handdator

Visa fullständig version : FY FAN! Kan man bli annat än förbannad? Gädda @ Runn

-Fisken
2011-12-31, 14:47
Okej att ta upp smågäddor på kilot. Men att klubba en gädda på 11 kilo för att sedan stoppa en Ölburk i gapet.
Sen är Dalarnas Tidningar så idiotiska att man publicerar bilden också. Runn har ju klara regler för gäddfisket.
Fotograf är tydligen någon ****** från Borlänge.

http://www.dt.se/lasarbilder/1.4160091-lasarnas-bilder-december-2011

Totte
2011-12-31, 15:01
Ja vist blir man förvånad...

snusdennis
2011-12-31, 15:07
Finns många som tar upp för stora fiskar i runn! Det är som jag har sagt hela tiden..

Fiske token
2011-12-31, 15:12
Okej att ta upp smågäddor på kilot. Men att klubba en gädda på 11 kilo för att sedan stoppa en Ölburk i gapet.
Sen är Dalarnas Tidningar så idiotiska att man publicerar bilden också. Runn har ju klara regler för gäddfisket.
Fotograf är tydligen någon ******xx från Borlänge.

http://www.dt.se/lasarbilder/1.4160091-lasarnas-bilder-december-2011
Men herregud!! Att du orkar bry dig? Bara för att en tidning lägger upp en bild på en död gädda så måste du gå ut på ett forum med fotografens namn? Och ditt uttalande " Okej att ta upp smågäddor på kilot" Är det okej att döda smågäddor men inte stora? Är dom mer värda kanske?

snusdennis
2011-12-31, 15:13
Men herregud!! Att du orkar bry dig? Bara för att en tidning lägger upp en bild på en död gädda så måste du gå ut på ett forum med fotografens namn? Och ditt uttalande " Okej att ta upp smågäddor på kilot" Är det okej att döda smågäddor men inte stora? Är dom mer värda kanske?

Ja det är dom!

Exxet
2011-12-31, 15:14
Kilopriset gånger vikten = värdet

pe5
2011-12-31, 15:14
Standard! Är/var det inte maximått på gädda i Runn?

snusdennis
2011-12-31, 15:17
Regler
Gäddor över 75 cm skall sättas tillbaka i vattnet.
Max 3 gäddor under 75 cm per dag.

Fiske token
2011-12-31, 15:17
Ja det är dom!
Och varför då? Det blir stora gäddor av dom små också

Humlan92
2011-12-31, 15:25
Okunskapen dröjer sig kvar i landet. Påminner lite om gamla safaribilder med en nedlagd elefant med utslitna betar och en stolt poserande jägare. Brutalt och respektlöst.
Har dock lite svårt att bli arg, eftersom jag är övertygad att detta är en handling just pga okunskap, och inte av brutalitet. Går vi ett par tre decennier tillbaka så slaktades alltför mycket fisk av sportfiskare som trofeer, och ibland fullständigt i onödan vid vissa tävlingar.
Elefanten har fått sin status och jag är övertygad att gäddan får sin om vi alla hjälps åt att sprida kunskapen. Och jag tror inte man ska döma för hårt innan kunskapen nått ut överallt.

Quivertip
2011-12-31, 15:35
Jag tog bort namnet på fotografen då det är helt emot FS regelverk att hänga ut någon på forumet.

Henkelort
2011-12-31, 16:10
Anledningen till att det är ok att klubba mindre fiskar är för att det är bra matstorlek, men det verkar inte du förstå fiske token. En så pass stor och gammal fisk är betydligt sämre att äta jämfört med en runt 1-2 kilo. Sen ska man alltid låta fler få chansen att kroka en sån där Madame

snusdennis
2011-12-31, 16:13
En gammelgädda lägger mycket ägg. Finns det nå mer att säga? Mer ägg = mer fisk. Mer C&R = mer fisk. Små gäddor är självklart också viktiga för ekosystemet.

Fiske token
2011-12-31, 16:47
Jo jag vet att dom små är godare än dom stora och att dom stora lägger mer ägg. MEN det jag hakar upp mig på är skaparen av denna tråden verkar tycka att det är mer "ok" att ta upp en liten än en stor. I MINA ögon så är dom lika mycket värda! Jag menar ingen ska säga något annorlunda beroende på om gäddan som jag tar upp är stor eller liten. Jag menar ur en personlig synpunkt. Inte ur storleksbegränsnings synpunkt. Det ska man ju ta hänsyn till.

hobbyfiske.se
2011-12-31, 17:01
Finns inget i länken som säger varför den bonkats, ta reda på det först och är det på felaktiga grunder ta gärna upp det, men om den bonkats för att den tex är skadad eller inte gick att återsätta så är startinlägget inget annat än skitsnack baserat på ingen ting.

snusdennis
2011-12-31, 17:04
Finns inget i länken som säger varför den bonkats, ta reda på det först och är det på felaktiga grunder ta gärna upp det, men om den bonkats för att den tex är skadad eller inte gick att återsätta så är startinlägget inget annat än skitsnack baserat på ingen ting.

Om du kollar på bilden så ser du märken på huvudet/nacken...

snusdennis
2011-12-31, 17:12
Jo jag vet att dom små är godare än dom stora och att dom stora lägger mer ägg. MEN det jag hakar upp mig på är skaparen av denna tråden verkar tycka att det är mer "ok" att ta upp en liten än en stor. I MINA ögon så är dom lika mycket värda! Jag menar ingen ska säga något annorlunda beroende på om gäddan som jag tar upp är stor eller liten. Jag menar ur en personlig synpunkt. Inte ur storleksbegränsnings synpunkt. Det ska man ju ta hänsyn till.

