Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hej,
    någon med erfarenhet från Prorex AGS 7’3” 5-25?

    Sneglat på W6 Finesse Shad 7’4” 10-28 men Prorex verkar mer kompetent. Tänkt att paras med en Vanford 2500HG för fiske med större abborr- och gösbeten, primärt från båt.

    Kommentera


    • Har precis fått hem mitt prorex ags -150 big rubber och varit ute o provkastat några timmar, jämfört med mitt W4 -130 som knappt orkar med ett 100 grams drag är det helt otroligt skön känsla, kastade som minst en westin swim 53 grams o kastar bra mycket längre än mitt w4 då jag faktiskt vågar sopa till utan o va rädd för att knäcka spötoppen, -150 grammaren är helt otroligt och är väldigt nöjd med mitt köp, bra jobbat Daiwa!

      Kommentera


      • jag letade efter ett 8 fot upp till 40 grams spö i prorex xr serien då jag har 2 spö där och är grymt nöjd, men verkar som den modellen inte finns längre (PXX802MFS-BS).
        är det någon som vet om det kommer en ersättare till det spöet eller är modellen helt borta från xr serien?

        Kommentera


        • Hej.
          Någon som vet vilket rullfäste det är på ags 150g?

          Med vänlig hälsning, Andreas.

          Kommentera


          • Im looking for a rod that Can handle jigs (including jiggskallar) that weighs between 20-45 gr., but its mostly gonna be used With 25-35 gr.
            I love all my other Prorex AGS rods, so im tempted to buy the 7-32 baitcast version. I heard that rod is pretty underclassified, so do you guys who owns the rod Think it would work?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
              Hej,
              någon med erfarenhet från Prorex AGS 7’3” 5-25?

              Sneglat på W6 Finesse Shad 7’4” 10-28 men Prorex verkar mer kompetent. Tänkt att paras med en Vanford 2500HG för fiske med större abborr- och gösbeten, primärt från båt.
              Nu var det ett tag sedan du slängde ut denna fråga, men jag svarar ändå då någon annan kanske undrar. Tycker jag ser mestadels frågor om tyngre spön här.
              jag köpte ett sådant här spö inför denna fiskesäsong. Har nu kastat in mig ordentligt på det. Jag gillar det absolut, jävligt lätt och kastar bra. Jag känner minsta lilla pet. Däremot känns spötoppen väldigt tunn och ömtålig. Jag är konstant rädd att den skall gå av. Jag fiskar abborre med detta spö, och som vanligt hoppar det på en och annan gädda då. Nu har jag haft turen att ingen av dem varit särskilt stor, men varje gång en pigg aggressiv gädda i 2kg klassen nappar så känns det oerhört riskabelt att toppen skall ryka När de drar iväg under båten ber jag till gudarna att spötoppen skall klara sig. Jag kör en daiwa prorex 2500 rulle till detta. Lätt och bra

              Kommentera


              • Grobian Ditt citat förvirrar iaf mig, är det sannolikt AGS 5-25, Daiwox 7-32g spöfråga eller W6 du syftar på? Och vilka betesvikter är du och spöt bekväma med som max? Ett toppigt, styvt spö för jigg eller lite djupare aktion för "aktiva" beten?

                Hade för övrigt ett toppigt Daiwaspö hemma för ca 5-6 år sedan, ett haspel Procaster 7'6" eller liknande med en så mjuk, homogen, transparent 15cm topp (glastopp?) att jag bytte spöt, det kändes inte tryggt att fiska... men kanske det håller än idag?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg

                  Nu var det ett tag sedan du slängde ut denna fråga, men jag svarar ändå då någon annan kanske undrar. Tycker jag ser mestadels frågor om tyngre spön här.
                  jag köpte ett sådant här spö inför denna fiskesäsong. Har nu kastat in mig ordentligt på det. Jag gillar det absolut, jävligt lätt och kastar bra. Jag känner minsta lilla pet. Däremot känns spötoppen väldigt tunn och ömtålig. Jag är konstant rädd att den skall gå av. Jag fiskar abborre med detta spö, och som vanligt hoppar det på en och annan gädda då. Nu har jag haft turen att ingen av dem varit särskilt stor, men varje gång en pigg aggressiv gädda i 2kg klassen nappar så känns det oerhört riskabelt att toppen skall ryka När de drar iväg under båten ber jag till gudarna att spötoppen skall klara sig. Jag kör en daiwa prorex 2500 rulle till detta. Lätt och bra
                  Hej,
                  delar din uppfattning helt.

