Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • olivar
    replied
    Grymt kul för er! hejja hejja !!

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av svivlo
    "Den största nyheten på ICAST någonsin"

    Lovorden fullständigt haglade över oss och de blev speciellt förälskade i Draken ONE.

    Nu är det 100% verifierat att man kastar minst lika långt som en intrimmad vanlig multi dessutom utan att behöva använda tummen eller gör några justeringar.

    Det var allt ifrån nybörjare till Tournament Anglers och ledande rulltillverkare som bekräftade det vi påstår.

    https://youtube.com/shorts/9EMSfG6Tegk?feature=share

    Vi kommer ordna nya testtillfällen under sommar/höst. Skeptiker är speciellt välkomna.
    Jättekul att det gått bra. Och välkommen tillbaka hit. Tvärtom vad du och vissa andra här så tycker vi "skeptiker" att det är riktigt kul med denna uppfinning och hoppas verkligen att det går riktigt bra. Även om jag fortfarande hyser vissa tvivel om val av rullar du väljer att sätta din broms i. Men det får tiden utvisa hur det är med den saken. Även om min tumme sitter i muskelminnet efter decennier av kastande och nu aldrig går av vänja av så skulle jag tycka det är kul att provkasta den och se vad bromsen går för. Så uppdatera gärna tråden när du kommer ha fler testtillfällen. Jag provar den gärna.

    Lämna en kommentar:


  • barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

    Med Svivlo är bromsens den stora grejen & att inte maxa rullen för visa dess fulla potential får mig att tappa intresse, deras sälj argument att man slipper hålla på med justering av bromsar & man slipper overruns, med dagens rullar är det ett väldigt litet problem då dom flesta rullarna har ett ibland två bra bromssystem som inte behöver justering när man väl har ställt in den. Hade denna rulle kommit för typ 20 år sedan då hade jag köpt deras argument.

    När jag köper en ny modell av rulle idag då blir det oftast en Daiwa eller Shimano redan där har man ett hum av vilken kvalité man får, sen har rullarna testats ett tag & det finns redan info & omdömen innan dom kommer ut på marknaden
    Håller helt med. Om det nu stämmer, och jag har verkligen ingen anledning att betvivla ett rullproffs som JontaK's gräv, att det är en Omoto i prisklassen 1000-1500kr så känns det rätt saftigt att betala 3-4 lakan för ett kastbromssytem som inte förefaller förändra fisket särdeles. Att fiskare ägnar en massa tid åt att "ställa in rullen" är väl en nu relativt välpunkterad myt liksom att det skulle ägnas en massa tid åt trassel. Visst det händer även mig att jag står där med några varv lina för mycket för att jag inte var på hugget men i 9 fall av 10 är det ett resultat av att jag önskar leva på absoluta gränsen för bromsen. Är jag trött och vill safe'a är trasselfria kast ingen raketforskning.

    Det skulle så klart vara väldigt spännande både att få se hur rullen fungerar vid vattnet, likväl som att sätta skruvmejseln i den och plocka ner till beståndsdelar. Men med nuvarande aura finns dessvärre inte mycket som lockar och även med en prissättning på 1500kr känns en Tatula TW SV både säkrare och potentiellt mer raffinerad. Inte heller Svivlos försök att avskriva distansköplagen genom att vägra kunden retur om hen packar upp och testar varan (vilket är en rättighet enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59)) gör ett köp lockande. Jag har köpt rätt många grisar i rätt många säckar för avsevärt mer kulor (läs japanimporterat). Önskar att jag kunde få ett bra argument för att göra detsamma med denna rulle.

    Men den som lever får se. Hoppas verkligen den kommer ut i handeln någon gång.

    Lämna en kommentar:


  • Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av Gesus Visa inlägg

    Fast hur visar man vad den verkligen går för? Ännu viktigare, hur visade andra tillverkare vad deras produkter går för, vad såg du som fick dig att investera, jag själv är på tok för dåligt insatt för kunna bedöma dessa frågor och finesser.
    Med Svivlo är bromsens den stora grejen & att inte maxa rullen för visa dess fulla potential får mig att tappa intresse, deras sälj argument att man slipper hålla på med justering av bromsar & man slipper overruns, med dagens rullar är det ett väldigt litet problem då dom flesta rullarna har ett ibland två bra bromssystem som inte behöver justering när man väl har ställt in den. Hade denna rulle kommit för typ 20 år sedan då hade jag köpt deras argument.

    När jag köper en ny modell av rulle idag då blir det oftast en Daiwa eller Shimano redan där har man ett hum av vilken kvalité man får, sen har rullarna testats ett tag & det finns redan info & omdömen innan dom kommer ut på marknaden

    Lämna en kommentar:


  • Gesus
    replied
    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

    Hoppas & önskar att ni lyckas med er rulle

    Men utan att se vad den verkligen går för är jag ointresserad

    Att ha en extra grov lina & mindre lina på rullen det är 2 onödiga bromskrafter som reducerar en rulles potential väldigt mkt
    Det blir som att sälja en sportbil men man får bara provköra den med dåliga däck, det är inte riktigt varför man köper en premium produkt om man inte kan utnyttja dess potential
    Fast hur visar man vad den verkligen går för? Ännu viktigare, hur visade andra tillverkare vad deras produkter går för, vad såg du som fick dig att investera, jag själv är på tok för dåligt insatt för kunna bedöma dessa frågor och finesser.

