Multirulle för lätta beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för lätta beten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av heikipoika Visa inlägg
    Enligt mig har tillverkarna för många snarlika modeller och är väldigt dåliga på att lyfta fram vad skillnaden på dem egentligen är. Jag har full förståelse för att även butikerna drunknar i utbudet när det ständigt förändras också. Kanske vore det bättre om de jobbade mer med egna tester och bara höll sina testvinnare i sitt sortiment istället för att erbjuda allt?
    Det här är ju väldigt tänkvärt, särskilt i relation till multi för lättare fiske.
    Jag har hjälpt ett gäng fiskebutiker, butiksägare samt anställda med rullrelaterade ärenden i ganska många år och slås av att kunskapen på både övergripande och detaljerad nivå verkar blivit sämre med åren.
    Kanske är det som du skriver att marknaden översköljs av snarlika modeller vilka säljs in till först butik sedan kund av starka reklamtexter och profiler men utan konkret information/demonstration av den faktiskt funktionen.

    Själv tycker jag påtvingandet av "måstefinesser" och ständigt nya modeller stjälper mer än det hjälper.
    Kan inte vara enkelt att hänga med för en säljare i branschen som är en duktig fiskare men inte så hemskt tekniskt intresserad...

    Blandar man in obskyra, utomländska lustigheter som "BFS" blir det inte enklare.
    En av de vanligaste frågorna jag får är "jag vill kunna kasta lätt" följt av "jiggskallar på 10 gram".
    Slutar aldrig förvåna mig att en betydande del av svenska fiskare tror det behövs någon form av svindyr superrulle för att kasta 12-18 gram. Det går ju göra med morfars röda Ambassadeur om den är i dugligt skick...

    Det framgår med all önskvärd tydlighet att vissa säljare i fiskebutiker faktiskt inte testat majoriteten av rullarna de säljer. Om de har det finns inte alltid erfarenhet nog att faktiskt ge ett objektivt omdöme kring funktionen i relation till andra modeller gällande en viss betesvikt eller ett visst fiske.
    Det är inte fel i sig, tror knappast säljaren i trädgårdsbutik kört varje gräsklippare eller motorsåg, men det är upplagt för problem då en kund vill ha en produkt till ett smalt användningsområde och denne blir serverad ett utdrag ur intetsägande reklambroschyrer. Inte sällan fritt från kritiskt tänkande.

    Ursprungligen postat av heikipoika Visa inlägg
    Kan inte läsa ut nåt vettigt ur produktbeskrivningarna på de modeller som nämnts i tråden och att gå in i en butik och tom-veva en demorulle säger ju ingenting..... Hur ska jag tänka? Hjälp!
    Det här är ännu en av mina favoritfrågor.
    Har som vana att i varje fiskebutik jag besöker fråga om det finns möjlighet att provkasta rullar och spön, det är alltid kul att se de anställdas miner.

    Vissa av oss har tagit den långa (och dyra) vägen med tiotals eller till och med hundratals rullar och spön inköpta, upplevda och sålda över tiotals år. Det är tyvärr ingen rimlig rekommendation att föreslå köp av 20 rullar och spön om året enbart i testsyfte men i ärlighetens namn är det ett av få sätt att verkligen få erfarenhet.
    Har man tur delas intresset för prylar av umgängeskretsen vilket innebär möjlighet att skaffa sig erfarenhet genom att byta med varann, tillfälligt eller permanent.


    Ursprungligen postat av heikipoika Visa inlägg
    Är förresten mitt BFT Perception Jig & Baitcast 7'6" 5-20g fel spö att kasta 5-grammare med, dvs att jag gör klokare i att köpa ett annat spö plus vilken som helst av de billigare rullarna som föreslagits ovan än att försöka hitta den optimala rullen till just detta spöt "obereonde" av vad den kostar? Ge mig gärna förlag på spö/multirulle -kombo för aborrfiske med lätta beten isåfall....
    Nu generaliserar jag ytterst kraftigt, det finns många undantag, men en grundregel jag använder då jag rekommenderar relativt nya eller inte så hemskt erfarna utövare av multifiske med lätta beten är att lättast praktiskt användbara betesvikt ligger ungefär en tredjedel av spöts uppgivna spann upp från lägsta angivna kastvikt.
    Ett 3-15 kastar då bra först vid 6-7 gram, även om det potentiellt naturligtvis kan hantera lättare beten under rätt förutsättningar.
    Det här stämmer allra bäst på riktigt lättklassade spön. BFS-spön (de få jag testat) klassade 1-7 gram brukar kasta bra från 2-3 gram och uppåt, 2-9 gram från cirka 3-4 gram och uppåt.
    Allt beroende på betestyp bör tilläggas.
    Med en riktigt vass BFS-rulle och användare flyttas gränsen. Variablerna är många.