Jag förstår hur du tänker.. De större är helt klart viktigare för ekosystemet.. Men jag värderar också mindre gäddor lika högt. Släpper tillbaka allt jag fångar och tycker att alla gäddor ska få en chans att bli stora.. För mig är det inte ens ok att ta upp en liten gädda. Är rädd om mina gäddvatten och vill inte att det ska bli sämre fiske... Men det är vad jag tycker!

JiBbR
2011-12-31, 17:31
Inaveln gör sig påmind......

Honkamaa
2011-12-31, 17:44
tycker att alla gäddor ska få en chans att bli stora..

Störst chans har dem väl om man lämnar dem ifred helt?

snusdennis
2011-12-31, 17:56
Störst chans har dem väl om man lämnar dem ifred helt?

Jovisst! Men om man bonkar fiskarna så har de ju ingen chans alls..

JE
2011-12-31, 19:20
Är det max 75cm för att ta upp så är de det som gäller spelar ingen roll hur skadad den är, avliva den då om det är absolut nödvändigt och släpp i den igen, en regel är en regel. Respektlös behandling av en sån fin gädda. Klart folk blir förbannade när de pågår sånt här på deras hemvatten

catchandreleasearn
2011-12-31, 19:27
Innan blev jag också arg när någon klubbat en stor gädda, men jag tänkte efter och undrade om jag verkligen hade rätt med att spara dom stora(dom ska ju tydligen genetiskt ge sina yngel större chans att bli stora osv). Men egentligen är allting bullshit ända tills någon verkligen kan bevisa att det spelar roll att ta vara på dom stora gäddorna. Majoriteten som skriver att man ska ta vara på dom stora gäddorna säger bara det för att dom läst det här på fiskesnack t.ex. Läste för någon månad sedan att man kommit fram till raka motsatsen att det inte spelar någon roll om det klubbas stora det kommer ändå en annan gädda som tar platsen och blir lika stor. Så fram med bevisen!!! räcker inte med "men dom har ju sagt så på fiskesnack i 5år"...
Haha ni är sååå sköna ni som säger att stora gäddor smakar skit, ni har ju inte ens smakat dom! vakna upp.....

DavidL
2011-12-31, 19:35
Fiskar med stort sportfiskevärde bör vara kvar i vattnet, fiskar med mindre sportfiskevärde kan man ta upp. En mindre fisk är ung, ersätts snabbt av en ny. En stor fisk är gammal, tar längre tid att ersätta.

En 10+gädda är ca 10000ggr mer värd än en 1,5kilos.. Ta upp så många snärtor du vill! Låt de som är intressanta sportfiskar, och med högt biologiskt värde gå kvar.

Fiske token
2011-12-31, 20:06
Ja men det blir ju märken när man tar ihjäl dom eller hur? Som hobbyfiske sa så kan dom ju ha avlivat den för att den är skadad. Man vet ju inte.

saiko
2012-01-01, 10:00
En fråga: Vem tror ni gör mest skada? Den som en gång i sitt liv bonkar en 10kg gädda för att han fått den på angling eller storfiskaren som drar upp 50st likadana och släpper tillbaka dem med olika skador? Vill tillägga att angelkroken är den som skadar fisken mest enl undersökningar.

saiko
2012-01-01, 10:08
Undrar också hur man kan tillåta angling och samtidigt ha en begränsning på 3gäddor? Är man rädd om gäddorna bör man nog förbjuda angling och även bestämma att man inte får ta upp fler gäddor än 3st oavsett om man sätter tillbaka dem eller inte.Anglar aldrig nu för tiden men vet att förr när man gjorde det så var det inte alls ovanligt att det nappade på 3 angeldon samtidigt.Och ni som trollar efter gädda: Åker ni hem när ni dragit upp 3 gäddor i båten? Eller släpper ni tillbaka dem och fortsätter dra upp fisk?

Tumlaren
2012-01-01, 10:24
Undrar också hur man kan tillåta angling och samtidigt ha en begränsning på 3gäddor? Är man rädd om gäddorna bör man nog förbjuda angling och även bestämma att man inte får ta upp fler gäddor än 3st oavsett om man sätter tillbaka dem eller inte.Anglar aldrig nu för tiden men vet att förr när man gjorde det så var det inte alls ovanligt att det nappade på 3 angeldon samtidigt.Och ni som trollar efter gädda: Åker ni hem när ni dragit upp 3 gäddor i båten? Eller släpper ni tillbaka dem och fortsätter dra upp fisk?

Och du som spinnfiskar eller metar efter gädda slutar du efter tre stycken gäddor.
Tumlaren

byggarn
2012-01-01, 11:40
Har en bekant som varje år hjälper till att kläcka gäddrom och romen efter de stora har ALLTID betydligt sämre kläckprocent än den efter de mindre gäddorna har...Å andra sidan anses att de stora gäddorna lämnar bättre avkomma genetiskt sett...

Exxet
2012-01-01, 12:48
för att inte nämna alla isfiskade gäddor som tas upp i minusgrader mäts, fotas och släpps tillbaka med frostskadade ögon med blindhet och svältdöden som följd,(Inget jag vet men det finns vissa farhågor) om att det är så). Men den alenarådande och saliggörande metoden C&R inte något man kanske bör diskutera lite mer hur den bedrivs och vad den medför.

Neää har man bonkat en gädda ska man fan ha spöstraff och hängas ut offentligt till vilket pris som helst.

