Visa fullständig version : Fiska med nattslända
Tänkte på en grej. Har fiskat fluga sen barnsben i rinnande vatten men har nu börjat i stilla vatten pga annan bostadsort. Om man ska fiska nattslända som springer på ytan, vad gör man med linan som stripar i vattnet och skrämmer mina kära öringar? Eller det kanske inte spelar någon roll..?
Det gör nog inget eftersom regnbåge och öringen e jävligt på hugget när det gäller nattsländor
Mja, kan hända. Men jag har fått korn på några fina öringar som är lite skeptiska till stripandet. Det slog mig att man kanske kunde köra med en långsamt sjunkande lina eller sinktip, men frågan är hur flugan klarar sig rent flytmässsigt.
det bästa e att fiska intermediate då, med infettad tafs!
Tordmulen
2004-08-23, 17:57
Jag tror inte att det är linans stripande som skrämmer, iaf inte så länge som du använder en tafs över 9 fot. Det är nog snarare tafsen som stör.
Prova med att använda en fluorocarbonspets på tafsen om de skyggar för tafsen, den kommer att sjunka men inte så pass att du sänker flugan om du har en nattslända av den matigare typen på.
Handtwista in den. låååångsamt. Jag och en kamrat har kommit fram till i att i våran lilla sjö hugger de bäst på väldigt långsamma eller stillastående nattisar
Tordmulen: Tack för tipset, det kan vara nåt!
stojg: Tack, ska prova.