Bomber Herky Jerky - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bomber Herky Jerky

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Gös Jonas Visa inlägg
    OF ibland är du lustig ! Nej de är inte specillt lika och det tycker ingen annan heller finns många beten som är mer lika. För övrigt så skriver du ju det som jag säger angående wiggler mm.
    BFT Det är Buster som tagit fram dem och jag har hans egengjorda orginal som han gjorde för rätt många år sedan. Visst finns det likhet men när du ser dem så är det dock en skillnad mellan dem och en BJ.
    Jonas; Du uttrycker dig alltför kategorisk när du skriver "och det tycker ingen annan heller". När jag skriver att Buster Jerk är lik ACE Flipper avser jag den från sidan sett höga formen med konvex rygg och konkav bakre del av buken samt de uppifrån sett plana och hoptryckta, tunna sidorna. Ser eller tycker ingen annan som jag känner jag mig hedrad och prioriterad.
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

    Ps. Idag skulle Gös-Ulla och jag varit ute på Norra Björken och pimplat Abborre, men packandet av alla Suick-order tog halva dagen...och nu börjar det bli lite sent att komma ut på sjön idag. Ds.
    Senast ändrad av Old Firehand; 2009-03-26, 15:23.

    Kommentera


    • #62
      Alla konstbeten skall ju på något sætt vara en kopia på en liten fisk? Den formen går bara att variera till en viss græns? Tycker nog inte BJ ær tillræckligt lik en ACE flipper før att klassas som kopia? Dæremot ær en Topper exakt som en BJ om man lægger dom på varnandra? Tillfællighet? I vilket fall var knappast Topper någon storsæljare i sverige innan BJ..
      Alla som skall formge ett "nytt" bete inspireras sækert av det som redan finns på marknaden. Skillnaden ligger i tycker jag om man har en egen tanke bakom, førsøker vrida ett vinnande koncept ett steg længre? Eller bara apar efter?
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
        Alla konstbeten skall ju på något sætt vara en kopia på en liten fisk? Den formen går bara att variera till en viss græns? Tycker nog inte BJ ær tillræckligt lik en ACE flipper før att klassas som kopia? Dæremot ær en Topper exakt som en BJ om man lægger dom på varnandra? Tillfællighet? I vilket fall var knappast Topper någon storsæljare i sverige innan BJ..
        Alla som skall formge ett "nytt" bete inspireras sækert av det som redan finns på marknaden. Skillnaden ligger i tycker jag om man har en egen tanke bakom, førsøker vrida ett vinnande koncept ett steg længre? Eller bara apar efter?
        Hej David L; Du har som vanligt helt rätt! När Lauri Rapala på 1930-talet täljde sin första Rapalawobbler av tallbark vid en liten älv i Finland och lindade den med aluminiumfolie var det ingen som skrev på internet att det var en kopia. När muskieguiden Homer LeBlanc satt på stranden av Lake S:t Clair 1954 och snickrade sin allra första Swim Whizz av cederträ var gästerna i Homer´s båt bara nöjda med att få drilla Muskies i monsterformat på hans första exemplar av Swim Whizz.
        Nothing is for ever!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

        Ps. David, jag har ingen Topper, men det är kanske den som är "pappa".Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2009-03-26, 16:20.

        Kommentera


        • #64
          Bara en sån detalj som att Bombers Herky Jerky har Mustad-krokar gör att jag hellre köper en sån än en Buster Jerk! Byter alltid ut Buster Jerks kassa originalkrokar mot Ownerkrokar...det slipper man ju på en Herky Jerky då Mustadkrokar är riktigt bra! Är priset på de båda betena lika så har man ju faktiskt tjänat på att köpa Bombers version som är fikeduglig redan från start

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
            Bara en sån detalj som att Bombers Herky Jerky har Mustad-krokar gör att jag hellre köper en sån än en Buster Jerk! Byter alltid ut Buster Jerks kassa originalkrokar mot Ownerkrokar...det slipper man ju på en Herky Jerky då Mustadkrokar är riktigt bra! Är priset på de båda betena lika så har man ju faktiskt tjänat på att köpa Bombers version som är fikeduglig redan från start
            Byta från vmc till owner................... hohohohoho mycket roligt. Vmc är enligt mitt tycke bättre än owner, synd bara att 5/0 inte säljs i detta landet. Använder själv owner 3/0 ofta pg av den lätta vikten och det breda gapet men det går åt en jävla massa då dom inte direkt håller så länge. Men mustad är bra, dom är lätt slipade. Bomber´s buster kopia är mycket tråkigt, kunde tillverkat ett så mycket roligare och annorlunda bete utan större problem. Synd att många grossister inte kan ett skit (alt mycket lite) om fiske själva.
            Senast ändrad av Uberola; 2009-03-26, 21:39.

            Kommentera


            • #66
              Gillar också starkt vmc, har sedan länge slutata vara krokfetichist.
              Peder du får inte upp mer fisk för att du byter till Owner, sen har jag inte något mot owner heller.