    Lämna en kommentar:


  • Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av svivlo

    Anledningen till att vi använder mindre och grövre lina på spolen är för att hårdtesta CastGuard. Bromskraft finns det ett överskott av, så utmaningarna ligger mer i höga hastigheter kombinerat med snabb linretardation. Vi har lagt upp flera klipp där det kastas i motvind, sidvind och medvind. I filmen från Sportfiskemässan kastar alla i motvind. Det finns andra klipp på Youtube och sociala media som visar samma sak.

    Vi är lite nyfikna på vad du skulle behöva se för att köpa rullen.
    Hoppas & önskar att ni lyckas med er rulle

    Men utan att se vad den verkligen går för är jag ointresserad

    Att ha en extra grov lina & mindre lina på rullen det är 2 onödiga bromskrafter som reducerar en rulles potential väldigt mkt
    Det blir som att sälja en sportbil men man får bara provköra den med dåliga däck, det är inte riktigt varför man köper en premium produkt om man inte kan utnyttja dess potential

    Lämna en kommentar:


  • barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av svivlo

    Var finns den rullen i dag? Vilken teknik används? De tar inte heller i maximalt.

    Så långt vi vet kan man inte åstadkomma det CastGuard gör med konventionell bromsteknik läs magnetbroms, centrifugalbroms, digital broms, spolbroms eller tumme. Inte utan att bryta mot fysikens lagar. Nu är det lite orättvist eftersom vi är de enda på jordklotet som exakt vet hur vår teknik fungerar.

    DET ÄR INTE EN NYBÖRJARRULLE!

    Vi har klart för oss vilken köparen är = de som vill ägna mer tid åt fiske och mindre tid åt justeringar och potentiella trassel (oavsett vad de kallas).

    Nu tänker vi inte fortsätta försvara oss på Fiskesnack. De som provat rullen vet vad det handlar om.
    Rullen ligger just nu i min källare. Tekniken är nu ganska gammal och välbeprövad; Daiwas Air Brake. Då filmen spelades in relativt nylanserad med "trimspolarna" 1000 SV först "shallow", sedan "deep". Nu för tiden standardteknik... Stämmer att jag inte tar i maximalt heller. Ytterst sällan jag gör då jag inte ägnar mig åt surfcast eller längdkastning på landbacken.

    Det är så tråkigt att tråden blivit något sorts ställningskrig. Jag önskar bara att representanten för Svivlo (Patrik?) tog tillfället i akt och tog till sig av den seriösa och välmenta kritik som framkommer. Jag upplever inte att någon är ute efter att sänka någon. Snarare tvärt om. Intresset är genuint och frågorna därför både svåra och "osminkade". Vi är några som hålla på och meckat med rullar i decennier. Vi är nyfikna. Men vi vet också av erfarenhet vad som brukar funka och vad som tenderar att falla sönder.

    Så det handlar inte på något sätt om någon jantelag. För mig, som inte ägnar många minuter per fiskeår med att trassla ut backslag är därför frågan om produktens nisch seriös. Den som gör någon form av marknadsanalys kommer snart inse att nybörjaren har problem med overruns/trassel. En rutinerad fiskare har INTE det. En rutinerad fiskare står INTE och trasslar ut overruns och ägnar INTE en massa tid åt att "ställa in rullen". De flesta av oss ägnar sekunder till minuter per fisketur åt detta. Vi landar således i att rullen löser problem för nybörjare, men har ett pris riktat åt entusiaster som tycker tre-fyra kakor för en rulle är helt ok att betala. Vi har nu nått ett ganska litet segment fiskare, förmodligen avsevärt färre än 25%, sannolikt nedåt 10% av Sveriges sportfiskare.

    Vad vill då dessa entusiaster ha? Bevisligen inte bara trasselfria kast utan även annat.
    Vill ni ha dom där >100 beställningarna för att få igång en första serie är det kanske där krutet skall läggas. Jag lovar att jag inte är främmande för att lägga det dubbla mot vad ni redan gör om ni lyckas fånga mitt intresse med en solid produkt.

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Hela den här dissen känns så tröttsamt jantelag. Kom igen nu, det här är potentiellt det enda intressanta som hänt inom området på typ 100 år av hemska amba re-issues paketerade i en plastlåda bredvid en vodkaflaska/hårfön/you name it.

    tekniken är nog spännande och visst vill man det ska gå bra men känner att dom ligger på tok för högt i pris , på svivlos kampanjpris 3289:-får jag två tatula 300 eller 1,5 tranx301 för samma pris och till fullpris 4389:- nästan tre tatula300 eller två tranx 301och känner kanske inte riktigt att jag har dom problemen med skatbon och backslag att det blir mer tid i vattnet med svivlon tyvärr
    Hoppas dom får ut rullen men vet inte målgruppen för jag pratade med folk som klämde på den på mässan som tyckte den kändes plastig sa dom och nån som har svårt för multi tror jag tycker den är för dyr

    Lämna en kommentar:


  • Nila
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Hela den här dissen känns så tröttsamt jantelag. Kom igen nu, det här är potentiellt det enda intressanta som hänt inom området på typ 100 år av hemska amba re-issues paketerade i en plastlåda bredvid en vodkaflaska/hårfön/you name it.
    Word!

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Hela den här dissen känns så tröttsamt jantelag. Kom igen nu, det här är potentiellt det enda intressanta som hänt inom området på typ 100 år av hemska amba re-issues paketerade i en plastlåda bredvid en vodkaflaska/hårfön/you name it.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 285 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 133 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 276 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 990 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 358 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X