Att en enskild person bonkar är ju inget att hänga upp sig på. Som sportfiskarn sa man vet inte bakgrunden. Att verkligen vilja ta en fisk till mat är OK, även om den är stor sen är inte alla människor sportfiskefjån med samma syn på fisken som den som gäller här på FS. Folk levande naturnära helt avskild från storstan (FS) och modern fiskepolitik bedriver sitt liv med fiske och jakt som man gjort i generationer, och vad är det för fel med det ? Det är ju inte dom som ställt till med problemet eller hur ?

Fast man kan ju undra varför dom skulle trycka in burkfan i käften för, känns lite som samma behov som Julgrisen och äpplet.

hobbyfiske.se
2012-01-01, 13:27

Om du menar märken efter bonkning så är det ju ointressant för, för det säger ju fortfarande inte varför den bonkats, märkena kan ju vara något annat. Folk dömer ofta efter bilder utan att veta sanningen- Själv har jag blivit påhoppad för en fisk som låg på berget dem kunde ta skada av det. Men fisken var död och skulle användas till mat. Att döma efter bild kan ofta bli fel, ta därför reda på fakta först.

Sir Fish-a-lot
2012-01-01, 13:32
Fast man kan ju undra varför dom skulle trycka in burkfan i käften för, känns lite som samma behov som Julgrisen och äpplet.

Det är redneck-faktorn... ;)

hobbyfiske.se
2012-01-01, 13:45
Är det max 75cm för att ta upp så är de det som gäller spelar ingen roll hur skadad den är, avliva den då om det är absolut nödvändigt och släpp i den igen, en regel är en regel. Respektlös behandling av en sån fin gädda. Klart folk blir förbannade när de pågår sånt här på deras hemvatten

Om den dött eller bonkats på ett något sätt där man ansett det vara bästa utvägen vad är då respektlös behandling. Vi vet ju inte om den stoppats tillbaka efter att den dött. Burken i mun tar den ju inte skada av om den är död, tar nog mer skada när den lyfts ur hålet i isen. När man läser vissa inlägg så blir man mörkrädd gäddan behandlas som en gud man tillber men samtidigt måste man hela tiden dra upp den för att visa att man kan. Skall man tro allt som står om gäddan så är det den klenaste och svagaste fisken i våra vatten för den tål nästan inget alls, vilket motsäges av att det är en art som överlevt längre än dom flesta.

Sir Fish-a-lot
2012-01-01, 14:23
Gott nytt år!

Precis som sig bör inleder vi med en C&R-debatt! ;)

:offtopic:Synd att man inte orkade att fixa med utrustning och vakna till havsöringspermiären....

Honkamaa
2012-01-01, 14:46
Respektlös behandling av en sån fin gädda. Klart folk blir förbannade när de pågår sånt här på deras hemvatten

Det är väl också respektlöst mot gäddan att fånga den? Har man sån enorm respekt för stora gäddor förstår jag inte varför man skall riskeras dess liv genom att målmedvetet försöka fånga så stora gäddor som möjligt? Vari ligger respekten i själva infångadet?

snusdennis
2012-01-01, 14:52
Det är väl också respektlöst mot gäddan att fånga den? Har man sån enorm respekt för stora gäddor förstår jag inte varför man skall riskeras dess liv genom att målmedvetet försöka fånga så stora gäddor som möjligt? Vari ligger respekten i själva infångadet?

På vilket sätt riskerar man deras liv genom att fiska dom? De dör inte av en krok precis. Om de inte sitter riktigt långt ner i halsen men det händer inte ofta. Det finns utrustning att köpa för att göra det så skonsamt för fisken som möjligt. Avkrokningsmatta, vågsäck, lip grip, Bra verktyg för avkrokning.. Så vilket sätt skadas de av det? Att släppa tillbaka en stor gädda är väll stor respekt bara det. För man vet hur viktig de är för ekosystemet. Och hur mycket ägg de kan lägga.

Elmqvist
2012-01-01, 15:02
Asså c&r är grymt bra och är övertygad om att många "sportfiskare" utövar detta. Tycker dock att det börjar gå till en överdrift att man alltid hakar upp sig på enstaka exemplar som behåller sin fisk. Fan att måste få uppskatta sin fångst på matbordet ibland utan att hängas ut som idiot. Håller dock med om att större exemplar skall släppas tillbaka.

Eino
2012-01-01, 15:28
Jag är fascinerad av energin till att hålla tråden vid liv :appl:

Honkamaa
2012-01-01, 16:17
På vilket sätt riskerar man deras liv genom att fiska dom? De dör inte av en krok precis. Om de inte sitter riktigt långt ner i halsen men det händer inte ofta.

Som du skriver så kan dom dö av att man krokar dem. Jag tycker bara att "respekt för gäddan" är ett konstigt motiv för C&R. Har man den enorma respekten för stora gäddor skulle man väl inte utsätta dem för livsfara? Det finns dock många andra bra motiv för C&R.

JE
2012-01-01, 17:06
Pelle Johansson, en gädda kan väl behandlas respektlöst även efter döden, sett småungar som sprängt gäddor i 1000bitar på youtube, men det är tydligen inte respektlöst om gäddan är död redan före, ELLER??!

Exxet
2012-01-01, 17:13
Gott nytt år!

Precis som sig bör inleder vi med en C&R-debatt! ;)

:offtopic:Synd att man inte orkade att fixa med utrustning och vakna till havsöringspermiären....

Detsamma Sir Fish !

Hoppas tiden lagt lite bomull på känslorna och att jag nu kan säga "lessen om jag gjorde dig upprörd senast vi möttes i en tråd" och att du kan tro mig nu?

Ja C&R debatter kan ju bli känslostormande, C&R är dock inget som berör mig känslomässigt, men jag både förstår och intresseras av frågan.

