Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tja om du tror 100-140g hamnar tokigt givet 60-180g och absolut vill ha odelat så... lycka till i djungeln

    Kommentera


    • Det jag skrev om Croix LEM 8ft gäller även Top N Tail då det är ”samma” spö fast annorlunda.

      Gillar du ditt SZ fanns det en 220grams variant vet inte det tillverkas fortfarande men då får du lite mer ryggrad för tyngre beten.

      Kommentera


      • Blev ett St Croix LT Long Ranger

        Kommentera


        • Ok, här kommer en uppgift till er som nött gädda betydligt mer än mig dom sista 10 åren.
          Jag letar efter ett spö som är väldigt snällt mot kroppen att harva gummin och tailar (70-150g~) med...
          Jag har en otroligt förstörd rygg efter en del snowboardolyckor i unga dar, en historia med ryggskott och diskbrock, detta trots att jag rehabbat och gymmat mig genom dom sista 20 åren... Just nu kör jag ett Daiwa Luna Versatile 100-150g och det är iofs ett fint spö, men jag hade gärna införskaffat något som inte sliter lika mkt på min rygg då det vankas långa fiskedagar.

          Har ni några tips så mottages dom gärna!

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
            Ok, här kommer en uppgift till er som nött gädda betydligt mer än mig dom sista 10 åren.
            Jag letar efter ett spö som är väldigt snällt mot kroppen att harva gummin och tailar (70-150g~) med...
            Jag har en otroligt förstörd rygg efter en del snowboardolyckor i unga dar, en historia med ryggskott och diskbrock, detta trots att jag rehabbat och gymmat mig genom dom sista 20 åren... Just nu kör jag ett Daiwa Luna Versatile 100-150g och det är iofs ett fint spö, men jag hade gärna införskaffat något som inte sliter lika mkt på min rygg då det vankas långa fiskedagar.

            Har ni några tips så mottages dom gärna!
            Skulle citera men råkade rapportera haha idiot är man.. men jag sökte iaf för samma sak som dig, för mig slutade de i ett Long Ranger från st.croix, fick mkt tips på FB om Wolfcreek damn you rod också om man inte vill ha ett st.croix

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Espen Visa inlägg

              Skulle citera men råkade rapportera haha idiot är man.. men jag sökte iaf för samma sak som dig, för mig slutade de i ett Long Ranger från st.croix, fick mkt tips på FB om Wolfcreek damn you rod också om man inte vill ha ett st.croix
              hehe, lätt hänt

              Jag har en del st.croixspön för pimpelfisket och jag är mäkta nöjjd med deras produkter hittils! Då hamnar LR på shortlisten!
              Senast ändrad av hewzter; 2019-07-04, 20:05.

              Kommentera


              • Har fiskat med ett st croix premier PM80MHF. Ett endelat spö upp till 3 oz som tyvärr 10 cm av toppen gick av på. Går det att laga toppen eller sätter man på en toppögla vid spöbrottet? Skulle behöva tips på andra st croix-spön med liknande aktion? Premierspöna i 8 fot verkar slutsålda hos både söders och Lundgrens.

                Kommentera


                • Kanske ett lipstick? Kommer inte ihåg mer än att jag upplevede min 3oz som underklassad tungt och lite tråkigt lipsticken är ett trevligare spö men kanske lite långsammar och pallar lite högre kastvikt?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
                    Ok, här kommer en uppgift till er som nött gädda betydligt mer än mig dom sista 10 åren.
                    Jag letar efter ett spö som är väldigt snällt mot kroppen att harva gummin och tailar (70-150g~) med...
                    Jag har en otroligt förstörd rygg efter en del snowboardolyckor i unga dar, en historia med ryggskott och diskbrock, detta trots att jag rehabbat och gymmat mig genom dom sista 20 åren... Just nu kör jag ett Daiwa Luna Versatile 100-150g och det är iofs ett fint spö, men jag hade gärna införskaffat något som inte sliter lika mkt på min rygg då det vankas långa fiskedagar.

                    Har ni några tips så mottages dom gärna!
                    Efter att ha kört några pass med mitt Long Ranger kan jag bara säga att de är värt varje krona.. Kastar långt som f*n, styvt nog för att kunna jerka hem ett bete och sätta krokar, utan att bli som en pinne vid drill, perfekt följsamt vid drill. Den perfekta blandningen utav sött och salt! Jag har kastat 130-140g med det och de utklassar andra spön jag haft i 140-160g klassen. 50-100g så skickar man dragen till månen utan ansträngning.

                    Kommentera


                    • Fick världens ha-begär på St Croix Mojo Catfish rod MCC80MF2
                      Ser ut att vara ett ultimat gäddspö enligt mina preferenser. 8 fot är klockrent, rejält frontgrepp vilket är ett måste, Medium/Fast action är perfekt, och upp till 3oz vilket brukar innebära att det kastar en bit över 100gr utan problem.

                      Nån som provat ett?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 870 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X