Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Klart spännande rulle, hoppas det blir en hit, klämde på den på mässan & det kändes väldigt gedigen & bra i handen & av den anledningen skulle jag kunna tänka mig prova den. Bromsen kanske är fantastisk men inget som är avgörande för mig & mitt gäddfiske. Däremot hade jag varit intresserad av bromsen till en mindre rulle för typ öringfisket, där tycker jag det är betydligt lättare att få overrun.
    Ja, en högutväxlad 150 rulle till havsöringen känns mycket mer intressant, även fast man fiskat multi i över 30 år så ser jag helt klart ett användningsområde för den då man ofta fiskar i ganska hård pålandsvind med kalla fingrar.

    Kommentera


    • Kan Svivlo själva eller någon som testade rullen på mässan informera mig om vilket spö som användes (längd och klassning) samt vilket bete (modell och vikt)?

      Kommentera


      • Ett test med tunnare lina skulle vara intressant, om bromsen är så bra som den verkar då borde borde man kunna gå ned i lin stl, säg att man kan gå ned till samma stl som till haspel typ 0,20-0,25, det skulle göra rullen väldigt unik.
        Luftmotståndet är den stora boven som begränsar kastlängden vid gäddfisket, då skulle en tunnare lina göra en stor skillnad på kastlängden.
        En tunnare lina skulle även ge andra möjligheter att presentera beten på andra sätt.

        Kommentera


        • Nu kan jag ju tyvärr inte utifrån egen erfarenhet uttala mig om kastbromsen eftersom en del i rullen uppenbarligen var trasig när jag testade.
          Men att döma av lovorden som uttalats av de som testade på mässan, så verkar kastbromsen fungera som utlovat.

          Jag har de senaste dagarna funderat en del på rullen och i vilken utsträckning det finns ett behov på marknaden för denna typ av kastbroms. För egen del känner jag inget omedelbart behov eftersom jag dels redan har ett antal rullar i gäddstorlek med olika bromssystem som fungerar utmärkt, dels har över 50 års erfarenhet av fiske med rulltypen i fråga.

          Med det sagt så kan jag dock tänka mig att det kan finnas en marknad för Svivlorullen på samma sätt som det finns för alla de andra varianterna av bromssystem som har kommit fram sedan centrifugalbromsen gjorde sitt intåg.

          Kanske kan man göra en (måhända lite haltande) jämförelse med växellådorna på bilar, där dagens kastbromssystem kan ses som manuella växellådor som mestadels kräver viss invänjning av användarna, medans CastGuard kan ses som automatlådor där man inte behöver bry sig om växlingar alls, det är bara att tuta och köra. Vi som verkligen gillar aktiv bilkörning, eller kört manuellt sedan urminnes tider, föredrar kanske fortfarande att växla för hand, medans nya (eller lata :-) )bilförare föredrar enkelheten med automat.

          Sedan finns det förstås också andra viktiga aspekter på en fiskerulle utöver kastbroms, inte minst byggkvaliteten (som också JontaK påpekar). Svivlo betingar ändå ett rätt så högt pris och då vill det till att kvaliteten motsvarar priset. Hur det är med det får framtiden utvisa.

          Och slutligen; kommer rullen i 150-storlek så kanske t o m en gammal stofil som jag kan tänka mig att införliva en automatrulle i arsenalen :-)

          Kommentera


          • Kul att ni äntligen är på gång!
            Förhoppningsvis ett bra tillskott i arsenalen. Främst tänkt att ha på ett "reservspö" som ovana familjemedlemmar eller kompisar kan låna när de hänger med på en fisketur.
            Click image for larger version

Name:	Kick.png
Views:	528
Size:	24,2 KB
ID:	2620232

            Kommentera


            • Är det 180 beställningar ni behöver ha för att komma igång med produktionen?

              Kommentera


              • Och hur många är beställda tills idag ??

                Är ni nära eller långt ifrån ??
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av svivlo

                  JanO var väldigt imponerad och sa att de skulle skriva om det. När vet jag dock inte. Blev intervjuad av Fiskejournalen som ska publicera något, men troligtvis inget förrän efter sommaren. Då är det inte mycket nyhet längre.

                  Inte för att låta bitter, men det finns inte mycket intresse för svensk innovation. I alla fall inte vår.

                  Nu är det 7 dagar kvar på Kickstarter och intresset från våra annonser på Meta och Google är mycket stort. Det är värre att konvertera intresset till ett faktiskt förköp. Men vi ger järnet den sista veckan och gör allt för att lyckas.

                  (om vi hinner kommer första prototypen på 150-rullen nästa vecka)
                  Tyvärr nu för tiden finns det bara intresse av betalande annonsörer. Fiskeförallas rulltester som man läste noggrant på 90talet var oerhört intressanta. Där man kunde klaga i testerna också. Men på den tiden så var ju annonsörerna stora butiker som ville sälja. Nu är det ju bara märken och grossister och de vågar man ju inte av naturliga skäl kritisera det de har. Så tyvärr bara pengar som styr....

                  Kommentera


                  • Kan ni inte söka finansiering på traditionellt sätt då, finns säkert många som skulle kunna lägga en peng mot x antal procent i bolaget. Om det verkligen är ett vattentätt patent och produkten blir så bra som ni tror finns det ju en rejäl uppsida.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av svivlo

                      Vi gör en mindre emission i april. Stämmobeslut på denna tas på måndag. Finns inga vattentäta patent, men vårt första är publicerat och godkänt i bla SE, US, JP, CN, RU, KR, AU, BR, UK, DE, NL, IT, SP, MY och fler på gång. Finns dessutom 3 patent till i familjen. Finns det någon här som är intresserad så skicka PM.
                      Intressant. Jag ska fundera lite på detta så kanske det dyker upp ett PM framöver :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X