Hade själv planer på HÖ. va upp kl.05:00 inatt men fan de va -12 grader här då. så de blev JVM-hockey istället 4-3 till sverige, kanonmatch.

Fiske token
2012-01-01, 17:58
OM den var såpass skadad att dom inte villa släppa i den igen, hur kan det då vara respektlöst avliva den?? Att avliva en gädda som är skadad när man tror att den inte överlever, DET är att visa respekt!

JE
2012-01-01, 18:20
pratar om ölburken, och bilden i tidningen, läs även förra inlägget.. mvbatte behandlade sin döda drömgädda med Respekt, ett bra exempel..

Majakovskij
2012-01-01, 19:28
OM den var såpass skadad att dom inte villa släppa i den igen, hur kan det då vara respektlöst avliva den?? Att avliva en gädda som är skadad när man tror att den inte överlever, DET är att visa respekt!
Då kan man lika gärna ta bort min- och maxmått på gäddor med en gång om man kör efter det här exemplet. Kommer en tillsynsman och någon har en för stor gädda upptagen säger denne bara att det inte gick sätta tillbaka den. Klart det kan vara djurplågeri, men reglerna är ju till för att gynna beståndet som helhet. Jag vet inte vad de har för regler i denna sjön, men här i Kalmarsund är det 100 % C&R på otillåtna gäddor som gäller.

Uppenbarligen kände inte fångstmannen till reglerna (vilket man är skyldig att göra) innan fisket. För vem skulle skicka in en bild på en gädda som man vet är olaglig?

Gimlan
2012-01-01, 19:49
Och varför då? Det blir stora gäddor av dom små också

Visst blir det stora gäddor av små också. Men dom små äter allt och åter ALLT. Medan en stor gädda är mer selektiv och gör inte av med lika mycket energi i onödan.

Man kan säga gäddor är som glödlampor. Små gäddor = gamla volfram/glödtråds-lampa medan äldre gäddor är lågenergi lampor.

Sen reproducerar äldre gäddor större mängd rom/mjölke än vad småttingarna gör.

Korsdraget
2012-01-01, 19:52
C&R på gädda var väl något som knappast existerade förrän på 70-talet, folk visste knappt vad det var in på 80-talet.
Vad bra att C&R börjar nå ut till de flesta som kallar sig sportfiskare.
Tror säkert man fiskade mera med nät och ryssjor förr i tiden och främst under gäddleken då det var lätt att få näten och ryssjorna fulla med gäddor i lekvikarna. Hur kunde det finnas kvar några fiskar alls????
Jag tycker också att man skall använda sig av C&R så långt det bara är möjligt. Jag använder C&R idag till 100% på gäddorna jag fångar idag. Har inte alltid varit så.
Vad som jag funderar över är hur kan det vara så fruktansvärt dåligt med gädda idag i våra vatten så att den som lägger upp en bild på en död/avlivad gädda nästan obevekligt blir halshuggen. Vad har vi för rätt att vara poliser el bödlar i detta ämne? personen kanske tycker att gäddan är en mkt god matfisk, kanske inte gick att återutsätta pga av skador el något annat......
Verkar som om inte gäddan direkt är utrotningshotad eller, tänker bara på alla fiskarfängen man får ta del av här på forumet.
Gillar absolut inte det jag ser på bilden som avser denna tråd. En död storgädda med en ölburk i käften, absolut ingen respekt för fisken.
Om vi nu skall vara så extremt rädda om våra gäddor så kanske vi skulle införa fiskeförbud mitt på sommaren under den varmaste årstiden då vattnet håller över +19-20C då fisken inte klarar av så mkt stress innan den vänder sin vita buk mor ytan? Kanske införa förbud mot ismete om det är minusgrader då det är mkt stor risk för frostskador på hornhinnan på gäddans ögon med blindhet som följd.
Hoppas verkligen att ännu fler kommer till insikt om C&R betydelse.

Kommer säkert att få mothugg men jag kan ändå inte riktigt få in min min skalle varför en del har fått rätten att bli bödlar på detta forum beträffande om man visar en död gädda på bild.
Jag vill inget hellre än att man visar respekt för fisken och hanterar den på bästa tänkbara sätt helst med C&R men....

Gott Nytt År till er alla

Sir Fish-a-lot
2012-01-01, 20:44
Hoppas tiden lagt lite bomull på känslorna och att jag nu kan säga "lessen om jag gjorde dig upprörd senast vi möttes i en tråd" och att du kan tro mig nu?

Ja C&R debatter kan ju bli känslostormande, C&R är dock inget som berör mig känslomässigt, men jag både förstår och intresseras av frågan.

Hade själv planer på HÖ. va upp kl.05:00 inatt men fan de va -12 grader här då. så de blev JVM-hockey istället 4-3 till sverige, kanonmatch.

Hej Axe,

"water under the bridge"... jag är inte långsint (men tyvärr närsynt). Jag tror på din uppriktighet.

Få saker är så förödande som känslostormar i debatter och diskussioner på alla plan. Inga argument är så dåliga som känsloargument.

C&R för mig handlar om många saker - få av dessa har något med känslor att göra. Jag tycker att många argument talar till fördel för C&R (på större individer).

Fler än jag ska ha chansen att fånga denna stora fisk! Kanske jag själv får denna fisk på kroken igen?

Stora fiskar bör ju ha goda gener om de klarat av att bli så stora. De är också bra för reproduktionen.

Argumenten för C&R bör handla om sportfiske, ekologi och om att minimera skador genom en bra hantering om man ämnar släppa tillbaka fisk.

Ha det så gott!

