Enkel knivkunskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel knivkunskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vilka grader rekommenderar du på en kockkniv?
    Du kan köpa vanliga mora knivar för några 100 lappar och ett bra stål så klarar du dig fint,
    undvik alla typer av billiga knivslipar som finns i butiker både eldrivna och sådana man drar kniven genom för hand, dom är mord på knivarna...

Jag kan inte riktigt förklara hur man stålar, det måste jag visa för att göra förståeligt. men kniv experten här kanske klarar det?,
    har ju med vinkeln stål mot egg att göra, man känner när stålet tar men jag vet inte hur man ska göra den känslan begriplig.

Knivstål är magnetiskt och skall inte packas ihop med andra köksredskap, försök även hålla knivar separerade från varandra vid förvaring,,, avmagnetiseras kniven blir den rent skräp.

Köp heller aldrig skräpstål med kromad/blank yta, dom går inte att ha till något så låt butikerna behålla skitet...
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-03-01, 22:47.

Kommentera

Liustan nedan är slipvinklar för knivar och andra eggverktyg (som passar mig).

Totala slipvinklar:

Rakblad / Rakkniv = 9-15°
      Kökskniv för grönsaker och filé = 20°
      Kökskniv, normal 25-35°
      Slöjdkniv, mjuka träslag 20°
      Slöjdkniv, hårda träslag 25°
      Allroundkniv 23° - brynegg 25-27 grader
      Fällknivar 20-25°
      Jaktkniv 20° slipegg 25° brynegg
      Fiskekniv, 19-20°
      Filékniv för fisk, 18-19°
      Saxar 50-60°
      Stämjärn 20-25°
      Yxa, tälj, 25-30°, rak egg
      Skogsyxa 30-40°, konvex egg
      Klyvyxa 40-55°, konvex egg

Ovanstående lista av slipvinklar är eggens båda sidor tillsammans. 22 grader är alltså 11 grader X 2. Dessa slipvinklar är vad jag gillar att använda mig av – de kanske inte passar just dig. Öka eller minska slipvinklarna en grad eller två – så kanske de passar just dig, se alltså siffrorna som ett ledtal.(Taget från min hemsida).

Thomas
      Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Shot at 2007-11-18

Thomas
        Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

Tack för ett snabbt svar.

Såg att jag skrivit fel. Menade bryning och inte slipning. Har aldrig gått på mina knivar med mer en ett grovt keramiskt bryne.

Edit: Eller är Fiskars grej man drar knivar genom att räkna som slipning?

Men har nu köpte en sådan här Click image for larger version

Name:	s7_517054_999_01.jpg
Views:	1
Size:	18,6 KB
ID:	1762023
          och använder de keramiska stavarna. Mätta precis upp vinkeln och fick det till 20 grader per sida. Låter högt men knivarna skrapar nageln iallafall.

Vad de var slipade till från början har jag ingen då jag har dem på "långtidslån" från min mamma och min morakniv(den röda) var en present.

Denna är en nya version av den kockkniv jag brukar använda( http://www.nlce.co.uk/Product-Arcos-...50-mm_118.aspx

Funderar på att slipa i framtiden däremot.
          Senast ändrad av Eastgrove; 2012-03-02, 10:13.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Du kan köpa vanliga mora knivar för några 100 lappar och ett bra stål så klarar du dig fint,
            undvik alla typer av billiga knivslipar som finns i butiker både eldrivna och sådana man drar kniven genom för hand, dom är mord på knivarna...
            Mora knivar i all ära. Den är alltid med på fisketuren. Men i köket får nog det korta bladet och det faktum att handtaget går nedanför bladet ses som en aning opraktiskt.

Min mamma var minst sagt oöm med sina knivar. Så resultat när jag ändå körde de billiga grejerna får ses som helt okej, med tanke på att de gick från grillbestick till något det går att skära sig på.

Daniel

Kommentera

Här är en serie helt ok knivar i olika varianter som inte tömmer plånboken. Klarar jag proffs jobb med dom duger det utmärkt i köket,,, om fisk är det ju trevligt att ha en större kniv typ slaktkniv till det mesta och sedan bara öppna upp, ta ut inälvor och sedan filea med file-kniven http://www.procurator.se/pro/site_pr...RY=knivar&FLD=

Mora knivar i all ära.
              Kanske skall förtydliga detta en aning, miss av mig.... Mora tillverkar massor av knivar för yrkesmässigt bruk som är av samma varianter som dom med plasthandtag under länken ovan, siktade på dom och inte den klassiska mora-kniven den har inte i ett kök att göra.....

Eller är Fiskars grej man drar knivar genom att räkna som slipning
              Nej definitivt inte, möjligtvis dålig bryning,, Ytterligare en sådan pryl jag tycker folk ska undvika använda, OBS att kör du med sådant ändå så dra i en riktning fila inte upp och ner då förstör du kniven,

Kock-kniven du länkade till är helt ok för köks-bruk, mjukt stål som är lätt att hålla efter.

Sen får jag väl tillägga att jag är väldigt känslig när det gäller skärpa på knivar, vanligt folk klarar sig ofta bra med knivar jag betecknar som skruv-mejslar....
              Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-03-02, 10:45.

Kommentera

En länk till Mora of Swedens knivar: http://www.moraofsweden.se/products/livsmedel

Kommentera

Tack för den mycket bra länk till bra knivar,, rekommenderas starkt för vardags bruk, gjorda för användning inte att titta på

Läs knivskolan på sidan den är mycket bra och lärorik.....
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-03-02, 12:48.

Kommentera

Har läst hela guiden och kommer följa den här tråden.

Att den var lätt att bryna var en av sakerna som föll mig i smaken.

Får se lite hur ekonomin ser ut. Är sugen på både bruksknivar och knivar att titta på.

En sådan här till ex: http://www.cutleryandmore.com/mac-pr...s-knife-p18061

Den fiskars slipen jag menar är denna:
                    Click image for larger version

Name:	679.jpg
Size:	890,7 KB
ID:	1762024
                    Click image for larger version

Name:	1877090598_d70938f5a0_z.jpg
Size:	85,7 KB
ID:	1762025

Daniel

Kommentera

Mycket bra kniv till köksarbete men slipen är skräp, du har ju ingen koll alls på vad den hittar på när du drar kniven igenom, men om du ändå vill använda den så gör som jag sa tidigare och dra bara kniven i i skär-riktningen aldrig fram och tillbaka....

Denna typen av knivslip funkar oftast några gånger sedan är eggen kass och omöjlig att fixa till utan proffs maskin.
                      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-03-02, 13:51.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11