Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
    Jag tänkte försöka fynda ett spö till småpillandet nu under mellandagsrean. Till mitt vanliga jiggfiske använder jag ett W3 T-T&C 7-21g, så jag är ute efter ett känsligare komplement till t.ex. ned och neko. Budget runt tusenlappen, helst 7' men 8' kan funka om det balanserar bra med en rulle i 2000-storlek.
    Jag har sneglat lite på SBS Perch master V2 finesse men signaltopp kanske inte är optimalt till dessa tekniker?
    Vad säger ni som har lite mer koll på det här?
    Om det är en hyfsat styv signaltopp fungerar det utmärkt. Jag menar inte superstyv, bara tillräckligt styv för att flytta beten ganska enkelt. Ett bra exempel på ett spö med perfekt toppaktion för ned-rig är Shimano Zodias 4-12 g. Däremot är det inte dumt med en något mjukare signaltopp för neko-rig. Har du en styvare topp (som är bättre till nedfiske) får du kasta lite försiktigare.

    Kommentera


    • #82
      Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

      Om det är en hyfsat styv signaltopp fungerar det utmärkt. Jag menar inte superstyv, bara tillräckligt styv för att flytta beten ganska enkelt. Ett bra exempel på ett spö med perfekt toppaktion för ned-rig är Shimano Zodias 4-12 g. Däremot är det inte dumt med en något mjukare signaltopp för neko-rig. Har du en styvare topp (som är bättre till nedfiske) får du kasta lite försiktigare.
      Egentligen så är det väl mest ned och mindre jiggar med lätt skalle jag kommer att fiska mest då W3'an blir lite väl stadig. Neko kommer i andra hand så spöt behöver inte vara anpassat från det. Fiskar mest från båt eller i åar så det är sällan jag behöver bomba iväg kasten.
      Zodias har jag läst mycket gott om, men prislappen är aningen hög.

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

        Egentligen så är det väl mest ned och mindre jiggar med lätt skalle jag kommer att fiska mest då W3'an blir lite väl stadig. Neko kommer i andra hand så spöt behöver inte vara anpassat från det. Fiskar mest från båt eller i åar så det är sällan jag behöver bomba iväg kasten.
        Zodias har jag läst mycket gott om, men prislappen är aningen hög.
        Det lilla jag känt av Berkley Sick Stick (upp till 15 g) känns lovande. Den kanske kan vara värd att kolla in.

        Kommentera


        • #84
          Är Berkley Sick Stick något liknande Berkley URBN Micro Lure eller snarare Finesse Lure båda 7'2" 3-14g?
          220cm ser jag inte som för långt i sammanhanget... Finesse till Ned och kanske Micro till Neko?
          Svårt att få grepp på vilken slags topp de har, hur styv den är, "vanlig" rörklinga eller en homogen, mjuk indikatortopp?

          Kommentera


          • #85
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Är Berkley Sick Stick något liknande Berkley URBN Micro Lure eller snarare Finesse Lure båda 7'2" 3-14g?
            220cm ser jag inte som för långt i sammanhanget... Finesse till Ned och kanske Micro till Neko?
            Svårt att få grepp på vilken slags topp de har, hur styv den är, "vanlig" rörklinga eller en homogen, mjuk indikatortopp?
            Rörklinga på spöet jag kände på, men känslig sådan.

            Kommentera


            • #86
              Jag satt och tänkte tillbaka på barndomens fiske med ett röd/vitt flöte i frigolit och en krok agnd med en löja som guppar med vågorna 40cm över botten... den löjan måste ju ha sett precis likadan ut som dagens dropshot... inte mycket till finesse dock

              Kommentera


              • #87
                Jag hittade den här videon som rör Flick Shake: https://youtu.be/Lcxn3aKFznE

                Mycket informativ och jag lärde mig ett helt nytt sätt att fiska med den här riggen på!

                Kommentera


                • #88
                  Rapport från idag:

                  12 abborrar upp. 3 st kring 40 cm. Majoriteten tog på neko-rig. Både jika och neko var mycket bättre än ned rig idag.

                  Beten som fungerade: Geecrack Bellows Stick 2,8", Geecrack Bellows Stick 3,8", (Daiwa) Cormoran K-Don S7 Future worm 4" (neko riggad).

                  Bilder:

                  Click image for larger version

Name:	IMG_7545.JPG
Views:	671
Size:	1,87 MB
ID:	2597658Click image for larger version

Name:	IMG_7559.PNG
Views:	625
Size:	1,18 MB
ID:	2597659Click image for larger version

Name:	IMG_7547.JPG
Views:	622
Size:	2,16 MB
ID:	2597660

                  Det var långsamt långsamt som var melodin. Doftbeten presterade absolut bäst.



                  Kommentera


                  • #89
                    Rapport från idag:

                    12 abborrar upp. 3 st kring 40 cm. Majoriteten tog på neko-rig. Både jika och neko var mycket bättre än ned rig idag.

                    Beten som fungerade: Geecrack Bellows Stick 2,8", Geecrack Bellows Stick 3,8", (Daiwa) Cormoran K-Don S7 Future worm 4" (neko riggad).

                    Bilder:



                    Det var långsamt långsamt som var melodin. Doftbeten presterade absolut bäst.

                    (OBS! Abborren i bakgrunden av den 3:e bilden hade svalt betet djupt, så den fick bli mat. Annars rekommenderar jag att släppa tillbaka abborrar på våren).

                    Kommentera


                    • #90
                      Skoj med öppet vatten och abborrarna är på g!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 214 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 539 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 666 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      715 svar
                      60 795 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Arbetar...
                      X