Respekt är ett ganska brett begrepp. Man kan ha respekt för en motståndare i t.ex. en sportgren. Man vill vinna, man vinner men hånar inte motståndaren. Lite så ser jag på en sund användning på C&R.

Har en boxare respekt för en motståndare så gör han bäst i att stanna hemma då? ;)

Honkamaa
2012-01-01, 20:53
Skillnaden mellan boxningsmatchen och gäddfisket är att i boxningsmatchen så vill båda boxarna delta och gör det frivilligt. :)

Sir Fish-a-lot
2012-01-01, 21:11
Skillnaden mellan boxningsmatchen och gäddfisket är att i boxningsmatchen så vill båda boxarna delta och gör det frivilligt. :)

Jag instämmer till fullo - gäddan är inte med på noterna.

Jag tänkte mer på en annan aspekt av det hela - tillfogandet av smärta/stress/skada med bibehållen "respekt". Vill man släppa tillbaka fisken ska man hantera den varsamt (uppe på land). Ska man äta den så avlivar man den direkt - snabbt och effektivt. Detta är för mig två yttringar av respekt mot fisken.

jorgen.mansson
2012-01-01, 21:22
Tvivlar på att respekten är ömsesidig som i en boxningsmatch :cool2:

saiko
2012-01-02, 15:53
Hur kan man säga att en 10kg gädda är en bättre fisk än en på tex 5kg. Den mindre kanske är en starkare individ som kommer att bli större än 10kg.Det beror på ålder, förmåga att ta byte mm.Sedan så beror det på naturligtvis på fiskevattnet vad som är bra eller inte med stora gäddor.
Strömmen där jag bor har i alla år varit en bra fiskeplats för öring och harr.Även stora abborrar jagade där när löjorna lekte.Gäddor fanns i liten omfattning och det var sällan någon över kilot.All gädda som fångades togs också upp(många tyckte det var en fin matfisk). Men de senaste 10-15åren har det blivit en markant skillnad på fisket. Gäddorna har ökat markant och särskilt storleken.Massor med gäddor i 5-6kg klassen tas upp och återutsätts.Ingen förutom de äldre som bor här äter gädda.Harren har försvunnit helt och hållet och öringen ser man heller inget av.Har detta med c&r att göra? Jag vet inte säkert men har min egna åsikt att så är fallet.Ädelfisken har fått en alldeles för riklig och stor fiende.Det ska bli intressant att se hur utvecklingen blir framöver.Troligvis så kommer gäddorna att åter minska i storlek och antal vartefter bytesfisken försvinner.

Eppis
2012-01-02, 16:07
Polisanmäla fångstmannen? Han erkänner ju ett brott och det finns bildbevis, om nu reglerna säger att fisk över 75 cm ska släppas tillbaka?

Tumlaren
2012-01-02, 20:55
Polisanmäla fångstmannen? Han erkänner ju ett brott och det finns bildbevis, om nu reglerna säger att fisk över 75 cm ska släppas tillbaka?

Nu är det tyvärr inget lagbrott att ta upp en för stor gädda i ett privat vatten utan ett regelbrott mot fiskevattnets regler. Lagbrott är det bara om personen fiskar utan tillstånd av fiskevattenägaren.
Tumlaren

snusdennis
2012-01-02, 21:11
Nu är det tyvärr inget lagbrott att ta upp en för stor gädda i ett privat vatten utan ett regelbrott mot fiskevattnets regler. Lagbrott är det bara om personen fiskar utan tillstånd av fiskevattenägaren.
Tumlaren

Tvivlar på att han skulle ha haft kort. Brukar stå regler på baksida av fiskekorten men kommer inte ihåg hur fiskekorten ser ut för just runn.

hobbyfiske.se
2012-01-02, 21:33

Det står ju inget om dom sedan stoppat tillbaka fisken då är det inget regelbrott. T.om där lagen gäller så om fisken avlider eller man måste avliva den så släpper man bara i den i vattnet igen så är det ingen överträdelse, det står inte att man måste släppa tillbaka den levande för man skall ju ta livet av svårt skadade fiskar. Det finns inget i artikeln eller bilden som i ett lagfall skulle bevisa lagbrott, däremot så kan man ha misstanke om att allt inte är ok. Det bekräftar man eller eliminerar man genom att ta reda på fakta, vilket också folk på forumet borde göra innan dom hoppar på någon om oegentligheter utan bevis.

Vänder man på det så uttalandet "han erkänner lagbrott och bildbevis finns" är ju mer att se som falsk angivelse då jag inte kan utläsa något erkännande. Det innebär att skall man se juridiskt på det hela så är uttalandet ett större övertramp än fiskbilden.

jorgen.mansson
2012-01-02, 21:55
Finns väl ingen lag mot att bjuda fisken på Öl efter fighten heller :cool2:

Fx-Monsoon
2012-01-08, 09:17
-skåål säger jag bara ;) ..
Skämt o sido , visst kan c&r vara att föredra i vissa vatten efter vissa arter.
Men att gå i taket för att EN gädda fångats och dödats och man gjort en "lustig" bild av en fin gädda??
Iof en ganska roande tråd att läsa som bevisar att tänket är olika bland oss människor , vilket är tur på sätt o vis.
Hur ska annars vissa kunna få ut sitt agg om alla tänkte och handlade lika.
Nu tror ju inte jag att gäddan är speciellt hotad i den stora sjön Runn direkt , varvid jag tycker att reaktionen
är roande att läsa om.
Jag hade garanterat reagerat annorlunda om det varit en Mal från ex Emån eller liknande som publicerats.
Men hallå det är ju EN fisk som kommer från ett ej hotat bestånd i en välreproducerande sjö.
Bara mina tankar..

