Ursprungligen postat av Pike-Buster
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!
Collapse
X
-
Hur trivs du med rullen, Pike-Buster? Någon annan som testat någon av rubricerade rullar och kan ge ett utlåtande?
-
Jag skapade en tråd med ett ihopslängt kasttest samt lite tankar kring just valet av passande spön till Alphas och liknande rullar.Ursprungligen postat av Utter Visa inläggNi som fiskar en Alphas/ hade en Alphas: vad har ni vald för spö till rullen? och till vilket fiske har ni köpt spöt?
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Eller så är den svart med röd och kolfiberväv
Men en snygging den med!
HLC gillar jag också med sin kork- liknar din Alphas R
Lämna en kommentar:
-
Tyvärr inte en helt enkel modell att finna i dag om man ser till pris/skick-relationen.Ursprungligen postat av joensJa, det var lite det som slog mig när jag läste det du skrev. Får kolla efter en äldre Zillion vid tillfälle. Alphas får jag skaffa med sen dock.
Alphas, i synnerhet SV, är däremot väldigt lättfunna.
Det är ju så en Zillion ska se ut!
Både tid och skruvar finns det gott om!Ursprungligen postat av UtterKlart jag hälsar på! Spara gärna en servicetid åt mig och några av dina förträffliga skruvar till SOLen.
Lämna en kommentar:
-
Klart jag hälsar på! Spara gärna en servicetid åt mig och några av dina förträffliga skruvar till SOLen.
Lämna en kommentar:
-
Ja, det var lite det som slog mig när jag läste det du skrev. Får kolla efter en äldre Zillion vid tillfälle. Alphas får jag skaffa med sen dock.Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggPrecis som engqvist skriver försvinner Air's fördelar runt 10 gram och nackdelarna tar över.
Vi har flera olika Alphas med olika spolar och utväxlingar och det är tämligen stor skillnad mellan de olika modellerna men den stora gemensamma
nämnaren är ändå som sagt att i princip alla varianter är sagolikt bra från cirka 7-8 gram och uppåt 20-25.
Air är en BFS-rulle med allt vad det innebär, den är byggd mer för att kasta 4 gram än 12. Frågan är också vad som är "hälsosamt" att kasta?
Rent traditionsmässigt har 15 gram varit en övre gräns för flera av Daiwas lätta rullar.
Anekdot: När jag köpte min Daiwa Presso ny var min japanska kontakt MYCKET noggrann med att informera om just den där gränsen. Nästan så att han hade fördomar om oss svenskar, att vi hänger på för tunga beten på små rullar.
Hade han rätt i sin oro?
Ja, det kan jag tycka.
I den bästa av världar hade vi erbjudits en 105-spole av modernt material med en bromsprofil lik TD-Z R+. Alphas R-Edition har en konventionell 103-spole som är lite mer borrad men just med en R-induktor.
Jag har testat den mot en uppsjö andra rullar senaste veckorna och kan konstatera att spolen kräver viss vana men den kastar längre än SV-spolarna (som i vissa fall kan upplevas antingen inte bromsa alls eller broms för mycket).
Att ha en Alphas Air på ett spö som inte hanterar beten under 7 gram riktigt bra tycker jag innebär bortkastade resurser.
Utter Jag och engqvist har likadana spön. MHX High Mod 2, 7 fot, Fuji titan/Torzite och ACS-fästen.
Du får väl försöka kika på det nu i helgen.
Jag har ju även ett 7'3", samma klingserie, men som kastar 3.5-14 gram. Är väl mer ML egentligen men också ett trevligt spö för Alphas-plattformen.
joens 15-40 är ju Zillions paradgren!
Alphas blir för nätt på spön av den digniteten. En 7.1a är ju det du ska ha!
Har själv haft några gamla Zillion och räknar dem som bland de absolut mest långkastande rullar jag ägt med precis den typen av beten; relativt lättkastande och med hyfsad tyngd.
Lämna en kommentar:
-
Precis som engqvist skriver försvinner Air's fördelar runt 10 gram och nackdelarna tar över.
Vi har flera olika Alphas med olika spolar och utväxlingar och det är tämligen stor skillnad mellan de olika modellerna men den stora gemensamma
nämnaren är ändå som sagt att i princip alla varianter är sagolikt bra från cirka 7-8 gram och uppåt 20-25.
Air är en BFS-rulle med allt vad det innebär, den är byggd mer för att kasta 4 gram än 12. Frågan är också vad som är "hälsosamt" att kasta?
Rent traditionsmässigt har 15 gram varit en övre gräns för flera av Daiwas lätta rullar.
Anekdot: När jag köpte min Daiwa Presso ny var min japanska kontakt MYCKET noggrann med att informera om just den där gränsen. Nästan så att han hade fördomar om oss svenskar, att vi hänger på för tunga beten på små rullar.
Hade han rätt i sin oro?
Ja, det kan jag tycka.
I den bästa av världar hade vi erbjudits en 105-spole av modernt material med en bromsprofil lik TD-Z R+. Alphas R-Edition har en konventionell 103-spole som är lite mer borrad men just med en R-induktor.
Jag har testat den mot en uppsjö andra rullar senaste veckorna och kan konstatera att spolen kräver viss vana men den kastar längre än SV-spolarna (som i vissa fall kan upplevas antingen inte bromsa alls eller broms för mycket).
Att ha en Alphas Air på ett spö som inte hanterar beten under 7 gram riktigt bra tycker jag innebär bortkastade resurser.
Utter Jag och engqvist har likadana spön. MHX High Mod 2, 7 fot, Fuji titan/Torzite och ACS-fästen.
Du får väl försöka kika på det nu i helgen.
Jag har ju även ett 7'3", samma klingserie, men som kastar 3.5-14 gram. Är väl mer ML egentligen men också ett trevligt spö för Alphas-plattformen.
joens 15-40 är ju Zillions paradgren!
Alphas blir för nätt på spön av den digniteten. En 7.1a är ju det du ska ha!
Har själv haft några gamla Zillion och räknar dem som bland de absolut mest långkastande rullar jag ägt med precis den typen av beten; relativt lättkastande och med hyfsad tyngd.
Lämna en kommentar:
-
Engquist- vad är det för spö? Söker input till ett L spö just nu till jiggfiske med en A SVUrsprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Precis som du säger så har du inga fördelar med air modellen på vanliga spön. Har både alphas air och alphas f
under 10g så regerar air men över så är f bättre.
min alphas air sitter på ett spö klassat 2-11g och där är den grym
Lämna en kommentar:
-
Precis som du säger så har du inga fördelar med air modellen på vanliga spön. Har både alphas air och alphas fUrsprungligen postat av Utter Visa inlägg
Grym rulle och spö! Men jag skulle nog föredra den vanliga Alphas/SV 105 på ett M spö och flyttar din Air till ett L/ML spö. Den kommer nog bättre till sin rätta under 15g med Air spolen.
Detta ifallet du behöver en bra alibi till framtida inköp
under 10g så regerar air men över så är f bättre.
min alphas air sitter på ett spö klassat 2-11g och där är den grym
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|