Varför så stor linkapacitet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför så stor linkapacitet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

om det vore så lätt.... flätlinor håller alla möjliga dimensioner beroende på tillverkare och aldrig den dimension som står...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
      Trot eller ej men ännu idag så använder de flesta nylonlina på rullarna, även om vi i sverige inte gör det.
      Hej Buster;

Du har ett enormt bra rykte eftersom både beten, båtar och hundar har fått samma namn som du!!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand
      (Leif Engström)

Kommentera

Spelar det någon roll hur mycket lina man har på en multirulle?
        Det är väl bara att fylla så mycket man vill?

Annat är det ju på en haspel då linan måste klättra över en hög kant om man har för lite.
        Jag använder bara haspel så kan hända att jag är helt ute och cyklar!
        Senast ändrad av .art; 2018-03-10, 11:00.

Kommentera

Har du ens läst tråden innan du frågade ?

Kommentera

Jag? Nej Bara några inlägg

Läste lite efter och fick svar på det mesta!

Kommentera

Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
              Spelar det någon roll hur mycket lina man har på en multirulle?
              Det är väl bara att fylla så mycket man vill?

Annat är det ju på en haspel då linan måste klättra över en hög kant om man har för lite.
              Jag använder bara haspel så kan hända att jag är helt ute och cyklar!
              Jo det spelar stor roll för hur rullen beter sig. Risken för skatbon ökar markant med en överfylld spole och kastlängder påverkas om spolen är underfylld. Tex så kan en instabil Ambassadeur Classic bli helt stabil om man drar av ca 10-20 meter från en toppfylld spole. Samma effekt kan man få om man aktiverar en bromskloss till men då kortar man istället av kastlängderna. Någon mm under spolkanten är oftast optimalt. Det varierar dock beroende på rulle.

En av orsakerna är att diametern på spolen ändras när linmängden varierar. En spole med lite lina måste accelerera upp till en högre hastighet då diameten är mindre OM linhastigheten är densamma. Betänk att det är vansinniga hastigheter vi pratar om. 15000 - 30000 rpm beroende på rulle i maxvarv. Och accelerationen från 0 till maxvarv sker på en bråkdel av en sekund. Det är just detta som sliter på rullarna. Inte jerkande eller vad det nu kan vara. Samma problem uppstår vid ett trassel. Spolen ska bromsas ner till 0 rpm på en mycket kort tid. Den momentana belastningen är enorm trots att spolen, linan och betet egentligen kanske inte väger så mycket. Men lägg till massan och fart så blir det mycket
              Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-11, 17:57.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Personligen undrar jag lite över storleken på rulle folk väljer. En classic 4000 räcker gott till allt gäddfiske. Ändå är 5-6000 standard.
                Tar du abborre och haspel är 2500 väldigt vanligt där en 1000 rulle egentligen är mer anpassad när man ändå ska köra jättetunn lina.
                Säljs en shimano soare 200pgss med jättegrund spole som skulle passa perfekt till abborre. Men verkar inte poppis. Det handlar nog att man kör på det man alltid kört på och har svårt att tänka om.
                Vore livsfarligt att inte följa strömmen.

Kommentera

I fallet med 4000 - 5000 - 6000 så finns det en annan anledning än enbart ABUs klassning. En 4000 rulle är i grunden instabil. Det har med formen på spolen att göra och var vikten hamnar när man spolar på linan. Ingen bra konstruktion faktiskt. En 5000 är mycket mer stabil. En 6000 ännu mer stabil. I originalutförande så tar mycket riktigt 5000-6000 på tok för mycket lina. Men sätter man i en trimspole, antingen UTs eller den grunda spolen från ABU Rekord så får man på knappt 100 m 0.35 flätlina i en 5000. Dryga 100 m i en 6000 och rullarna kastar som en dröm. Långt och stabilt rätt inställda och konfigurerade. Det går aldrig att få en 4000 rulle att bli lika bra beroende på fysiska lagar.

På haspelrullar är det en helt annan sak. Jag förstår ännu mindre varför de har så djupa spolar. Visst räcker en 1000 till aborre men spolens diameter är så pass liten att man med visa linor får problem med linminnet. En 2500 känns som en bra spoldiameter men den är oftast för djup. Jag köpte mig en Shimano Soaré nyligen. En rulle i ung 2000 storlek med en ruskigt grund spole men med lite större diameter. Ska ha den till dropshot så de 80-90 meter 0.10 jag fick på räcker med råge. Med FC lina till aborre skulle jag gärna ha en spoldiameter likanande 3000-4000 men i väldigt grunt utförande.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-11, 18:11.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

DS låter som en bra användning med den linkapaciteten. Jag har en TP mgs med nästan exakt samma linkapacitet som soare 2000 pgs (ca 1,7cm3). Otroligt fin och passar perfekt till 0,10-lina, men man kan inte förlora mycket lina på trassel eller bottennapp innan det blir kort om lina på spolen. Samtidigt som det innebär en ökad risk för begränsning av fisket om man inte har med reservlina/reservrulle så har det faktiskt inte hänt på 11 år. Sedan att man kapar ett par dm då och då för att ta bort skadad lina har ingen större betydelse.

Jag skulle också gilla en 3000 med grund spole. Funderar på att testa 2500s till att börja med.
                    Senast ändrad av Kulfisk; 2018-03-11, 18:42.

Kommentera

Hej Mankan G;

Min fiskekompis Kjell Lagergren på bilden här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_15.htm ... fick min helt oanvända Ambassadeur 10000 när han fyllde 75 år förra året.....

Ingen vet hur stor linkapacitet han behöver!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Old Firehand
                      (Leif Engström)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 896 visningar