Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Har köpt spöt i mellanprisklassen. 120g 8" . Finns en "prorex tråd" med mycket matnyttigt

    Kommentera


    • Jag kör med Svartzonker 8'6 40-140 g och tycker det funkar utmärkt för shallowriggade eller lätt blyade gummibeten med totalvikt upp till ca 115 g men till det pelagiska fisket blir det för mjukt för att man ska stå ut med att kasta någon längre tid, upplever också att det skulle behövas 5-10 cm längre bakhandtag för att få ut hela hävstångseffekten i kasten. Har tänkt mig att komplettera med något annat spö för tyngre beten men inte listat ut vilket.

      Kommentera


      • Det spöt är as sjyst!

        Kommentera


        • Hjälp vid utsållning av tungt gäddspö skulle uppskattas

          Vilken trevlig läsning här Jag har läst en del här och i andra trådar men skulle gärna uppskatta lite hjälp. Jag söker ett spö som jag vill kunna kasta beten på 180-220 gram med bekvämt och det ska helst vara delbart. Tack vare er och andras hjälp har jag lyckats sålla ut en del spön men det återstår fortfarande några stycken. Så jag tänkte helt enkelt fråga om ni kan hjälpa mig att hissa en vinnare?

          De spön som återstår, i ingen speciell turordning, är:
          1. Shimano compre muskie 86MH – 250gram. (Jag har läst att det ska kunna kasta lite tyngre men ingen specifik gräns, max 300 verkar det som iaf). Verkar dock inte som att det går att dela på :/
          2. Westin Dynamic Powercast-T – 260gram. Jag har ett som är klassat till 130 vilket är överklassat (vilket tydligen många tycker) varvid jag antar att detta också är överklassat. Jag har dock lite svårt att hitta vad det bekväma kastintervallet är, någon som vet? Det med kastvikt upp till 130 (i realiteten 100, kanske 110) är för övrigt ett väldigt trevligt spö.
          3. Okuma EVX-C Musky 8’6. Finns med kastvikter upp till 8oz och 16oz. Jag har även här läst att de ska vara överklassade varvid 16oz modellen lär vara bästa alternativet. Enligt en recension är den bäst mellan 150-230 gram vilket låter fint. Dock hittar jag inte så mycket om det spöt. Jag kan få detta spöt under tusenlappen vilket givetvis är ett plus.
          4. St. Croix Mojo Musky 8’6 – 8oz 226gram. De verkar tydligen underklassa spöna har jag hört. Verkar dock inte som att det går att dela på det här heller :/

          Vad tror ni? Jag vill hålla mig under 2000 riksdaler vilket åtminstone dessa spön gör.

          /Johan

          Kommentera


          • Hej Johan. Jag har westin spöt (2st..��), har tyvärr inte hunnit testa med övre kastvikten du söker. Kan återkomma med rapport när is och snö ger med sig. Har du vägarna förbi Uppsala får du gärna låna och testa.
            Tight lines
            Per

            Kommentera


            • Luna 8,2" 180gr eller team Daiwa big bait 180gr eller Prorex AGS 180gr samtliga kastar dina 220 om du vill

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Johan Sundfeldt Visa inlägg
                3. Okuma EVX-C Musky 8’6. Finns med kastvikter upp till 8oz och 16oz. Jag har även här läst att de ska vara överklassade varvid 16oz modellen lär vara bästa alternativet. Enligt en recension är den bäst mellan 150-230 gram vilket låter fint. Dock hittar jag inte så mycket om det spöt. Jag kan få detta spöt under tusenlappen vilket givetvis är ett plus.
                /Johan
                Detta är också 1-delat men med teleskopfunktion så man kan skjuta in klinga i handtaget och få en transportlängd på cirka 7 fot.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av pehea Visa inlägg
                  Hej Johan. Jag har westin spöt (2st..��), har tyvärr inte hunnit testa med övre kastvikten du söker. Kan återkomma med rapport när is och snö ger med sig. Har du vägarna förbi Uppsala får du gärna låna och testa.
                  Tight lines
                  Per
                  Tackar för erbjudandet! Jag hade gärna tagit upp det men tyvärr bor jag en bit ifrån (LInköping). Jag ser däremot fram mot att höra vad du tycker om dem när du testfiskat sen

                  Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                  Luna 8,2" 180gr eller team Daiwa big bait 180gr eller Prorex AGS 180gr samtliga kastar dina 220 om du vill
                  Jag får komma och kolla på dem i er monter nästa helg. Det är ju snart dags, ska bli roligt med mässan.

                  Ursprungligen postat av Honkamaa Visa inlägg
                  Detta är också 1-delat men med teleskopfunktion så man kan skjuta in klinga i handtaget och få en transportlängd på cirka 7 fot.
                  Tackar. Jag såg det men det hjälper ju alltid lite. Vanligtvis kan jag ta med mig även hela spön men det är ju lite bökigare bara. Som tur är behöver jag inte åka tåg med dem längre!

                  Kommentera


                  • Uppdaterad med Svartzonker black series. Fixa gärna upp lite prorex data så kommer dem in med.

                    Kommentera


                    • Abu Garcia Svartzonker har väl gjort 2 serier med gäddspö Signature och Classic.
                      3 om man räknar in nya Black series...

                      Jag har Signature 8,6 40-140g som jag mätte bakhandtaget på till er. Har nu även vägt spöt på min fiskevåg och den visar 290g
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 509 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 840 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X