    Prylarnas matchning; balansen mellan rulle, spö och lina blir viktigare ju lägre betesvikt.
    Det går även uppleva en rulles karaktär/prestanda olika beroende på spö och tvärtom.

    Kommentera


    • #62
      Här måste jag hoppa in och visa något roligt som borde få ALLA som köper dyra lågprofilrullar för att kunna kasta lätta beten att klia sig i huvudet, jag gjorde det iaf

      Hela filmen är intressant men det verkliga haksläppet börjar vid 10:20
      https://youtu.be/eeqeobDYvIU

      (Rullen i fråga kostar idag 499kr)

      Kommentera


      • #63
        Har jag sett förr men många linjära, billiga magnetbromsar är känsliga vid inställningar av kastbromsen, i filmen kastar han i vindstilla förhållanden vilket sällan sker irl.

        Sen är det få som har bäst nytta av en grund BFS spole, man behöver givet vanligaste kastvikter och linor något snäppet över.
        Har själv en Tsurinoya F 50 som kastade bra runt Fyrisån förra året men jag fick inte till det ute på Ekoln med långa kast i varierande vind, kanske har jag en kastteknik mer anpassad till Daiwa "dynamiska" kastbroms Air Breake med SV spole...?
        Senast ändrad av anteman; 2020-06-03, 17:43.

        Kommentera


        • #64
          Tror alla Amerikanska bassfiske filmer jag sett är i närmast vindstilla förhållanden, knepigt men dom tycks tro att fisken somnar om ytan krusar sig
          Vad gäller bromsar så kan jag inte uttala mig mer än att jag numera har en Black max3 (i stdutförande) och den rullen....håll i dig nu...tycker jag kastar stabilare än min UT trimmade Pro Rocket i förhållanden med lite vind, och den rullen kostade mig 3500 riksdaler!! :o.

          Har insett att jag trivs mycket bättre med magnetbroms än centrifugalvarianten trots att den kastar kortare, just för att den är så linjär igenom hela kastet.
          Finns ju en uppsjö med spolar på Aliexpress till Max serien, även en grundare orginalvariant. Då jag själv inte heller fiskar BFS med multi så är jag faktiskt riktigt nöjd med min Black max, kastar den långt? nej...men fullt tillräckligt för att nå fisken jag söker, och det räcker för mig.
          Hur man än försöker så kommer haspeln alltid att vara en vinnare i dom lättare vikterna, genom att den bara har linvikten att jobba emot jämfört med att rotera en spole, och draget sköter avhasplingen av linan så det finns ingen risk för overruns.

          Här finns iaf fall spolen som han anger i filmen (om någon är intresserad) :https://www.aliexpress.com/item/4000...1ff44c4dg8grTT

          Kommentera


          • #65
            Det förvånar mig inte fastän jag inte prövat en trimmad Amb. Kanske kör man nästan omedvetet mer på marginalen med trimmat?
            Kör hellre linjär magnetbroms på gäddrullar än centrifugalbroms just för stabilitet och snabb bromsomställning givet vind, man kommer tillräckligt långt med gäddbetesvikter.

            Så därför hellre den låga Lexa 300 än den lite bulliga Curado 300 DSV (har en Luna å en DC till "down size" gädda också även om det inte "behövs" men jag gillar också deras kastbroms)
            Senast ändrad av anteman; 2020-06-04, 12:31.

            Kommentera


            • #66
              Rolig och intressant tråd med många bra tips, tack för det.

              Jag använder en Daiwa Alphas CT SV med ett söder custom 5-25gr perchfight till mitt "lätta" borre fiske och jag tycker det är en fin kombo.

              För att svara eller tillföra något i tråden så kan jag säga att rullen jag har tråkigt nog bromsar på tok för mycket. Jag kan ha ett gigantiskt glapp i spolen (inte åtdragen spolkopp) och ändå ta i hårt och kasta utan skatbo. Dessutom stannar alltid magnetbromsen av kastet i slutet innan betet landar i vattnet.
              I min mening är rullen överbromsad som fan och förstör lite av kastupplevelsen.
              ​​​​​​
              Missförstå mig inte, i övrigt en riktigt trevlig rulle som är greppvänlig och pålitlig så jag gillar den men jag skulle vilja ha lite mer linjär broms dvs samma broms genom hela kastet.

              Någon mer som upplever Daiwas magnetbroms så?
              Har en SVS Infintybroms att jämföra med och då är skillnaden väldigt tydlig.
              Mvh Shungo

              Kommentera


              • #67
                Intressant inlägg tycker jag!