              Kommentera


              • #67
                Uberola:

                Kul att du skrattar och är glad ... De krokar som sitter original på Buster Jerk suger fett enligt mig. Har gått av flera gånger när jag krokat av (och även drillat) gäddor...detta har aldrig hänt sedan jag börjat byta till Owner, som jag tvärtom tycker håller riktigt länge. Mustad är också riktigt bra men den grova spetsen gör att det krävs mer kraft att kroka gäddorna ordentligt anser jag men det är fortfarande en krok med kvalitét. Förresten, om Vmc är bättre än Owner, varför skryter CWC om att det sitter Owner på deras Big Bandit men inte att det sitter Vmc på deras Buster Jerk? Har hört från många gäddfiskare (bl.a. Trumman och Buster som marknadsför Buster Jerk) att dom byter ut Vmc mot t.ex. Owner eller Mustad...men aldrig hört någon som byter ut en originalkrok bestående av Owner eller Mustad till en Vmc...men än har ju inte öronen trillat av

                De Vmc-krokar som sitter på Buster Jerk tycker jag rostar direkt, går av lätt då de är för spröda i materialet och är enligt mig som sagt odugliga. Så mig har du inte lyckats omvända, men man ska ju köra med det man själv tror på!

                Gös Jonas:

                Senast i höstas tappade jag en riktigt fin gädda tack vare att en vmc-krok gick av precis när jag skulle landa den. Lite större gäddor kan göra riktigt hårda slag med skallen när man har dom på relativt kort lina. Detta hade aldrig hänt om jag hållt mig till min krokfetichism och bytt ut kroken direkt mot en Owner eller liknande! Så i detta fallet hade jag faktiskt fått åtminstone en fisk mer (och en riktigt fin dessutom) om jag bytt ut krokarna!!

                Så fortfarande skulle jag välja Herky Jerky med Mustadkrok, framför en Buster Jerk med Vmckrok, om priset var detsamma!!

                Men alla har vi olika erfarenheter och man ska hålla sig till det man själv tror på

                Skitfiske på er båda två
                Senast ändrad av PederE; 2009-03-27, 05:48.

                Kommentera


                • #68
                  Kan man kanske tænka sig att dom rekomenderar Owner før att dom sjælva sæljer dom??
                  Krok: Owner ær vældigt grunda. Kort avstånd mellan spets och bøj, liten hulling också. Med en stum jerkutrustning blir det relativt lætt "slaklina" under drillningen och gæddan kan då lættare ruska loss betet. Tycker man tappar mer fisk på Owner æn någon annan krok? Owner ær dessutom så hårt hærdad att den går av istællet før att rætas. Har fått mitt PB på owner 6:or. Nær jag krokade av den hade 2 av krokarna på ena trekroken gått av. Har kompisar som har upplevt det samma..
                  Jag ær krokfetishist! Gamakatsu Treble13!! 2/0 till 6" Pig etc. 3/0 till snæppet større, och 5/0 till bredare beten.
                  Nøjer man sig att vara bakfull i goda vænners lag som GJ, så spelar kanske inte kroken så stor roll? Men jagar man % och vill optimera chanserna att landa drømfisken ær det klart att man lægger lite tanke och engagemang i valet av krok..
                  Ær det mkt sten och man ær i ofta ær innåtbøjda Eagle Claw bættre. Lættare att bøja lite rætt och slipa upp också!
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                    Kan man kanske tænka sig att dom rekomenderar Owner før att dom sjælva sæljer dom??
                    Krok: Owner ær vældigt grunda. Kort avstånd mellan spets och bøj, liten hulling också. Med en stum jerkutrustning blir det relativt lætt "slaklina" under drillningen och gæddan kan då lættare ruska loss betet. Tycker man tappar mer fisk på Owner æn någon annan krok? Owner ær dessutom så hårt hærdad att den går av istællet før att rætas. Har fått mitt PB på owner 6:or. Nær jag krokade av den hade 2 av krokarna på ena trekroken gått av. Har kompisar som har upplevt det samma..
                    Jag ær krokfetishist! Gamakatsu Treble13!! 2/0 till 6" Pig etc. 3/0 till snæppet større, och 5/0 till bredare beten.
                    Nøjer man sig att vara bakfull i goda vænners lag som GJ, så spelar kanske inte kroken så stor roll? Men jagar man % och vill optimera chanserna att landa drømfisken ær det klart att man lægger lite tanke och engagemang i valet av krok..
                    Ær det mkt sten och man ær i ofta ær innåtbøjda Eagle Claw bættre. Lættare att bøja lite rætt och slipa upp också!
                    Gamakatsu Treble 13 är kroken med stort K!
                    Testade en period Owner...gick väl på hypen antar jag..?
                    Men efter att fler krokar gått av så återgick jag snabbt till Gamakatsu Treble 13, hellre att kroken ger med sig lite än att den tvärt går av.
                    För er som vill köpa Gamakatsu till bra priser kan jag rekommendera :
                    12 hours
                    1,440 casts
                    2 followers
                    1 strike
                    DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

                    Kommentera


                    • #70
                      Ytters sällan jag varit med om att vmc brister, owner däremot brister ruskigt ofta. Man kan iofs alltid drabbas av en skitkrok vilket märke man än köper.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      275 087 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
                      13 svar
                      2 926 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
                      39 svar
                      3 283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      1 008 svar
                      153 745 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Test005
                      av Test005
                       
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 055 svar
                      203 323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Bilbo
                      av Bilbo
                       
                      Arbetar...
                      X