BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nä, ali verkar ha fattat grejen och skickar via nl så jag har också sluppit ifrån tull och moms på allt utom en pryl som jag inte ens minns vad det var

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
      Fick hem Tsurinoya dark wolf Ultra från Aliexpress. Ingen tull eller moms, kommer det efteråt? Paketet var "ompaketerad" ny lapp påklistrad i Nederländerna.
      900kr med frakten ifall inte fler avgifter kommer.

      Testade rullen igår. Kastar superfint!!! Salmo hornet minsta 1,8gram med beteslås och den flög hur fint som helst!
      Spolat på 0,18 Stroft LS
      Outa inte sånt, vips så får posten nys om det och sen är det ett minne blott.

      Kommentera


      • "Tyvärr" har jag fastnat i bfs träsket ordentligt. Ska investera i en setup till men det ska bli lite "finare" prylar. Rullen jag är sugen på är Aldebaran, är det gamla bättre än den nya modellen? Eller vilken annan rulle i samma klass skulle vara värd att tittas på? Är absolut ingen märkes nörd men det jag har haft bäst erfarenhet av gällande spinnrullar är Shimanos.

        Spön jag är sugen på Major craft fine tail glass och ett Major craft Benkei.

        Fisket jag fiskar till 98% är med små wobblers, Ibland små jiggar och 2-4g spinnare.

        Kommentera


        • Då bör du innan köp absolut se hans videos med olika BFS-rullar och spön, trimmade och otrimmade. Ett Daiwaalternativ bör t ex vara Alphas Air TW eller Gekkabijinvarianten av densamma.
          https://youtube.com/c/HobieWanKenobi

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
            "Tyvärr" har jag fastnat i bfs träsket ordentligt. Ska investera i en setup till men det ska bli lite "finare" prylar. Rullen jag är sugen på är Aldebaran, är det gamla bättre än den nya modellen? Eller vilken annan rulle i samma klass skulle vara värd att tittas på? Är absolut ingen märkes nörd men det jag har haft bäst erfarenhet av gällande spinnrullar är Shimanos.

            Spön jag är sugen på Major craft fine tail glass och ett Major craft Benkei.

            Fisket jag fiskar till 98% är med små wobblers, Ibland små jiggar och 2-4g spinnare.
            Framförallt är "gamla" Aldebaran klart snyggare än den nyaste enligt mitt tycke. Kan inte jämföra dessa mer än till utseendet då jag bara fiskat med gamla som jag håller högt av bfs rullarna. Nån gång ska jag bygga mig ett nytt bfs spö till den rullen, för den är för fin att ligga på hyllan.

            Kommentera


            • Click image for larger version  Name:	20220729_174617.jpg Views:	0 Size:	2,63 MB ID:	2604819

              Då har jag fått hem ett spö som passar rullen lite bättre... och med "rullen" menar jag nu proffsrullen... ABU Garcia Pro Max3 :-)

              Jag köpte ett MajorCraft Benkei BIC-652UL/BF för att matcha guldfärgen på rullen... budgetrulle och budgetspö men fy f*n vad det lirar bra ihop... Jag har hunnit kasta för lite och med det 2-gramsbetet jag använder blir det ibland för mycket luftmotstånd när den tumlar och då kommer ju linresningen som ett brev från skattemyndigheten... Jag ska testa med lite andra beten som bör kunna komma ner i 2 gram utan krokar men vädret måste vara på min sida ett tag nu också. Just nu kommer det en hemsk kvällsbris så fort jag går utanför dörren med ett spö i näven och det är inte till någon fördel med så lätta prylar när man vill nå till andra änden av dammen på tomten. Jag har inte mätt än men höftar jag så är det cirka 15 meter just nu... och att kasta hela dammens längd innebär 5 meter till och det kanske låter lite men med dom här prylarna så är det enorma sträckor.

              Hur som helst så är det ju en avkopplande syssla jämfört med att kasta nästan 80 meter med helt andra kastvikter och spön runt 3 meter :-)

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Click image for larger version Name:	20220729_174617.jpg Views:	0 Size:	2,63 MB ID:	2604819

                Då har jag fått hem ett spö som passar rullen lite bättre... och med "rullen" menar jag nu proffsrullen... ABU Garcia Pro Max3 :-)

                Jag köpte ett MajorCraft Benkei BIC-652UL/BF för att matcha guldfärgen på rullen... budgetrulle och budgetspö men fy f*n vad det lirar bra ihop... Jag har hunnit kasta för lite och med det 2-gramsbetet jag använder blir det ibland för mycket luftmotstånd när den tumlar och då kommer ju linresningen som ett brev från skattemyndigheten... Jag ska testa med lite andra beten som bör kunna komma ner i 2 gram utan krokar men vädret måste vara på min sida ett tag nu också. Just nu kommer det en hemsk kvällsbris så fort jag går utanför dörren med ett spö i näven och det är inte till någon fördel med så lätta prylar när man vill nå till andra änden av dammen på tomten. Jag har inte mätt än men höftar jag så är det cirka 15 meter just nu... och att kasta hela dammens längd innebär 5 meter till och det kanske låter lite men med dom här prylarna så är det enorma sträckor.

                Hur som helst så är det ju en avkopplande syssla jämfört med att kasta nästan 80 meter med helt andra kastvikter och spön runt 3 meter :-)
                Framförallt, "små" fiskar kan kännas som ett diesellok fastnat på kroken. Klart beroendeframkallande

                Kommentera


                • Fiska... jag hinner väl inte med det... jag testar ju spön och rullar här hemma för glatta livet... :-)

                  Jag ska bara komma fram till vilken BFS-kombo jag ska använda, sen ska resten säljas. Det är för övrigt nånting som ska få gälla även grövre borreprylar... och gäddprylar.

                  Den som endast har en rulle och ett spö får garanterat mycket mer fisk än mig...

                  Kommentera


                  • Är det några som byter ut trekorkarna till enkelkrok på betena? Isåfall vilka krokar använder ni.
                    Hade Gamakatsus storöglase krokar st 4 & 6. Men Wobbler på 3-5cm är dom krokarna för långa. Krokarna hakar fast med varandra väldigt ofta.

                    Tips krok med kortare skaft?

                    Kommentera


                    • Jag har inte bytt ut trekrokarna men nyper in hullingarna.

                      Ett alternativ är ju att klippa bort två av krokarna på trekroken...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 871 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X