Ursprungligen postat av byggarn
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
BFS/UL fiske och utrustning!
Collapse
X
-
De har då aldrig hållt i ett flugspö med spine direktion från sameo. Håller du det snett märker man skillnad
- Gillar 1
-
Så sant, även om en del hävdar att det inte finns nåt man kan kalla ryggrad/spine på en klinga.... Själv har jag aldrig hållit i en klinga där det inte går att hitta en ryggrad...Ursprungligen postat av Utter Visa inläggDet finns också en skillnad i aktionen pga att ringarna sitta på olika sidor av blankens spine/ryggrad/överlappning av kolfibermattan.. Det förutsätter såklart att spöbyggaren har varit noggrant med att sätta ringarna på/ motssatta sidan av spinet.
Klingan blir styvare om ringarna sitter på spinet (på undre delen) och mjukare men med ökat lyftkraft på övre delen där ringarna sitter på andra sidan spinet.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Det finns också en skillnad i aktionen pga att ringarna sitta på olika sidor av blankens spine/ryggrad/överlappning av kolfibermattan.. Det förutsätter såklart att spöbyggaren har varit noggrant med att sätta ringarna på/ motssatta sidan av spinet.
Klingan blir styvare om ringarna sitter på spinet (på undre delen) och mjukare men med ökat lyftkraft på övre delen där ringarna sitter på andra sidan spinet.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Jodå är väl tänkt mest för tyngre fiske från början av den anledning du nämner, vissa anser dock att det finns fördelar även vid lättare fiske precis som sagts tidigare... Själv har jag spiral wrap även på ett spö byggt för vertikaljigg och där vetetusan om jag vill gå tillbaks till vanligt montage av öglorna...
Lämna en kommentar:
-
Själva tanken wrap är väl egentligen för spön gjorda för olika typer av verikal jigging efter storvilt typ amberjack, tonfisk å såna arter? Att man får linan under spöt så den inte går mot klingan vid drill och vrider spöt? Tänker att vid kast med lätta beten måste linan gå en skev väg vid kast och inte rakt fram som borde bli lättaste linflytet från spolen och minsta motståndet för en liten 3-4 grams vobbler?Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
Har några borrespön med spiral/acid wrap har svårt att märka någon fördel alls med det egentligen mer än att det blir några färre ringar att montera vid bygget... Inga nackdelar heller dock och det är ju alltid roligt att prova nåt nytt... Och alltid retar det nån när de får se spöt...
Lämna en kommentar:
-
Nej. Det finns inga BFS-spolar till DC-rullar. För det första skulle det behöva vara Shimano som säljer spolarna, då DC är deras teknologi. Aftermarket-företag har väldigt sällan tillgång till större rullföretags teknologier. För det andra blir spolen på en DC såpass tung av metallbiten som är med i uppbyggnaden av elektromagnetism, så att en BFS-spole blir ytterst svår att tillverka. Det närmsta du kommer DC och BFS är Shimano Cardiff 50S DC, som är kapabel till att kasta väldigt lätta vikter med rätt spö.Ursprungligen postat av Letho Visa inläggFinns det så man kan köpa en bfs spole till en vanlig Curado dc ? Skulle det kunna göra att man kastar lättare beten bättre med den rullen ?
Lämna en kommentar:
-
Finns det så man kan köpa en bfs spole till en vanlig Curado dc ? Skulle det kunna göra att man kastar lättare beten bättre med den rullen ?
Lämna en kommentar:
-
Ja men det låter ju kalas. Använder sällan spöfodral och vikt är inte så viktigt så det kommer nog bli bra.Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Jag. Det känns mycket dyrare än vad det är. Jag gillar det extremt mycket för pengen. Inte lika känsligt som vissa andra spön, men för pengen slår det det mesta. Den orangea accenten på rullfästet är precis likadan som det orangea på min Abu Garcia Revo ALC BF7. Så dessa två blev en otroligt snygg combo.
Plus: Skönt rullfäste, ganska styvt, bra ringar, bra längd på bakhandtag
Minus: Spöfodralet är inget vidare, tyngre än många andra BFS-spön i samma prisklass
Tyckte det såg bra ut och priset var ju inte allt för mycket att klaga på. Aldrig kört ett sånt lågt klassat spö innan så det ska bli kul att prova.
Lämna en kommentar:
-
Jag. Det känns mycket dyrare än vad det är. Jag gillar det extremt mycket för pengen. Inte lika känsligt som vissa andra spön, men för pengen slår det det mesta. Den orangea accenten på rullfästet är precis likadan som det orangea på min Abu Garcia Revo ALC BF7. Så dessa två blev en otroligt snygg combo.Ursprungligen postat av Jema Visa inläggÄr det någon som har provat Major Craft Benkei BIC-652UL/BF 0.9-7g och kan säga något om det.
Skickade efter ett som jag tänkte ha med min Daiwa alpha air TW.20.
Plus: Skönt rullfäste, ganska styvt, bra ringar, bra längd på bakhandtag
Minus: Spöfodralet är inget vidare, tyngre än många andra BFS-spön i samma prisklass
Lämna en kommentar:
-
har fiskat med det ett par timmar och kan inte heller på rak arm säga vad som är skillnaden, funka sjukt bra och helvete vilket stabilt spö!!Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
Har några borrespön med spiral/acid wrap har svårt att märka någon fördel alls med det egentligen mer än att det blir några färre ringar att montera vid bygget... Inga nackdelar heller dock och det är ju alltid roligt att prova nåt nytt... Och alltid retar det nån när de får se spöt...
1 Foto
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 035 visningar