poppers man
2012-01-08, 15:53
Herregud! Ni får det ju nästan att framstå som att det är nån som har mördat en människa. Släpp det där nu. Och tänk er alla 10000000 tals Gäddor som går till spillo varje år.

snusdennis
2012-01-08, 16:41
poppers man. av dina kommentarer att döma så är du inget fan av c&r själv? Jaja tillbaka till topicen.. Det är många som tar upp stora fiskar i runn varje år. Och av de sportfiskare jag känner som fiskar där.. Så tycker dom att snittvikten har minskat väldigt mycket de senaste åren.. Nu är det till och med svårt att få en gädda över 4kilo.. Det tror jag till stor del beror på tjuvfiske och folk som inte följer reglerna.. Vad är reglerna bra för när folk helt enkelt struntar i dom?

poppers man
2012-01-08, 16:44
poppers man. av dina kommentarer att döma så är du inget fan av c&r själv? Jaja tillbaka till topicen.. Det är många som tar upp stora fiskar i runn varje år. Och av de sportfiskare jag känner som fiskar där.. Så tycker dom att snittvikten har minskat väldigt mycket de senaste åren.. Nu är det till och med svårt att få en gädda över 4kilo.. Det tror jag till stor del beror på tjuvfiske och folk som inte följer reglerna.. Vad är reglerna bra för när folk helt enkelt struntar i dom?

Skulle det där vara ett försök till personangrepp? Du drar snabba och fel slutsattser.

Och vad vet du om snittvikt? Du är väll bara en 17 årig pojke om jag inte missminner.

Nu lämnar jag denna tråd för gott.

jorgen.mansson
2012-01-08, 17:20
Betänk en liten sak, om det är som du säger säger snusdennis att fiskens storlek minskat på senare år, hur många år har fiskare fiskat i vattnet ?? hur många år har C&R fisket varit på modet ??

Jag säger inte det har något samband men vem vet ????

snusdennis
2012-01-08, 17:23
Absolut inget personangrepp! Brukar vara lätt att se vilken sida man står på så att säga.. Men du är lite klurig.. Vad menar du med bara 17år? Bara för att jag är 17år så kan jag inget om mina hemvatten? Det där var lite kränkande!

hobbyfiske.se
2012-01-08, 17:24
Stora frågan här hur många fiskar i sjön hur många känner du av dom som du tillfrågat och hur många gäddor per år har dom dragit. Detta påverkar om man kan säga att fisket efter dom stora blivit sämre. Själv fick jag och mina närmaste inga stora gyltor i år men för det så innebär det inte att fisket efter dom blivit sämre. Skylla på tjuvfiskare m.m. utan bevis är ju ganska löjligt kan ju lika gärna vara så att du och dina polare haft dåligt fiske. Tyvärr är på flera ställen i denna tråden att det så tydligt lyser igenom att det handlar inte om att bevara dom största för arten, utan mer avundsjuka att man får mindre chans att få en större gädda än andra om inte dom släpper i sina stora dom får. Men trösta dig med att försvinner det en stor så förr eller senare växer det upp en ny som blir stor men du kanske får vänta några år. Men varför ha bråttom fisket är ju en underbar avkoppling. Du är ju bara 17-år så du har många chanser att fånga en stor, själv var jag över 50år när jag tog min första reg.berggylta.

tonyex
2012-01-08, 18:00

Det finns rätt många personer (dessa personer kan jag inte kalla för sportfiskare) som struntar i att läsa på det det står på kortet och även struntar fullständigt i att följa dessa regler. Tyvärr det är så det fungerar.
Att vara förbannad och kanske lite ledsen här på ett forum, där de flesta medlemmar tycker att C & R är bra, hjälper inte så mkt i din fråga, så det du kan göra är utbilda dig till fisketillsynsman och försöka göra något åt saken/situationen.
Dessutom , om du redan vet att det finns för få stora gäddor i den sjön, då försök att ta med dig lite lättare fiskeutrustning och på detta viss göra dina fiskestunder ännu roligare.

Häls /T

jorgen.mansson
2012-01-08, 18:12
Håller helt med hobbyfiskes inlägg, själv ser jag gädda som en bifångst när jag fiskar Abborre och Havsöring, förra året gav jag mig f** på att jag skulle få en stor Hö, blev ett av mina sämsta år på länge när det gällde storlek på dom, andra fisken jag plockade detta året var större en det jag fått dom senaste 4 åren så man vet aldrig, :oj:
Jag skulle kunnat klaga och skriva skit här om nät-fiskare och dom som tar för smått, men tycker det är onödigt, mina fiskar hade varken blivit fler eller större för det :cool2:

Mitt PB ligger runt 5 kg, har sett folk ta större en det men blir inte irriterad, bara kul att se fiskar i den storleken, har också hänt att små-grabbar tagit fina öringar på kniv-skaft när jag bara fått horn-gädda på mina kust-wobblers, tycker det är skit-kul att se ungarna och hur glada dom blir av sitt napp..

Snusdennis din stora gädda kommer med tiden, se det positivt precis som jag gör, ju mindre fisk du har som PB ju lättare är det att slå det. :blah:

orient
2012-01-08, 18:27
Stora frågan här hur många fiskar i sjön hur många känner du av dom som du tillfrågat och hur många gäddor per år har dom dragit. Detta påverkar om man kan säga att fisket efter dom stora blivit sämre. Själv fick jag och mina närmaste inga stora gyltor i år men för det så innebär det inte att fisket efter dom blivit sämre. Skylla på tjuvfiskare m.m. utan bevis är ju ganska löjligt kan ju lika gärna vara så att du och dina polare haft dåligt fiske. Tyvärr är på flera ställen i denna tråden att det så tydligt lyser igenom att det handlar inte om att bevara dom största för arten, utan mer avundsjuka att man får mindre chans att få en större gädda än andra om inte dom släpper i sina stora dom får. Men trösta dig med att försvinner det en stor så förr eller senare växer det upp en ny som blir stor men du kanske får vänta några år. Men varför ha bråttom fisket är ju en underbar avkoppling. Du är ju bara 17-år så du har många chanser att fånga en stor, själv var jag över 50år när jag tog min första reg.berggylta.

