Äsch, gäddan måste väl få en liten chans? :D
Det är sant som du säger.!
Lite knepigt att "standarden" är olika mellan haspel och multi.
(Haspel givetvis numera valfri men för över 10 år sedan så var det värre med det)
Äsch, gäddan måste väl få en liten chans? :D
Det är sant som du säger.!
Lite knepigt att "standarden" är olika mellan haspel och multi.
(Haspel givetvis numera valfri men för över 10 år sedan så var det värre med det)
Japp, nya c&r modellen. Inte no kill utan snarare no catch :)
...å dom hasplarna kör du med fortfarande? :rolleyes: :)
//K
Sturgeon
2003-01-11, 00:20
Vänstervevad haspel och högervevad multi, därmed basta.
Allt annat är lila.
Originally posted by Sturgeon
Vänstervevad haspel och högervevad multi, därmed basta.
Allt annat är lila.
Jo det må va, men med vilken arm kastar du vid hasp. resp. mult.?
//K
Sebastian
2003-01-11, 13:36
jag kör med också vänster/haspel höger/multi.
Har dock aldrig riktigt vant mig att veva med högern så som det känns med vänstern. och att kasta med vänster arm känns väldigt handikappat.
Det blir byte till någon vänstervevad multi inom kort.
eller så får jag träna vidare........
http://img.gulli.com/smilies/va/014.gif
Jag kastar med både höger och vänster och vevar med höger på både haspel o multirullar. :)
:hoppa:
Jag kör med vänster till haspel och höger till multi. Har inte funderat på att man byter hand det sker ju automatiskt.;)
Originally posted by rapala
Jag kör med vänster till haspel och höger till multi. Har inte funderat på att man byter hand det sker ju automatiskt.
Jo men väldigt opraktiskt. Passa på och följ mina råd nu medan du är ung.
Gör om gör rätt :)
//K
Har ju precis börjat med multirulle, har 2 st rullar, 1 Five Star och 1 Calcutta 400( som jag inte hunnit testa ännu). Har fiskat med Five Star-rullen 3 ggr hittils, testade mest med en Bomber 16a som jag lyckades kasta iväg ca 40 meter, har inte justerat den mekaniska bromsen ännu. Men sen när jag kommer tillbaka till Sverige ska jag nog mest fiska med Calcuttan och lite tyngre drag ca 40-80g. Funkar det med FireLine om man har lite tyngre drag, eller bör man skaffa Power Pro? Ja, det blev lite mycket nu, men hoppas ni fattar på ett ungefär vad jag menar.:)
Det funkar med fireline, men är bättre med powerpro, och det är med lätta drag som man ska se uppmed styva linor, med tyngre brukar det vara tillräckligt med sträck i linan. Vad har du för spö till Five-staren ?
8'6" fots Shakespeare. Kastvikt 10-60g.:)
Jag har för mig att det enklare blir skatbo med FireLine än med Power Pro, eftersom den är så stel?! Har aldrig fiskat med Power Pro, men är j*ligt sugen att göra det. Vet en butik som har den, enda nackdelen e att den ligger 10 mil bort, men den kostar bara 10$=90 kr=vem f*n bryr sig om bilresan.:rolleyes: //ha de
Här har ni en sida om just vänstervevade Ambissar.http://www.amb01.com/. Kan kanske ge några nya argument...
//S
Tackar, "left is right" jo, men "i can only use my right hand, and then only right is left" :rolleyes: . Jag kommer att fiska med höger, det e en sak att man byter hand men när jag uppnår dubbelt så långa kast och dessutom tycker att det e goare att veva med höger spelar det ingen roll faktiskt.:skaka:
DannyStock
2003-01-12, 20:54
vänster både på haspel och multi här...
Carlsson
2003-01-12, 21:07
höger på haspel och multi.
Alessandro
2003-09-21, 14:06
Är vänsterhänt alltså så vevar jag med höger´n på alla rullar....
tror att jag har världens sämsta simultanförmåga lr vad det kan kallas, sitter veven på vänster sida händer det inte mkt för mig kan jag säga...haha
På högern ska den va.
Är vänsterhänt så jag kastar med vänstern och vevar med högern på alla typer av rullar :)
Tar tillbaka mitt tidigare inlägg. Har en vänstervevad (eon) och en högervevad (mörrum) och trivs bäst med högervevat trots att jag får byta hand. Man hinner lätt byta hand innan betet landat. Även om man väntar till efter nedslaget är det inget direkt problem att byta hand. Att veva med vänstern känns däremot avigt. Nej, det blir högervevat hädanefter.
Jag vevar med vänstern på flug och haspel, men på båtrullen vevar jag med högern, för då håller man på ett helt annat sätt.
Flugspöviftaren
2004-09-21, 11:19
Jag har veven på höger sida, men skulle gärna vilja ha den på vänster.
har alltid vevat vänster på allting i rullväg. Även flugrullarna.
Finns dock en liten nackdel med vänstervev på fluga som högerhandskastare. Ibland kan faktiskt linan hänga sig på veven i kastet. Sällan..Men det har hänt. Men vafaan..Detaljer..Who cares..hehe
apersson69
2004-09-21, 14:01
Vevar höger på allt, men det funkar med vänster oxå om man lånar grejor av nån som vevar "FEL"... Kastar lika bra från höger som från vänster med allt... utom med enhands fluga, vääääldigt omöjligt att klara detta! Tycker själv det är mycket viktigare att kunna kasta från bägge håll än vilken hand man vevar med. Det blir ju mycket säkrare för alla inblandade om man alltid kan kasta med spöt på yttersidan vid spinnfiske från båt tex. Det är inte kul när folk kastar in över båten med ett kort jerkspö och man har en 150 grammare vinande om öronen! Att det skall vara nån nackdel att byta sida efter utkast har jag aldrig märkt eller ens tänkt på, har alltid tummen på spolen mellan det att draget landar och att jag hinner slå till spärren. Men eftersom jag kastar från bägge håll så kommer det alltid att bli sidbytande så det får man ta helt enkelt och försöka byta så smidigt som möjligt.
Är man högerhänt måste man jerka med höger hand och därmed veva med vänster, annars går det inte. Nån högerhänt här som håller jerkspöt i vänster hand??
MclarenII
2004-09-21, 18:42
Vadå kastar med höger eller vänster? Kanske jag som är korkad men menar ni då med enhandspö? Jag använder iaf tvåhandspö. Då håller jag spöet med bägge händerna när jag kastar. Har alltid vevat med höger, är högerhänt och tycker det känns mest rätt.
Med haspel håller jag linan med höger pekfinger när jag kastar, lägger spöet på vänster sida om mig och när jag släppt linan är ju högerhanden redo att börja veva. Med multirulle så har jag höger tumme på spolen när jag kastar ut, och när draget träffat ytan är högran ledig till att börja veva.
Så det med att byta hand fattar jag inte. Det är frågan om vilken hand som ska släppa spöet för att veva istället och då högran självklar i mina ögon om man är högerhänt.
Är man högerhänt måste man jerka med höger hand och därmed veva med vänster, annars går det inte. Nån högerhänt här som håller jerkspöt i vänster hand??
Jupp jag gör det och det fungerar ypperligt. Kanske för att jag har blivit van att hålla spöna (oavsett modell med vänstern), kastar gör jag dock med högern så jag e tvungen att hålla på o byta hand i en kvart efter varje utkast;).