Enkel knivkunskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel knivkunskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Precis vad jag tänkte på, man kan omöjligt slipa i sidled och få en vettig ordning på prylarna, det man rättar till på ena hållet puttar man tillbaka på andra och hela tiden drar man med slipspån som gräver hack i eggen, i längden borde det försvaga materialet tills det går av och du står man med en sågtandad kniv i handen.

Ett bra stål är magnetiskt för att samla upp dessa små spån som annars ger hack och spår i kniven och slipstenen sköljer bort dom med vatten...

När jag använder en brynsten med vatten kör jag i cirkelrörelser baklänges så det hela tiden går i en slipstens riktning, lärde mig på det sättet och det har fungerat bra, har egentligen aldrig funderat över det fören nu, det har bara gått av gammal vana......

Om du tycker om att uppfinna slipverktyg, kanske en pryl av något slag som gör att man kan slipa mot stenens färdriktning utan att riskera fingrarna ?? sparar ju massor av material och eliminerar till stor del råeggen ....

Jag slipar ibland köksknivar till folk på detta sätt, men måste ha en långsamt-gående fin sten och va väldigt försiktig vid anläggning mot stenen...

Rekommenderar inte någon här att försöka,, VARNING,, hugger kniven är risken stor att det försvinner ett par fingrar i processen .......
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-03-03, 15:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
      Syn, jag har skrivit i tråden att jag inte kommenterar andra företags slipverktyg.
      För det första är ju lutande brynen inte en produkt, utan ett koncept. Inställningen i citatet förstår jag ändå inte, men det är självklart upp till dig - fast, det där sa du på förra sidan också, varpå du, några rader senare, sa att du snart skulle hänvisa till några andra tillverkares slipverktyg, som du tycker är bra - vilket du gjorde slag i några rader under ovanstående citat. Det är, som man säger, inte lätt...

Nu vränger du ord Syn. Jag har skrivit att enda möjligheten att få en egg 100% rak är att ha en kniv låst till ett slipverktyg – och att brynet har en låst slipvinkel – då gäller de fysiska lagarna – det KAN inte bli annat än rakt. Alla andra sätt medför att eggen inte blir rak. Eller? Kan det verkligen missförstås?
      Ja och nej. Påståendet är ju solklart - men inte implikationen!

Problemet är att folk försöker slipa sina köksknivar med dessa slipverktyg – och det blir alltså inte bra - eftersom de inte är gjorda för så långa och tunna trekantiga knivblad.
      Detta förklarar en del, men mest problem har jag faktiskt haft med smala blad på minsta vinkeln - brynet får inte ens kontakt med eggen för att det stöter i själva hållaren.
      Senast ändrad av Syn; 2012-03-03, 16:00.

Kommentera

Jorgen M, det finns ju fler problem med sliprester och annat som kan rulla under ett bryne. Jag trivs med diamantbrynen och keramikbrynen eftersom de håller sig platta – vilket medför hög precision när jag slipar.

Diamantbrynen tillverkas på olika sätt, med det menar jag att diamanterna fästs på sitt underlag med olika metoder. Alla dessa metoder är inte lika bra. Vissa metoder medför att en del diamanter släpper från underlaget och rullar under brynet – vilket medför att de blir djupa repor på eggen man slipar – är stålet hårt kan flisor gå ur eggen.

Samma problem finns med alla brynen, inte enbart diamantbrynen, speciellt när de är nya. Egentligen borde man ”köra in” brynena innan man använder dem.

Angående magnetism, Ches slipbord håller fast kniven med starka magneter, 7 kilos sugkraft per magnet. Detta innebär att när man slipar med chef samlas slipdammet över magneterna på bladsidan, slipdammet dras alltså dit – och eggen blir fri, eller nästan fri, från slipdamm. Det fungerar utmärkt!

Nackdelen är att tunna laxknivar inte går att slipa på Chef på normalt sätt eftersom deras blad är så tunna att magneterna ”suger” ned brynet hårdare över magneterna, trycket från brynet blir alltså högre över magneterna. Om man skall slipa mycket laxknivar behöver man en annan design på det stora slipbordet där bladet får stöd underifrån – och då går laxknivar fint att slipa. Inga fördelar som inte medför nackdelar också…

Det är lätt att magnetisera ett blad, hammare, skrivmejsel eller annat verktyg av metall, det är bara att dra en magnet längs med dess yta 5-10 ggr – så blir verktyget magnetiskt. Det är lika enkelt att avmagnetisera verktyget efteråt. Man måste då med en ”snärt” slå verktyget mot t.ex ett skruvstycke eller annat större föremål av metall. Inget hårt slag – men ett snabbt, snärtigt slag – och magnetismen är borta.

Jag använder detta till mina skruvmejslar bland annat, det är enkelt att göra dem magnetiska så att skruven kan sättas fast i skruvmejseln – och enkelt att ta bort magnetismen när jag inte längre behöver den.

Thomas
        Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Syn, vi verkar ha kommit till någon form av motsatsförhållande – och det tycker jag att vi skall försöka undvika, jag skriver om mina personliga erfarenheter och uppfattningar – och jag står för dessa stenhårt eftersom dom vuxit fram under mer än 50 år av slipning – och snart 10 års användande av slipverktyg. Vi behöver inte ha samma uppfattning, det är snarare så att det är bra om vi inte har det för då belyses frågan ur fler synvinklar.

Lutande, stående, liggande brynen - där du med händerna för ett knivblad mot dess slipande yta – det är det jag svarade på.