Åt du upp den berggyltan?

OnT:
Själv tycker jag att vi kan låta yrkesfiskare fixa vår matfisk medan vi sportfiskare kan fiska för nöjets skull. Det gynnar väl båda parter? Eftersom vi knappast har någon svältsituation i Sverige så behöver vi inte behovsfisket lika mycket. Därav kan sportfiskare få njutningen i att få fiska och känna hugg medan yrkesfiskaren får ha kvar sitt jobb och förmodligen få in en slant. Dock ska yrkesfiskarna inte få ta upp i överflöd, om man ser till hur mycket som redan i dag kastas i matbutikerna.

poppers man
2012-01-08, 18:30
Absolut inget personangrepp! Brukar vara lätt att se vilken sida man står på så att säga.. Men du är lite klurig.. Vad menar du med bara 17år? Bara för att jag är 17år så kan jag inget om mina hemvatten? Det där var lite kränkande!

Okej, jag försöker igen då, mot mitt eget bättre vetande.

Vad jag försökte att poängtera ut är att du är så ung att du mer eller mindre är född in i C&R eran. Så var det inte när jag var i din ålder. Gäddan ansågs då vara en skitfisk som åt upp fin fisk som Aborre, Gös, Lax osv. Gäddan skulle man döda. Gäddan var helt enkelt inget man fiskade om man kom från medelklassen eller överklassen. Gäddan var mer eller mindre synonymt med arbetarklass och dålig smak.

Den mentaliteten att Gäddan är skit lever fortfarande kvar. Kan ta ett exempel. En av min mostrar i Norge fattade liksom inte hur jag kunde släppa tillbaks en sån äcklig fisk som grummade fett på Laxen osv. Vissa förstår sig inte på det där med sportfiske.

Sen så skriver du mer eller mindre så som att jag inte är för C&R??? Jag brukar släppa tillbaks ALL fiska jag inte ska äta, eller ge bort till nån som vill ha nån god Abborre till middag.

Och ja, jag tycker att C&R har gått till överdrift minst sagt. Hur fan kan man köra in krokar i en fisk käft för att sen utsätta den för den största press den förmodligen någonsinn har upplevt? Och sen komma och klaga på folk som tar upp en Lax till matfisk med kommentarer som= Varför tog du upp den fisken osv. Stinker avundsjuka.

Ponera att du sitter och äter, helt plötsligt så känner du en intensiv smärta i käften, du kämpar för ditt liv, du dras under vatten, du får ingen luft. Sen efter det så ska nån gammelgädda lägga dig i en vågsäck och väga dig, och sen dra upp dig på land och ge dig konstgjord andning, sen är du fri att gå.

Sen har samma personer mage att klaga på nån snubbe som råkar tappa greppet när han ska ta gällgrepp på en stor fisk. Eller han råkar inte"håva" den så snyggt osv. Jag stör mig på att "vissa" människor på detta forum verkar ha satt fisken på lika hög nivå som en människa.

Så länge man inte bryter mot svensk lag, så ska folk skita i vad andra gör med sin fisk, eller vad det nu må vara.

Ursäkta om det blev osammanhängade och svammligt. Jag lagar mat. Pallar heller inte.

snusdennis
2012-01-08, 18:31
så det du kan göra är utbilda dig till fisketillsynsman och försöka göra något åt saken/situationen.

Häls /T

Det är faktiskt på gång!

hobbyfiske.se
2012-01-08, 19:42
Åt du upp den berggyltan?
OnT:
Själv tycker jag att vi kan låta yrkesfiskare fixa vår matfisk medan vi sportfiskare kan fiska för nöjets skull. Det gynnar väl båda parter?.

Nej jag åt inte denna berggylta då jag inte ätit dom tidigare och folk sagt att det inte är bra matfisk, men nu har jag fått flera bra recept på gylta som kan vara värt att testa.
Jag har sedan litet barn fiskat för att äta och kommer att fortsättningsvis också ta hem det som behövs för matlagning, resten återsätter jag alltid.
Den enda fisk jag enbart matfiskar är makrill då den ofta blir illa skadad vid fisket, käkar dras sönder m.m. Så när jag har vad jag behöver lägger jag av att rikta fisket mot makrill. Dom flesta andra arter går ju att sportfiska då dom inte är lika känsliga och ej blir så skadade som makrillen, sedan är det väl ingen som vet hur det går med dom andra men där finns ju bara alternativet att inte fiska så det hoppar jag över, sportfiske är avkoppling och mat för mig.

jakobj
2012-01-08, 19:53
Nej jag åt inte denna berggylta då jag inte ätit dom tidigare och folk sagt att det inte är bra matfisk, men nu har jag fått flera bra recept på gylta som kan vara värt att testa.
Jag har sedan litet barn fiskat för att äta och kommer att fortsättningsvis också ta hem det som behövs för matlagning, resten återsätter jag alltid.
Den enda fisk jag enbart matfiskar är makrill då den ofta blir illa skadad vid fisket, käkar dras sönder m.m. Så när jag har vad jag behöver lägger jag av att rikta fisket mot makrill. Dom flesta andra arter går ju att sportfiska då dom inte är lika känsliga och ej blir så skadade som makrillen, sedan är det väl ingen som vet hur det går med dom andra men där finns ju bara alternativet att inte fiska så det hoppar jag över, sportfiske är avkoppling och mat för mig.