                Egentligen så tror jag inte att en mer linjär broms är vad du behöver, en sån måste ställas in så att den klarar kastets mest utmanande delar och då överbromsar den än mer i övrigt... bäst vore nog samma dynamiska bromskurva som nu men 1-2 snäpp lägre än nu, dvs en annan spole med annan induktor eller hårdare induktorfjäder...

                inte prövat en nätt SVS rulle. Jag har en lite speciell SV-spole i min T3:a, en SLPW G1 1012 bla bla... och jag är osäker på om den är "kalibrerad" som Daiwas övriga SV-spolar som sägs vara trygga även i motvind (vilket iofs stämmer med min SLPW) men de ger inte SVS kastlängder... typ mer lugn än SVS men lite "strypt"...

                Är din SVS i ungefär samma storlek som din Alpha SV och hur lätt är den förra att handskas med i motvind jämfört Alphan...? Kör jag från båt i varierad med- och motvind vill jag hellre ha en trygg "blåvitt" än en PO-benägen långkastare. Du kanske lite tvärtom??
                Senast ändrad av anteman; 2020-06-26, 22:52.

                Kommentera


                • #68
                  Anteman: ja nu kör jag på 6-8 utav 20 på magnetbromsen och skulle jag kunna sänka till typ 3-5 och fortfarande kasta säkert så skulle det ju såklart ge både mer kastlängd och njutning.
                  Jag har "trimmat" en del rullar nu men aldrig en Daiwa så det du nämner med induktor och fjäder är för mig nytt. Lättare spole ja men länka eller förklara gärna mer om det nämnda är du snäll.

                  Slp works har en spole till min rulle men är den verkligen värd typ 1300 kr i förhållande till vad den levererar? Vet ej vad original G1spolen väger men jag kan tänka mig det blir skillnad med tex hedgehog lager och slp spole, har som sagt provat förr med andra rullar.

                  Som du nämner är aktuell magnetbroms väldigt stabil och pålitlig både i med och motvind.
                  Så är även min Curado svs infinty (Curado201) men den är fullproppad med Boca bearings lager så det kan spela in kanske. Den bromsar iaf inte av kasten i slutet som daiwan gör + att den varvar mer= låter godare!

                  Sorry om vi gled av topic lite här nu men vad jag vill framföra är skillnaden mellan modern magnet vs centrifugal broms SOM JAG UPPLEVER DET.

                  ON TOPIC= Hade jag köpt en rulle för lätta beten nu skulle jag köpt en... Shima, Daiw

                  Allt gott


                  Kommentera


                  • #69
                    Nä OT vet jag inte dessutom har TS fått bra input redan... min SLPW spole kostade 600, beg.

                    Gäddrullar är en sak, nu funderar jag på en ny liten abborrerulle och då ligger Daiwa med SV spole bra till givet mina tidigare erfarenheter... Du förefaller gilla "fria spolar" så varför inte pröva en mindre SVS t ex den gamla beprövade Curado 70/71? Fast snart kommer det nog en ersättare...

                    Att jag själv inte funderar på den istället för en Daiwa beror nog på att jag inte tror att dess kastbroms riktigt lirar med mig, men jag kan ha fel, jag har inte ens prövat utan lutar mig åt det "beprövade"... en Daiwa som kastar tillräckligt långt och ffa PO-säkert, om jag jagade mer kastlängd från land så skulle jag nog tänka lite bredare...

                    Induktorns längd och dess fjäders styrka påverkar hur mycket och hur länge magnetbromsen får jobba på max/ min så att säga, det finns nervösa Daiwarullar...

                    Tyvärr är spolar lite väl dyra, kanske får du ut vad du vill med en ny spole men 1300 är en bra slant på en halv chansning... Har inga länkar men vill du lära dig mer om daiwaspolar och deras "beteende" så googla på engelska, Bassresource och Tackletour har många trådar i ämnet.
                    Senast ändrad av anteman; 2020-06-27, 09:47.

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Shungolungo Visa inlägg
                      Rolig och intressant tråd med många bra tips, tack för det.

                      Jag använder en Daiwa Alphas CT SV med ett söder custom 5-25gr perchfight till mitt "lätta" borre fiske och jag tycker det är en fin kombo.

                      För att svara eller tillföra något i tråden så kan jag säga att rullen jag har tråkigt nog bromsar på tok för mycket. Jag kan ha ett gigantiskt glapp i spolen (inte åtdragen spolkopp) och ändå ta i hårt och kasta utan skatbo. Dessutom stannar alltid magnetbromsen av kastet i slutet innan betet landar i vattnet.
                      I min mening är rullen överbromsad som fan och förstör lite av kastupplevelsen.
                      ​​​​​​
                      Missförstå mig inte, i övrigt en riktigt trevlig rulle som är greppvänlig och pålitlig så jag gillar den men jag skulle vilja ha lite mer linjär broms dvs samma broms genom hela kastet.

                      Någon mer som upplever Daiwas magnetbroms så?
                      Har en SVS Infintybroms att jämföra med och då är skillnaden väldigt tydlig.
                      Mvh Shungo
                      Tycker tyvärr det är ett av problemet med alla sv spolar. De blir lite väl stabila.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 134 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 081 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X