Angående Lansky pratade jag om hur den tekniskt fungerade – om det var det du menar – på samma sätt som jag gav skrev om att måla eggen svart och se hur du, mot stående, liggande, lutande slipande brynen, skaver bort den svarta färgen – och att det omtalar hur din slipning faktiskt blev. Jag har lite svårt för att tekniskt beskriva människan som håller i kniven… men brynet kan jag tekniskt beskriva.

Förklara det där med påståendet och implikationen. Anser du att mitt påstående är fel? Vet du någon som kan, på frihand, slipa utan att slipvinkeln förändrar sig det minsta, alltså 100% rakt?

Alla slipverktyg har sina fördelar och nackdelar, de klarar inte att slipa allt. Små smala knivblad är alltid svåra att få att passa i ett slipverktyg – just därför att de är små och smala. Alla slipverktyg skapas för ett visst ändamål och en viss typ av knivar.

Inget slipverktyg kan slipa alla knivar. Små skruvmejslar kan inte skruva ut stora skruvar, små hammare slår inte i stora spik, små bilar kan inte ta stora laster, osv. Det är ingenting konstigt med det, världen ser ut så för det mesta.

Men, det finns slipverktyg för små, smala och tunna knivblad också – men de slipar inte större knivblad…

Thomas
          Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Syn, vi verkar ha kommit till någon form av motsatsförhållande – och det tycker jag att vi skall försöka undvika, jag skriver om mina personliga erfarenheter och uppfattningar – och jag står för dessa stenhårt eftersom dom vuxit fram under mer än 50 år av slipning – och snart 10 års användande av slipverktyg. Vi behöver inte ha samma uppfattning, det är snarare så att det är bra om vi inte har det för då belyses frågan ur fler synvinklar.
            Thomas, det handlar inte om att jag har en annan åsikt än dig om något, det är bara det att du uttrycker dig lite otydligt och tvetydigt ibland.

Förklara det där med påståendet och implikationen. Anser du att mitt påstående är fel? Vet du någon som kan, på frihand, slipa utan att slipvinkeln förändrar sig det minsta, alltså 100% rakt?
            Nej nej, alltså, det är det underförstådda av vad du säger - vad du antyder - som är oklart, när du påpekar att en viss metod inte ger en 100% rak egg.

Inget slipverktyg kan slipa alla knivar. Små skruvmejslar kan inte skruva ut stora skruvar, små hammare slår inte i stora spik, små bilar kan inte ta stora laster, osv. Det är ingenting konstigt med det, världen ser ut så för det mesta.
            Ja det är ju sant, man ska inte förvänta sig att en produkt klarar något den inte är konstruerad för. Att Lansky var gjord för just mindre knivar med bredare blad visste jag inte tidigare.

Kommentera

EdgePal Thomas du får nog ge upp,jag tror Syn bara djävlas med dig.
              Jig-fishing är roligast.

Kommentera

LazziLax, du får gärna uttrycka dig lite mer specifikt när du anklagar mig för att "djävlas" med någon... för det är det verkligen inte frågan om. Har du ens läst dialogen?
                Senast ändrad av Syn; 2012-03-03, 21:24.

Kommentera

Jag har läst och det finns inget att tillägga mer än det Thomas har beskrivit i slipkunskap och du är ändå inte nöjd?
                  Jig-fishing är roligast.

Kommentera

Har läst och begrundat ett tag nu. Köper det mesta, stämmer rätt bra med mina ringa erfarenheter i ämnet, även om jag handbryner mer än dom flesta

Att det krävs fixerade punkter för att uppnå en helt rak egg är väl inget att bråka om, det är som du säger Edgepal, enligt fysikens lagar. Att jag får med min handslipande en varierande eggvinkel och även en mer konvex yta. som dessutom svänger eller vrider fram å tillbaka över knivens längd, det fattar jag. Det kan bli vasst för det, men jag både förstår och upplever faktiskt det du säger.

Nu tror jag att ni är av den kategorin att ni kan ifrågasättas (kom från Iphone-tråd och Aj-fånar ska man akta sig att ifrågasätta) Vi konstaterar följande: Vilket jag köper till fullo

Det krävs fixerad egg och sten för att få en rak egg.

Det krävs en plan slipsten för att erhålla en 100% plan egg

Det krävs en fixerad punkt för kniven för att slipeggen skall mötas korrekt.

Men nu frågan, spelar det någon roll hur själva slipningen sker, Sten, våt, torr, diamant, keramik, eller finns ju även av typen fil att slipa med.

Kan man säga något specifikt kring detta, har noterat att det framförts synpunkter om att ståla är bättre med keramiskt bryne som får ligga i blöt. Kan man förklara dessa rent fysikaliskt eller metalurgiskt.

Förstår att det inte är bra att slipa så eggen blir upphettad, men allmänt om olika slipprocesser vad gäller egentligen ?
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Ursprungligen postat av LazziLax Visa inlägg
                      Jag har läst och det finns inget att tillägga mer än det Thomas har beskrivit i slipkunskap och du är ändå inte nöjd?
                      Suck... var har jag påstått att jag inte är nöjd med Thomas texter? Om du har läst dialogen inser du ju att min tidigare post var ett naturligt led i diskussionen som uppstod när jag ställde en fråga om lutande brynen, vilken mynnade i att jag förklarade vad jag menade när jag sa att en av Thomas poster hade en implikation som var svår att tyda.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 983 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11