Så allt ditt gyltafiske har gått ut på ren CoR? Du har aldrig fiskat den för matens skull utan bara för eget nöje och sen kastat i dom igen?;)

Menar inte att dryga mig, bara påpeka att det är väldigt svårt med pekpinnar vilket håll man än kastar dom åt. Det blir ofta väldigt konstigt när sportfiskare för CoR debatt med varandra och dömer än ena än andra sidan.

jorgen.mansson
2012-01-08, 20:04
Skall bli roligt när snusdennis börjar jobba med fiske-vård, C&R är ett bra sätt att bevara fisk beståndet under förutsättning att det görs rätt, men bryter mot en hel del av djur-skydds lagens paragrafer, undrar om han då står på fiskens eller fiskarnas sida (Anmäler för att testa lagen och försöker rädda gäddorna) :oj:

Ta inte illa upp snusdennis jag skojar bara :cool2:

Siktar på denna bla. denna paragraf 13 § Om någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande, dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1972:629).

Läste någonstans att 180 personer väntar på rättegång efter en angel-tävling mot slutet förra året, samtliga angeldon är beslagtagna, vet inte vad varför detta skedde, angeldon förbjudna ??? Använder levande bete?? Jag har ingen koll på om angeldon är förbjudna, någon som vet?

Runningsea
2012-01-08, 20:39
angeldon är ju knappast förbjudna man kan ju tro du har intagit alkoholhaltiga drycker idag =) o vart läste du det? vore kul o läsa. Själv så ska jag ut o angla på grycken imorrn =) ca 25cm is där nu

hobbyfiske.se
2012-01-08, 21:19
Så allt ditt gyltafiske har gått ut på ren CoR? Du har aldrig fiskat den för matens skull utan bara för eget nöje och sen kastat i dom igen?;)

Menar inte att dryga mig, bara påpeka att det är väldigt svårt med pekpinnar vilket håll man än kastar dom åt. Det blir ofta väldigt konstigt när sportfiskare för CoR debatt med varandra och dömer än ena än andra sidan.

Gyltan har klarat sig undan mitt matbegär men mycket fisk har inte gjort det. Sedan den bit du kommer till att det svårt med pekpinnar m.m. samt dömer än den ena än den andra sidan. Detta fattar jag inte vem har rätt att döma mig så länge jag håller mig till lagen. Var och en har rätt att säga sin personliga åsikt i frågor, men att döma har ingen rätt att göra på forumet, vem säger att pekpinnarna åt ena eller andra hållet är det rätta var finns det stöd för detta , troligen inget alls utan det är bara åsikter. C&R påhoppen på forumen tex gör ju att man spyr så fort man hör ordet C&R. Vilken seriös fiskare som helst inser att man skall vara så skonsam man kan mot fisken, utan att behöva höra hur illa man behandlar en död fisk eller liknande.
Det blir snart som i GBG på 80-talet där ungdomen demonstrerade för en bilfri innerstad och renare luft. Man satte sig ner och spärrade gator hindrade trafik, men man körde dit i gamla volvo renault folkabussar m.m. som verkligen inte var miljövänliga.
Så min personliga åsikt är att det finns inget mer att debattera under C&R då ordet spelat ut sin roll och blivit något varumärke för fanatiker på nätet.

jorgen.mansson
2012-01-08, 21:52
http://www.jaktojagare.se/se/comments.php?id=481309&context=7950 Denna länken och gå ner till nummer 3 i listan så hittar du det! Börjar med fiskare dömda för

Runningsea
2012-01-08, 21:58
levande bete djurplågeri är väl samma sak när du får napp på ett drag/wobbler är väl lika djurplågeri då fan löjligt ju.

Korsdraget
2012-01-08, 22:18
Sunt förnuft är väl det som alltid borde räknas. Vad är då sunt förnuft? För mig att är det att vårda resursen på bästa sätt. Känner jag för att ta hem en matfisk då och då om resursen tillåter det så gör jag det (Tar idag endast upp någon gös och några abborrar om det passar). Om någon annan vill ta upp matfisk då och då så bekommer det mig inte. Allt inom rimliga gränser.
Detta om C&R går att diskutera till tidens ände om man vill.

Ps: Varför hör man så sällan från C&R förespråkarna här på FS då det t ex läggs upp en fångst på t ex en bonkad lax? men vilka kraftiga åsikter då det är en bild på en död gädda oavsett storlek.
Är laxen mindre värd eller finns det så mkt lax att den behöver vi absolut inte bry oss om eller är det blivit en trend att på all gädda skall C&R tillämpas?
Vad beror det på att en död gädda väcker sådana känslor men inte en död lax?

jorgen.mansson
2012-01-08, 23:23
Beror mycket på att det finns väldigt många som fiskar just gädda....

Fx-Monsoon
2012-01-09, 00:30
Bästa popcorntråden på länge.. ;)

jorgen.mansson
2012-01-09, 01:51
Popcorn?? jag trodde det rörde sig om Ölburkar :cool2:

orient
2012-01-09, 08:18
levande bete djurplågeri är väl samma sak när du får napp på ett drag/wobbler är väl lika djurplågeri då fan löjligt ju.

Så dina wobblers lever? Nog för att swimbaits ser verkliga ut..

Runningsea
2012-01-15, 00:40
klart jag har levande wobbler har inte du det? man tacklar mörten så den rör sig som vanligt när man trollar