                  Härligt spö. Mycket känsligt, rappt och med bra ryggrad. För mina händer fantastiskt rullfäste och handtag. Parade ihop det med en Vanford och det är fröjd att fiska med, kastar mycket fint.
                  Som du skriver är spötoppen mycket tunn. Köpte mitt i slutet av mars och och redan vid första passet gick 1 cm av toppen efter några timmars fiskande. Skulle ta loss en gren från betet som jag höll i handen och toppen knäcktes när den böjdes. Tyckte det var märkligt och nog är jag varsam med mina spön. Återförsäljaren bedömde att jag sannolikt stött/klämt toppen tidigare vilket föranledde att den gick av vid belastning, och man erbjöd sig att laga spötoppen vilket gjordes...

                  Tredje passet med spöt, gjorde jag ett mothugg mot sten varvid spöt bröts av på två (!) nivåer - strax invid 2a och 3e öglan. Dvs precis ovanför där öglorna sitter. Inget brutalt mothugg och betet satt inte fast i botten. Åter hos försäljaren som konstaterar att det uppenbart är ett fabrikationsfel baserat på hur/var skadorna sitter och de ersatte med ett nytt spö.

                  Nu har jag fiskat med det nya spöt ett flertal pass och det håller (än så länge) bra, landat ett par 3-kilosgäddor gäddor som bifångst och det gick galant att drilla, men jag delar din rädsla helt av att spötoppen ska gå när något tyngre krokas. Sannolikt delvis pga min tidigare erfarenhet av spöt men också just för att toppen är så tunn och känns spröd.

                  Jag känner mig helt enkelt inte bekväm med att kasta beten kring 25g, åtminstone inte med att "snärta" kastet som jag gör med lättare beten utan isåfall svepa iväg kastet. Tanken var att jag skulle fiska lite gös med spöt också men den tanken har jag övergett och köpt ett 10-42g spö för det ändamålet.

                  Skulle nog säga att AGS i mina händer har en optimal kastvikt på ca 15g. Och som svar på ovan inlägg upplever jag att spöt är optimalt för jigg och blades/vibrationsbeten, kastar jag crankbaits och dyl föredrar jag 10-42 g spöt som har en medium fast aktion.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Grobian Ditt citat förvirrar iaf mig, är det sannolikt AGS 5-25, Daiwox 7-32g spöfråga eller W6 du syftar på? Och vilka betesvikter är du och spöt bekväma med som max? Ett toppigt, styvt spö för jigg eller lite djupare aktion för "aktiva" beten?

                    Hade för övrigt ett toppigt Daiwaspö hemma för ca 5-6 år sedan, ett haspel Procaster 7'6" eller liknande med en så mjuk, homogen, transparent 15cm topp (glastopp?) att jag bytte spöt, det kändes inte tryggt att fiska... men kanske det håller än idag?
                    det är alltså AGS 5-25 det gäller. Med detta kastar jag sällan vikter över 20g. Redan vid 20g tycker jag det börjar kännas lite ”tungt” att kasta. Tycker det funkar bra att fiska ett flertal olika betestyper med detta, jigg, vibrationsbete, små wobbler, spinnare. Jag har inte haft något annat daiwaspö för abborre än detta, jag har dock ett daiwa lexa downsizer 40-80g där har jag inte synpunkter på spötoppen iaf.

                    Kommentera


                    • Amiala Oj, ditt första exemplar måste ju absolut ha haft ett fabrikationsfel. Men jag kommer ju inte bli mindre nojig nu när jag läser detta Jag känner till och med att man behöver vara extra försiktig då man lägger in och tar ut översta delen av spöet i/ur det medföljande spöfodralet. Det är lite som att balansera med ett dyr Mingvas medan man dansar lindans…superfokus är vad som gäller, hehe…
                      instämmer helt i att optimal kastvikt är 15g. Tyngre än 20g börjar kännas sådär. Tycker dock det funkar rätt bra att fiska wobbler/cranks och ”twitcha”/jerka (vad fan är skillnaden) med tex shadow rap shad el McCelly om man gör uppåt-jerk typ. Dock lär jag väl inte göra helt rätt då det enda jag får med dessa metoder är små gäddor, om jag ens får något.
                      Detta är mitt första lite dyrare och bättre spö för lättare fiske, så har inte så mycket att jämföra med, men det är faktiskt kul att drilla även den minsta tusenbrödra-borren med detta. Fisken känns mycket större än vad den verkligen är på något sätt. Nu har jag ju lärt mig, men första gången jag fick napp med detta spö trodde jag det var den största borren någonsin, eller en större gädda.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 374 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 076 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X