Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ute efter en 7'9" +/- max 2 tum. kastvikt 150-200gr och mycket viktigt, ett bra funktionellt främre grepp framför rullfästet. Tips?
    Har kollat på BFT Roots G2 multi pike 7'9" 170gr än så länge, lite tveksam till att främre greppet är rejält nog.... någon som har ett som kan recensera?
    Nya Beast X och Black series pro ser ut att ha bra främre grepp som jag söker men finns tyvärr inte som 7´9"... som en referens

    Kommentera


    • Ett spö som kanske är några cm längre än det som du söker, men Svartzonker horizon 50-160 gr. Det är 8,4” långt. Ska tydligen utan problem gå att kasta 200 gr med. Jag är själv inne på det spöt, men kommer då att köpa byggsatsen och bygga själv. Då kan man förutom att placera rullfästet där du vill ha det, även köpa till precis de handtag du vill ha. Fördelen är att när du sitter med byggsatsen så kan du enkelt ta alla mått och sen beställa.

      easyrodbuilding.com har grejer för spöbyggnad och även sportfiskeprylar.se har några kit och du vill ha riktig lack och maskiner. Om du sen går all in så har ju usa grymt mycket mer, tyvärr är ju 2-delade spön/klingor lite svårare att hitta.

      Har själv byggt ett spö nu i somras och kan säga att det inte alls är så krångligt och svårt som man kan tro. Har du frågor eller vill ha hjälp så hör bara av dig.

      Kommentera


      • Jag snubblade över ett superpris på Roots G2 multi pike. 1295kr , sista exet, så jag nöp det osett. Har dock sett ett par YT klipp på det och frontgreppet ser ut att räcka till. Värt en chansning med det priset tycker jag.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
          Ute efter en 7'9" +/- max 2 tum. kastvikt 150-200gr och mycket viktigt, ett bra funktionellt främre grepp framför rullfästet. Tips?
          Har kollat på BFT Roots G2 multi pike 7'9" 170gr än så länge, lite tveksam till att främre greppet är rejält nog.... någon som har ett som kan recensera?
          Nya Beast X och Black series pro ser ut att ha bra främre grepp som jag söker men finns tyvärr inte som 7´9"... som en referens
          Westin W3/W4 Monsterstick finns i 7’9 eller 8’.
          Båda med ett fullt greppvänligt främre handtag.
          Westinspöna brukar väl generellt upplevas som något överklassade. Vilket då borde hamna kring din önskade kastvikt.

          Kommentera


          • Väntar med intresse på en recension av nya ABU BeastX Pike spöna. Det är haspelspöt 110 grammaren jag är intresserad av men andra spön ur serien är naturligtvis också av intresse då de lär ha samma karaktäristik.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
              Väntar med intresse på en recension av nya ABU BeastX Pike spöna. Det är haspelspöt 110 grammaren jag är intresserad av men andra spön ur serien är naturligtvis också av intresse då de lär ha samma karaktäristik.
              Får känslan av att dom är pimpade Volatile.

              Mitt Volatile glappar på främre handtaget.
              Dock spinnspö.

              ​​​​​

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Topgun Visa inlägg

                Får känslan av att dom är pimpade Volatile.

                Mitt Volatile glappar på främre handtaget.
                Dock spinnspö.

                ​​​​​
                -----------------------------------------------------------------------------------

                Vet du vilken svensk, otroligt duktig idrottstjej som sade? "Det är mycket gnäll här och liten verkstad" ...

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm




                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  -----------------------------------------------------------------------------------

                  Vet du vilken svensk, otroligt duktig idrottstjej som sade? "Det är mycket gnäll här och liten verkstad" ...

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm




                  Spännande?
                  Har förövrigt jobbet dom senaste 20 åren på Auktoriserade bilverkstäder. Över 20 märken mycket Tyskt. Tjeckisk, Japanskt, Engelskt, Spanskt,

                  ​​​​​Vissa tillverkare har samma delar till olika märken i koncernen.
                  Är det 4 ringar i fronten är delarna 40-50% dyrare än till syskonet som bara har 2 bokstäver i fronten.
                  Vissa reservdelar kan bli restade då gjut/tryckkroppar /verktyg var utslitna.

                  Är övertygad att det sker i fiskebranschen fungerar ungefär på samma sätt.

                  Denna tråd är det väldigt mycket köpråd i så vi hjälper väl varandra??


                  ​​​​​​

                  Kommentera


                  • Tänkte köpa ett haspelset till gädda. Tänker mig nåt prisvärt (budget för detta ca 1,5-2k). Jag funderar på:

                    Rulle:
                    Daiwa 20 Ninja LT 4000-C Pitch Black

                    Spö:
                    Westin W3 powercast 8,3'' XXH 40-130g 2pcs Haspel
                    eller
                    SvartZonker Black Series The Horizon 8'4'' Spinning 30-120g

                    Vilka för och nackdelar finns med alternativen? Bör jag välja något annat i samma prisklass?


                    Senast ändrad av Johan87; 2020-12-29, 22:24.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Johan87 Visa inlägg
                      Tänkte köpa ett haspelset till gädda. Tänker mig nåt prisvärt (budget för detta ca 1,5-2k). Jag funderar på:

                      Rulle:
                      Daiwa 20 Ninja LT 4000-C Pitch Black

                      Spö:
                      Westin W3 powercast 8,3'' XXH 40-130g 2pcs Haspel
                      eller
                      SvartZonker Black Series The Horizon 8'4'' Spinning 30-120g

                      Vilka för och nackdelar finns med alternativen? Bör jag välja något annat i samma prisklass?

                      Tror du blir supernöjd oavsett. Rullen är kanon för priset, jag har två st Ninja LT och är så nöjd med dem att jag kommer skaffa en till.
                      Angående spöna så är väl Westin w3 generellt lite överklassade och SZ Black är underklassade. Så gissningsvis kommer Westinspöt kanske kasta med auktoritet upp till 100gr även om det såklart går att överskrida, SZ spöt skulle jag gissa att 140gr känns lugnt med.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 077 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X