Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Håller med om att det låter extremt. Vill minnas att jag läste om det på AVETs hemsida men de har nu ändrat texterna. Då stod det följande:
    "Spectra line has no stretch or elastic memory, is very slick, and doesn't compress and grip the spool arbor like mono-filament does, causing the line to slip under moderate to heavy drag settings. This erratic slippage is felt while fighting a fish and is usually mistaken for the drag slipping, when in fact the drag isn't even moving, its simply the friction of the line rotating on a stationary spool. Nylon and fluorocarbon lines stretch slightly as its wound onto a spool...even under light tension. As line builds onto the spool, the light tension is multiplied by each revolution, and can build up an incredible amount of pressure, similar to wrapping a rubber band around your finger. For example, if you applied 1 lb. of tension to mono line as you wind it onto your reel, and it takes 5,000 revolutions of the spool to fill the reel, the elastic compression memory of the line can generate 5,000 lbs. of pressure distributed along the arbor and sides of the spool. This is why graphite and plastic spools often break or deform by simply winding mono line on them. This elastic memory and incredible pressure is why mono will never slip on a spool. Braided line has no elastic stretch, and has only a tiny fraction of the pressure to grip the spool, and will most likely slip at some point."

    Ja....jag gissar att tio spända gummisnoddar runt fingret gör ondare än en......så någonting ligger det väl i resonemanget ....,men att tro att en nylonlina på en finessspole skulle skulle motsvara 50-100 kgs tryck mot spolen har jag svårt att se skulle vara korrekt....men som sagt har inget annat att luta mig mot sunt förnuft och egna spekulationer...

    /S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Ja....jag gissar att tio spända gummisnoddar runt fingret gör ondare än en......så någonting ligger det väl i resonemanget ....,men att tro att en nylonlina på en finessspole skulle skulle motsvara 50-100 kgs tryck mot spolen har jag svårt att se skulle vara korrekt....men som sagt har inget annat att luta mig mot sunt förnuft och egna spekulationer...

      /S
      Haha, som det låter när man spolar på lina på en sådan spole lägger man INTE ett kilos tryck på. Hundra meter lina går inte på heller Spolen skriker, bokstavligen! Höll på att skita på mig första gången.
      Men nu har jag använt den ett tag och börjar lita på den mer och mer. Men det är onekligen så att specifikationen 0,25mm aluminium spökar i bakhuvudet

      Angående beräkningen så borde det ju stämma att tryckökningen är kumulativt ökande med varven. Dock fördelas treycket över en större yta, dels genom kryssläggning och genom spolbredd. Ett tryck motsvarande ett ton blir ju inte så mycket per kvadratcentimeter om cylindern är en kilometer lång, om du ursäktar förenklingen.
      Senast ändrad av barnmorskan; 2013-12-21, 02:18.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        I kväll tänkte jag beställa en Shimano Exsence DC högervevad från Japanangler men de var slut just nu Någon som har ett jämförbart någorlunda säkert Japantips, d v s snabb och säker leverans med liknade pris?
        Mejla dem. Jag beställde min conquest 50 från dem. De hade den inte hemma. Det tog en vecka från jag mejlat dem tills jag hade den hemma. Under den tiden har de hunnit beställa den från shimano och sen skicka vidare den till mig.
        Inte många svenska butiker som slår det!!

        Kommentera


        • Rent logiskt känns det ju som att elasticiteten i en nylonlina skulle kunna få spolen att deformeras om den spolas på med för hårt tryck. Risken men flätlina är väl att man ställer bromsen för hårt, och självklart får man inte dra loss ett eventuellt bottennapp med rullen direkt.
          Tanken med den här uppgraderingen är ju att ha en rulle för viktspannet 5-20g och hade då tänkt att köra med flätlina i 0.12-0.14 tjockleken.

          Kommentera


          • I min hjärna så ska det inte spela någon roll vilken typ av lina man lägger på, lägger man på den med ett kilos drag så kommer den trycka på spolen lika hårt oavsett hur elastisk den är.

            Risken med PE lina, bortsett från att man antagligen kommer ha en lina med högre brottstyrka, är ju att den dämpar ryck sämre och att man på så sätt skulle kunna få korta "ryck" in i spolen som man dämpat bort i "gummibandet" nylonlina. Jag ser framför mig Bass fiskare som gör karate mothugg med tummen på spolen, och med nylonlina så dämpar man bort mer av mothugget än med flätlina då kraften går rakt ner i spolen.

            Kommentera


            • Anledningen att man började med flät var ju att man kände bättre ända in i rullen. Givetvis är det skonsammare för rullen när linan töjer sig.
              Det blir lite som om dämparna är slut i en bil. Smäller till ganska bra i ryggen om de inte funkar.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Mejla dem. Jag beställde min conquest 50 från dem. De hade den inte hemma. Det tog en vecka från jag mejlat dem tills jag hade den hemma. Under den tiden har de hunnit beställa den från shimano och sen skicka vidare den till mig.
                Inte många svenska butiker som slår det!!
                Tack och du med Barnmorskan! Jag mejlade faktiskt Japanangler i samma veva och de har fått in den igen så...

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Mejla dem. Jag beställde min conquest 50 från dem. De hade den inte hemma. Det tog en vecka från jag mejlat dem tills jag hade den hemma. Under den tiden har de hunnit beställa den från shimano och sen skicka vidare den till mig.
                  Inte många svenska butiker som slår det!!
                  Tack och du med Barnmorskan! Jag mejlade faktiskt Japanangler i samma veva och de har fått in den igen så...

                  Kommentera


                  • I år har jag nog varit snäll och rar, för av min fru fick jag en Tatula Type-R!

                    Senast ändrad av Fogeljazz; 2013-12-24, 21:29.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
                      I år har jag nog varit snäll och rar, för av min fru fick jag en Tatula Type-R!

                      Ja. Den som ändå hade varit så snäll..

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 570 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 364 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 140 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X